ER6-tråden

Mr Helmut - är du ER6-ägare eller är det någon i din närhet som är det?
Tänkte, du har ju en rätt elak hoj annars, FZ1 Turbo :D

Jag har lämnat in mitt bakhjul idag, kommer monteras ett nytt Pirelli Diablo Strada, 170 bredd. Återkommer om hur den något ökade bredden kommer påverka hojens egenskaper :)


Hej varför ska du ändra till det sämre (170 bredd)? Är inte strada ersatt av Angel ? Har du köpt ett gammalt däck med fel bredd för att spara några hundralappar ?:confused:
 
Jag funderar starkt på ett par Michelin Power Pure till min hoj för nästa säsong så att säga. Däcken man fick med från fabriken är fan svåra att nöta, kört strax under 1000 mil och det syns knappt :).
 
:D
Någon här med originalavgassystem som upplever avgasknallar efter att ni har dragit på rejält?

Undrar även om det är någon här som har haft en hel ny 09 eller senare och upplevt att hojen går mycket bättre efter 100 milars servicen?

Min går mycket bättre nu.....undrar vad dom har gjort egentligen....dom byter väl bara olja och filter? och avgasknallarna har uppstått efter servicen också.

Har en er6f 09 har fått nån avgasknall när jag kört hårdare än vanligt har originalsystem , då har hojen bara gått 60 mil än så länge,började oxå fundera vad det berode på, vad kostade en 100 mil service för dig??
ska göra min nästa vecka, ska avverka dom sista 40 milen i dag :D
 
:D

Har en er6f 09 har fått nån avgasknall när jag kört hårdare än vanligt har originalsystem , då har hojen bara gått 60 mil än så länge,började oxå fundera vad det berode på, vad kostade en 100 mil service för dig??
ska göra min nästa vecka, ska avverka dom sista 40 milen i dag :D

Åker du till Stibix i Borås eller? det gjorde jag iallafalll; 1045:-

I stan här kostar det 1800-1900:-
 
Åker du till Stibix i Borås eller? det gjorde jag iallafalll; 1045:-

I stan här kostar det 1800-1900:-

låter ju bra, ja ska göra på stibix har ju 20% rabatt samtidigt köpte hojen där:)
 
Jag hade ett tanklock som satt helt stumt efter vintern.
Lösningen var att fullkomligen dränka det med 5-56 och låsolja, och sen liksom "jucka" med nyckeln. Ut och in i låset en massa gånger.
Jag släppte även på själva "ringen" runtom tanklocket och sprayade smörjmedel där.

Efter mycket om och men så släppte det, men det var en hel del pyssel må jag säga - tack för påminnelsen btw, ska smörja tanklocket ikväll!




Hade tänkt radera ut det där förmodligen, så var lite positiv :D


Btw, vad smörjer ni kedjan med och hur ofta?

Tack för tipsen, smorde utav bara helvete utan någon större framgång då jag blev förbannad och tog en stor spårmejsel som precis rymdes i nyckelhålet och vred kraftigt!... fick låset att röra till sig nån mm och sen gick det att öppna med nyckel igen :)

En fråga bara, vad använder ni för olja för att smörja med i förebyggande syfte sen?
 
Jag smörjer ungefär vart 50:de mil och efter att jag kört i regn, och givetvis när kedjan är varm och go efter en tur.


Frågade när jag köpte hojen, svaret jag fick då var att man skulle smörja varannan tank! så det blir väl undgefär var 50:e mil.
Brukar ni rengöra kedjan något? blir ju lite väl kladdig efter all klistrig olja
 
Frågade när jag köpte hojen, svaret jag fick då var att man skulle smörja varannan tank! så det blir väl undgefär var 50:e mil.
Brukar ni rengöra kedjan något? blir ju lite väl kladdig efter all klistrig olja

Det är väl en såkallad o-ringskedja, ska väl inte smörjas så mycket? Boken säger var 100e mil, men var 5e kan man köra lite. Men klistrigt, har du kanske för mycket olja på?
 
Hej varför ska du ändra till det sämre (170 bredd)? Är inte strada ersatt av Angel ? Har du köpt ett gammalt däck med fel bredd för att spara några hundralappar ?:confused:

Nu blev jag nyfiken (nybörjare i hojvärlden), varför är ett bredare däck sämre?
 
Nu blev jag nyfiken (nybörjare i hojvärlden), varför är ett bredare däck sämre?

Det bredaste däcket man kan ha på er6ans orginalfälg är 160. Visst att ett bredare däck ger mer grepp men det är om man en fälg som man ska ha ett bredare däck på. Skulle man slänga på ett bredare däck på er6ans fälg pressas däcket ihop och man får en högre profil, sämre grepp och dålig stabilitet. :tummenupp

Är man inte nöjd med sitt nuvarande 160 bakdäck så är det bara leta för det finns däck som är 160 som har jävligt bra grepp. :)
 
Agne - Det där stämmer ju inte?

Jag har 170 bredd på nu, och det är absolut inga problem. Jag upplever den som stadigare och mer greppig. Men visst, ett riktigt dyrt och bra 160 däck är antagligen att föredra alla dagar i veckan.

