ER6-tråden

qaisar

Ny medlem
Gick med
11 Apr 2010
Ort
Stockholm
Hoj
Er6 ABS 06
Jag behöver er HJÄLP!!! Jag har en er6 och den har stått över vintern med batteriet i. Jag har tagit loss den och laddat den under 36 timmar med CTEK. Lampan lyser grön. När jag sätter i batteriet och slår på tändningen går lamporna på. När jag försöker starta MC så hörs det smattrande ljud från batteriet. Hjälp!!! Vad är problemet? Behöver jag köpa ett nytt batteri? Det räcker ju inte med att ladda den jag har. Vill snart ta min premiärtur. Tack på förhand!
 

*Tore*

Ny medlem
Gick med
11 Oct 2006
Ort
Östersund
Hoj
ER-6n -07 Orange (STENDÖD), GSX400e -83 (halvdöd)
Jag behöver er HJÄLP!!! Jag har en er6 och den har stått över vintern med batteriet i. Jag har tagit loss den och laddat den under 36 timmar med CTEK. Lampan lyser grön. När jag sätter i batteriet och slår på tändningen går lamporna på. När jag försöker starta MC så hörs det smattrande ljud från batteriet. Hjälp!!! Vad är problemet? Behöver jag köpa ett nytt batteri? Det räcker ju inte med att ladda den jag har. Vill snart ta min premiärtur. Tack på förhand!

Ditt batteri är kasst. Original batteriet klarar tydligen inte att laddas ur. Jag fick ett nytt på garantin, men det nya pajade det med så jag köpte ett på biltema.
 

Kung Eilert

Ny medlem
Gick med
26 Apr 2006
Ort
Skåne
Hoj
(E)R-6
Verkar som alla er6or har kassa batterier......

Vi får försöka få till en mängdrabatt på biltema :tungan

Satte fälgstripes på min hoj igår, tyckte att det blev riktigt snyggt! :) Men vilket pilljobb!
(Försökte sätta en bild här men det funkade inte :( Hur gör man?! Bild finns iaf i mitt fotoalbum...)

Nån som btw testat att toppa sin -f? (Jo, det har ni säkert ;)) Jag har gjort det några ggr på min men har bara fått upp den i ca 200km/h efter lite jobb, min -n får jag upp i 215 ganska lätt o 220 efter lite jobb.... Trodde det skulle vara tvärt om faktiskt då -f har kåpor som leder bort vinden -? Kan det vara de 20kg extra på -f som gör det eller är det min hoj som är slö?

Väger en -f 20 kilo mer??
Det är ju bara lite plast som skiljer (i stort sätt)
Hur många mil har din -f gått? En motor brukar väl behöva slita in sig lite innan den levererar som den ska.
Toppfarten på din -n verkar stämma (armbågarna mot kroppen gör +5 km/h :)) och min gissning helt tagen ur luften är att en -f borde göra minst 5 km/h mer.

Du har inte köpt en strypt hoj? :tungan

Fälgstripesen blev kalas :tummenupp

Snyggt! Oftast tycker jag att motorbågar är väldigt fula, men dessa smälte in så bra så att det inte pajade helthetsintrycket.

Är det "Style" speglar du har på din hoj? Är sikten bättre i dem än de usla orginalspeglarna?

Stylespeglarna går längre ut på sidorna än original (+ är 180% snyggare) och inte så värst dyra vad jag kan minnas. Rekommenderas.
 
Last edited:

Kung Eilert

Ny medlem
Gick med
26 Apr 2006
Ort
Skåne
Hoj
(E)R-6
Nybliven ägare till en er6:a.

En fundering kring oljenivån. På min, som jag nyss köpte, är oljenivån rätt när motorn är avstängd men när jag kört och precis stannat är nivån för hög. Borde det inte vara tvärtom? :va

Låter helkonstigt :va
Borde som du säger vara tvärtom.
Jag får förhoppningsvis liv i hojen i morgon och ska då ta en koll.

Det är inte så att du kollat alldeles för tidigt och inte låtit olja rinna ner först? Oljan skvätter ju omkring så det går säkert att lura sig själv att nivån är för hög när man ser hela glaset nersmetat direkt efter man stannat :)
Vänta någon eller några minuter så oljan hinner rinna ner innan du kollar.
 
Last edited:

Geten

"JesperN"
Gick med
8 Feb 2004
Ort
Tomelilla
Hoj
Triumph
Låter helkonstigt :va
Borde som du säger vara tvärtom.
Jag får förhoppningsvis liv i hojen i morgon och ska då ta en koll.

Det är inte så att du kollat alldeles för tidigt och inte låtit olja rinna ner först? Oljan skvätter ju omkring så det går säkert att lura sig själv att nivån är för hög när man ser hela glaset nersmetat direkt efter man stannat :)
Vänta någon eller några minuter så oljan hinner rinna ner innan du kollar.

