Engångslicens ERF - Fråga

Mr K

I win, you loose!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSXR750-07 & GSXR600-07
Vad krävs för att få lösa engångslicens till ERF?
Måste man ha haft licens innan?
Räcker det att man är med i en motorklubb?

På Svemo hittar du svaret. Som jag läser och känner till sedan tidigare behöver du inte ha löst ut licens tidigare (men självklart gått licenskursen, men det fattar du ju :)):

Engångslicens

Aktiva

* Förare som avser lösa engångslicens löser detta på tävlingsplats. Tag med medlemskort.
* Licensen gäller ett tävlingstillfälle/evenemang.
* Engångslicens går endast att lösa i Sverige och för person som är permanent bosat och folkbokförd i Sverige.
* För tävlande utanför Sverige krävs nationell/internationell helårslicens.
* Förare under 12 år med Knatte- eller Guldhjälmslicens kan inte lösa engångslicens.
* Det går inte att tillgodoräkna sig engångslicensavgift när föraren löser helårslicens.
* För överåriga söks engångslicens genom att skicka in läkarintyg till SVEMO samt ansökan för vilken tävling det gäller.
* Priser/engångslicens: Enklare tävling 250:-, Enklare tävling ungdom 100:-, Nationell tävling 400:-, Nationell tävling ungdom 100:-.

Klubbar
Redovisning av engångslicenser sker på av SVEMO fastställd redovisningsblankett (pdf). Arrangör ska omedelbart efter tävling sända in blanketten till SVEMO. Pengar för betalda engångslicenser redovisas på SVEMO pg 15 19 71-9.
Varje arrangör behåller för administration totalt 100:-/tävling.

Det är viktigt att samtliga uppgifter fylls i. Skriv TYDLIGT!

http://www.svemo.se/view.php?sp=139&p=156

Last edited:
(men självklart gått licenskursen, men det fattar du ju :)):

Givetvis så hade jag redan läst på Svemos sida men du svarade nog på min fråga ändå. Frågan var igentligen om man var tvungen att ha gått licenskurs för att få lösa engångslicens. Har mailat svemo oxå ...

Fick svar av SVEMO

För att lösa engångslicens krävs att föraren är medlem i en SVEMO-ansluten klubb och medlemskort ska uppvisas vid tävling.
Det krävs att man gått licenskursen och haft licens inom en 5-års period.

Roliga med ERF-engångslicens är att endast förare som ej är ordinarie förare i teamet får lösa engångslicens... Tänk på det..

Fick svar av SVEMO

För att lösa engångslicens krävs att föraren är medlem i en SVEMO-ansluten klubb och medlemskort ska uppvisas vid tävling.

Är det och?
Inte eller?

Hur har man haft licens inom en 5-års period utan att ha gått licenskursen?

Näää.......:va

Då måsta man alltså en gång ha haft en "vanlig" licens för att kunna ta ut en "engångs"!

Hade bara för mig att de skrev i en tråd att man skulle överväga engångslicens som nybörjare innan man löste en "vanlig".

Kan mycket väl hända att jag är ute å surrar bland begreppen engångslicens, amatörlicens, tävlingslicens och...... F vet allt!

3177928 Näää.......:va

Då måsta man alltså en gång ha haft en "vanlig" licens för att kunna ta ut en "engångs"!

Hade bara för mig att de skrev i en tråd att man skulle överväga engångslicens som nybörjare innan man löste en "vanlig".

Kan mycket väl hända att jag är ute å surrar bland begreppen engångslicens, amatörlicens, tävlingslicens och...... F vet allt!
Den där regeln är till för att man inte ska kunna gå licenskursen och sen 10 år senare ge sig ut o köra utan att någon gång tidigare löst ut licensen.

Fick svar av SVEMO

Dette är inte korrekt. Jag har gått på licenskurs i år och har kört 2 tävlingar på engångslicens. D.v.s jag har inte haft licens föra dette

Men... men du har ju löst ut helårslicens! :7peta

HÄR ÄR DU TUFF! :arsele
Hehe .... nu är du och rotar i gamla trådar igen .... hihi. Fallet i ovan gäller inte mig utan en mekaniker som kanske ska köra sista racet på A-torp.
Jag har givetvis licens ...... you like:arsele

Du tolkar det fel.
Det som menas md det är att det får max ha gått 5 år sen du gick licenskursen.
Helt rätt!

Om formuleringen var fel så ni gnälla på tanten på SVEMO då jag bara copy/paste från hennes mail.

Givetvis så hade jag redan läst på Svemos sida men du svarade nog på min fråga ändå. Frågan var igentligen om man var tvungen att ha gått licenskurs för att få lösa engångslicens. Har mailat svemo oxå ...

Hur i sjutton kan du ens överväga att det skulle vara möjligt att lösa engångslicens utan att ha gått licenskursen? Tror du att man kan ta körkort utan att köra upp också?:va

Hur i sjutton kan du ens överväga att det skulle vara möjligt att lösa engångslicens utan att ha gått licenskursen? Tror du att man kan ta körkort utan att köra upp också?:va
Jag visste igentligen svaret men ville bara bli 100% säker. Det var bara för att få det svart på vitt. Inte ens SVEMO kunde svara på frågan rakt ut utan det behövdes FLERA mail för att få rätt svar.

Det verkar som att i vissa licensklasser behövs det ej eftersom jag efter ett par mail fick frågan "Vilken klass gäller det?".
men nu vet jag och alla andra som läst denna tråden hur det ligger till.

/P.Uss

Jag visste igentligen svaret men ville bara bli 100% säker. Det var bara för att få det svart på vitt. Inte ens SVEMO kunde svara på frågan rakt ut utan det behövdes FLERA mail för att få rätt svar.

Det verkar som att i vissa licensklasser behövs det ej eftersom jag efter ett par mail fick frågan "Vilken klass gäller det?".
men nu vet jag och alla andra som läst denna tråden hur det ligger till.

/P.Uss

Japp!

Engångslicens kräver att man har ett licenskursbevis som inte är äldre än 5 år om ingen tidigare licens lösts under denna 5-årsperiod.

Har du tidigare haft en licens så får det inte vara mer än 5 år sedan för att du ska få lösa ut en engångslicens.

Detta borde innebära att man måste genomföra en ny licenskurs om man gjort ett uppehåll i räjsandet i 6 år eller mer!?!

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman