Energidryck av hälsosammare variant?

Lägg om kosten. LCHF is the shit! Jag la om i Mars och har aldrig varit piggare eller mått bättre. Inga blodsockerfall eller annan skit längre. Som bonus har jag tappat 10 kilo....:tummenupp

Lägg om kosten. LCHF is the shit! Jag la om i Mars och har aldrig varit piggare eller mått bättre. Inga blodsockerfall eller annan skit längre. Som bonus har jag tappat 10 kilo....:tummenupp

Synd bara att LCHF-mat suger. Typ som att ligga på deff året runt..

För oss som sov på hemkunskapen (men ändå fick 5'a i betyg för att fröken tyckte om oss) skulle det var jävligt bra om någon kunde peta ihop en sida där man skrev in "ägg" och fick antingen *pling* Grönt ljus eller *beeeep* Rött ljus.

Mjölmat går bort, kött går bra, ingen potatis, inget bröd men gärna frukt? eller?

Som det är nu käkar jag HCHF med extra allt.

Nudlar, bra eller bajs?
Fil och Cornflakes med lite socker?

Ähh, jag går på den gamla djungeldieten istället "Ät som en mygga, skit som en elefant"

Alternativ till kaffe är naturligtvis té.
Finns i fler smaker och varianter.
Har generell bättre smak.
Går att koka mycket mycket starkt utan att bli bittert.

På ÖoB säljer dom ett brygg-te som heter typ "princes horse" som har sketahög koffeinhalt. Sparkar röven av vilken energidryck som helst.

Tuggummi har visat sig göra folk smartare under tiden de tuggar, och jag tycker det har haft uppiggande effekt när jag har kört bil långt också. Har nog inget med innehållet att göra utan att man indirekt ökar blodflödet i närheten av hjärnan.

Frugan och någon kompis håller också på med det där.
Visst. Dom har gått ner i vikt.
Men till vilket pris då?

I övrigt, träning

Det är något som jag har börjat med.
Jag brukar cykla några km innan jag åker iväg till jobbet. (orkar inte cykla 9mil).

Inbillar mig att jag blir mkt piggare när jag är på jobbet.
Enda nackdelen är nog att man vill ut och springa när man kör förbi alla fina stigar man ser i skogarna.

Last edited:
Det jag inte förstår är varför LCHF skulle ge några mirakel, jämfört med en normal balanserad kost utan snabba kollisar ..

För att det inte bara är dom snabba kolisarna som är "dåliga". Alla kolhydrater omvandlas till glukos som höjer insulinet, och med högt insulin i blodet vill kroppen lagra på sig fett. Detta väldigt förenklat, vill du ha mer vetenskapliga förklaringar kan du ta en titt på kostdoktorn.se.

För att det inte bara är dom snabba kolisarna som är "dåliga". Alla kolhydrater omvandlas till glukos som höjer insulinet, och med högt insulin i blodet vill kroppen lagra på sig fett. Detta väldigt förenklat, vill du ha mer vetenskapliga förklaringar kan du ta en titt på kostdoktorn.se.

Irrelevant för en tränande individ..

Anyway, jag menade inom detta ämne - pigghet

Ja! Ingen öl godis osv :D

Haha, ja det skulle vara det då. Godis saknar jag inte ett skit, och jag är inte nån diettaliban, så nån gång emellanåt slinker det ner öl ändå. Som tur är är vin och sprit helt ok på LCHF.:D

Irrelevant för en tränande individ..

Anyway, jag menade inom detta ämne - pigghet

Björn Ferry håller inte med dig...;)

Jag kan ju bara tala för mig själv, men jag är piggare rent allmänt, och orkar mer sen jag dumpade kolhydraterna.:tummenupp

Last edited:
Björn Ferry håller inte med dig...;)

Eller Jonas Colting, långdistanslöpare/triathlonatlet.

Det jag inte förstår är varför LCHF skulle ge några mirakel, jämfört med en normal balanserad kost utan snabba kollisar ..

Jag förstår inte heller men det verkar funka iallafall. Sen i februari har jag nästan inte ätit några snabba kolhydrater och haft en ganska kontrollerad kost. Dock nästan helt utan viktnedgång. Sen ett par veckor tillbaka bytte jag till LCHF och har tappat 4 kg (13 dagar mellan vägningarna, samma våg). Ingen förändring i träningen eller nåt annat, enbart mat. Jag har inte minskat mitt kaloriintag, det ligger stadigt över 3000 men under 3500, precis som innan. Den enda skillnaden, alltså, är att jag inte äter några stora mängder kolhydrater - ligger på ungefär 30 g om dagen.

