Energi för ork?!

Money

Pink Ladie member #1
Gick med
30 Aug 2006
Hoj
Yamaha R6 2006,Honda CBR600rr -03 banhoj, Yamaha R6, -05 *stulen*, Gasgas ec 250 -02 *såld*
Nu är jag riktigt trött på att hela tiden vara totalt orklös. Detta är inget som beror bara på att det är mörk och deppig årstid utan jag kan känna så här året om. Har tom börjat fundera på att gå till en läkare för att undersöka mig eller en dietist men det känns så överdrivet. Har i princip i hela livet varit väldigt trött av mig och älskar att sova. Men det känns tråkigt att vilja sova bort hela dagen alltid.

Har rätt så dåliga matvanor och misstänker rätt mycket att det egentligen grundar sig i det. Men tycker att jag inte ska behöva äta 24/7 för att orka med saker och ting. Just nu äter jag 2 gånger om dagen. Käkar inga extra vitaminer eller sånt, piller vill jag helst undvika. Har provat med flytande men det slutar med att jag glömmer att ta det sen blir det gammalt.

Jobbar mycket, har en häst att sköta samt två hundar. Är väl ett rätt så normalt liv men jag kan inte hitta energin till att göra saker utöver det. Har alltid jobbat mycket och i princip aldirg varit ledig. Inte förräns 4 månader tillbaka som jag har ett "vanligt" 8-16 jobb med lediga helger. Men det känns ibland som om jag redan hunnit köra slut på mig fast jag bara är 28 år och nu får jag lida för att man är arbetsnarko.

Brukar inte tro på allt skräp dom gör reklam för tex Berocha el va d nu heter men nu funderar jag på att börja med det bara för att testa. Vågar inte ta koffeintabletter, konsumerar redan tillräckligt med redbull. Mitt hjärta hade väl stannat av allt koffein.

Helst av allt vill jag gräva ner mig under en sten och inte komma fram på väldigt länge.

Är en person med massa idér som jag hela tiden vill genomföra men för att kunna genomföra måste man ha ork till det.

Någon som har tips på vad man kan göra?!! Vet ärligt inte vad jag ska göra. :(

Ät rätt, rör på dig.

Röra på mig göra ja hela tiden. Äta rätt är väldigt svårt för mig, har inte några rutiner på mat dvs frukost lunch middag osv. Jag äter när jag hinner, oftast är det något jag prioriterar bort. Äter när jag är hungrig.

Röra på mig göra ja hela tiden. Äta rätt är väldigt svårt för mig, har inte några rutiner på mat dvs frukost lunch middag osv. Jag äter när jag hinner, oftast är det något jag prioriterar bort. Äter när jag är hungrig.
Och du har besvarat din egen fråga.

ÄT RÄTT!

Skyll sig själv, ät rätt och rör på dig (nej, inte palta med pållen, riktig motion, du skall ha upp flåset ordentligt) - gör enorm skillnad för min ork att ta i tu med gråväder, dryga dagar på jobbet och griniga kärringar. ;)

Maten är a och o - håll vettig nivå på blodsockret är vad det handlar om, gör man som du så äter man alldeles för sent, och det blir bergochdalbana av'et.

Så svårt är det inte, och så mycket tid tar det inte - och det finns fan inga genvägar heller, eller ville du att svaret skulle vara "köp det här pillret, ta tre gånger dagligen"? ;)

Skyll sig själv, ät rätt och rör på dig (nej, inte palta med pållen, riktig motion, du skall ha upp flåset ordentligt) - gör enorm skillnad för min ork att ta i tu med gråväder, dryga dagar på jobbet och griniga kärringar. ;)

Maten är a och o - håll vettig nivå på blodsockret är vad det handlar om, gör man som du så äter man alldeles för sent, och det blir bergochdalbana av'et.

Så svårt är det inte, och så mycket tid tar det inte - och det finns fan inga genvägar heller, eller ville du att svaret skulle vara "köp det här pillret, ta tre gånger dagligen"? ;)

Jag vill inte ha en genväg, och ja vill inte ta några piller i heller. Det är just det som är poängen. Det enda jag inte äter är frukost. Ibland käkar ja frukost men då är det mer lunch/middag. Har slutat käka sent nu när man har ett normalt jobb, så middag blir vid fem nu. Sen kan ja äta någon macka el så på kvällen. Vad mer behövs?! Som sagt, jag har inga matvanor överhuvudtaget.

Ska nog göra ett schema till mig, lära mig att hålla det så man får till ett flyt i matintaget.

Jag har nutrilett hemma, kan man ta det som en måltidsersättning då ich då när man inte hinner äta? Menar inte att jag ska leva på det utan mer så man ändå får i sig nåt. Tiden är det som är det största problemet för mig.

Träning och rätt kost!
Och alla har tid att äta lunch. Men det är antagligen så att du stressar så pass mkt så att du inte hinner känna efter ifall du är hungrig.

From måndag börjar du ta med dig matlåda till jobb. Det tar dig max 10 min kvällen innan att fixa till ngt som är både gott och nyttigt. Sen tar du med dig två äpplen som du kan ha som mellanmål.
Om två veckor kommer du vara en helt ny Monkey!

