Er-6n 2011 startar ej

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Stockholm
Hoj
Japanska 80-talare
Å andra sidan så sitter saker oftast mer utsatt på en hoj, det vibrerar mer, oftast mer specialtillverkade prylar som görs i mindre serier, med potentiellt mindre testning bakom, jämfört med bilar. Då är det inte så konstigt med lite mer fel.
Förmodligen. Man har lagt ribban lite lägre när det gäller hojar, eftersom de betraktas som nöjesredskap. Bilar är mer för nytta och måste fungera. Folk skulle inte acceptera att bilen är död när man ska hem från köpcentrumet efter veckans storhandlande, eller när man ska hämta ungarna på dagis, eller åka till jobbet eller på semesterresa.

Undrar hur det går för Ts?
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Ibland undrar man hur det är med kvalitén på dagens motorcyklar, sånt här händer aldrig med bilar. Har bilen startat och man har kört några mil så är det aldrig några problem. Vad kan gå sönder av att man stannar och ska starta igen?
Såna här problem gör att man drar sig för att åka längre från hemmet än att man kan gå hem igen om nåt händer.
Händer inte med bilar? :rofl
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Stockholm
Hoj
Japanska 80-talare
Händer inte med bilar? :rofl
Men någon skillnad är det. Om man läser hundra bilannonser är det aldrig några problem, men när det gäller hojar: "förgasarrengöring behövs", "går ej på tomgång", "bluddrar på fullgas", "startar ej", det är bara en massa problem.
Jag kör bil varje dag och har gjort så sen jag tog körkortet för 40 år sedan, det har hänt två gånger att bilen inte startat. En gång hade batteriet gått sönder medan bilen stod på parkeringen (i o f s märkligt) och en gång var det en tempgivare som inte fungerade. Bägge gångerna bogsering till verkstad.
 

Komponenten

Medlem
Gick med
14 May 2019
Ort
Linköping
Hoj
R1200GS
Uppdatering!
Hojen går! Bränslepumpen behövde få lite motivation i form av några knackningar med skaftet på en mejsel och sen ”tvångsmatad” med fulladdat batteri. Inte rätt långsiktiga lösning men får funka tills jag får hem en ny pump!

Tack för hjälpen allihop som bidragit!
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Men någon skillnad är det. Om man läser hundra bilannonser är det aldrig några problem, men när det gäller hojar: "förgasarrengöring behövs", "går ej på tomgång", "bluddrar på fullgas", "startar ej", det är bara en massa problem.
Jag kör bil varje dag och har gjort så sen jag tog körkortet för 40 år sedan, det har hänt två gånger att bilen inte startat. En gång hade batteriet gått sönder medan bilen stod på parkeringen (i o f s märkligt) och en gång var det en tempgivare som inte fungerade. Bägge gångerna bogsering till verkstad.
Hojar är säsongsfordon, som står mellan 2 och 10 månader per år, beroende på vem ägaren är. Ju längre hojen står, desto mindre brukar ägarna bry sig, och vice versa. När fordon står stilla så förfaller dom, det bildas fukt och oxid, soppan dunstar bort och skapar avlagringar mm. Hur många bilar står uppåt 10 månader per år?
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Stockholm
Hoj
Japanska 80-talare
Hojar är säsongsfordon, som står mellan 2 och 10 månader per år, beroende på vem ägaren är. Ju längre hojen står, desto mindre brukar ägarna bry sig, och vice versa. När fordon står stilla så förfaller dom, det bildas fukt och oxid, soppan dunstar bort och skapar avlagringar mm. Hur många bilar står uppåt 10 månader per år?
Antagligen är det så, de flesta problem verkar vara förgasarrelaterade. Fuggarna verkar oftast vara den svaga länken, kanaler, munstycken och förgasarhus som kläggas igen av avlagringar i bensinen. Membran och gummi som torkar och spricker. Problemen är säkert inte lika frekventa i länder med klimat som tillåter hojkörning året runt, där står inget och torkar ihop under vintern.
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Lägg till den moderna bensinen med längsta hållbarhet 3 månader och det förutsätter att den skakas om lite då och då.
När E10 kommer blir allt sämre.
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Stockholm
Hoj
Japanska 80-talare
Lägg till den moderna bensinen med längsta hållbarhet 3 månader och det förutsätter att den skakas om lite då och då.
När E10 kommer blir allt sämre.
Jag har en gammal tvåtaktare från 80-talet som körs väldigt sporadiskt. Skulle man kunna använda akrylatbensin i den för att undvika problem med avlagringar och gammal bensin? Sån har jag i motorsågen och den kan stå i flera år utan problem.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Jag har en gammal tvåtaktare från 80-talet som körs väldigt sporadiskt. Skulle man kunna använda akrylatbensin i den för att undvika problem med avlagringar och gammal bensin? Sån har jag i motorsågen och den kan stå i flera år utan problem.
Tvitaktare som tvitaktare, klart det funkar. Reservdunken i min S60 är 5 liter 4T-alkylat.
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Aspen talar ju specifikt om luftkylda tvåtaktare https://www.aspen.se/produkter/alla/aspen-2/ men jag vet att många kör sista tanken i utombordaren på hösten med Aspen 2T och de flesta av dessa är ju vattenkylda.
 

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Lägg till den moderna bensinen med längsta hållbarhet 3 månader och det förutsätter att den skakas om lite då och då.
När E10 kommer blir allt sämre.
Det här känns lite som en myt. Jag hade min ER6a stående i nästan två år i en lada med full tank och den startade direkt när jag stoppade i batteriet och tryckte på knappen.
Finns säkert något som blir sämre med tiden men så snabbt verkar det inte som det går iaf.

/R
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Det här känns lite som en myt.
Det beror nog på vilken kvalitet (dumt nog, för mig, inte alkylat) man har i tanken inför vinterdvalan. I år var det elände för mig då tre av sex hojar var inkontinenta och hade ansamlat väsentliga mängder "white stuff" trots varmgarage.
 

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Hade 95 oktan från OKQ8, oklart om den är magiskt bra.

Skickat från min H8324 via Tapatalk
 

Tebax

Kör mindre än önskat
Gick med
14 Mar 2021
Hoj
Hoj med vingar & Kawasaki GPZ500S -96
Det här känns lite som en myt. Jag hade min ER6a stående i nästan två år i en lada med full tank och den startade direkt när jag stoppade i batteriet och tryckte på knappen.
Finns säkert något som blir sämre med tiden men så snabbt verkar det inte som det går iaf.

/R
Kan ju också ha betydelse om man fyllde tanken helt innan man ställde undan hojen.
Ju ju mer luft man har i tanken ju lättare de lättflyktiga (lättantändliga?) ämnena kan ånga bort. Lite som kolsyran i en flaska som försvinner bort från vattnet i en halvfull flaska.
Angående E10 med dubbel mängd etanol i sig så undrar jag hur bra det är för en del plast i nipplar och anslutningar, eller i vissa tankar av plast.
Vissa plasttankar har problem med att etanolen tar sig genom porer i plasten och bubblar lacken. Inget quickfix för det problemet direkt.
 

team toker

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Aug 2007
Ort
på landet långt i söder
Hoj
alldeles för många
Det här känns lite som en myt. Jag hade min ER6a stående i nästan två år i en lada med full tank och den startade direkt när jag stoppade i batteriet och tryckte på knappen.
Finns säkert något som blir sämre med tiden men så snabbt verkar det inte som det går iaf.

/R
det är en jävla myt.. jag har massor av fordon, bilar o mc o dom kan stå flera år utan att bli använda.
jag har ALDRIG haft problem med gammal bensin, alla har alltid startad även efter båda 2 o 3 års stillestånd.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top