Jo, antagligen som du säger att det är oljan som skvätter runt i motorn. Fick höra det på annat håll med så det är nog som det ska va.

Hunnit köra 35mil nu sen fredags och jäklar va lättkörd hoj. Dock väldigt slö men det kanske är för jag jämför med gixxern jag hade innan. :näsblod
 

Peterlan

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Mar 2006
Ort
Gävle
Hoj
Gammal Funduro
Nybliven ägare till en er6:a.

En fundering kring oljenivån. På min, som jag nyss köpte, är oljenivån rätt när motorn är avstängd men när jag kört och precis stannat är nivån för hög. Borde det inte vara tvärtom? :va

Så gör min med. Jag tror det har nåt att göra med att det är nån slags semi-torrsump på den.

Satt och tittade i servicemanualen hur oljan pumpas omkring, men blev inte klok på hur, men den pumpas runt i olika kammare och till växellådan. Så fenomenet att nivån bakom synglaset ökar när man startar motorn kan säkert uppstå. Eller säkert...den gör ju det.


F.ö. så satte jag nyss i batteriet i min hoj, som stått ute på altanen hela vintern. Den startade direkt, hann knappt trycka på starten. Originalbatteri som står på laddning med en Ctek inomhus varje vinter. På det viset klarar sig tydligen batterierna.
 
Last edited:

qaisar

Ny medlem
Gick med
11 Apr 2010
Ort
Stockholm
Hoj
Er6 ABS 06
Tack för era svar. Tips på vilket batteri man ska köpa från biltema? Något ordernummer? Hur många timmar ska man ladda den första gången?
 

vajb

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2007
Ort
Sundsvall
Hoj
Z1000 2010
Ääääääntligen kan man titulera sig som ER6 ägare! :)

Ja grattis till en hoj både är billig att äga och kul att ta sig fram på. :)

Själv har man tyvärr fallit pladask för transformers-lookaliken, den nya Z1000. Efter 1200milaservicen i Maj åker min stackars ER6-F ut på marknaden, såvida inte sambon bestämmer sig för att ta hojkortet.
 

Onedreamer

Dream on....
Gick med
29 Jan 2008
Ort
Skåneland
Hoj
Honda VTR1000F -98
Satte fälgstripes på min hoj igår, tyckte att det blev riktigt snyggt! :) Men vilket pilljobb!
(Försökte sätta en bild här men det funkade inte :( Hur gör man?! Bild finns iaf i mitt fotoalbum...)

Nån som btw testat att toppa sin -f? (Jo, det har ni säkert ;)) Jag har gjort det några ggr på min men har bara fått upp den i ca 200km/h efter lite jobb, min -n får jag upp i 215 ganska lätt o 220 efter lite jobb.... Trodde det skulle vara tvärt om faktiskt då -f har kåpor som leder bort vinden -? Kan det vara de 20kg extra på -f som gör det eller är det min hoj som är slö?

Det kan nog inte vara dem 20kg för det skiljer endast 4kg mellan n och f modellen.

Är uppe en hel del i toppfart med min och den brukar hamna på lite över 220 i mätarfart vid plan mark. Tycker dessutom inte att den segar sig allt för mycket utan går ganska raskt upp till maxfart.

//Christofer
 

Jocke08

On top of it!
Gick med
3 Aug 2007
Ort
Stockholm
Hoj
ER-6 f
Nu vet jag ju att frågan säkert avhandlats mååååånga gånger tidigare men det är ju samtidigt färskvara så jag tar mig friheten att fråga igen;

Var hittar jag den billigaste 1200-milaservicen i Stockholm?

Kör försiktigt mina vänner! :)
 

überkill

Guest
Satte fälgstripes på min hoj igår, tyckte att det blev riktigt snyggt! :) Men vilket pilljobb!
(Försökte sätta en bild här men det funkade inte :( Hur gör man?! Bild finns iaf i mitt fotoalbum...)

Nån som btw testat att toppa sin -f? (Jo, det har ni säkert ;)) Jag har gjort det några ggr på min men har bara fått upp den i ca 200km/h efter lite jobb, min -n får jag upp i 215 ganska lätt o 220 efter lite jobb.... Trodde det skulle vara tvärt om faktiskt då -f har kåpor som leder bort vinden -? Kan det vara de 20kg extra på -f som gör det eller är det min hoj som är slö?


Har en kompis :D som testar toppfarten på alla sina hojar i Öresundsbrons tunnel körandes från Svea till Dane pga av den totala avsaknaden av sid, mot eller medvindar. Han lånade min hoj och fick upp den i 220. Inte min blåa hoj utan denna senaste..

Tror kåporna lätt kan hindra dig från att köra lika fort. Dock kör du bekvämare och mindre anststrängt eller?
 

