ER-5 startar inte...?

En klassiker är att du har startat hojen några gånger men inte låtit den bli helt genomvarm, då slår stiften igen, byt stift och kör hojen minst 10-15 min när du startar den.

Japp, med betoning på att KÖRA. När motorn belastas blir den varm på riktigt.
Att varmköra lite då och då i garaget är egentligen döden för en bra uppstart till våren. Igensotade tändstift och bensin i motoroljan.

SKA du har igång den så ta hjälp med startkablar, kör den Rejält genom varm. Typ 2 mils körning. Parkera sedan. Rör inte startknappen förän i mars!

Mats

Om den nu surat så ska du köra runt motorn utan stiften i, gör rent stiften med en stålborste lååångt upp efter elektroden.
Kör runt en längre tid (kanske en minut) så cylindrarna blir utan soppa och får vädra.
I med rengjorda stift och kör.
Kolla gärna att du får gnista när du har gjort rent stiften, gnistan ska vara klar och fin och inte hoppa runt uppe i stiftet.

Är batteriet dåligt så kör du med startkablar från en bil.

Har prövat med ett nytt batteri. Men jag tror också det kan vara tändstiften. Har beställt några, förhoppningsvis kommer dem imorgon/idag (03.52).

Hoppas på det bästa och önska mig lycka till.

Ang kopplingen:
Dom är så på ER-5:orna när dom stått ett tag. Inget att bry sig om. Blir lite bättre med Castrol GPS olja i motorn.

Back