ER-5 startar inte...?

Emporio

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2009
Hoj
Kawasaki ER500
Tjabba!

Köpte en Kawasaki ER-5 för ett par veckor sedan. Vilket blir min första hoj. Så jag är ganska ny inom ämnet och är därför inte så kunnig.

Dem senaste dagarna har jag haft problem med att starta den.
Tror jag har haft chocken eller någon annan bränsleventil öppen för länge och därav "dränkt motorn"?
Har stängt av chocken och har bränsleventilen på "PRI" och startar den för att "bränna upp" bensinen ifall den nu är dränkt. En dag tog batteriet slut pga av alla försök så jag har fått ladda om den.
Idag fick jag igång den, fast det vara bara i några sek tills den dog igen.

Nu undrar jag ifall det är så att jag kan har "dränkt" den eller om det kan vara något annat.. rätta mig ifall jag har fel.. om det nu är så, vad bör jag göra?

Jag förstod inte av din text om du hade soppkranen stående på PRI även när hojen var parkerad och avstängd.

PRI = konstant öppen. Dränker motorn efter ett tag. Med PRI så strömmar soppa ner utan vacum.

Last edited:
Hade samma problem med tjejens GPZ 500, e ju samma motor i princip!
Motorn gick runt och tände till llite som den ville men kom aldrig riktigt igång!
Bytte batteriet sen gick den som en klocka!
Bara för att startmotorn går runt lätt kan batteriet vara dåligt ändå!

Jag förstod inte av din text om du hade soppkranen stående på PRI även när hojen var parkerad och avstängd.

PRI = konstant öppen. Dränker motorn efter ett tag. Med PRI så strömmar soppa ner utan vacum.

Jag har den ståendes på PRI. Kanske inte är så bra? Ska jag har den på ON hela tiden?? Vad gör jag nu om den är dränkt? :(

Hade samma problem med tjejens GPZ 500, e ju samma motor i princip!
Motorn gick runt och tände till llite som den ville men kom aldrig riktigt igång!
Bytte batteriet sen gick den som en klocka!
Bara för att startmotorn går runt lätt kan batteriet vara dåligt ändå!

Misstänkte att det var batteriet ett tag.. Men är inte helt säker. Vore onödigt o köpa en ny om det inte är felet... :/

Jag har den ståendes på PRI. Kanske inte är så bra? Ska jag har den på ON hela tiden?? Vad gör jag nu om den är dränkt? :(

Misstänkte att det var batteriet ett tag.. Men är inte helt säker. Vore onödigt o köpa en ny om det inte är felet... :/

ON = automatisk. Öppen när motorn går, avstängd annars. Om du har PRI på så flödar den hela tiden, alltså den behöver inget baksug från förgasarna. Alltså, låt den stå på ON hela tiden oavsett.

Om du inte får igång den så kan nog tömma förgasare och kolla stiften vara idé. Jag är långt ifrån expert på ämnet.

Har gjort följande:

Köpt ett nytt batteri
Gjort rent tändstiften

Går fortfarande inte att starta...!

Har gjort följande:

Köpt ett nytt batteri
Gjort rent tändstiften

Förmodar att du testat att stiften ger gnista? Har du surat ner stiften för mycket så kan de vara utom räddning spelar ingen roll hur mycket du torkar, även om det ger en gnista så är det inte tillräckligt. Nya stift skulle jag prova..Jag sura ner en hoj, provad allt som gick att göra, bytte stift, trots att de gamla gav gnista, så vips så hoppade hojen igång direkt!

Tycker absolut det är värt ett försök:tummenupp

Har gjort följande:

Köpt ett nytt batteri
Gjort rent tändstiften

Har du kollat så det finns gnista?

Häng ett av stiften i tändkabeln och sen låter du stiftgängan ligga an mot nått jordat (tex motorn). Försök starta samtidigt som du kollar om stiftet ger gnista, kan hjälpa att ha mörkt i garaget om det är svårt att se.

Finns gnista kan det vara problem med att bränslet inte kommer fram.

Förmodar att du testat att stiften ger gnista? Har du surat ner stiften för mycket så kan de vara utom räddning spelar ingen roll hur mycket du torkar, även om det ger en gnista så är det inte tillräckligt. Nya stift skulle jag prova..Jag sura ner en hoj, provad allt som gick att göra, bytte stift, trots att de gamla gav gnista, så vips så hoppade hojen igång direkt!

Tycker absolut det är värt ett försök:tummenupp

Tack för förslaget!

Frågan är om jag ska försöka byta tändstift eller om jag ska köra den till firman. Ska ringa dem imorgon o kolla om jag kan lämna in den på en verkstad annars..? (det är ca 10 mil till firman)

Last edited:
Tack för förslaget!

