ER6-tråden

Har drömt länge om en tur till Gotland långt långt från festandet under sommarsäsong i Visby.. Valde att åka nu efter säsongen och hade turen att slippa regn förutom litet småstänk på söndagen på väg him.

Notera tjurarna som var jättearja på mig när jag kom förbi deras hem..

Fin tur och fina bilder! Go bild den med kossorna.

Ser att du var o kikade på raukar vid Ljugarn, vi var där i somras och badade. Slår vad om att det fortfarande är lika kallt i vattnet, det var frånlandsvindar när vi skulle bada där. *hutter*

//Fredrik
 
Om jag gör en inbromsning till stillastående med sexans växel i, är det nästan lögn att peta ner alla 5 hacken till friläget utan att lätta lite på kopplingen. Så länge man har rull på hojen är det inget problem.

Jag trodde att detta var ett normalt beteende för det har varit likadant sen cykeln var ny. Men nu när diskussionen lyfts upp så börjar man ju fundera.

Jag körde ER6 ett bra tag, men sådär fungerar ALLA mcväxellådor... Man kan inte stå stilla och mata genom växellådan ner till ettan. (Det funkar inte åt andra hållet heller i regel om man står stilla). OBS, detta är inte ett fel, det är så det funkar så på alla hojar. :fakta
 
Jag körde ER6 ett bra tag, men sådär fungerar ALLA mcväxellådor... Man kan inte stå stilla och mata genom växellådan ner till ettan. (Det funkar inte åt andra hållet heller i regel om man står stilla). OBS, detta är inte ett fel, det är så det funkar så på alla hojar. :fakta

Nu är detta säkert en jättenybörjarfråga, men jag har inte riktigt fått grepp om hur man egentligen ska växla.

  1. exempel: Ligger i femman inne i stan, rödljus på väg. släpper gas, kopplar växlar ner fyran, ut med kopplingen, in med kopplingen växlar ner trean, ut med koppling. osv osv ner till ettan
  2. eller kan man: motorbromsa ner till lagom hastighet koppla,växla ner från 5 >2, bromsa, växla ner till 1, stanna?

Vilket är rätt sätt ? (bäst för växellådan dvs) Just nu kör jag på första exemplet
 
Nu är detta säkert en jättenybörjarfråga, men jag har inte riktigt fått grepp om hur man egentligen ska växla.

  1. exempel: Ligger i femman inne i stan, rödljus på väg. släpper gas, kopplar växlar ner fyran, ut med kopplingen, in med kopplingen växlar ner trean, ut med koppling. osv osv ner till ettan
  2. eller kan man: motorbromsa ner till lagom hastighet koppla,växla ner från 5 >2, bromsa, växla ner till 1, stanna?

Vilket är rätt sätt ? (bäst för växellådan dvs) Just nu kör jag på första exemplet

Man kan göra vilket som, men exempel 1 känns rätt onödigt. jag (och troligtvis många andra) gör så att när det är dags att börja bromsa så drar man in kopplingen i tid och så petar man ner växel för växel tills man når ettan. många ger även lite mellangas vid varje växling för att det ska gå smidigare. personligen så växlar jag oftast inte hela vägen upp inne i stan, men det är smaksak. hoppas detta hjälper något.
 
Nu är min säsong slut. Tog tydligen sista svängen idag. Va ute och körde en timme ungefär, på väg mot garaget ca 70 meter från infarten så får jag motor haveri. All olja och vatten rinner ut och ja min säsong tog slut där och då! Undra om det går att få det på garantin? shit happen then you die
 
Nu är min säsong slut. Tog tydligen sista svängen idag. Va ute och körde en timme ungefär, på väg mot garaget ca 70 meter från infarten så får jag motor haveri. All olja och vatten rinner ut och ja min säsong tog slut där och då! Undra om det går att få det på garantin? shit happen then you die
Aj fan! Så tråkigt, hoppas du får det på garantin. Är all service gjord som den ska?
Hur långt har (hade) den gått?

Hoppas att dom iaf har lite "goodwill" Är ju inte dirket ett vanligt fel vad jag förstå.

Återkom gärna om vad som egentligen gick sönder, hur illa det var och vad som händer med garantin osv.

LYCKA TILL!
 
Aj fan! Så tråkigt, hoppas du får det på garantin. Är all service gjord som den ska?
Hur långt har (hade) den gått?

