Mr K
I win, you loose!
Vad krävs för att få lösa engångslicens till ERF?
Måste man ha haft licens innan?
Räcker det att man är med i en motorklubb?
Måste man ha haft licens innan?
Räcker det att man är med i en motorklubb?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
(men självklart gått licenskursen, men det fattar du ju):
Roliga med ERF-engångslicens är att endast förare som ej är ordinarie förare i teamet får lösa engångslicens... Tänk på det..
Fick svar av SVEMO
För att lösa engångslicens krävs att föraren är medlem i en SVEMO-ansluten klubb och medlemskort ska uppvisas vid tävling.
Det krävs att man gått licenskursen och haft licens inom en 5-års period.
Hur har man haft licens inom en 5-års period utan att ha gått licenskursen?3177914Är det och?
Inte eller?
Hur har man haft licens inom en 5-års period utan att ha gått licenskursen?
Den där regeln är till för att man inte ska kunna gå licenskursen och sen 10 år senare ge sig ut o köra utan att någon gång tidigare löst ut licensen.3177928Näää.......![]()
Då måsta man alltså en gång ha haft en "vanlig" licens för att kunna ta ut en "engångs"!
Hade bara för mig att de skrev i en tråd att man skulle överväga engångslicens som nybörjare innan man löste en "vanlig".
Kan mycket väl hända att jag är ute å surrar bland begreppen engångslicens, amatörlicens, tävlingslicens och...... F vet allt!
Fick svar av SVEMO
För att lösa engångslicens krävs att föraren är medlem i en SVEMO-ansluten klubb och medlemskort ska uppvisas vid tävling.
Det krävs att man gått licenskursen och haft licens inom en 5-års period.
Dette är inte korrekt. Jag har gått på licenskurs i år och har kört 2 tävlingar på engångslicens. D.v.s jag har inte haft licens föra dette
Hehe .... nu är du och rotar i gamla trådar igen .... hihi. Fallet i ovan gäller inte mig utan en mekaniker som kanske ska köra sista racet på A-torp.
Helt rätt!Du tolkar det fel.
Det som menas md det är att det får max ha gått 5 år sen du gick licenskursen.
Givetvis så hade jag redan läst på Svemos sida men du svarade nog på min fråga ändå. Frågan var igentligen om man var tvungen att ha gått licenskurs för att få lösa engångslicens. Har mailat svemo oxå ...
Helt rätt!
Om formuleringen var fel så ni gnälla på tanten på SVEMO då jag bara copy/paste från hennes mail.
Jag visste igentligen svaret men ville bara bli 100% säker. Det var bara för att få det svart på vitt. Inte ens SVEMO kunde svara på frågan rakt ut utan det behövdes FLERA mail för att få rätt svar.Hur i sjutton kan du ens överväga att det skulle vara möjligt att lösa engångslicens utan att ha gått licenskursen? Tror du att man kan ta körkort utan att köra upp också?![]()
Jag visste igentligen svaret men ville bara bli 100% säker. Det var bara för att få det svart på vitt. Inte ens SVEMO kunde svara på frågan rakt ut utan det behövdes FLERA mail för att få rätt svar.
Det verkar som att i vissa licensklasser behövs det ej eftersom jag efter ett par mail fick frågan "Vilken klass gäller det?".
men nu vet jag och alla andra som läst denna tråden hur det ligger till.
/P.Uss
Detta borde innebära att man måste genomföra en ny licenskurs om man gjort ett uppehåll i räjsandet i 6 år eller mer!?!
En vecka kvar!
Nu är det exakt en vecka kv... |
|
![]() |
Farligt vilseledande alkomätare på marknaden
Ett stort oberoende test ut... |
![]() |
Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey
För att fira den trefaldige... |
![]() |
Vi provkör Indian Sport Chief RT
I Allt om MC nummer 8 som k... |