Hobbe

Medlem
Gick med
25 Apr 2009
Ort
stockholm
Hoj
-
Service

Hej

Åk till biketech.se i Norrköping istället bra pris och duktig mek. Ring Håkan och fråga om pris kan nästan garantera att ingen i Stockholm slår honom. Du får en trevlig hoj tur på köpet. Eller serva på hemmaplan och bli blåst på stålar du väljer. Tror ava ville ha 2000 kr för 600 mila som är en ren broms koll.




Nu vet jag ju att frågan säkert avhandlats mååååånga gånger tidigare men det är ju samtidigt färskvara så jag tar mig friheten att fråga igen;

Var hittar jag den billigaste 1200-milaservicen i Stockholm?

Kör försiktigt mina vänner! :)
 

kawaer5

Versyer
Gick med
10 Feb 2006
Ort
Onsala
Hoj
Kawasaki Versys 650 -07
Säljer min vackra Versys 07:a . Den är hur kul som helst att köra o mer påkostad än ER 6.
Se under "säljes" här i sporthoj.com
 

MissMoonia

Member of The Pink Ladies
Gick med
14 Apr 2009
Ort
Ängelholm
Hoj
Kawasaki ER6f, grön - Till Salu!
Vi får försöka få till en mängdrabatt på biltema :tungan



Väger en -f 20 kilo mer??
Det är ju bara lite plast som skiljer (i stort sätt)
Hur många mil har din -f gått? En motor brukar väl behöva slita in sig lite innan den levererar som den ska.
Toppfarten på din -n verkar stämma (armbågarna mot kroppen gör +5 km/h :)) och min gissning helt tagen ur luften är att en -f borde göra minst 5 km/h mer.

Du har inte köpt en strypt hoj? :tungan

Fälgstripesen blev kalas :tummenupp

Enligt kawasakis hemsida så är torrvikten på en er6n-06 174kg och tjänstevikten på en er6f-09 ABS 208kg minus 15kg för bränsle ~ 193kg (har jag räknat rätt nu?), alltså ca 20kg skillnad...
Min -n får jag upp i 220 oavsett hur mycket bensin som finns i tanken (fick t.o.m. upp den i 220 med tung packning bak på autobahn förra sommaren!). Men min -f får jag bara precis upp i 200 med max halv tank... O då ligger jag pressad mot tanken och gör mig så liten som möjligt :p.
Min -f har gått lite mer än 150mil, den hade gått 150 när jag köpte den o så har jag tagit 4-5 småvändor på den sen dess. Köpte den av en man i 60-års åldern som vanligen kör glidare men som ville testa något "sportigare".
Det kanske sitter nån liten strypning nånstans, en som gör att man inte kommer över 200 :tungan.

Kan vindrutan ta hastighet? När kan köpte hojen satt den högre rutan på. Bytte dock till originalrutan igår eftersom jag inte riktigt trivs med den andra och tänkte testa den ursprungliga eftersom jag nu har den.
 

Geten

"JesperN"
Gick med
8 Feb 2004
Ort
Tomelilla
Hoj
Triumph
Enligt kawasakis hemsida så är torrvikten på en er6n-06 174kg och tjänstevikten på en er6f-09 ABS 208kg minus 15kg för bränsle ~ 193kg (har jag räknat rätt nu?), alltså ca 20kg skillnad...
Min -n får jag upp i 220 oavsett hur mycket bensin som finns i tanken (fick t.o.m. upp den i 220 med tung packning bak på autobahn förra sommaren!). Men min -f får jag bara precis upp i 200 med max halv tank... O då ligger jag pressad mot tanken och gör mig så liten som möjligt :p.
Min -f har gått lite mer än 150mil, den hade gått 150 när jag köpte den o så har jag tagit 4-5 småvändor på den sen dess. Köpte den av en man i 60-års åldern som vanligen kör glidare men som ville testa något "sportigare".
Det kanske sitter nån liten strypning nånstans, en som gör att man inte kommer över 200 :tungan.

Kan vindrutan ta hastighet? När kan köpte hojen satt den högre rutan på. Bytte dock till originalrutan igår eftersom jag inte riktigt trivs med den andra och tänkte testa den ursprungliga eftersom jag nu har den.

ABS:en väger ju också. Har för mig att viktskillnaden på Hondas 1000rr är 20kg med abs. Nu är är det ju inte sån hightech abs i er6:an men några kilo blir det nog.
Och -09 är ju inte exakt samma modell som -06:an. Kan t.ex. vara tyngre ljuddämpare för att klara nya avgaskrav m.m.

Är det inte så att -09:an har en ny instrumentpanel? Kan ju vara så att den är mer överensstämmande med verkligheten än den gamla.
Be en kompis sätta sig på din gamla och håll samma hastighet och se hur pass de stämmer.
 
Nyheter
Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Top