Hoppas att dom iaf har lite "goodwill" Är ju inte dirket ett vanligt fel vad jag förstå.

Återkom gärna om vad som egentligen gick sönder, hur illa det var och vad som händer med garantin osv.

LYCKA TILL!

829 mil står mätaren på. Vi får se vad som händer det e ju helg nu men på måndag ska jag ta tag i liket.

100 mila servicen blev gjord enligt schema 600 mila har jag dragit ut på men enligt service manualen så är det i princip bara inspektion av bromssystemet. Olja byter jag själv.
 
829 mil står mätaren på. Vi får se vad som händer det e ju helg nu men på måndag ska jag ta tag i liket.

100 mila servicen blev gjord enligt schema 600 mila har jag dragit ut på men enligt service manualen så är det i princip bara inspektion av bromssystemet. Olja byter jag själv.

Borde juh gå på garantin. man har juh 5årig fabriksgaranti.
 
Borde juh gå på garantin. man har juh 5årig fabriksgaranti.

Det där är faktiskt lite olika, beroende på var hojen är köpt. Kawasaki själva står för 2 år, medan man hos handlaren kan få upp till 5 år.

Vi får hoppas att det löser sig på bästa sätt för Tore iallafall!!

All olja o vatten rinner ut? Var rann det ut?:va
 
Det där är faktiskt lite olika, beroende på var hojen är köpt. Kawasaki själva står för 2 år, medan man hos handlaren kan få upp till 5 år.

Vi får hoppas att det löser sig på bästa sätt för Tore iallafall!!

All olja o vatten rinner ut? Var rann det ut?:va

Framtill på motorn, runt vattenpumpen och oljefiltret, det var svårt att se exakt vart det rann ut, men ut kom det. Efteråt så var det kondens på oljenivå fönstret så vatten i oljan blev det.
 
Framtill på motorn, runt vattenpumpen och oljefiltret, det var svårt att se exakt vart det rann ut, men ut kom det. Efteråt så var det kondens på oljenivå fönstret så vatten i oljan blev det.
Du säger att du byter olja själv.
Det kan inte vara så att du fyllt på något mer än vad man ska?
Bli ju rejält tryck i motorn, speciellt med för mkt olja i.
 
Manual.

Hej alla glada, frugans er6 2006 har gått 1400 mil nu och ska servas ordentligt nu under vintern, ställa ventiler och byta alla vätskor kjedja, dock inte dreven, dom e fina än.

Jag orkar inte läsa hela tråden nu, "bara 345 sidor", men jag skulle vara tacksam om det finns reparationshanbok, eller liknande att tanka ner. Och om det finns så skulle jag tro att ni här inne vet vart, och det skulle jag villja ha reda på.

:banana
 
Hej alla glada, frugans er6 2006 har gått 1400 mil nu och ska servas ordentligt nu under vintern, ställa ventiler och byta alla vätskor kjedja, dock inte dreven, dom e fina än.

Jag orkar inte läsa hela tråden nu, "bara 345 sidor", men jag skulle vara tacksam om det finns reparationshanbok, eller liknande att tanka ner. Och om det finns så skulle jag tro att ni här inne vet vart, och det skulle jag villja ha reda på.

:banana

Här finns servicehandboken för nerladdning!
LADDA NER

Du säger att du byter olja själv.
Det kan inte vara så att du fyllt på något mer än vad man ska?
Bli ju rejält tryck i motorn, speciellt med för mkt olja i.

Jag är noga med att ha rätt mängd olja, Och jag tycker att det är märkligt att det skulle orsaka haveri efter 400 mil. Men men Jag har listat ut att vattenpumpen drivs av balansaxeln och det rann kylarvatten ur vattenpumpen så något är ordenligt trasigt tror jag.
 
Även min är till salu, men har svårt att bestämma mig, så ja nöjer mig med en "dyr" annons på SH, är det nån som är jäklit sugen så blir det en snabb affär, annars kommer jag att ångra mig och behålla hojen :)

Den kostar ju inte multum när den står heller, men 300mil i sommar är faktiskt tragiskt lite.. Och nu är det husköp på G..
 
Fler som går i hoj-bytar-tankar alltså. Samma här, känner att om jag ska prova något annat så är det nu, när ekonomin finnes. Exakt vad det blir istället återstår att se, inte helt lätt!
 
oj det var kort, knappt 600mil. tror du kommer sakna smidigheten på er6an :)
hur långt har ni andra kört med era?
 
Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Back
Top