ER6-tråden

oj det var kort, knappt 600mil. tror du kommer sakna smidigheten på er6an :)
hur långt har ni andra kört med era?

Runt 250 mil i år. Helt kasst.
Men den är ju betald och när jag ställer av den kostar den mig 14:- i månaden garageförsäkrad så den får allt stå till våren så får vi se om det blir byte eller inte.
 
Nu är min säsong slut. Tog tydligen sista svängen idag. Va ute och körde en timme ungefär, på väg mot garaget ca 70 meter från infarten så får jag motor haveri. All olja och vatten rinner ut och ja min säsong tog slut där och då! Undra om det går att få det på garantin? shit happen then you die

När jag hade inne min på 1200 mil service nyss så upplyste verkstaden mig om att garantin inte gäller om man byter olja själv :confused:
vilket jag har gjort sedan min cykel var ny
 
oj det var kort, knappt 600mil. tror du kommer sakna smidigheten på er6an :)
hur långt har ni andra kört med era?

Jag e nöjd med att ha kommit upp i ca 320mil i år. Har dock inte varit på mcsemester eller dyl. långturer. Årets längsta tur blev väl ca 20mil. Lite svårt att motivera sig till att åka långt när man inte har ngn att åka med...
 
oj det var kort, knappt 600mil. tror du kommer sakna smidigheten på er6an :)
hur långt har ni andra kört med era?

I år har jag klämt ca 1300 mil. Mestadels på pendling men en del bankörning har det blivit också.

McMiss skrev:
Jag e nöjd med att ha kommit upp i ca 320mil i år. Har dock inte varit på mcsemester eller dyl. långturer. Årets längsta tur blev väl ca 20mil. Lite svårt att motivera sig till att åka långt när man inte har ngn att åka med...
Hindrar inte mig att åka långt bra för att jag åker ensam emellanåt. Sätt upp som mål att utforska nya vägar så kan det bli riktigt långa turer.
 
Jag e nöjd med att ha kommit upp i ca 320mil i år. Har dock inte varit på mcsemester eller dyl. långturer. Årets längsta tur blev väl ca 20mil. Lite svårt att motivera sig till att åka långt när man inte har ngn att åka med...

Jag körde hela min Gotlandstur själv och det var helt underbart...
 
Någon som har en ER6-F och kan säga lägga några ord om den?

Lite sugen på en sån (2009) men vill höra om ev. brister först.

Dom ser ju skitsnygga ut med undertail, hugger och cuts (och ett tonat dubbelbubbelglas ;) )!
Frågan är ju om effekten räcker till!

Någon som vet föresten vad man plockar ut med öppet filter, slipon och en bra mappning?

Lär ju räcka ett tag till mig iallafall, det blir min första hoj :)
 
Köpte min Hoj i mitten av Juli typ.
har väl kört 320mil, där i krokarna. mer än vad farsan har kört med sin som han haft i 3 år eller något sånt. hähä :D
kunde ha blivit mer om man inte jobba så sent varje dag och varannan helg.
 
Frågan är ju om effekten räcker till!

Folk som pratar om effekt och liknande bör lära sig att köra på riktigt, som många påpekar här och som kört Er6an på bana och även som kör väldigt "aktivt" i trafiken så är den betydligt mer kompetent än många andra tror och mer kompetent än många betydligt mer effektstarka hojar. :tummenupp

Har man inte kul med en Er6 och tycker "kraften inte räcker till" har man betydligt större problem än att välja hoj, då bör man lära sig köra hoj som en hoj ska och vill köras.

Det är dessutom betydligt viktigare om det är ens första hoj!

Någon som håller med eller har andra invändningar?
All respons (på egentligen allt som skrivs här i tråden) är viktig för trådens fortsatta intresse. :yoparty
 
Folk som pratar om effekt och liknande bör lära sig att köra på riktigt, som många påpekar här och som kört Er6an på bana och även som kör väldigt "aktivt" i trafiken så är den betydligt mer kompetent än många andra tror och mer kompetent än många betydligt mer effektstarka hojar. :tummenupp

Har man inte kul med en Er6 och tycker "kraften inte räcker till" har man betydligt större problem än att välja hoj, då bör man lära sig köra hoj som en hoj ska och vill köras.

Det är dessutom betydligt viktigare om det är ens första hoj!

Någon som håller med eller har andra invändningar?
All respons (på egentligen allt som skrivs här i tråden) är viktig för trådens fortsatta intresse. :yoparty

Jag skulle vilja säga att det är både och...
Kanske en viktigare fråga är; " var i registret finns effekten?"

