ER6-tråden

MissMoonia

Member of The Pink Ladies
Gick med
14 Apr 2009
Ort
Ängelholm
Hoj
Kawasaki ER6f, grön - Till Salu!
Jag har gjort det man inte får göra, jag har vält. Ett fint resultat blev ett par repor på kåpan, inget annat. När jag lämnde in hojen på service satt kåpan bra och jag hade inga problem med att den lossade från sitt "klick"fäste. När jag fick tillbaka hojen från service så var fästet löst å kåpan hoppar ur så fort man rör det efter att ha klickat tillbak den. WTF lixom. Jag har ett problem, verkstan skyller på mig och jag skyller på ders oförsiktighet.

Har någon av er råkat ut för att fästet har get vika och inte fungerat som det ska efter en vält-olycka? för det är det de menar på verkstan... :va

Jag tappade min hoj i backen förra sommaren nere i södra Tyskland. Fick med hjälp av några förbipasserande byggarbetare upp den igen (massa packning på den med). O den blev ganska repad på framkåpan men kåpan satt ändå där den skulle. Det var precis i början på en 3 veckor lång resa och då det bara var kosmetiska skador (fick köpa en ny backspegel i Österrike) så körde jag vidare på den de 3 veckorna utan några problem som helst. (Den var helförsäkrad så när vi kom hem lämnade jag in den o de bytade allt som var repat.)
Tycker dock att klickfästena kan vara lite besvärliga om man inte är väldigt försiktig med dem. Vi har lossat delar av kåpan ibland vid ljuddämparbyten och det känns som man nästan har sönder fästena när man ska lossa den.

Mycket dåligt av dem att de skyller ifrån sig :(. Du har den inte helförsäkrad så du kan få de skadade delarna utbytta?
 

Zyre

Ålahue!
Gick med
1 Oct 2010
Ort
Helsingborg
Hoj
Ingen just nu
Kul att det fungerar med ditt däck.
Var har du köpt din fälgtejp? Var den svår att montera?
Har e grön cykel, vill gärna ha grön tejp :)

Förböjd fälgtejp finns att köpa snorbilligt på ebay. Jag beställde till min hoj från england, gick på 57kr inkl. frakt. Ganska lätt att sätta på utan att plocka av hjulen, mycket bra kvalitet och många färger att välja mellan.
 

jayzon

Ny medlem
Gick med
9 May 2006
Ort
Västerås
Hoj
2003, KTM 625SXC
:)

Jag köpte min fälgtejp på Biltema, för 99kr. En rulle räcker till två hjul och du får ungefär en meter över när du monterar på en 17" fälg.

Jag testade att montera när hjulen satt på hojen, men tyckte det var jäkligt krångligt och svårt att få det bra, så jag skruvade helt sonika bort hjulen. Med hjulet på arbetsbänken så var det inga problem alls att montera den.

Vet att Kawasaki har en fälgtejp som har originalfärgerna, så närmsta Kawasaki ÅF bör kunna ta hem grön fälgtejp :yoparty


Tack!

Förböjd fälgtejp finns att köpa snorbilligt på ebay. Jag beställde till min hoj från england, gick på 57kr inkl. frakt. Ganska lätt att sätta på utan att plocka av hjulen, mycket bra kvalitet och många färger att välja mellan.


Ok, om du har länk skicka gäran på den!
 
Last edited:

Kopåisen

Medlem
Gick med
17 Jun 2011
Ort
Villekulla
Hoj
Är på jakt
Jag tappade min hoj i backen förra sommaren nere i södra Tyskland. Fick med hjälp av några förbipasserande byggarbetare upp den igen (massa packning på den med). O den blev ganska repad på framkåpan men kåpan satt ändå där den skulle. Det var precis i början på en 3 veckor lång resa och då det bara var kosmetiska skador (fick köpa en ny backspegel i Österrike) så körde jag vidare på den de 3 veckorna utan några problem som helst. (Den var helförsäkrad så när vi kom hem lämnade jag in den o de bytade allt som var repat.)
Tycker dock att klickfästena kan vara lite besvärliga om man inte är väldigt försiktig med dem. Vi har lossat delar av kåpan ibland vid ljuddämparbyten och det känns som man nästan har sönder fästena när man ska lossa den.

Mycket dåligt av dem att de skyller ifrån sig :(. Du har den inte helförsäkrad så du kan få de skadade delarna utbytta?

Jag ska in med hojen imorgon efter mycket om och men så mekanikern får titta på den, igen. Den är helförsäkrad så jag skulle kunna få den utbytt men jag vägrar om jag ska stå för kostnaden/självrisken när det inte är mitt fel. :mattias Så vi får väl se vad han säger imorgon... blir ett intressant möte.
 

agne

Ny medlem
Gick med
28 Jul 2009
Ort
Nacka
Hoj
Kawasaki ER6F -09
Ja rätt ska vara rätt och har verkstaden klantat sig så ska de fixa problemet utan kostnad för dig. Du har inga planer på att säga vad det är för verkstad?
 

Kopåisen

Medlem
Gick med
17 Jun 2011
Ort
Villekulla
Hoj
Är på jakt
Ja rätt ska vara rätt och har verkstaden klantat sig så ska de fixa problemet utan kostnad för dig. Du har inga planer på att säga vad det är för verkstad?

Jag kan så långt säga att det är en auktoriserad verkstad. Dock vill jag vänta med att kläcka deras namn tills jag ser hur de bemöter mig idag, hanterar situationen och vad resultatet blir. to be continued... :whip
 

Andreas00

Ny medlem
Gick med
20 May 2011
Ort
stockholm
Hoj
ER-6N -09
Är det någon som kan förklara för mig hur bränslemätaren fungerar? Min droppar ganska fort de 2 översta stegen. Idag gick mätaren ned till vad jag tror är den lägsta markeringen (ett block med bokstaven E inuti). Jag kunde trots det bara tanka 10 liter. Jag fick aldrig meddelandet "fuel" över instrumentpanelen. Trodde att det meddelandet skulle dyka upp när endast den sista markeringen är kvar..?
 

Göran

Med lem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Nynäshamn
Hoj
CB1000R, BSA 650 -67.
Är det någon som kan förklara för mig hur bränslemätaren fungerar? Min droppar ganska fort de 2 översta stegen. Idag gick mätaren ned till vad jag tror är den lägsta markeringen (ett block med bokstaven E inuti). Jag kunde trots det bara tanka 10 liter. Jag fick aldrig meddelandet "fuel" över instrumentpanelen. Trodde att det meddelandet skulle dyka upp när endast den sista markeringen är kvar..?

Vänta en stund till så börjar markeringen blinka
 

jayzon

Ny medlem
Gick med
9 May 2006
Ort
Västerås
Hoj
2003, KTM 625SXC
Dunlop Sportsmart blev det!

Får hoppas att de är så bra som alla säger.:)

Min hoj, 2008an har ju ingen mätare. Men det står fuel och det börjar lysa, då kan jag tanka i nästan exakt 10 liter. Så det är runt 4-5l kvar då.

Vad tycker ni är rimligt att ge för en naken -08 med abs och 300 mil på mätaren?


Runt 45.000 om den är i fint skick.
Men det finns ju alltid prutmån på det.
Men säg 40-45.
 
Last edited:

Kopåisen

Medlem
Gick med
17 Jun 2011
Ort
Villekulla
Hoj
Är på jakt
Mimo - Hur gick det för dig idag? Stå på dig!

Det gick toppen. :tummenupp Fick ett vänligt bemötande av mekanikern efter att VDn hade gjort bort sig.. (borde vara tvärt om kan man tycka..) Fixade fästet utan extra kostnad + att de fixade fotbromsen (utan kostnad) som blev lite intrykt vid fallet :banana

Gött! Idag provade jag BMW f650gs, vilken rolig hoj! suverän att leka med!
 

seanjoel

Ny medlem
Gick med
8 Jun 2011
Ort
Norrköping
Hoj
2000, Kawasaki, Zx9-r
Hej!
Satt och läste en 80 sidor från början av detta forumet, slutade med att jag införskaffade mig en Er6n -07 igår :) Sjukt nöjd och vill tacka alla på detta forumet för all hjälp! Fyller dessutom år idag så det blev en egen present till mig själv ;)

Ha de gött alla er6are! =) Vore kul att dra ihop ett gäng och glida!

/Sean-Joel
 

MaudF

Liten, grön o elak!
Gick med
4 Jul 2009
Ort
Vendelsö
Hoj
Kawasaki er-6f ABS -08, ZX6-RR -05, Ninja 650 2019
Hej!
Satt och läste en 80 sidor från början av detta forumet, slutade med att jag införskaffade mig en Er6n -07 igår :) Sjukt nöjd och vill tacka alla på detta forumet för all hjälp! Fyller dessutom år idag så det blev en egen present till mig själv ;)

Ha de gött alla er6are! =) Vore kul att dra ihop ett gäng och glida!

/Sean-Joel

Grattis till både hoj och födelsedag :tummenupp
 
Nyheter
Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Top