Energi för ork?!

Va snälla nu, håll er till ämnet pls. :)

Det är inget man säger, det är något man gör. :D
Om man har humor dvs :arsele

:krama

Det är det jag menar, endel säger "LOL" istället för att skratta, faktiskt, trot eller ej.

O du kan sluta va hemligt kär i mig o komma fram i rampljuset tösabit :mad:

Ämne, kom med nåt konkret nu pojkar o flickor, visa vad ni har för kunskaper i ämnet.

För att gå vidare i ämnet, ge mig lite tips på mat med mycket energi. Helst inte pasta o annat sånt skit, måste finnas andra alternativ. Gärna god mat, inte bönor o skräp. Ska samtidigt vara lättlagat. :) Prata inte proteiner och kolhydrater utan säg maträtter/produkter.

Ämne, kom med nåt konkret nu pojkar o flickor, visa vad ni har för kunskaper i ämnet.
Jisses... hur svårt kan det vara.

Frukost
Mellanmål (banan, äpple eller annan frukt)
Lunch
Mellanmål (banan, äpple eller annan frukt)
Kvällsmat

Sov mer, surfa SH och "Fejjan" mindre.
Gör matlista / meny, planera matinköpet efter listan, laga större laddningar (det tar i stort sett lika lång tid att laga fyra/åtta portioner som en) och frys in.
Ta en 45 minuters promenad när du kommer hem innan maten.

Förändra EN sak i taget och börja då med maten.

Pungt.

Avokado och keso på knäckemacka
Blandade nötter
Banan
Smoothie

Tonfisksallad (ta och plocka valfria grönsaker du gillar) med quinoa
Laxfile med spenat/quinoa
Kycklingfile m kokosmjölk och äggnudlar
Skaldjurspasta med kräftskjärtar/räkor och musslor i creme fraiche med valfri kryddning.
(Klart endast på 10 min) :tummenupp

Som redan har konstaterats: dåliga matvanor påverkar nog din trötthet jättemycket! Vill du ha det svart på vitt, gå till vårdcentralen och ta lite prover på blodvärden, järnvärden osv lär ligga dåligt till! Försök utgå från dina nuvarande rutiner och gör det lätt för dig! Nu när du har ett fast 8-17-jobb så blir det enklare att bygga även matrutiner.

Morgon: varför äter du inte på morgonen? Är det för att du inte hinner, inte orkar, inte är sugen? Köp något enkelt, filmjölk och flingor går snabbt att hälla upp. Har du bråttom iväg, köp frukt och ha hemma, ta med dig och ät i bilen på väg till jobbet. Frukt är billigt, annars finns det ju massa färdiga produkter att äta "on the go" som man också kan köpa.

Mellanmål: brukar du äta eller dricka något under förmiddagen på jobbet? Om du inte kan äta direkt när du har vaknat (se punkt frukost), försök ta med dig något att äta vid 9-10-tiden. Bre en macka, ta med en frukt, gör det enkelt. Om du inte hinner bre macka på morgonen, kan du kanske köpa bröd och något enkelt pålägg och ha i köket på jobbet (de dagar du jobbar inne) och fixa i ordning. Och angående bröd, vitt bröd innehåller verkligen noll energi så försök byta ut det om det är nåt du äter regelbundet!

Lunch: om du inte är jättehungrig, ät sallader eller liknande, men se till att äta något och framför allt, ta en paus från jobbande och gör nåt annat (gå ut, gå nån annan stans, sätt dig och läs nåt, släpp tankarna på jobbet) åtminstone en halvtimme så att kroppen får lite tid för återhämtning.

Eftermiddag: själv äter jag nåt mellanmålsliknande när jag kommer hem och middag senare på kvällen (och så tränar jag ofta där emellan och du är fortfarande varmt välkommen att joina om du vill :)), men oavsett vilket så försök få in två ät-tillfällen efter jobbet.
Om du äter middag tidigt, ät en macka, lite filmjölk eller något annat vid 21-tiden.

Och såklart, försök variera din kost och undvik skräpmat om du kan. Jag tror personligen inte att en McDonalds-burgare då och då skadar, men kanske kan man byta ut pommes mot morötter och/eller läsken mot juice för att få i sig frukt och grönsaker.

Som redan sagts, försök göra det enkelt för dig genom att förändra små saker (till exempel det där med frukt och grönsaker eller ett annat bröd), och var medveten om vad du äter! Precis som kroppen vänjer sig vid att äta lite, och "överleva" på det, så går det lätt att vänja kroppen vid att äta mer och regelbundet, den kommer börja fungera bättre!

Själv har jag några vintrar tagit kosttillskottet Mivitotal, det har hjälpt mig, men var medveten om att det inte är någon ersättning för normal kosthållning utan ett tillskott!

Ojoj, det här blev långt. :) Återkommer med olika enkla maträtter!

Sömnen är jätteviktigt.
Försök att få 8 timmars sömn var natt.
Få rutin på att lägga dig i tid, inget tv-tittande eller datorn i sängen.
Då aktiveras hjärnan och det blir svårt att slappna av.

Om du vill äta mer protein än kolhydrater så är LCHF en bra kost.
Gick på den kosten i somras, blev både piggare, starkare och rasade 10 kilo. Dock så var den inkl träning, Men som enbart kost är den jätte bra.
3 bra länkar, varav den första har en hel del recept.
http://www.lchfrecept.com/
http://www.kostdoktorn.se/
http://www.lchf.se/

Om du dricker väldigt mycket redbull som du skrev, så bör du dra ner på det drastiskt.

Fortsätter med lite tips på maträtter och så vidare.. Jag äter mest vanlig svenne-mat, husmanskost och så vidare. Kör enligt konceptet att så länge man äter varierat och regelbundet så behöver man inte tänka jättemycket på vad man äter.. Än så länge har jag överlevt. :)

Grundregel no 1: ha mycket hemma! Torrvaror och frysvaror kan man nästan inte ha för mycket av.. Av detta samt vanliga mejerivaror och lite grönsaker kan man ganska enkelt få till ett helt gäng maträtter. Har man saker hemma känns det mycket billigare, dessutom.. ;) Att behöva gå och handla varje gång man ska laga mat leder lätt till att man skippar riktig mat, och det vill vi ju undvika.
Saker som (nästan) alltid finns i min frys: köttfärs, olika sorters fisk, nån pyttipanna, potatiskroketter eller annan halvfabrikatspotatis, hamburgare och hamburgerbröd, köttbullar, kycklingfiléer, wokgrönsaker eller annan grönsaksmix....
Saker som (nästan) alltid finns på hyllorna: flera olika sorters pasta och ris, mjöl, socker, nudlar, såna där tråkiga såser, pulverpotatismos, konserver....

När jag fixar käk brukar jag utgå från att variera basen (kolhydraterna?) mellan pasta, ris, potatis, nudlar och "övrigt". Sen väljer man till kött och sen övriga pryttlar för att knyta ihop (haha det här börjar låta som ett kockprogram).

Olika saker man kan göra av..
pasta: koka, pastagratäng i ugnen
ris: vanligt ris (jag gillar jasminris bäst), risotto (arbori, lite krånligt i början men man lär sig och sen är det enkelt)
potatis: koka, potatismos, klyftpotatis (koka 5 min + stek sen), potatis i ugn (kan kombineras med andra rotfrukter eller kött), potatisgratäng
nudlar: antingen billiga studentnudlar (som jag tror innehåller jättelite energi) eller vanliga nudlar som man kan ha i wok-rätter.
övrigt: jag brukar göra paj ibland, pajskal är jätteenkelt, och likaså pizza (färdig deg finns), sen är bara att vräka på vad man gillar.

Skulle kunna rada upp väldigt många maträtter här men orkar inte.. Kanske kan ovanstående vara nån sorts inspiration till någon i alla fall :)

Nu finns inga fler inlägg planerade från la cuisine de linnea.. Smaklig spis :tummenupp

De verkar va nån jävla kycklingvecka denna veckan så kycklingen e billig, kycklingfiléspett me ris o jordnötsås får man ju passa på att göra då, de va gött...