Men som du säger, som nybörjare, och man inte har för avsikt att tävla bana, så bör man först lära sig köra hoj.
ER6:ans effekt kanske räcker till, OM MAN KAN KÖRA!
Däremot kan man som nybörjare välja en hoj med lite högre effekt, bara för att "få det där lilla extra".
Jag hävdar alltså att man måste kunna köra för att ha riktigt skoj på en ER-6.

Som nybörjare skulle jag faktiskt välja en hoj med mer bottenvrid än er6. Därmed inte sagt att er6 är en trött hoj. Den är riktigt bra!
 
Däremot kan man som nybörjare välja en hoj med lite högre effekt, bara för att "få det där lilla extra".

Då tänkte jag kontra med att fråga vad du sen ska välja för att få "det där lilla extra"?

Jag menar köper du en hoj med 100+Hp som första hoj, vad kan du tänka dig att gå upp till/nöja dig med sen?

Alla som har en Er6 med 72hp får ju det där lilla extra bara att gå upp till 90+hp på sin andra hoj.

Tycker ingen som köper sin första hoj behöver "det där lilla extra" bara att ha och köra en hoj är lite extra i vardagen.
 
Någon som har en ER6-F och kan säga lägga några ord om den?

Lite sugen på en sån (2009) men vill höra om ev. brister först.

Dom ser ju skitsnygga ut med undertail, hugger och cuts (och ett tonat dubbelbubbelglas ;) )!
Frågan är ju om effekten räcker till!

Någon som vet föresten vad man plockar ut med öppet filter, slipon och en bra mappning?

Lär ju räcka ett tag till mig iallafall, det blir min första hoj :)

jag köpte en er6f -08 i somras, körde tidigare en ZR7 så detta är min andra hoj. I början blev jag riktigt imponerad av motorn som jag trodde skulle vara betydligt tråkigare!

Nu efter 600mil har man väl blivit van men tycker ändå att den räcker till!
Motorn gjorde sig helrätt på de kurviga vägarna i Norge, behöver inte växla så förbannat mkt utan den har rätt bra vrid på låga varv!
Sen är den ju riktigt smidig också.

appropå motoreffekt så körde jag en hel del med en kollega med nytaget körkort som körde en CBR900 -98

eftersom han inte riktigt kunde hantera effekten så slutade det oftast med att jag åkte ifrån han i trafikljusen trots 40-50hk mer än mig! :D
 
Folk som pratar om effekt och liknande bör lära sig att köra på riktigt, som många påpekar här och som kört Er6an på bana och även som kör väldigt "aktivt" i trafiken så är den betydligt mer kompetent än många andra tror och mer kompetent än många betydligt mer effektstarka hojar. :tummenupp

Har man inte kul med en Er6 och tycker "kraften inte räcker till" har man betydligt större problem än att välja hoj, då bör man lära sig köra hoj som en hoj ska och vill köras.

Det är dessutom betydligt viktigare om det är ens första hoj!

Någon som håller med eller har andra invändningar?
All respons (på egentligen allt som skrivs här i tråden) är viktig för trådens fortsatta intresse. :yoparty

Jag har skrivit flertal ggr i forumet om detta...Skall man börja kosta på "trim" på denna hoj så har man nog valt fel från början! Har haft 1,0. 1,1 liter hojjar mm o det är kul, helt klart. Men att börja jaga några hk på en er6a känns ganska B enl mig iaf.
Jag har tillomed plockat av mitt Arrow slipon för ja tycker effekten är skönare med orginalsystemet +att man kan spöa hejvillt utan att reta upp folk som stör sig på hojjar som låter:tummenupp
 
Då tänkte jag kontra med att fråga vad du sen ska välja för att få "det där lilla extra"?

Jag menar köper du en hoj med 100+Hp som första hoj, vad kan du tänka dig att gå upp till/nöja dig med sen?

Alla som har en Er6 med 72hp får ju det där lilla extra bara att gå upp till 90+hp på sin andra hoj.

Tycker ingen som köper sin första hoj behöver "det där lilla extra" bara att ha och köra en hoj är lite extra i vardagen.

Man skippar helt enkelt köp av den " andra hojjen"- Då har man redan en hoj att växa i.
Street triple tex, är ett jättebra exempel.

Sedan är det jag menar med er6; den är ju inte så jättespännande på låg- & mellanvarven. Trevligare att ha något som levererar lite där, särskilt som nybörjare.....tycker jag.
 
Någon som har tips på ett bra, billigt främre depåstöd som passar ER-6n ? Inget av biltemas passar, varken vanliga eller den som man fäster i gaffelkronan. :/
 
Nyheter
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Back
Top