Anledningen till att det blev 170 i bredd, var för att det monterades ett Diablo Strada fram, och när då bakdäcket tog slut så ville jag åka på lika däck bak och fram :)

Sen ser det ju rätt fränt ut också ;)


e6920111032198864.jpg
 
Last edited:
Agne - Det där stämmer ju inte?

Jag har 170 bredd på nu, och det är absolut inga problem. Jag upplever den som stadigare och mer greppig. Men visst, ett riktigt dyrt och bra 160 däck är antagligen att föredra alla dagar i veckan.

Anledningen till att det blev 170 i bredd, var för att det monterades ett Diablo Strada fram, och när då bakdäcket tog slut så ville jag åka på lika däck bak och fram :)

Sen ser det ju rätt fränt ut också ;)


e6920111032198864.jpg

Det stämmer, fälgen är gjord för ett 160 däck och det kommer alltid vara det som är bäst. Sen vad du upplever är en helt annan sak :).
 
Hej jag håller med Agne beträffande att gå upp till 170 bredd på våra hojar. Styrgeometrin ändras och en till sak du ökar vikten på däcket vilket påverkar våra effektsvaga maskiner under acceleration(negativt). Att du tycker du har fått positiva effekter kan ju vara att du har ett bättre och fräscht däck på nu. Jag minns så väl vilken skillnad jag upplevde när jag bytte ut dom kassa original dunlop som satt på från fabrik till M3. Vad jag vet så finns strada i 160/60 så jag förstår inte tanken :confused: Beträffande utseendet så får jag lite ballongdäcks feeling. Men huvudsaken är att du är nöjd:) //Jon






Jag har 170 bredd på nu, och det är absolut inga problem. Jag upplever den som stadigare och mer greppig. Men visst, ett riktigt dyrt och bra 160 däck är antagligen att föredra alla dagar i veckan.

Anledningen till att det blev 170 i bredd, var för att det monterades ett Diablo Strada fram, och när då bakdäcket tog slut så ville jag åka på lika däck bak och fram :)

Sen ser det ju rätt fränt ut också ;)


e6920111032198864.jpg
[/QUOTE]
 
Visst, det kan säkert påverka negativt att gå upp i bredd på en effektsvag hoj som ER-6. Men nu är det ju trots allt inte så att jag gått upp till 200 i bredd heller.

När jag skulle inhandla bakdäcket så fick jag svaret att det inte fanns i 160, så jag körde på ett 170 :)

Whatever, grejorna funkar perfekt iaf :)
 
Visst, det kan säkert påverka negativt att gå upp i bredd på en effektsvag hoj som ER-6. Men nu är det ju trots allt inte så att jag gått upp till 200 i bredd heller.

När jag skulle inhandla bakdäcket så fick jag svaret att det inte fanns i 160, så jag körde på ett 170 :)

Whatever, grejorna funkar perfekt iaf :)


Kul att det fungerar med ditt däck.
Var har du köpt din fälgtejp? Var den svår att montera?
Har e grön cykel, vill gärna ha grön tejp :)
 
Kul att det fungerar med ditt däck.
Var har du köpt din fälgtejp? Var den svår att montera?
Har e grön cykel, vill gärna ha grön tejp :)

:)

Jag köpte min fälgtejp på Biltema, för 99kr. En rulle räcker till två hjul och du får ungefär en meter över när du monterar på en 17" fälg.

Jag testade att montera när hjulen satt på hojen, men tyckte det var jäkligt krångligt och svårt att få det bra, så jag skruvade helt sonika bort hjulen. Med hjulet på arbetsbänken så var det inga problem alls att montera den.

Vet att Kawasaki har en fälgtejp som har originalfärgerna, så närmsta Kawasaki ÅF bör kunna ta hem grön fälgtejp :yoparty
 
Jag har gjort det man inte får göra, jag har vält. Ett fint resultat blev ett par repor på kåpan, inget annat. När jag lämnde in hojen på service satt kåpan bra och jag hade inga problem med att den lossade från sitt "klick"fäste. När jag fick tillbaka hojen från service så var fästet löst å kåpan hoppar ur så fort man rör det efter att ha klickat tillbak den. WTF lixom. Jag har ett problem, verkstan skyller på mig och jag skyller på ders oförsiktighet.

Har någon av er råkat ut för att fästet har get vika och inte fungerat som det ska efter en vält-olycka? för det är det de menar på verkstan... :va

Jag tappade min hoj i backen förra sommaren nere i södra Tyskland. Fick med hjälp av några förbipasserande byggarbetare upp den igen (massa packning på den med). O den blev ganska repad på framkåpan men kåpan satt ändå där den skulle. Det var precis i början på en 3 veckor lång resa och då det bara var kosmetiska skador (fick köpa en ny backspegel i Österrike) så körde jag vidare på den de 3 veckorna utan några problem som helst. (Den var helförsäkrad så när vi kom hem lämnade jag in den o de bytade allt som var repat.)
Tycker dock att klickfästena kan vara lite besvärliga om man inte är väldigt försiktig med dem. Vi har lossat delar av kåpan ibland vid ljuddämparbyten och det känns som man nästan har sönder fästena när man ska lossa den.

Mycket dåligt av dem att de skyller ifrån sig :(. Du har den inte helförsäkrad så du kan få de skadade delarna utbytta?
 
Back
Top