ER 6F eller XJ 6F ?

Nyllet87

Ny medlem
Gick med
17 Apr 2011
Hoj
Cbr600F 2011
Har besluts ångest vad tror/vet ni om dessa hojjar ? Kawasaki eller Yamaha.. Vilken e skönast och mest värd priset ?

Det står ju att du äger en ER6F, så den bör du ju redan ha full koll på?

Åk då till närmaste Yamaha-handlare och provkör en XJ6a, så kan du jämföra sen :)

Det står ju att du äger en ER6F, så den bör du ju redan ha full koll på?

Åk då till närmaste Yamaha-handlare och provkör en XJ6a, så kan du jämföra sen :)

Man var tvungen att skriva vad för hoj hade.. Och jag funderade på köpa den eller xj6 men som sagt beslutsångest ni vet inga fördelar nackdelar vise versa ? :)

Jag provade bägge men tyckte man satt så himla bra på yamman så det var det som avgjorde saken för min del.

Jag haR provkört yamahan på körskolan och då somnade mina ben efter typ 4 timmar körning... Vet inte om det är samma på er6f... Men vilken tycker ni är snyggast då? 2011 modellen asså... Fan har en sån beslutsångest...

Jag haR provkört yamahan på körskolan och då somnade mina ben efter typ 4 timmar körning... Vet inte om det är samma på er6f... Men vilken tycker ni är snyggast då? 2011 modellen asså... Fan har en sån beslutsångest...

Ett tips är att kolla försäkringar med.

Och du är helt nöjd med hojvalet?

Men så syrlig en gammal gubbe kan vara på morgonkvisten då! :kramas

Okej, för att svara på nåt helt annat än det TS frågade; jag växte ifrån XJ6an ganska fort, men det hade jag kanske gjort med en ER6 också?

XJ6 verkar inte vara så vanlig, medans kawwan är en storsäljare. Det positiva med det är att XJ6 inte är så stöldbegärlig, jag har min på gatan.

Men så syrlig en gammal gubbe kan vara på morgonkvisten då! :kramas

Okej, för att svara på nåt helt annat än det TS frågade; jag växte ifrån XJ6an ganska fort, men det hade jag kanske gjort med en ER6 också?

XJ6 verkar inte vara så vanlig, medans kawwan är en storsäljare. Det positiva med det är att XJ6 inte är så stöldbegärlig, jag har min på gatan.

Har nu funderat en del och sett den nya hojen från Honda CBR600F... jag tänkte på det du skrev om att man blir trött eller växer ifrån hojen, och lite så känner jag redan nu på er6 och xj6an... så funderar på att köpa cbr600f istället för nästan samma peng.. 15K extra.. så får man lite extra oxå.. 102hk osv.. tror den kommer hålla mer i längden... ska dra och provsitta en sån imorrn tänkte jag : )

Har själv ER6N, samma hoj i motorn och karaktär. Är kanonnöjd, skitbra vrid i alla växlar och hastigheter (nästan) tack vare twinmotorn. XJ6an är ju en radfyra, då får man växla ner mer osv. Gillar inte den karaktären så mycket. Har testat den 2 gånger.
Tycker dock att yamahan är snyggare. Bilsport och MC försäkrar båda cyklarna för samma pris på mig iallafall, vilket är ca 3300kr Halvförsäkring/Helår, då är jag 24 år och bor i Västerås. Fördel med ER6 är att de kostar mindre att köpa, om inte priserna har ändrats. Men du ska självklart testa båda och välja noga!

Lycka till.

Har själv ER6N, samma hoj i motorn och karaktär. Är kanonnöjd, skitbra vrid i alla växlar och hastigheter (nästan) tack vare twinmotorn. XJ6an är ju en radfyra, då får man växla ner mer osv. Gillar inte den karaktären så mycket. Har testat den 2 gånger.
Tycker dock att yamahan är snyggare. Bilsport och MC försäkrar båda cyklarna för samma pris på mig iallafall, vilket är ca 3300kr Halvförsäkring/Helår, då är jag 24 år och bor i Västerås. Fördel med ER6 är att de kostar mindre att köpa, om inte priserna har ändrats. Men du ska självklart testa båda och välja noga!

Lycka till.

Har du halvförsäkring? vågat. :)
kan tipsa om svedea de är nya kawa märkes försäkrare. lite billigare

Har du halvförsäkring? vågat. :)
kan tipsa om svedea de är nya kawa märkes försäkrare. lite billigare

Ja, det ända som helförsäkring täcker är ju skadorna på min cykel om jag krashar, då med en självrisk på 3000kr. Detyder ju att det måste bli mycket skador. Då skiter jag nog i hojen och bryr mig om hur jag mår :)
Sen kostade helförsäkringen mer än dubbelt så mycket.

Bilsport och MC är billigast för mig. Har kollat Svedea det var över 2500kr dyrare. 24+ på bilsport mc, 3300kr som sagt. Det är ett bra pris!

Ja, det ända som helförsäkring täcker är ju skadorna på min cykel om jag krashar, då med en självrisk på 3000kr. Detyder ju att det måste bli mycket skador. Då skiter jag nog i hojen och bryr mig om hur jag mår :)

Bilsport och MC är billigast för mig. Har kollat Svedea det var över 2500kr dyrare. 24+ på bilsport mc, 3300kr som sagt. Det är ett bra pris!

Så där värst mycket skador behövs ju inte för att komma över 3000 kr. En spräckt originalkåpa, och du är där.

24+ på bilsport mc, 1600kr :yoparty

<CENSUR>. Yamaha kanske har lite bättre finish och lite fräshare design

Last edited:
Så där värst mycket skador behövs ju inte för att komma över 3000 kr. En spräckt originalkåpa, och du är där.

Jo, självrisken är på 3000spänn ja sen får du juh tänka in den extra premiekostnaden som bara tickar iväg varje år när du ändå inte synar marken. För man är juh kung på att köra :yoparty

Jo, självrisken är på 3000spänn ja sen får du juh tänka in den extra premiekostnaden som bara tickar iväg varje år när du ändå inte synar marken. För man är juh kung på att köra :yoparty

Precis, tror inte jag ramlar för 3000kr per år, hur som helst.
Känns som att 99% av alla tjänar på att ligga på halvförsäkring.

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park