Frågan är om jag ska försöka byta tändstift eller om jag ska köra den till firman. Ska ringa dem imorgon o kolla om jag kan lämna in den på en verkstad annars..? (det är ca 10 mil till firman)

:tummenuppMät spänningen på batteriet,det ska vara ÖVER 12v,annars får du taskig gnista.Och ,observera att gnistan ,även om den syns vid test,har mkt svårare o "hoppa över" då stiftet är inskruvat,dvs under tryck!
Testat o springa igång???på med tändningen, i med 2:an,gärna lätt nedförsbacke...in med kopplingen...spring utav h-e o släpp kopplingen (ett + om man kastar sig på hojen också annars blir det lätt lackskador...):tummenupp

:tummenuppMät spänningen på batteriet,det ska vara ÖVER 12v,annars får du taskig gnista.Och ,observera att gnistan ,även om den syns vid test,har mkt svårare o "hoppa över" då stiftet är inskruvat,dvs under tryck!
Testat o springa igång???på med tändningen, i med 2:an,gärna lätt nedförsbacke...in med kopplingen...spring utav h-e o släpp kopplingen (ett + om man kastar sig på hojen också annars blir det lätt lackskador...):tummenupp

Gör du detta så skall det vara snustorrt på backen, annars skulle jag inte ens ämna att försöka alls. Mäta spänningen kan vara idé för att se, du skall ha över 13 volt ialla fall vid fullt friskt o fungerande batteri. Även mäta upp tändspole(spolar) skruva bort och åk till någon bil/elverkstad o be få det uppmätt.

Tack för förslaget!

Tändstift borde inte vara så dyrt till den modellen, 2 st går ju åt och då det inte är några dyra irridium stift max 80-100 kr st, borde vara ännu billigare)
Borde vara lätt att komma åt, tror inte du ens behöver ta bort tanken:va

Jag skulle börja så iaf, istället för fixa kärra, köra 20 mil t o r..Du kommer spara både tid och pengar:) Om det nu är det felet, vilket jag tippar starkt.

Last edited:
En mycket enkel test är att prova med att ge den lite startgas.
Startar den på det ligger felet i bränslesystemet. Tänder den inte på stargas så är felet på tändsystemet eller mekaniskt.

Eftersom jag är ganska ny inom detta så hade jag en vän som kom o kolla på den. Han kom med samma idé om att springa igång den. Gick o sätta i ettan och när han väl hade växel i samt höll i kopplingen så gick det inte att rulla iväg den. Som om kopplingen inte fungerade.

Tändstiften ska vara nya, men dem kan väl ha pajat av alla försök jag har gjort? :P

Eftersom jag är ganska ny inom detta så hade jag en vän som kom o kolla på den. Han kom med samma idé om att springa igång den. Gick o sätta i ettan och när han väl hade växel i samt höll i kopplingen så gick det inte att rulla iväg den. Som om kopplingen inte fungerade.

Tändstiften ska vara nya, men dem kan väl ha pajat av alla försök jag har gjort? :P

Du behöver justera lite på kopplingsgreppet misstänker jag, men peta hellre i 2:an vid putta igång. Har du depåstöd så prova lägg i en växel och snurra bakhjulet och frikoppla se om det går att snurra hjulet med växel i.

Ni springer väl igång med friläget i`? Sen kopplar man ur, så lägger man i växel när man fått upp farten(sen hoppas jag ni har tekniken med att stå upp och när ni kopplar upp dunkar ner rumpan hårt i sadeln samtidigt..), men jag skulle kontrollera kopplingen först, så den inte rister igång och ni inte har koppling, bökigt köra utan, lätt att klota ikull om det blir en aha upplevelse om man kör sakta.

Last edited:
Har kört med PRI-läget hela tiden? tanka upp hojen! Tanken bör vara snustorr om du flödat motorn så mycket, alternativt kan en flottör hängt sej, inte ovanligt på förgasarhojar!

Har kört med PRI-läget hela tiden? tanka upp hojen! Tanken bör vara snustorr om du flödat motorn så mycket, alternativt kan en flottör hängt sej, inte ovanligt på förgasarhojar!

Tveksam om det är de som är felet. Hade det på PRI ett tag i början och det gick att starta den. Den är på ON nu och har halvtank iaf.

Om nu soppan har runnit genom motorn så borde det vara ganska fullt i oljefönstret också.

När du köpte nytt batteri, var det laddat å klart när du stoppade det i hojen?

Säljaren fyllde i med vätska direkt och bad mig vänta en timma innan jag använde den.

Last edited:
En klassiker är att du har startat hojen några gånger men inte låtit den bli helt genomvarm, då slår stiften igen, byt stift och kör hojen minst 10-15 min när du startar den.

Back