Mjau, tack! :krama

Fortsätter med lite tips på maträtter och så vidare.. Jag äter mest vanlig svenne-mat, husmanskost och så vidare. Kör enligt konceptet att så länge man äter varierat och regelbundet så behöver man inte tänka jättemycket på vad man äter.. Än så länge har jag överlevt. :)

Grundregel no 1: ha mycket hemma! Torrvaror och frysvaror kan man nästan inte ha för mycket av.. Av detta samt vanliga mejerivaror och lite grönsaker kan man ganska enkelt få till ett helt gäng maträtter. Har man saker hemma känns det mycket billigare, dessutom.. ;) Att behöva gå och handla varje gång man ska laga mat leder lätt till att man skippar riktig mat, och det vill vi ju undvika.
Saker som (nästan) alltid finns i min frys: köttfärs, olika sorters fisk, nån pyttipanna, potatiskroketter eller annan halvfabrikatspotatis, hamburgare och hamburgerbröd, köttbullar, kycklingfiléer, wokgrönsaker eller annan grönsaksmix....
Saker som (nästan) alltid finns på hyllorna: flera olika sorters pasta och ris, mjöl, socker, nudlar, såna där tråkiga såser, pulverpotatismos, konserver....

När jag fixar käk brukar jag utgå från att variera basen (kolhydraterna?) mellan pasta, ris, potatis, nudlar och "övrigt". Sen väljer man till kött och sen övriga pryttlar för att knyta ihop (haha det här börjar låta som ett kockprogram).

Olika saker man kan göra av..
pasta: koka, pastagratäng i ugnen
ris: vanligt ris (jag gillar jasminris bäst), risotto (arbori, lite krånligt i början men man lär sig och sen är det enkelt)
potatis: koka, potatismos, klyftpotatis (koka 5 min + stek sen), potatis i ugn (kan kombineras med andra rotfrukter eller kött), potatisgratäng
nudlar: antingen billiga studentnudlar (som jag tror innehåller jättelite energi) eller vanliga nudlar som man kan ha i wok-rätter.
övrigt: jag brukar göra paj ibland, pajskal är jätteenkelt, och likaså pizza (färdig deg finns), sen är bara att vräka på vad man gillar.

Skulle kunna rada upp väldigt många maträtter här men orkar inte.. Kanske kan ovanstående vara nån sorts inspiration till någon i alla fall :)

Nu finns inga fler inlägg planerade från la cuisine de linnea.. Smaklig spis :tummenupp

Berocca och koffeintabletter fattar nog alla att man inte kan hålla på med. Red Bull är ju värsta fjortisgrejen också. Socker och uppiggande. Nä riktig mat, träning och sömn är det som gäller. Det finns många grejer men kan göra på 30-60 min så det går inte att komma undan med att tiden inte räcker. Sorry inga genvägar :)

Jag mådde/mår precis som du beskriver Money och jag lurade också på vitaminbrist eller nåt sånt. Trots bra diet och mycket träning så var jag ändå väldigt trött. Gick till läkaren för att kolla upp mig och några vitaminer fattades inte, fysiskt var allt perfa. :banana

Läkaren trodde snarare att tröttheten berodde på en depression pga att kroppen fungerar som den ska. Hade det varit något fel på kroppen i sig så hade den antagligen lagt av under ansträngning.

Jefla skit, aldrig får man vara nöjd :huvet

Jag mådde/mår precis som du beskriver Money och jag lurade också på vitaminbrist eller nåt sånt. Trots bra diet och mycket träning så var jag ändå väldigt trött. Gick till läkaren för att kolla upp mig och några vitaminer fattades inte, fysiskt var allt perfa. :banana

Läkaren trodde snarare att tröttheten berodde på en depression pga att kroppen fungerar som den ska. Hade det varit något fel på kroppen i sig så hade den antagligen lagt av under ansträngning.

Jefla skit, aldrig får man vara nöjd :huvet

Har funderat lite i dom banorna oxå. :( Nu har jag iaf sagt upp mig från mitt jobb där jag höll på att göra slut på mig sjlv helt totalt. Så nu ska jag försöka fokusera på mig själv och få mig själv att må lite bättre. Vill dock inte vara arbetslös utan söker annat hela tiden men det kanske är bra att få inte göra något under en tid utan konsentrera sig på sig själv lite.

Tack för alla bra tips och råd allihopa. :krama

Nyheter
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...