Energica går i konkurs

På den gamla goda tiden gav Volvo ut en tidning som hette "Ratten". Vad jag minns så skickades den till samtliga Volvoägare inom Sverige. Jag fick den i alla fall och jag har inte ägt en Volvo tillverkad efter 1986. "Ratten" innehöll kul reportage om de senaste R-sport tillvalen till 240 Turbo, intressanta artiklar om utvecklingen bakom deras gamla modeller och jämt och ständigt reklam för deras satsningar på rallycross, BTCC och STCC.

Sedan hände något med Volvo. Man blev på något märkligt sätt minst HBTQXYZ+ certifierade och tog i princip avstånd från motorsport, men sade sig istället älska golf, segling och genuint dåliga kvinnliga bilförare som inte kan släppa mobiltelefonen under bilkörning. Tidningen bytte namn till "Edit".

Min far har tyvärr en hyfsat ny Volvo och får därför denna "Edit". Jag slöbläddrade i det senaste numret häromdagen. Döm om min förvåning när Volvo i en tillsynes seriöst skriven artikel försöker lobba för elbilens "fördelar"...Man tvingas ju stanna redan efter några timmar. Då får man ju sträcka på benen. Då får man ju dricka kaffe. Då får man ju gå på toaletten. Det är ju finemang...! Att vi inte kommit på detta tidigare...!

Alltså samma Volvo som för ungefär femton år sedan körde en reklamfilm som påtalade bilens enorma räckvidd skapad av snål dieselmotor och enorm tankvolym. Ni vet, den där reklamfilmen där en snubbe tankar på den sedan länge nedlagda macken i Karungi och sedan kör under vad som verkar vara ett helt dygn. Det var i alla fall dagsljus, skymning, mörker och sedan morgon igen. När han äntligen kom hem så sprang han förbi den väntande frun, rakt in i badrummet och drog tidernas hästpiss ackompanjerad av ett rejält stön...

Det är uppenbarligen nya tider nu, när uppenbara nackdelar skall marknadsföras som synnerligen imaginära fördelar.

Så nä. Du har inte svaret. Den enda som har svaret är PG Lundmark och det hade han redan när han körde sitt första Paris-Dakar - man kör tills man är framme. Inget annat.
Ha ha, fan, det fanns en ”Volvokatalog” kommer jag ihåg.
Där kunde man botanisera bland vassare kam till 740:in, eller turbo till en 240 med förgasare.
Allt var inte bättre förr, som farfar sa, men vissa saker är i alla fall annorlunda.
Kikar på ny bil nu, och på hemsidorna är det långt ner till specifikationerna om maximal dragvikt, ibland otroligt svårt att hitta, men däremot så framhävs ”bikakeformat luftintag lackerat i bilens kulör”.
Ja, det säljer troligen, så jag är bara en surgubbe…men ändå 🙃 :fyllisar
 
Ja, räckvidden är inte ett problem med de bästa elhojarna idag. 20-25 mil motorväg, minst 15 vid aktiv körning i alppass. Uppåt 40 vid stadspendling.

+300’ är ett större problem samt den obefintliga tillgången på begagnat.
Precis. Det är ju bara att se tråden om R9an, där folk tycker att 165000 är för mycket för en hoj som som nog är snäppet mer kompetent än hojarna i Energicas utbud och vill hellre köpa begagnat för 50 lax.

Klarar man verkligen 25 mil motorväg på de hojarna med störst batteri dock? Har inte hängt med så mycket i tester senaste året men sist jag kollade för något år sen var det snarare runt 15 mil i moderat motorvägstempo för energicas dåvarande modeller. Hoppas dock att det utvecklats.
 
Ja, där blev det snett tänker jag.
Låna till en leksak betyder att man inte har pengar till den själv. :unsure:
Sedan ska man även hålla den rullande, vilket bör ligga på nivån av maximalt grundskolematematik.
Så, problemet bör ju inte existera....ändå är det så.
Men jag tror dig, folk köper säkerligen prylar dom inte har råd med egentligen, och speciellt leksaker, och någon enstaka hamnar även i TV.
Hoppas dock att typ "Lyxfällan" är rejält kryddat, för att skapa bra TV, i annat fall blir man fundersam...
Jag har ett par systrar som har samma ekonimiska geni som paraden av säsong efter säsong av folk i lyxfällan. Det behöver inte vara det minsta kryddat.
 
Precis. Det är ju bara att se tråden om R9an, där folk tycker att 165000 är för mycket för en hoj som som nog är snäppet mer kompetent än hojarna i Energicas utbud och vill hellre köpa begagnat för 50 lax.

Klarar man verkligen 25 mil motorväg på de hojarna med störst batteri dock? Har inte hängt med så mycket i tester senaste året men sist jag kollade för något år sen var det snarare runt 15 mil i moderat motorvägstempo för energicas dåvarande modeller. Hoppas dock att det utvecklats.
Allt är definition av ”motorvägskörning” men både större batteri, effektivare motor och bättre aerodynamik har medfört åtminstone anständiga räckvidder, skulle gissa ungefär som en Panigale eller Harley… Folk kör ju liksom Sportster med 8 liters tank och förbrukning på nästan litern.

Räckvidden är verkligen inte det stora problemet, det är snarare pris och möjligen tillgången på laddinfrastruktur när man är ute och åker många tillsammans men det lär förändras över tid även detta. Personligen tror jag att aerodynamiken blir viktigare eftersom just räckvidden beror nästan helt på det. Får vi se en återkomst av R100RS? E100RS kanske? 45 mils räckvidd i 130 km/h, ladda 20-80% på 15 min… det vore något.
 
Ha ha, fan, det fanns en ”Volvokatalog” kommer jag ihåg.
Där kunde man botanisera bland vassare kam till 740:in, eller turbo till en 240 med förgasare.

SAAB hade också en sån katalog där man kunde köpa 1840cc kit till V4, och färdigbestyckade Weber 45or

Jag läste någonstans att "förr stod det i instruktionsboken hur man justerade tändningen, nu står det att man inte ska dricka vätskan ur batteriet"
 
Personligen tror jag att aerodynamiken blir viktigare eftersom just räckvidden beror nästan helt på det.Får vi se en återkomst av R100RS? E100RS kanske? 45 mils räckvidd i 130 km/h, ladda 20-80% på 15 min… det vore något.
Du menar K1 - där kan man gömma en stor mängd batterier :)
1729323135114.png
 
SAAB hade också en sån katalog där man kunde köpa 1840cc kit till V4, och färdigbestyckade Weber 45or

Jag läste någonstans att "förr stod det i instruktionsboken hur man justerade tändningen, nu står det att man inte ska dricka vätskan ur batteriet"
Och nu kan du inte ens komma åt vätskan i batteriet, så nu står det att man ska lämna in bilen på verkstaden för att byta säkringar - japp, helt sant och självupplevt :va
 
Utan subventioner är nog inte elmotorcyklar intressant tyvärr

Eller mycket bättre batterier, Energica lovade upp till 20 mil lugn motorvägskörning, men enligt alla experter kan man bara utnyttja 60% av det dvs mellan 20-80%, alltså 12 mil.
Att ladda dessa 20-80% tar 40 minuter i en snabbladdare
(att ladda hemma tom till full tar 7 timmar)

Vill man dessutom köra den som en motorcykel och inte som ett pendlarfordon krymper det ytterligare.

Ingen vettig människa betalar fullt pris för något med dom begränsningarna
 
Jag läste någonstans att "förr stod det i instruktionsboken hur man justerade tändningen, nu står det att man inte ska dricka vätskan ur batteriet"

Det låter nästan som ett exempel jag brukar dra från de enda bilar jag äger just nu - en 1970 Pontiac GTO och en 2022 Subaru Outback.

GTO’ns instruktionsbok (ja, instruktionsbok, ej verkstadsmanual) har ett helt kapitel om hur man justerar ventilerna. Outbacken har en väldigt mycket tjockare instruktionsbok. När man väl bläddrat förbi hundratals sidor om infotainmentsystemet så hittar man ett lövtunnt kapitlet om motorrummet. Det inleds mycket riktigt med en stor varningstext om att ej dricka ur batteriet…

Det säga att mänskligheten får högre IQ för varje generation som går. Jag är skeptisk…
 
Utan subventioner är nog inte elmotorcyklar intressant tyvärr

Eller mycket bättre batterier, Energica lovade upp till 20 mil lugn motorvägskörning, men enligt alla experter kan man bara utnyttja 60% av det dvs mellan 20-80%, alltså 12 mil.
Att ladda dessa 20-80% tar 40 minuter i en snabbladdare
(att ladda hemma tom till full tar 7 timmar)

Vill man dessutom köra den som en motorcykel och inte som ett pendlarfordon krymper det ytterligare.

Ingen vettig människa betalar fullt pris för något med dom begränsningarna

Håller med.

Kan inte se några incitament i huvudtaget att subventionera el-motorcyklar, el-mopeder eller för den delen el-cyklar som man gjorde i Sverige. Inte ens subventionerna för elbilar var rätt och är rätt utformat idag. Hybridbilar som folk enkom kör på fossila bränslen och drar runt på ett par hundra kilo extra. Buffel och båg rakt igenom. De flesta saknar möjlighet att ladda hemma där det finns ekonomi i det. En vän hade en plug-in E300 diesel kombi. Han laddade aldrig upp den under hela tiden avtalet gällde. Bagageutrymmet begränsat. Hans nuvarande c klass sedan är mer praktisk. Ingen kombi och ingen hybrid.

Folk köpte exklusiva elbilar som de redan kunde köpa utan subventioner om de nu var så övertygad om dess förträfflighet. Ingen är intresserade av att köpa dem begagnade. Hur många var det inte som var sektmedlem i club Tesla med Musk som sektledare? Nu när han står på podiet med Trump är det säkert många som vaknar upp med en baksmälla som är av annan åskådning.

Det fina idag är att man har ett eget val vad man vill köra. Det finns fortfarande både äldre bilar och modernare som man kan framföra på vägarna under överskådlig framtid utom i vissa miljözoner som berör en ytterst liten del av befolkningen. I London kan man köra runt i en gammal klassiker utan att drabbas av miljötullarna. Det är bara att köpa en veteran Mercedes och hålla den i utmärkt skick. Italienarna kör runt i gamla Fiat 500 inne i deras miljözoner i historiska centrum. De är väl undantagna.
 
Last edited:
Det säga att mänskligheten får högre IQ för varje generation som går. Jag är skeptisk…
Det var så tidigare, men mätningar av IQ visar att det har sjunkit från de som föddes 1975 och framåt.
---
Finns det någon elhoj som går 25 mil i 110?
 
Allt är definition av ”motorvägskörning” men både större batteri, effektivare motor och bättre aerodynamik har medfört åtminstone anständiga räckvidder, skulle gissa ungefär som en Panigale eller Harley… Folk kör ju liksom Sportster med 8 liters tank och förbrukning på nästan litern.

Räckvidden är verkligen inte det stora problemet, det är snarare pris och möjligen tillgången på laddinfrastruktur när man är ute och åker många tillsammans men det lär förändras över tid även detta. Personligen tror jag att aerodynamiken blir viktigare eftersom just räckvidden beror nästan helt på det. Får vi se en återkomst av R100RS? E100RS kanske? 45 mils räckvidd i 130 km/h, ladda 20-80% på 15 min… det vore något.
Ja, det är ju just det, att tanka i soppa för 30 mil till i en vanlig hoj tar någon minut, en elhoj har inte ens den räckvidden till att börja med, och att tanka 1/3 av det tar 10 gånger längre tid.

Hur var det nu, varför har du inte har bytt ut dina hojar mot elhojar? Och varför måste du köpa en stor fossil jänkartruck? Varför köper du inte en modern elpickis istället?
 
Ja, det är ju just det, att tanka i soppa för 30 mil till i en vanlig hoj tar någon minut, en elhoj har inte ens den räckvidden till att börja med, och att tanka 1/3 av det tar 10 gånger längre tid.

Hur var det nu, varför har du inte har bytt ut dina hojar mot elhojar? Och varför måste du köpa en stor fossil jänkartruck? Varför köper du inte en modern elpickis istället?
Nu tycker jag nog att du är inte lite barnslig. Tycker inte du det? Är det där en vuxens argumentation överhuvudtaget?
 
Nu tycker jag nog att du är inte lite barnslig. Tycker inte du det? Är det där en vuxens argumentation överhuvudtaget?
Är jag barnslig för att det inte passar min körstil att ägna mer tid åt laddning än att köra? Eller att du inte vill svara på varför du inte byter ut alla dina hojar mot elfordon, när dom är så otroligt fantastiska?

Apropå argument så vill ju jag höra dina för att behålla fossilhojarna, och behöva komplettera den magiska Teslan med en jänkepickis. I synnerhet som man ju i princip klarar det mesta med en elhoj, vad är då dina argument för att inte byta?

Jag tycker det är lite barnsligt att inte vilja svara på frågan, tycker inte du? ;) :krama
 
Är jag barnslig för att det inte passar min körstil att ägna mer tid åt laddning än att köra? Eller att du inte vill svara på varför du inte byter ut alla dina hojar mot elfordon, när dom är så otroligt fantastiska?

Apropå argument så vill ju jag höra dina för att behålla fossilhojarna, och behöva komplettera den magiska Teslan med en jänkepickis. I synnerhet som man ju i princip klarar det mesta med en elhoj, vad är då dina argument för att inte byta?

Jag tycker det är lite barnsligt att inte vilja svara på frågan, tycker inte du? ;) :krama
Ha ha Jag har ställt den frågan med men fick inget svar av detta orakel
 
Nu tycker jag nog att du är inte lite barnslig. Tycker inte du det? Är det där en vuxens argumentation överhuvudtaget?
Nej mot sylvassa argument som att ursäkta usel räckvidd med att det minsann finns Sportsteråkare som åker runt med 8-literstank står vi alla svarslösa...
 
Jag ska berätta en hemlighet. Många som kör mc gör det korta sträckor. Jag vet att det är svårt att sätta sig in i den situationen för de som kör 100 mil på en helg. Men så är det. För långlörarna kommer en elhoj aldrig vara ett alternativ, även om priset är det samma. För de ssm använder hojen som bruksfordon och kör många gånger men kortare sträckor är elhohen ett solklart alternativ. Sen blir det en prisfråga bland annat. Det är två helt olika kundgrupper. Sen är det väl sorligt att folk i sitt "hat" mot elfordon skrattar o fnissar när bolag går i konkurs. För det leder ju till att vanliga arbetare blir arbetslösa. Ledningen klarar sig alltid. Folk i toppen känner aldrig av blåsten.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top