ER6-tråden

HasSse666

Ny medlem
Gick med
27 Nov 2009
Ort
Luleå
Hoj
Suzuki GSX1300R Hayabusa 2001
Jag skulle behöva lite hjälp från de mer vetande - Er..

Jag skulle kunna läsa denna forumsdelen till skärmen slocknar så jag tänkte att jag skulle kunna fråga er här inne om en snabb summering av de nyare (-08 till -10) cyklarna. Fördelar och nackdelar?

Hoppas själv bli ägare av en schysst cykel nu när våren knackar på..

Tack på förhand ;)

Års.mod 2006-2008 är likadana (allvarligaste felet var att -06 kunde ha ett sprucket motorfäste på högersida - åtgärdades på garantin)
Länk: Läs mer om vanliga fel på ER6

Års.mod 2009-2010 uppdaterades med nya kåpor modifierade motorfästen för gummiupphängning och en smäckrare sving ersatte den av fyrkantsprofil samt ny "motormappning"

Ur MC-nytt nr 2 2010
"Efter provkörning kan vi inte annat än att hålla kvar vid åsikten att ER -6n är en av de mest prisvärda hojarna på marknaden.
Utöver de rent vibrationsreducerande åtgärdena är den nya modellens främsta vinning att den helt enkelt känns fräschare och sportigare tack vare vassare design, men uppdateringarna i sig är inte omvälvande nog att vara anledning att byta upp sig."


Jag tror inte du kan misslyckas vid ett köp av en ER6a´:tummenupp
 
Last edited:

Freddan.

Ny medlem
Gick med
14 Aug 2007
Ort
västkusten
Hoj
jupp
Hej!

Nu är min ER-6n 2009 Pearl White såld. En glad kille fick äran att ta över och axla ansvaret på den fina motorcykeln. Mitt nästa objekt är en Ducati Hypermotard.

Mvh

Grattis till den nya hojen, den är riktigt snygg! :tummenupp


Lite köpråd er6an... nu kan man hitta 06'or runt 35-40k jmf med 09 för 55k och uppåt, en diff på ca 20k, det blir mycket bensin/tillbehör/service/öl... för dem pengarna! En 06 som gått 1500 mil för under 40k tycker jag är ett mycket bra köp, hojarna håller bra så bli inte skrämd av milen... kolla bara tidigare ägarförhållande och service.

Sen kan jag inte förstå var Kawasaki har snöat in sig på att få ner vibrationerna, vilka vibrationer?? Mer vibrationsfri hoj får man leta efter! Om nu någon väljer bort 06-08 pga vibrationer, gör inte bort er, provkör först så märker ni att de inte finns! :)

Den nyare modellen har lite bättre design och instrumenteringen är man avis på, men jag tycker inte det är värt det.
 

robban_75

Medlem
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Eksjö [Eiijkchoe]
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -14
Äh, bekväm blir man först när man blir gammal :7peta slå till på en 660!
Närå jag håller med, därför kikar jag efter 625 då kan man kicka de gånger man ev. har lust. :)

Uddahoj? det är bara att köpa! eller :va lite mer info tack :)

Ja, er6an är otroligt tacksam i de flesta lägen, med försäkring, driftkostnader, körglädje ... man trivs riktigt bra med den. Tar emot att göra sig av med den, hade jag haft råd skulle jag behållt den. men men...

Uddahojen blev en Sherco 5.1 -07 motard, 109kg o okänt antal hk, växlare mellan två tändkurvor och insprut som är silkesmjuk utan ryck, men börjar misstänka att den är strypt eller nåt.. är inte riktigt öset jag förväntade mig.
En riktigt nice sak med solid fräst sving.. race race.. dock lite moppevarningskänsla pga den låga vikten.
ska ställa ventilerna så jag vet att det är gjort, packa om gaffeln pga läckage.
Saknade er6an när det blev lite landsväg då den var lite mindre nervös.. hade jag kunnat välja hade jag haft kvar den med eller skaffat en z750


Ang kärvande lock.. om det är så att man ska behöva smörja låsen på tanklocken för att dom inte ska kärva och dom säger det med en självklarhet till kunden, varför är det inte minsta gnutta smörja i dom från början?

Grattis till den nya hojen, den är riktigt snygg! :tummenupp


Lite köpråd er6an... nu kan man hitta 06'or runt 35-40k jmf med 09 för 55k och uppåt, en diff på ca 20k, det blir mycket bensin/tillbehör/service/öl... för dem pengarna! En 06 som gått 1500 mil för under 40k tycker jag är ett mycket bra köp, hojarna håller bra så bli inte skrämd av milen... kolla bara tidigare ägarförhållande och service.

Sen kan jag inte förstå var Kawasaki har snöat in sig på att få ner vibrationerna, vilka vibrationer?? Mer vibrationsfri hoj får man leta efter! Om nu någon väljer bort 06-08 pga vibrationer, gör inte bort er, provkör först så märker ni att de inte finns! :)

Den nyare modellen har lite bättre design och instrumenteringen är man avis på, men jag tycker inte det är värt det.

Sålde min er6a för 37000 som gått 1600 mil med slipon, pc3 o sportfilter, nästan nya däck, nyservad, mappad o klar, helt skadefri. tyckte det var ett rätt bra pris. tog från söndag till tisdag o bli av med den.
 
Last edited:

SmiiX

Kawakisaki
Gick med
25 Mar 2010
Ort
Skåne westcoast
Hoj
09, kawasaki, er-6n mattsvart
Har du ens kört en er6? :arsele

Min er6n -09 vibrerar som en obalanserad dildo över 110.. As tråkigt att köra längre sträckor i 110. Håller man sig till landsvägar är den helt OK.
Vill man komma från vibrationerna ska man skaffa sig en kolv till som Z750'n tex.


Grattis till den nya hojen, den är riktigt snygg! :tummenupp


Lite köpråd er6an... nu kan man hitta 06'or runt 35-40k jmf med 09 för 55k och uppåt, en diff på ca 20k, det blir mycket bensin/tillbehör/service/öl... för dem pengarna! En 06 som gått 1500 mil för under 40k tycker jag är ett mycket bra köp, hojarna håller bra så bli inte skrämd av milen... kolla bara tidigare ägarförhållande och service.

Sen kan jag inte förstå var Kawasaki har snöat in sig på att få ner vibrationerna, vilka vibrationer?? Mer vibrationsfri hoj får man leta efter! Om nu någon väljer bort 06-08 pga vibrationer, gör inte bort er, provkör först så märker ni att de inte finns! :)

Den nyare modellen har lite bättre design och instrumenteringen är man avis på, men jag tycker inte det är värt det.




Varför vill man ha tankpad?

(Ny taget mckort)
 
Last edited:

robban_75

Medlem
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Eksjö [Eiijkchoe]
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -14
tankpad kanske man vill ha för att många andra kläder än mysbyxor repar tanken.
Tyckte inte er6an vibbade så mycket, men det beror på hur känslig man är, det längsta jag suttit på hojen med endast tankstopp på ett par minuter är 12 timmar.
 

Minier

Ny medlem
Gick med
13 Mar 2009
Ort
Södertälje
Hoj
650V-strom
Har du ens kört en er6? :arsele

Min er6n -09 vibrerar som en obalanserad dildo över 110.. As tråkigt att köra längre sträckor i 110. Håller man sig till landsvägar är den helt OK.


Körde 40 mil med ett tankstop i somras utan problem. Det enda jag kände var att vinkeln i knäleden inte var helt optimal så det blev att sträcka ut benen emellanåt.
:tummenupp
 

Krisse_

Nationalencyklopedin
Gick med
7 Jul 2006
Ort
Malmö
Hoj
ingen
SmiiX;Min er6n -09 vibrerar som en obalanserad dildo över 110.. As tråkigt att köra längre sträckor i 110. Håller man sig till landsvägar är den helt OK. Vill man komma från vibrationerna ska man skaffa sig en kolv till som Z750'n tex.[/QUOTE skrev:
låter konstigt, tappat någon hjulvikt eller liknande kanske?
 

Geten

"JesperN"
Gick med
8 Feb 2004
Ort
Tomelilla
Hoj
Triumph
Slipon

Behöver man ändra något med insprutningen på dessa om man sätter på ett öppnare blås eller det är bara att montera och köra utan att motorn tar skada? :va
Hade tänkte köpa ett Arrow blås då jag hittat dessa för 2900:-

Noll koll på detta då jag aldrig brytt mig om att byta blås på tidigare hojar med insprutning men denna har ju ett ljud som är pinsamt likt vår åkgräsklippare :huvet

Och angående vibrationer så är det inget som denna modellen lider av, tycker den vibrerar lika mycket som min fz6:a gjorde. Att jämföra med z750 tycker jag är lite missvisande då det troligen är en av de mest vibrationsfria hojarna på marknaden. Men detta är förstås bara vad jag tycker. :)
 

Krisse_

Nationalencyklopedin
Gick med
7 Jul 2006
Ort
Malmö
Hoj
ingen
Behöver man ändra något med insprutningen på dessa om man sätter på ett öppnare blås eller det är bara att montera och köra utan att motorn tar skada? :va
Hade tänkte köpa ett Arrow blås då jag hittat dessa för 2900:-

Noll koll på detta då jag aldrig brytt mig om att byta blås på tidigare hojar med insprutning men denna har ju ett ljud som är pinsamt likt vår åkgräsklippare :huvet

se bara till att skruva dit lambdasonden annars får du problem med Fi lampan, annars ska det inte vara några problem.
 

robban_75

Medlem
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Eksjö [Eiijkchoe]
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -14
ett problem med slipon på orginalmap i hojen är att man kan få rätt mycket avgassmällar vid motorbroms, annars är det nog inga bekymmer.
 

SmiiX

Kawakisaki
Gick med
25 Mar 2010
Ort
Skåne westcoast
Hoj
09, kawasaki, er-6n mattsvart
Eller så är jag väldigt vibrationskänslig. Men er6 och z750 är en riktig skillnad när gäller vibration.

Har kört min er6 ett par 100mil, satte mig på en z750 i veckan och kände verkligen skillnaden.

Körde 40 mil med ett tankstop i somras utan problem. Det enda jag kände var att vinkeln i knäleden inte var helt optimal så det blev att sträcka ut benen emellanåt.
:tummenupp



40mil på en tank? 15L ? Tror jag lyckas komma lite drygt 27mil. Går kanske längre än vad man tror..:)
 
Last edited:

Krisse_

Nationalencyklopedin
Gick med
7 Jul 2006
Ort
Malmö
Hoj
ingen
Eller så är jag väldigt vibrationskänslig. Men er6 och z750 är en riktig skillnad när gäller vibration.
Har kört min er6 ett par 100mil, satte mig på en z750 i veckan och kände verkligen skillnaden.

tror det är du som är känslig eller så är det något som spökar, någon vikt i hjulen som fattas, löst styre eller what ever.

Sätt dig på en stånka så ska du känna vibrationer, sen z750 är en radfyra och ingen rad 2a :D
 

robban_75

Medlem
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Eksjö [Eiijkchoe]
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -14
tror det är du som är känslig eller så är det något som spökar, någon vikt i hjulen som fattas, löst styre eller what ever.

Sätt dig på en stånka så ska du känna vibrationer, sen z750 är en radfyra och ingen rad 2a :D

nja jag kör stånka nu o inte ens den tycker jag vibrerar, iofs rätt fin motor på den jag har men jag tror det är lite individuellt hur jobbigt man upplever det.
En 4a går ju alltid mjukare så upplever man det jobbigt ska man nog byta hoj istället för att gå o plågas.

Smiix> dom 40 milen inkluderade säkert ett stopp runt 30 mil :tummenupp
 

supercalle

Ny medlem
Gick med
19 Oct 2007
Ort
Halmstad
Hoj
Fajjerstååm
Bra köp?

Går lite i valet o kvalet mellan att köpa en Er6-N eller en Honda Hornet.. Måste ha en lite billigare mc då jag ska börja studera till hösten..

Har ni några rekomendationer? Någon som kanske testat båda modellerna? Tänker då mest på modellerna Honda Hornet 600FA 07->,
samt Er6- 09->.. Det är ju trots allt styvt 30 hästars skillnad o 2 cylindrar mer i horneten..

Sen har vi ju en 900 hornet också men den ligger lite högre i pris..

Tacksam för svar
 

Krisse_

Nationalencyklopedin
Gick med
7 Jul 2006
Ort
Malmö
Hoj
ingen
Går lite i valet o kvalet mellan att köpa en Er6-N eller en Honda Hornet.. Måste ha en lite billigare mc då jag ska börja studera till hösten..

Har ni några rekomendationer? Någon som kanske testat båda modellerna? Tänker då mest på modellerna Honda Hornet 600FA 07->,
samt Er6- 09->.. Det är ju trots allt styvt 30 hästars skillnad o 2 cylindrar mer i horneten..

Sen har vi ju en 900 hornet också men den ligger lite högre i pris..

Tacksam för svar

jag har min er-6a till salu annars. :tummenupp
 

Henry^

1
Gick med
25 Nov 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Nada
Går lite i valet o kvalet mellan att köpa en Er6-N eller en Honda Hornet.. Måste ha en lite billigare mc då jag ska börja studera till hösten..

Har ni några rekomendationer? Någon som kanske testat båda modellerna? Tänker då mest på modellerna Honda Hornet 600FA 07->,
samt Er6- 09->.. Det är ju trots allt styvt 30 hästars skillnad o 2 cylindrar mer i horneten..

Sen har vi ju en 900 hornet också men den ligger lite högre i pris..

Tacksam för svar

Hondan är vassare, absolut. Men betydligt dyrare.
 
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top