Er-6n 2011 startar ej

Å andra sidan så sitter saker oftast mer utsatt på en hoj, det vibrerar mer, oftast mer specialtillverkade prylar som görs i mindre serier, med potentiellt mindre testning bakom, jämfört med bilar. Då är det inte så konstigt med lite mer fel.
Förmodligen. Man har lagt ribban lite lägre när det gäller hojar, eftersom de betraktas som nöjesredskap. Bilar är mer för nytta och måste fungera. Folk skulle inte acceptera att bilen är död när man ska hem från köpcentrumet efter veckans storhandlande, eller när man ska hämta ungarna på dagis, eller åka till jobbet eller på semesterresa.

Undrar hur det går för Ts?
 
Ibland undrar man hur det är med kvalitén på dagens motorcyklar, sånt här händer aldrig med bilar. Har bilen startat och man har kört några mil så är det aldrig några problem. Vad kan gå sönder av att man stannar och ska starta igen?
Såna här problem gör att man drar sig för att åka längre från hemmet än att man kan gå hem igen om nåt händer.
Händer inte med bilar? :rofl
 
Händer inte med bilar? :rofl
Men någon skillnad är det. Om man läser hundra bilannonser är det aldrig några problem, men när det gäller hojar: "förgasarrengöring behövs", "går ej på tomgång", "bluddrar på fullgas", "startar ej", det är bara en massa problem.
Jag kör bil varje dag och har gjort så sen jag tog körkortet för 40 år sedan, det har hänt två gånger att bilen inte startat. En gång hade batteriet gått sönder medan bilen stod på parkeringen (i o f s märkligt) och en gång var det en tempgivare som inte fungerade. Bägge gångerna bogsering till verkstad.
 
Uppdatering!
Hojen går! Bränslepumpen behövde få lite motivation i form av några knackningar med skaftet på en mejsel och sen ”tvångsmatad” med fulladdat batteri. Inte rätt långsiktiga lösning men får funka tills jag får hem en ny pump!

Tack för hjälpen allihop som bidragit!
 
Men någon skillnad är det. Om man läser hundra bilannonser är det aldrig några problem, men när det gäller hojar: "förgasarrengöring behövs", "går ej på tomgång", "bluddrar på fullgas", "startar ej", det är bara en massa problem.
Jag kör bil varje dag och har gjort så sen jag tog körkortet för 40 år sedan, det har hänt två gånger att bilen inte startat. En gång hade batteriet gått sönder medan bilen stod på parkeringen (i o f s märkligt) och en gång var det en tempgivare som inte fungerade. Bägge gångerna bogsering till verkstad.
Hojar är säsongsfordon, som står mellan 2 och 10 månader per år, beroende på vem ägaren är. Ju längre hojen står, desto mindre brukar ägarna bry sig, och vice versa. När fordon står stilla så förfaller dom, det bildas fukt och oxid, soppan dunstar bort och skapar avlagringar mm. Hur många bilar står uppåt 10 månader per år?
 
Hojar är säsongsfordon, som står mellan 2 och 10 månader per år, beroende på vem ägaren är. Ju längre hojen står, desto mindre brukar ägarna bry sig, och vice versa. När fordon står stilla så förfaller dom, det bildas fukt och oxid, soppan dunstar bort och skapar avlagringar mm. Hur många bilar står uppåt 10 månader per år?
Antagligen är det så, de flesta problem verkar vara förgasarrelaterade. Fuggarna verkar oftast vara den svaga länken, kanaler, munstycken och förgasarhus som kläggas igen av avlagringar i bensinen. Membran och gummi som torkar och spricker. Problemen är säkert inte lika frekventa i länder med klimat som tillåter hojkörning året runt, där står inget och torkar ihop under vintern.
 
Lägg till den moderna bensinen med längsta hållbarhet 3 månader och det förutsätter att den skakas om lite då och då.
När E10 kommer blir allt sämre.
 
Lägg till den moderna bensinen med längsta hållbarhet 3 månader och det förutsätter att den skakas om lite då och då.
När E10 kommer blir allt sämre.
Jag har en gammal tvåtaktare från 80-talet som körs väldigt sporadiskt. Skulle man kunna använda akrylatbensin i den för att undvika problem med avlagringar och gammal bensin? Sån har jag i motorsågen och den kan stå i flera år utan problem.
 
Jag har en gammal tvåtaktare från 80-talet som körs väldigt sporadiskt. Skulle man kunna använda akrylatbensin i den för att undvika problem med avlagringar och gammal bensin? Sån har jag i motorsågen och den kan stå i flera år utan problem.
Tvitaktare som tvitaktare, klart det funkar. Reservdunken i min S60 är 5 liter 4T-alkylat.
 
Aspen talar ju specifikt om luftkylda tvåtaktare https://www.aspen.se/produkter/alla/aspen-2/ men jag vet att många kör sista tanken i utombordaren på hösten med Aspen 2T och de flesta av dessa är ju vattenkylda.
 
Lägg till den moderna bensinen med längsta hållbarhet 3 månader och det förutsätter att den skakas om lite då och då.
När E10 kommer blir allt sämre.
Det här känns lite som en myt. Jag hade min ER6a stående i nästan två år i en lada med full tank och den startade direkt när jag stoppade i batteriet och tryckte på knappen.
Finns säkert något som blir sämre med tiden men så snabbt verkar det inte som det går iaf.

/R
 
Det här känns lite som en myt.
Det beror nog på vilken kvalitet (dumt nog, för mig, inte alkylat) man har i tanken inför vinterdvalan. I år var det elände för mig då tre av sex hojar var inkontinenta och hade ansamlat väsentliga mängder "white stuff" trots varmgarage.
 
Hade 95 oktan från OKQ8, oklart om den är magiskt bra.

Skickat från min H8324 via Tapatalk
 
Det här känns lite som en myt. Jag hade min ER6a stående i nästan två år i en lada med full tank och den startade direkt när jag stoppade i batteriet och tryckte på knappen.
Finns säkert något som blir sämre med tiden men så snabbt verkar det inte som det går iaf.

/R
Kan ju också ha betydelse om man fyllde tanken helt innan man ställde undan hojen.
Ju ju mer luft man har i tanken ju lättare de lättflyktiga (lättantändliga?) ämnena kan ånga bort. Lite som kolsyran i en flaska som försvinner bort från vattnet i en halvfull flaska.
Angående E10 med dubbel mängd etanol i sig så undrar jag hur bra det är för en del plast i nipplar och anslutningar, eller i vissa tankar av plast.
Vissa plasttankar har problem med att etanolen tar sig genom porer i plasten och bubblar lacken. Inget quickfix för det problemet direkt.
 
Det här känns lite som en myt. Jag hade min ER6a stående i nästan två år i en lada med full tank och den startade direkt när jag stoppade i batteriet och tryckte på knappen.
Finns säkert något som blir sämre med tiden men så snabbt verkar det inte som det går iaf.

/R
det är en jävla myt.. jag har massor av fordon, bilar o mc o dom kan stå flera år utan att bli använda.
jag har ALDRIG haft problem med gammal bensin, alla har alltid startad även efter båda 2 o 3 års stillestånd.
 
Back
Top