Energica går i konkurs

Nej, vad tänkte du? Var fotkoppling och tankplacerad växelspak nödvändigt för körglädje? Självklart inte.

Tittar du på sportbilar idag, är det ens NÅGON som har manuell växellåda?

Min poäng är att körglädjen inte sitter i nostalgin. Vi vill gärna ha bättre och bättre teknik; mjuk koppling? QS eller som Hondas nya manuella automat. Snöskotrar har inte manuell låda, de kan vara sjukt roliga att köra ändå. Osv.

Så häng inte upp dig på växellådan utan prova att köra en potent elhoj på bana eller i vanlig landsvägstrafik ett tag. I Alperna är det ju fanimig perfekt.
Har kört den - skulle gärna äga en och i så fall köra på bana. Momentet som finns räcker alltid för att ta sig ur en kurva, behövs ingen växellåda. Toppfarten kan vara lite klen på längsta rakan - räcker säkert inte på Anderstorp, men köra bana för nöje (inte tävla) så funkar det bra, det är kurvorna som gäller.
 
Nu räknar du mest upp helt andra typer av fordon.Vilken transmission sportbilar har skiter väl jag i och jag saknar inte manuell låda i lastbilarna på jobbet heller men motorcykel är en annan femma.Uppenbarligen är jag inte den enda som tycker så.
Säger inte att du är ensam, jag har också tyckt så men har ändrat mig efter att ha provat. Vilket jag tror att fler gör och vi lyckades ju lämna tex fotkoppling och växelspak på tanken…
 
Så är det, kostnaderna är för höga men idag finns det ju laddare på nästan alla OKQ8 och CircleK även i obygden. Jag har kollat sträckorna vi kör på Norrlandsgrus och det skulle nog funka med elhoj till och med där redan idag… men som sagt så är det annat som stoppar. :)
Känslan av att stå på en ladd-station efter midnatt i nån timme och se hur kW'n rinner ner i batteriet är inte lockande....................
 
Så är det, kostnaderna är för höga men idag finns det ju laddare på nästan alla OKQ8 och CircleK även i obygden. Jag har kollat sträckorna vi kör på Norrlandsgrus och det skulle nog funka med elhoj till och med där redan idag… men som sagt så är det annat som stoppar. :)
Då måste du gå upp en storlek i kläder - allt fikande i väntan på laddning kommer göra svensken ännu fetare än idag
 
Känslan av att stå på en ladd-station efter midnatt i nån timme och se hur kW'n rinner ner i batteriet är inte lockande....................
Haha nä med ett 20kWh batteri står man nog inte en timme och laddar 20-80%… kanske 10-15 min och den laddar medan du ändå pinkar, skakar igång benen och tar en kopp kaffe.
 
Då måste du gå upp en storlek i kläder - allt fikande i väntan på laddning kommer göra svensken ännu fetare än idag
Det är väl så att man fikar ändå… man ”väntar” inte på laddning.

Oftast väntar man på polarna/frugan/polacken som barrikaderat muggen/kön i kassan etc etc.
 
Så är det, kostnaderna är för höga men idag finns det ju laddare på nästan alla OKQ8 och CircleK även i obygden. Jag har kollat sträckorna vi kör på Norrlandsgrus och det skulle nog funka med elhoj till och med där redan idag… men som sagt så är det annat som stoppar. :)
Det blir inget "Tornedalen by moped" ialla fall :unsure:
Så dom riktigt episka resorna uteblir ju....
 
Tittar du på sportbilar idag, är det ens NÅGON som har manuell växellåda?
De ultimata sportbilarna har manuell låda. GMA T.50 och Pagani Utopia, till exempel. 2016 när Porsche kom med 911 R var det många som hyllade den manuella lådan.
Sportbilar för folk som tror de är racerförare finns förstås med automatiska prylar.

Med det sagt så har jag provat några elektriska cyklar, men de har haft lite väl intrusiva antikulsystem för min smak. Räckvidden har inte heller varit tillräcklig för mina normala rundor och laddningen har varit långsam.
 
Nu räknar du mest upp helt andra typer av fordon.Vilken transmission sportbilar har skiter väl jag i och jag saknar inte manuell låda i lastbilarna på jobbet heller men motorcykel är en annan femma.Uppenbarligen är jag inte den enda som tycker så.
De som blivit tokfrälsta har ofta svårt att se en annan synvinkel eller förstå att andra kan ha andra preferenser, eftersom de ju hittat det bästa alternativet.
 
Nu gäller tråden EL-MC men jag fortsätter på OT-spåret gällande bil som en del övriga.

Laddinfrastrukturen har fullkomligt exploderat i antal under 2023/24 tycker jag men jag kan bara utgå utifrån min egen rutt jag ofta åker med bil som är Kalmar-Stockholm. En resa på ca. 5 tim där jag behöver stanna 10-15 min för att ladda på vägen, oftast i samband med mat, kaffe eller toa. Verkligen inget problem och hade stannat ändå om jag kört fossildrivet. Men bil är transportmedel för mig och inte nöje.

När det gäller MC är är det nöje och där har jag svårt att se något roligt med en tyst el-hoj. Jag är fortfarande omogen 50-plussare som vill att det låter ordentligt, en del av upplevelsen fortfarande för mig. Men kanske jag kan bli omvänd så småningom precis som med elbil men tveksam.
 
Jag är fortfarande nyfiken på vilken elhoj Brooklyn åker runt på.
 
Jag är fortfarande nyfiken på vilken elhoj Brooklyn åker runt på.
Vadå, jag kör inte elhoj. Men jag har provat och fattar grejen eftersom jag kör elbil (också) sedan drygt 5 år tillbaka. Dvs inget större problem i verkligheten och framförallt inte så stort problem som de som aldrig provat påstår.
Jag kör ju rätt mycket hoj med andra och har ca 60 mils räckvidd. Hur långa sträckor mellan pauser tror du att det brukar vara normalt? Grusåka eller landsväg?

Jag har svaret och det hade i väldigt många fall funkat alldeles utmärkt med elhoj även här…
 
Vadå, jag kör inte elhoj. Men jag har provat och fattar grejen eftersom jag kör elbil (också) sedan drygt 5 år tillbaka. Dvs inget större problem i verkligheten och framförallt inte så stort problem som de som aldrig provat påstår.
Jag kör ju rätt mycket hoj med andra och har ca 60 mils räckvidd. Hur långa sträckor mellan pauser tror du att det brukar vara normalt? Grusåka eller landsväg?

Jag har svaret och det hade i väldigt många fall funkat alldeles utmärkt med elhoj även här…
Men uppenbarligen tillräckligt stora problem för att fortsatt hålla fast vi Bayerska jordbruksredskap.
Fotkoppling och handväxel också?
 
Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Back
Top