Last edited:
Eller Jonas Colting, långdistanslöpare/triathlonatlet.

Jag förstår inte heller men det verkar funka iallafall. Sen i februari har jag nästan inte ätit några snabba kolhydrater och haft en ganska kontrollerad kost. Dock nästan helt utan viktnedgång. Sen ett par veckor tillbaka bytte jag till LCHF och har tappat 4 kg (13 dagar mellan vägningarna, samma våg). Ingen förändring i träningen eller nåt annat, enbart mat. Jag har inte minskat mitt kaloriintag, det ligger stadigt över 3000 men under 3500, precis som innan. Den enda skillnaden, alltså, är att jag inte äter några stora mängder kolhydrater - ligger på ungefär 30 g om dagen.

Ledsen, men du har bara tömt musklernas och leverns glykogendepå, då du ströp bort tillförseln av kolhydrater. Därmed tappar man väldigt mycket vätska om man slutar med kolhydrater.

En bodybuilder t ex, han kan väga 10 kg mer dagen efter tävling då han fyllt upp depåerna igen på glykogen och vätska. Han har ju knappast gått upp 10kg fett..

LCFH är inte magi..
Energi in - Energi ut gäller, oavsett om energin kommer från kolhydrater, protein eller fett

Ledsen, men du har bara tömt musklernas och leverns glykogendepå, då du ströp bort tillförseln av kolhydrater. Därmed tappar man väldigt mycket vätska om man slutar med kolhydrater.

En bodybuilder t ex, han kan väga 10 kg mer dagen efter tävling då han fyllt upp depåerna igen på glykogen och vätska. Han har ju knappast gått upp 10kg fett..

LCFH är inte magi..
Energi in - Energi ut gäller, oavsett om energin kommer från kolhydrater, protein eller fett

Dom tömmer man på ett par dagar om man inte tillför nya kolisar....hur förklarar du en stadig men långsam viktnedgång under dom 5 månader jag kört LCHF?

Så bodybiulders klämmer i sig tio kilo kolisar och vatten dygnet efter tävling? Tillåt mig tvivla....:gnissla

Energi in och ut må vara sant med en högkolhydratsdiet, men kroppen är inte fullt så enkel. Det är VÄLDIGT svårt att gå upp i vikt på högfettsdieter, så på något sätt reglerar kroppen det annorlunda då....

Dom tömmer man på ett par dagar om man inte tillför nya kolisar....hur förklarar du en stadig men långsam viktnedgång under dom 5 månader jag kört LCHF?

Så bodybiulders klämmer i sig tio kilo kolisar och vatten dygnet efter tävling? Tillåt mig tvivla....:gnissla

Energi in och ut må vara sant med en högkolhydratsdiet, men kroppen är inte fullt så enkel. Det är VÄLDIGT svårt att gå upp i vikt på högfettsdieter, så på något sätt reglerar kroppen det annorlunda då....

Tja, du får väl googla då

Jag själv åker upp 5 kg på ett par dagar efter deff, och då är jag varken stor eller vätsketömd vid tillfället

Jag förklarar det som att du förbrukat mer energi än du stoppat i munnen.

Jag hävdar fortfarande att du har fel, men det här är lite väl OT.. Tycker vi borde ha en kosttråd då det är många som tycker det är kul och intressant :)

Tja, du får väl googla då

Jag själv åker upp 5 kg på ett par dagar efter deff, och då är jag varken stor eller vätsketömd vid tillfället

Jag förklarar det som att du förbrukat mer energi än du stoppat i munnen.

Jag hävdar fortfarande att du har fel, men det här är lite väl OT.. Tycker vi borde ha en kosttråd då det är många som tycker det är kul och intressant :)

Jag är rätt slö av mig...;) och bara kaffet med vispgrädde jag pytsar i mig på en dag landar på 7-800 kalorier, sen tillkommer tre feta mål mat om dagen...uppskattningsvis ligger jag på 3K kalorier/dag, och går liks förbannat ner i vikt. Så nånting funkar uppenbarligen annorlunda när det gäller fett.:D

Jepp, en kosttråd vore trevligt!

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...