ER6-tråden

Någon som har tips på ett bra, billigt främre depåstöd som passar ER-6n ? Inget av biltemas passar, varken vanliga eller den som man fäster i gaffelkronan. :/

Jag har ett sådant här:
http://www.verktygsboden.se/?id=74130
det är lite knixigt att få till det första gången men har man väl ställt in det så går det bra.

edit: såg att du hade en 09 jag har bara provat på min alltså 07
 
Jag har ett sådant här:
http://www.verktygsboden.se/?id=74130
det är lite knixigt att få till det första gången men har man väl ställt in det så går det bra.

edit: såg att du hade en 09 jag har bara provat på min alltså 07

ah, ser ut att vara likadant som biltemas? Räcker mellanrummet till eller måste du sätta dem "peggarna" så långt ut som möjligt? Eller har du mycket plats att röra dig med?
 
ah, ser ut att vara likadant som biltemas? Räcker mellanrummet till eller måste du sätta dem "peggarna" så långt ut som möjligt? Eller har du mycket plats att röra dig med?
Kommer inte ihåg exact men ska kolla ikväll när jag kommer hem
 
Som nybliven ägare till en ER6-hoj och utan tidigare erfarenhet av twinmotorer måste jag fråga om det är "normalt" att det "tickar" lite om motorn när den går varm?

Det låter *nästan* som om det skulle vara en antydan till ventilknack, men hojen har bara gått lite drygt 400 mil. Skall sådana problem uppstå så tidigt i motorns liv?

Andra Er6-åkare som kan svara på om den helt enkelt "skall" låta så, eller om jag bör få någon som kollar ventilinställningarna?

Ljudet är tydligare när motorn gått ett tag, och jag upplever att det nästan inte finns alls direkt när man startar den.

(Jag har en 2006:a)
 
Last edited:
Man skippar helt enkelt köp av den " andra hojjen"- Då har man redan en hoj att växa i.
Street triple tex, är ett jättebra exempel.

Sedan är det jag menar med er6; den är ju inte så jättespännande på låg- & mellanvarven. Trevligare att ha något som levererar lite där, särskilt som nybörjare.....tycker jag.

Det är ju just en twinmotor som levererar på låg och mellan varv till skillnad mot en radfyra tex.
 
Då var man ägare av en er6n 08a abs.
Hunnit köra en 20 mil sen igår, kul hoj!
Jag har lite funderingar, jag tycker mig höra ett drRRRRRR ljud, typ som höga ventilknackningar, tystnar om man drar in kopplingen, killen säger att de e normalt men nojjig som jag är så måste jag dubbelkolla med allt o alla!
700 mil så de lär ju inte va ventilerna.

tycker även att växelspaken sitter lite högt, tycker att från 1an och till 2an har ett ganska stort gap, men justerar vi om den så sitter den för lågt, men de e väl bara att vänja sig?

Jag är van vid hydraulisk koppling och tycker att denna koppling tar väldigt långt ut? men de går ju inte och jämföra med h-koppling, tar erankoppling långt ut?

Sist vill jag fråga om den extra kåpan man kan köpa till, blir det nå skillnad?
 
Tips på bra olja/filter till er-6n ? Börjar bli dags att förbereda vinterförvaringen och har själv aldrig bytt olja/filter förr.
 
Då var man ägare av en er6n 08a abs.
Hunnit köra en 20 mil sen igår, kul hoj!


tycker även att växelspaken sitter lite högt, tycker att från 1an och till 2an har ett ganska stort gap, men justerar vi om den så sitter den för lågt, men de e väl bara att vänja sig?

Jag har justerat ner både växel å bromsen, mkt skönare med dessa lägre än orginal.
 
Nu börjar jag lessna på att båda fram och bakbroms gnisslar något jävulskt vid låga farter.

Vad kan man göra åt det, är det bara byta bromsklossar? Hojen har ju gått 250mil, bara gatåka, visst jag har nypt så abs'en gått i ett par gånger, lekt mycket i stan. Men de borde väl överleva 250mil, jag tycker det är gott om "material" på dom

tips någon? Stålulla bromsskivorna? Eller ska man köra något medel. Eller är det bara att köpa nya?
 
Jag har justerat ner både växel å bromsen, mkt skönare med dessa lägre än orginal.

nice =) men nu sitter växeln som den ska göra från fabriken, tar vi ett snäpp ner så blir den för låg och då blir det jätte lustigt när man växlar, vad menaar du med justera ner bromsen?
 
Nu börjar jag lessna på att båda fram och bakbroms gnisslar något jävulskt vid låga farter.

Vad kan man göra åt det, är det bara byta bromsklossar? Hojen har ju gått 250mil, bara gatåka, visst jag har nypt så abs'en gått i ett par gånger, lekt mycket i stan. Men de borde väl överleva 250mil, jag tycker det är gott om "material" på dom

tips någon? Stålulla bromsskivorna? Eller ska man köra något medel. Eller är det bara att köpa nya?

Bromsarna kan omöjligt vara slut efter så kort tid. Kolla så att du har ordentligt rengjorda bromsar. Att beläggen kan löpa fritt på guiderna etc..
 
nice =) men nu sitter växeln som den ska göra från fabriken, tar vi ett snäpp ner så blir den för låg och då blir det jätte lustigt när man växlar, vad menaar du med justera ner bromsen?


Ang växeln så är det mer en vanesak tycker jag. Bromsen justerar man på gängstången under bromsvätskebehållaren. Inget märkvärdigt ingrepp.
 
har idag vart på en kawasaki verkstad, o prata ang glappet i stötdämparlaget bak, det skulle tydligen inte va någon fara?!? men de känns ju sådär? dom sa att de man kan göra är att "individuellt" göra en packning o slipa pinnar o va dom prata om.

Ang ljudet som låter som snabba insugningar är tydligen från en ventil. luften ska tydligen gå igenom 2 gånger innan den släpps ut via avgasröret ( för att klara kraven i japan), kunder som klagat på ljudet har dom gjort så med att dom tagit bort ventilen helt, pluggat igen den helt enkelt, eftersom besiktningen i sverige inte kollar avgaser på en mc.


nån som har vart med om liknande?
 
Bromsarna kan omöjligt vara slut efter så kort tid. Kolla så att du har ordentligt rengjorda bromsar. Att beläggen kan löpa fritt på guiderna etc..

Rengjorda bromsar, innebär det bromsskivorna + beläggen? Eller är det liksom mellan själva beläggen och bromssystemt(kolvar?) Jag är nybörjare på det här med MC-mek.



I går tvättade jag för övrigt hojen, blev så mycket finare nu, körde bilschampo på all plast, supertvätt på motordelar och sving/hjul/bromsar, lysfotogen och sen biltemas kedjefett på kedjan.
På med wax och sen silikonspray på plast+gummidetaljer som ett skyddande lager, sen på med kapellet och fälla en tår över att det inte blir mer åka för i år.
 
Rengjorda bromsar, innebär det bromsskivorna + beläggen? Eller är det liksom mellan själva beläggen och bromssystemt(kolvar?) Jag är nybörjare på det här med MC-mek.



I går tvättade jag för övrigt hojen, blev så mycket finare nu, körde bilschampo på all plast, supertvätt på motordelar och sving/hjul/bromsar, lysfotogen och sen biltemas kedjefett på kedjan.
På med wax och sen silikonspray på plast+gummidetaljer som ett skyddande lager, sen på med kapellet och fälla en tår över att det inte blir mer åka för i år.

Jag gjorde detsamma igår! Bara att se fram emot nästa år men inte för snabbt för vem vill åldras fort!
 
Jag gjorde detsamma igår! Bara att se fram emot nästa år men inte för snabbt för vem vill åldras fort!

Nej precis! Jag kommer dock få köra hojen i januari. Får nytt garage 1a januari (kommer hem från thailand den 14e) Så det blir en kort tur, 3-400meter till det nya garaget och ställa hojen där. Får hoppas den startar utan strul :) Sen blir det köpa nytt styre och pilla med allt möjligt småfix!
 
Nyheter
Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Back
Top