ER6-tråden

Hej allesmmans!! precis skaffat er-6 oxå!!!!!svart!!
kommer med bilder senare när jag har tag´t några!!
hej.........

Då har du nog ungefär samma goa magkänsla när du går o lägger dig som jag haft ett par veckor nu...vi har fått snö så det blir nog ett tag till jungfruturen:näsblod
 
Du får ta och bli den första John. Du får väl skära upp skiten och röja rent inuti. :)

Vet att det var med PC3, men för att få ut nåt ordentligt av sliponet så ska den ju mappas efter det och inte få ligga där o tro att det fortfarande är orginaldämparen, det är ju lite elakt. Säkert lika roligt som att mappa efter värsta sliponet du kan hitta o sen montera dit orginalburken. :P
 
Den där ER6an var jävligt frän!

Insats till GPE hos Alviks MC på Alnö utanför Sundsvall kostar 275 spänn, var dit o kikade på den idag!
 
Last edited:
Ljuddämparen på ER6 är av resonanstyp och de blir alltid klumpiga/tunga med dåligt flöde. Se bilden hur en sådan dämpare ser ut, avgaserna går från kammare till kammare och studsar mot väggarna för att ta sig vidare ut.

Alla slipon är i stället gjorda med fullflödesdesign där ett perforerat rör leder avgaserna rakt igenom dämparen utan förlust. Jag skulle vilja se en mätning där ett slipon gett lägre effekt än original. Motorerna är inte alltid optimalt justerade från fabrik dels p g a toleranser/kvalitet/kostnad vid tillverkningen men även avgas/ljudprover som ska klaras av så att tuna motorn med t ex PC3 är att rekommendera oavsett dämpare egentligen.

Men de flesta köper slipon för att till ett överkomligt pris (speciellt jämfört med att lägga till PC3 och bänkkörning) få en rejäl viktminskning och att byta en stor komponent mot en slankare.

Angående designen så är helt klart ER6:ans dämpare en del av totaldesignen på hojen, de har tänkt till men för mig är det något vackert i att man kan vrida ett standardslipon till vilket hoj som helst 90 grader så passar det bra på ER6:an. :)
 

Bifogat

  • muffler-cutopen.jpg
    muffler-cutopen.jpg
    23.4 KB · Visningar: 345
Ljuddämparen på ER6 är av resonanstyp och de blir alltid klumpiga/tunga med dåligt flöde. Se bilden hur en sådan dämpare ser ut, avgaserna går från kammare till kammare och studsar mot väggarna för att ta sig vidare ut.

Eller titta på den här bilden, som verkligen ÄR ER6-dämparen i genomskärning.
 

Bifogat

  • er650n.PNG
    er650n.PNG
    70.4 KB · Visningar: 1,311
Eller titta på den här bilden, som verkligen ÄR ER6-dämparen i genomskärning.

:tummenupp

Ja, det är horribelt för flödet med alla vändningar avgaserna måste göra där inne och mycket metall blir det också. Alla som har lyft originaldämparen är glada att montera en pyttedämpare i stället. Låg vikt är av högsta vikt. :D
 
Dom hade ju verkligen tråkigt den dagen dom gjorde den ljuddämparen, fy fan vilken labyrint. :)
 
Så går det när man lovordar sakerna tarmac. :)

Har du nån map för GPE? Hittar noll på den fronten!
Jo, jag får skylla mig själv. Haha!

Nope... Har inte skaffat PC3 än.
Men en map till arrow utan dbkiller funkar säkert utmärkt skulle jag tro :tummenupp

Edit: eller till en Mivv som jag såg nu. :)

Usch och fy vad hemska ni är! Nu har jag följt tråden ytterligare ett antal sidor och ALLT tycks landa ( till slut ), i vilken form av slipon eler slutburk ni ska ha.
Förstår ni inte att det är skitfult! Det pajar ju hela utseendet på cykeln att hänga dit en helt oformad dumburk ( kallar den det eftersom det drar ner effekten på cykeln om man inte mappar om ) som bryter alla andra övriga linjer på cykeln?! Ingen annan än jag som ser det? Eller är det bara ljudet och " vill ha begäret " som göra att ni kastar bort era pengar? Vill ni att det ska låta mycket så fixa lite hål på orginalburken istället för att sätta på nåt fult med en orange dekal på.....

Just my opinion...:D

Smaken är som baken... dvs INTE orange kamo :mattias

det som vi har....puttrar.;)

...inte längre :tummenupp

Eller titta på den här bilden, som verkligen ÄR ER6-dämparen i genomskärning.
Vet att jag sett nån bild på orginaldämparen dissekerad. Var det här i tråden? :va
 
Last edited:
Jo, nånstans i den här tråden finns det en bild på dämparen i halv form.

Edit: eller till en Mivv som jag såg nu.

Mjo dom tyckte så i alla fall, kan inte vara så jädra stor skillnad mellan Arrow o GPE heller kan man tycka!
 
Last edited:
1200 mil servicen. Någon som vet vad som ska göras och vad har ni betalat? Min hoj har bara gått 750 mil, jag har gjort 600 mil servicen i maj år 2007. Antar att ett oljebyte ska göras 1 g/år iallafall, eller kan jag vänta till jag kört 1200 mil? Eller bara byta olja i maj?
 
Targa-kuts

Fick förfrågan hur Targa-kutsen ser ut i verkligheten. Fick hem den igår. Så här e lite bilder:

Kutsen sitter med fyra metall-bleck som man viker runt på undersidan. Känns inte som världens kvalitéts grej med tanke på att dom sitter limmade med något epoxylim. Höll nästan på att lossna när man skulle böja ihop dom. :dummer
Inget man plockar av och på alltså!
695 spänn inkl. frakt kostade den.

er6kutsrh5.jpg
[/url]

varsågod "Jocke08"
 
Last edited:
Väskor/Toppbox

Någon som har satt väskor/toppbox eller båda på sin? Vilka? Hur är det att köra med? Pris ca?
 
Någon som har satt väskor/toppbox eller båda på sin? Vilka? Hur är det att köra med? Pris ca?

Jag har köpt orginalboxen till min, har använt den på några långsvängar fungerar hyffsat, rymmer mer än man tror.
Men enligt beskrivning ska man inte köra över 130 har jag för mig, men den sitter kvar i 150-160:)

+ Fungerar som ryggstöd åt tjejjen, då vet ja att hon sitter kvar.
- Lite osäker fastsättning känns det som, men det verkar hålla.
- Det ÄR INTE snyggt med toppbox :tungan
 
Last edited:
Jag har köpt orginalboxen till min, har använt den på några långsvängar fungerar hyffsat, rymmer mer än man tror.
Men enligt beskrivning ska man inte köra över 130 har jag för mig, men den sitter kvar i 150-160:)

+ Fungerar som ryggstöd åt tjejjen, då vet ja att hon sitter kvar.
- Lite osäker fastsättning känns det som, men det verkar hålla.
- Det ÄR inte snyggt med toppbox :tungan

Har oxå box, o instämmer med inlägget.
 
Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top