Träning och rätt kost!
Och alla har tid att äta lunch. Men det är antagligen så att du stressar så pass mkt så att du inte hinner känna efter ifall du är hungrig.

From måndag börjar du ta med dig matlåda till jobb. Det tar dig max 10 min kvällen innan att fixa till ngt som är både gott och nyttigt. Sen tar du med dig två äpplen som du kan ha som mellanmål.
Om två veckor kommer du vara en helt ny Monkey!

Håller med min fina vän Tim till fullo:tummenupp

kanske de som e felet? mat är kroppens energikälla. kanske ska äta mer?
hade jag käkat bara två mål om dagen så hade jag dött DireCkt!!!!

Man ska iaf äta minst var 3:de timme för att hålla sitt blodsocker på en bra och jämn nivå :tummenupp
Frukost-mellanmål-lunch-mellanmål-middag så ska du se att blodsockret inte hinner sjunka så dramatiskt och att du dessutom kan skippa alla de dära redbullen du klunkar ;)
Jag kan garantera dej att du kommer få mer energi bara genom att ändra kostvanor! :)

Edit: Jag var sjukt orkeslös för ca ett 1,5 år sen och boven i dramat var mitt osunda leverne :näsblod
Ändrade om min kost och träning (läs införde den :D) och blev snabbt pigg som en mört, ja tom på morgnarna :brinnerup
Det kanske låter tramsig men det var lite som en förvandling och jag fick så mycket energi och ork, nästan studsade fram. :banana
Nu har jag lyckats att slarva igen rejält med både träning och kosten, och räntan för det får man känna på ganska snabbt tyvärr...
Nämligen tillbaka på ruta ett.

Var också trött förr fast jag jobbade 11 h om dagen och var aktiv(ej träning).
Testade ginseng. Efter par dagar var jag mkt piggare. Dock hade jag svårt för att sova. Sen om det var placebo effekt eller om det verkligen hjälpte är kanske lite svårt att svara på. Fick dock sluta med det för att kunna sova. Kanske en idé? Någon annan som provat?
Nu jobbar jag 12h, tränar 5 ggr i veckan och äter rätt. Har mycket energi och känner att jag mår riktigt bra.
Så tror du ska försöka ta dig lite tid till att träna och äta rätt. :)

Jag vill inte ha en genväg, och ja vill inte ta några piller i heller. Det är just det som är poängen. Det enda jag inte äter är frukost. Ibland käkar ja frukost men då är det mer lunch/middag. Har slutat käka sent nu när man har ett normalt jobb, så middag blir vid fem nu. Sen kan ja äta någon macka el så på kvällen. Vad mer behövs?! Som sagt, jag har inga matvanor överhuvudtaget.

Ska nog göra ett schema till mig, lära mig att hålla det så man får till ett flyt i matintaget.

Jag har nutrilett hemma, kan man ta det som en måltidsersättning då ich då när man inte hinner äta? Menar inte att jag ska leva på det utan mer så man ändå får i sig nåt. Tiden är det som är det största problemet för mig.

Fan va sämst du e, ska JAG behöva lära dig nåt nu me eller...gaah...

kanske de som e felet? mat är kroppens energikälla. kanske ska äta mer?
hade jag käkat bara två mål om dagen så hade jag dött DireCkt!!!!

hehe nä jag förstår att en kille aldrig klarat sig på två mål om dagen. jag VET att maten är det största problemet för mig. men när man i 28 år levt på 1-2 mål om dagen är det inte bara att vända om och börja äta 4 gånger om dagen. för d första så orkar jag inte med så mycket mat! sen ÄR det tidskrävande att behöva göra mat och tänka på det hela tiden. Jag vill inte ha några genvägar men tyvärr så har det gått så långt nu att jag inte orkar lägga ner tid på maten.

just nu känns d som om jag behöver något snabbt som får upp min energi så jag kan få orken till att lägga ner mer tid på att äta ordentligt.

Träning står redan på schemat, men jag måste orka att träna oxå! Allt är verklgen en ond cirkel. :huvet

Fan va sämst du e, ska JAG behöva lära dig nåt nu me eller...gaah...

Du är verkligen en solstråle i mörkret Andreas! :näsblod

:)

Last edited:
Skaffa dig en karl som kan laga mat, så slår du två flugor på smällen - du får lagad mat OCH träning :D

Hoppas du hittar den rätta vägen snart vännen :krama

hehe nä jag förstår att en kille aldrig klarat sig på två mål om dagen. jag VET att maten är det största problemet för mig. men när man i 28 år levt på 1-2 mål om dagen är det inte bara att vända om och börja äta 4 gånger om dagen. för d första så orkar jag inte med så mycket mat! sen ÄR det tidskrävande att behöva göra mat och tänka på det hela tiden. Jag vill inte ha några genvägar men tyvärr så har det gått så långt nu att jag inte orkar lägga ner tid på maten.

just nu känns d som om jag behöver något snabbt som får upp min energi så jag kan få orken till att lägga ner mer tid på att äta ordentligt.

Träning står redan på schemat, men jag måste orka att träna oxå! Allt är verklgen en ond cirkel. :huvet

Du är verkligen en solstråle i mörkret Andreas! :näsblod

:)

Nån måste ju va de me..
Du e ju lika korkad som jag e o går emot allt du själv säger e de bästa :gnissla

Nyheter
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka