Enduro/smidig offroad

Det går inte att svara bra på ...
Det enda du kan titta lite extra på är följande pungter:
-Om ventilspelet ändrar sig ofta.
-Oljan blir "svart" fort.
-Sämre gång / oljud i motorn.

Annars är det sunt förnuft som gäller, håll koll på hur mycket du kört och riv inspetera motorn när du tycker den gått nog långt!
(kolla andra likadana hojar vad folk bytt/gjort åt dem)
-Byt kolv
-Kolla ventilerna/sätena/styrningarna alternativt byt dem.
-kolla ramlagerna/staken alternativt byt

Jag har kört ca800mil med min DR-Z och den visar inga syntomer på slitage än, ja kommer köra minst 09 utan att riva något:)
(Ja har inte ens behövt justerat ventilerna sen motorn byggdes)

Klart du kan åka med E kammar, sök på www.thumpertalk.com. Vad jag har läst mig till, har det funnits std motorer som rasat pga av att ventilerna gått av.

Okej, men vad är lämpligt att inte överskrida 1000, 1500, 2000 eller så.
För jag skulle ju helst byta berörda delar innan den börjar låta illa, vara på säkra sidan.

Ska nog sätta mig och läsa på thumpertalk nån gång. :)

Okej, men vad är lämpligt att inte överskrida 1000, 1500, 2000 eller så.
För jag skulle ju helst byta berörda delar innan den börjar låta illa, vara på säkra sidan.

Ska nog sätta mig och läsa på thumpertalk nån gång. :)
Du kan köra läääänge, om det vill sig väl.

Är väl en på soe som kört 5000+mil med sin xr utan att byta något i motorn..

Klart du kan åka med E kammar, sök på www.thumpertalk.com. Vad jag har läst mig till, har det funnits std motorer som rasat pga av att ventilerna gått av.

Jag blev lite nyfiken nu, vad kostar det för dom ventilerna du kör med sånn ca, finns dom i orginal storlek med? Är det mer som lönar sig å byta om man nu börjar skruva isär toppen?

EDIT: Tack Jparacing för infon angående std ventilerna, har kollat lite på nätet själv nu, och jag tror det att jag bör byta dom. Ahhh... Det kostar fort mera en man tror.... ha ha ha. Jag har flera ventil frågor, men jag lägger ett inlägg på drz'a tråden i stället, blir kanske lite off topic här.

Last edited:
Nu har man börjat tveka igen, chockerande :rolleyes:

WR450F har jag börjat bli lite sugen på, hur håller den om man jämför med DRZ? Sägs ju vara en rätt skottsäker endurohoj.
Nu är det inte jobbet jag bryr mig så mycket om, så länge det inte är ventiljustering var 10e mil, utan mest priset.
Har försökt göra en priskalkyl för DRZ, WRF och min hoj, men det är lite svårt när man inte vet vad saker kostar :-p

1.
Vad kostar shims för en justering?
Hur ofta bör jag räkna med det för WRF/DRZ? Koll gör man ju då och då, men just justering (då det kostar lite)

2.
Hur ofta ska jag räkna med större service? Pris?
Kanske typ kamkedja, kolvringar, lager eller något liknande.

3.
250mil per oljebyte för en DRZ, filter varje eller varannan gång? Pris för ett filter till DRZ?
Hur ofta oljebyte på en WRF om man plågar den på gata?

Nu är det bara att jag fått en galen idé, kommer väl inse det snart. Men det ända försvaret är väl att alla säger att man måste lägga ut massa pengar för att få en DRZa körbar (förgasare bl.a.), hehe.
Såga mina idéer om det krävs, men ni får gärna svara på intervall-frågorna.
Har någon som läser detta en XR eller KTM eller annat alternativ får denne gärna fylla i med intervallerna så jag har fler att jämföra med prismässigt.

Tack på förhand och skäll varsamt :D

Last edited:
Ren gissning:

Drz har ca 1/3 del av drifts utgifterna till en wr450f om du inte kör jätte långt varje år. Helt till du köper fcr förgasare och titanium avgas till drz'an, då har du betalat för två sesonger med wrf körning:D
Annat Alternativ:
Välhållen Xr600! Väger ca det samma som drz'an med mera pulver och botten drag till ett lägre pris....

Bästa alternativ: är att köpa en hoj man tycker om, och om man orkar å har råd, sälja den när man tycker om en annan variant mera:tummenupp

Nu har man börjat tveka igen, chockerande :rolleyes:

WR450F har jag börjat bli lite sugen på, hur håller den om man jämför med DRZ? Sägs ju vara en rätt skottsäker endurohoj.
Nu är det inte jobbet jag bryr mig så mycket om, så länge det inte är ventiljustering var 10e mil, utan mest priset.
Har försökt göra en priskalkyl för DRZ, WRF och min hoj, men det är lite svårt när man inte vet vad saker kostar :-p

1.
Vad kostar shims för en justering?
Hur ofta bör jag räkna med det för WRF/DRZ? Koll gör man ju då och då, men just justering (då det kostar lite)

2.
Hur ofta ska jag räkna med större service? Pris?
Kanske typ kamkedja, kolvringar, lager eller något liknande.

3.
250mil per oljebyte för en DRZ, filter varje eller varannan gång? Pris för ett filter till DRZ?
Hur ofta oljebyte på en WRF om man plågar den på gata?

Nu är det bara att jag fått en galen idé, kommer väl inse det snart. Men det ända försvaret är väl att alla säger att man måste lägga ut massa pengar för att få en DRZa körbar (förgasare bl.a.), hehe.
Såga mina idéer om det krävs, men ni får gärna svara på intervall-frågorna.
Har någon som läser detta en XR eller KTM eller annat alternativ får denne gärna fylla i med intervallerna så jag har fler att jämföra med prismässigt.

Tack på förhand och skäll varsamt :D

Ren gissning:

Drz har ca 1/3 del av drifts utgifterna till en wr450f om du inte kör jätte långt varje år. Helt till du köper fcr förgasare och titanium avgas till drz'an, då har du betalat för två sesonger med wrf körning:D
Annat Alternativ:
Välhållen Xr600! Väger ca det samma som drz'an med mera pulver och botten drag till ett lägre pris....

Bästa alternativ: är att köpa en hoj man tycker om, och om man orkar å har råd, sälja den när man tycker om en annan variant mera:tummenupp
Min gissning är ungefär så med, men därför vill jag att folk försöker rada upp bytesintervaller på saker :-p

Klart man ska köpa en hoj man gillar, men man kan ju inte testa alla hojar man funderar på länge nog för att bilda en rättvis uppfattning.

Har någon koll på priser för plastkit?
Gärna vad en tank kostar också :)

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP