ER6-tråden

Zinkadus

Dont Force The Feel ,... Feel The Force
Gick med
20 Jul 2006
Ort
Älvsborg
Hoj
Kawa ER6 07 orange med ABS -Såld ! Aprilia RSV 1000 Factory 04
Någon som har tips på ett bra, billigt främre depåstöd som passar ER-6n ? Inget av biltemas passar, varken vanliga eller den som man fäster i gaffelkronan. :/

Jag har ett sådant här:
http://www.verktygsboden.se/?id=74130
det är lite knixigt att få till det första gången men har man väl ställt in det så går det bra.

edit: såg att du hade en 09 jag har bara provat på min alltså 07
 

PomPom

Woop Woop!
Gick med
17 Apr 2009
Ort
Helsingborg
Hoj
Kawasaki ER-6N -09
Jag har ett sådant här:
http://www.verktygsboden.se/?id=74130
det är lite knixigt att få till det första gången men har man väl ställt in det så går det bra.

edit: såg att du hade en 09 jag har bara provat på min alltså 07

ah, ser ut att vara likadant som biltemas? Räcker mellanrummet till eller måste du sätta dem "peggarna" så långt ut som möjligt? Eller har du mycket plats att röra dig med?
 

Zinkadus

Dont Force The Feel ,... Feel The Force
Gick med
20 Jul 2006
Ort
Älvsborg
Hoj
Kawa ER6 07 orange med ABS -Såld ! Aprilia RSV 1000 Factory 04
ah, ser ut att vara likadant som biltemas? Räcker mellanrummet till eller måste du sätta dem "peggarna" så långt ut som möjligt? Eller har du mycket plats att röra dig med?
Kommer inte ihåg exact men ska kolla ikväll när jag kommer hem
 

Magnus H

Ny medlem
Gick med
14 Sep 2009
Ort
Sundsvall
Hoj
Kawasaki ER-6N -06
Som nybliven ägare till en ER6-hoj och utan tidigare erfarenhet av twinmotorer måste jag fråga om det är "normalt" att det "tickar" lite om motorn när den går varm?

Det låter *nästan* som om det skulle vara en antydan till ventilknack, men hojen har bara gått lite drygt 400 mil. Skall sådana problem uppstå så tidigt i motorns liv?

Andra Er6-åkare som kan svara på om den helt enkelt "skall" låta så, eller om jag bör få någon som kollar ventilinställningarna?

Ljudet är tydligare när motorn gått ett tag, och jag upplever att det nästan inte finns alls direkt när man startar den.

(Jag har en 2006:a)
 
Last edited:

Billy Broms

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Stockholm
Hoj
-07 Kawasaki er6n + Triumph Street Triple 09
Man skippar helt enkelt köp av den " andra hojjen"- Då har man redan en hoj att växa i.
Street triple tex, är ett jättebra exempel.

Sedan är det jag menar med er6; den är ju inte så jättespännande på låg- & mellanvarven. Trevligare att ha något som levererar lite där, särskilt som nybörjare.....tycker jag.

Det är ju just en twinmotor som levererar på låg och mellan varv till skillnad mot en radfyra tex.
 

Miss_A

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2006
Ort
Söderort
Hoj
Z750 + Suzuki DRZ 400E
Då var man ägare av en er6n 08a abs.
Hunnit köra en 20 mil sen igår, kul hoj!
Jag har lite funderingar, jag tycker mig höra ett drRRRRRR ljud, typ som höga ventilknackningar, tystnar om man drar in kopplingen, killen säger att de e normalt men nojjig som jag är så måste jag dubbelkolla med allt o alla!
700 mil så de lär ju inte va ventilerna.

tycker även att växelspaken sitter lite högt, tycker att från 1an och till 2an har ett ganska stort gap, men justerar vi om den så sitter den för lågt, men de e väl bara att vänja sig?

Jag är van vid hydraulisk koppling och tycker att denna koppling tar väldigt långt ut? men de går ju inte och jämföra med h-koppling, tar erankoppling långt ut?

Sist vill jag fråga om den extra kåpan man kan köpa till, blir det nå skillnad?
 

PomPom

Woop Woop!
Gick med
17 Apr 2009
Ort
Helsingborg
Hoj
Kawasaki ER-6N -09
Tips på bra olja/filter till er-6n ? Börjar bli dags att förbereda vinterförvaringen och har själv aldrig bytt olja/filter förr.
 

Böjjarn

Titel: :)
Gick med
10 Apr 2003
Ort
Slutändan, Östra Dalarna
Hoj
YZF 1000 R
Då var man ägare av en er6n 08a abs.
Hunnit köra en 20 mil sen igår, kul hoj!


tycker även att växelspaken sitter lite högt, tycker att från 1an och till 2an har ett ganska stort gap, men justerar vi om den så sitter den för lågt, men de e väl bara att vänja sig?

Jag har justerat ner både växel å bromsen, mkt skönare med dessa lägre än orginal.
 

martikainen

svarta åskan
Gick med
22 Mar 2009
Ort
Örebro, Norr
Hoj
09 Kawa ER-6n Black
Nu börjar jag lessna på att båda fram och bakbroms gnisslar något jävulskt vid låga farter.

Vad kan man göra åt det, är det bara byta bromsklossar? Hojen har ju gått 250mil, bara gatåka, visst jag har nypt så abs'en gått i ett par gånger, lekt mycket i stan. Men de borde väl överleva 250mil, jag tycker det är gott om "material" på dom

tips någon? Stålulla bromsskivorna? Eller ska man köra något medel. Eller är det bara att köpa nya?
 

Miss_A

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2006
Ort
Söderort
Hoj
Z750 + Suzuki DRZ 400E
Jag har justerat ner både växel å bromsen, mkt skönare med dessa lägre än orginal.

nice =) men nu sitter växeln som den ska göra från fabriken, tar vi ett snäpp ner så blir den för låg och då blir det jätte lustigt när man växlar, vad menaar du med justera ner bromsen?
 

Bubbas

nähä, om man skulle...
Gick med
17 Mar 2005
Ort
Torra Skåne
Hoj
K 1300 Gin & Tonic
Nu börjar jag lessna på att båda fram och bakbroms gnisslar något jävulskt vid låga farter.

Vad kan man göra åt det, är det bara byta bromsklossar? Hojen har ju gått 250mil, bara gatåka, visst jag har nypt så abs'en gått i ett par gånger, lekt mycket i stan. Men de borde väl överleva 250mil, jag tycker det är gott om "material" på dom

tips någon? Stålulla bromsskivorna? Eller ska man köra något medel. Eller är det bara att köpa nya?

Bromsarna kan omöjligt vara slut efter så kort tid. Kolla så att du har ordentligt rengjorda bromsar. Att beläggen kan löpa fritt på guiderna etc..
 

Böjjarn

Titel: :)
Gick med
10 Apr 2003
Ort
Slutändan, Östra Dalarna
Hoj
YZF 1000 R
nice =) men nu sitter växeln som den ska göra från fabriken, tar vi ett snäpp ner så blir den för låg och då blir det jätte lustigt när man växlar, vad menaar du med justera ner bromsen?


Ang växeln så är det mer en vanesak tycker jag. Bromsen justerar man på gängstången under bromsvätskebehållaren. Inget märkvärdigt ingrepp.
 

POLECAT

Ny medlem
Gick med
26 May 2008
Ort
Kristianstad
Hoj
HD Sportster 48 2012
PCIII - bra eller onödig? har bara bytt slip-on. vet att det var uppe i tråden för ett tag sedan....
 

Miss_A

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2006
Ort
Söderort
Hoj
Z750 + Suzuki DRZ 400E
har idag vart på en kawasaki verkstad, o prata ang glappet i stötdämparlaget bak, det skulle tydligen inte va någon fara?!? men de känns ju sådär? dom sa att de man kan göra är att "individuellt" göra en packning o slipa pinnar o va dom prata om.

Ang ljudet som låter som snabba insugningar är tydligen från en ventil. luften ska tydligen gå igenom 2 gånger innan den släpps ut via avgasröret ( för att klara kraven i japan), kunder som klagat på ljudet har dom gjort så med att dom tagit bort ventilen helt, pluggat igen den helt enkelt, eftersom besiktningen i sverige inte kollar avgaser på en mc.


nån som har vart med om liknande?
 

martikainen

svarta åskan
Gick med
22 Mar 2009
Ort
Örebro, Norr
Hoj
09 Kawa ER-6n Black
Bromsarna kan omöjligt vara slut efter så kort tid. Kolla så att du har ordentligt rengjorda bromsar. Att beläggen kan löpa fritt på guiderna etc..

Rengjorda bromsar, innebär det bromsskivorna + beläggen? Eller är det liksom mellan själva beläggen och bromssystemt(kolvar?) Jag är nybörjare på det här med MC-mek.



I går tvättade jag för övrigt hojen, blev så mycket finare nu, körde bilschampo på all plast, supertvätt på motordelar och sving/hjul/bromsar, lysfotogen och sen biltemas kedjefett på kedjan.
På med wax och sen silikonspray på plast+gummidetaljer som ett skyddande lager, sen på med kapellet och fälla en tår över att det inte blir mer åka för i år.
 

Allstaar

Guest
Rengjorda bromsar, innebär det bromsskivorna + beläggen? Eller är det liksom mellan själva beläggen och bromssystemt(kolvar?) Jag är nybörjare på det här med MC-mek.



I går tvättade jag för övrigt hojen, blev så mycket finare nu, körde bilschampo på all plast, supertvätt på motordelar och sving/hjul/bromsar, lysfotogen och sen biltemas kedjefett på kedjan.
På med wax och sen silikonspray på plast+gummidetaljer som ett skyddande lager, sen på med kapellet och fälla en tår över att det inte blir mer åka för i år.

Jag gjorde detsamma igår! Bara att se fram emot nästa år men inte för snabbt för vem vill åldras fort!
 

martikainen

svarta åskan
Gick med
22 Mar 2009
Ort
Örebro, Norr
Hoj
09 Kawa ER-6n Black
Jag gjorde detsamma igår! Bara att se fram emot nästa år men inte för snabbt för vem vill åldras fort!

Nej precis! Jag kommer dock få köra hojen i januari. Får nytt garage 1a januari (kommer hem från thailand den 14e) Så det blir en kort tur, 3-400meter till det nya garaget och ställa hojen där. Får hoppas den startar utan strul :) Sen blir det köpa nytt styre och pilla med allt möjligt småfix!
 
Nyheter
Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Top