Enduro/smidig offroad

Du bör ha råd med de 16kronor packningarna kostar vid ventilkoll:)

640 ska du inte ha! (vakum fugge, större/klumpigare)

Det är bara 625SXC från 04 och framåt som gäller för dina behov! (oljan i ramen)

Här har du ett alternativ!
http://www.blocket.se/vi/18891944.htm?ca=6_s&last=1

Men det är ju inte omöjligt att hitta en 640 med bytt förgasare.
Hur mycket klumpigare pratar vi om?

Vad är det för fel på dom före 04?

jag fattar inte riktigt heller varför du skulle byta ut gasgasen.

om jag fått rätt uppfattning om dig så är du ingen 30 cm hög kille som lyfter tomater på gymet... utan att du har skallen en bit över havet och har lite muskelmassa att släpa runt på.

alltså borde inte en lite tyngre hoj vara några problem för dina grusvägsbehov...

dina pendlingskrav anser jag inte en 450 klarar att leverera, varken ur ditt eller hojens perspektiv. du blir trött på att hojen inte går fortare och hojen blir trött av att behöva jobba max hela tiden.

Hade jag varit du så hade jag kollat på ktm 625 motard och letat begagnade knotterdäck (alternativt sett över möjligheten att få på orginalhjulen till gasgasen).

då har du en hoj som klarar gata men ändå kan generera lite bus.

Men det är ju inte omöjligt att hitta en 640 med bytt förgasare.
Hur mycket klumpigare pratar vi om?

Vad är det för fel på dom före 04?

-Större tank
-Mulligare dyna
-Annat lulllull som väger mer än på SXC'n

Efter 04:a har du oljan i ramen likt 640, därmed servicen från 640:)

Du måste bilda dig en egen uppfattning om hur "klumpig" hojen känns!
Nu har du fått grundråden på vilka maskiner som är lämpliga åk och prova dig fram:tummenupp

En grej till är gaffelvinkeln på SXC vs SMC ifall det är en motard från början.
SXC'n har 62.5graders gaffelvinkel
SMC'n har 63 graders gaffelvinkel

Ja bifogar två bilder, 640 vs 625

Bifogat

• 4351314190.jpg
    4351314190.jpg
    68.7 KB · Visningar: 93
  • SDC10069+sh.JPG
    SDC10069+sh.JPG
    103.7 KB · Visningar: 94
Last edited:
jag fattar inte riktigt heller varför du skulle byta ut gasgasen.

om jag fått rätt uppfattning om dig så är du ingen 30 cm hög kille som lyfter tomater på gymet... utan att du har skallen en bit över havet och har lite muskelmassa att släpa runt på.

alltså borde inte en lite tyngre hoj vara några problem för dina grusvägsbehov...

dina pendlingskrav anser jag inte en 450 klarar att leverera, varken ur ditt eller hojens perspektiv. du blir trött på att hojen inte går fortare och hojen blir trött av att behöva jobba max hela tiden.

Hade jag varit du så hade jag kollat på ktm 625 motard och letat begagnade knotterdäck (alternativt sett över möjligheten att få på orginalhjulen till gasgasen).

då har du en hoj som klarar gata men ändå kan generera lite bus.
Skulle jag byta GGn blir de ju en ren enduro som skulle köras mest som det och lite grusbusturer. KTMen skulle stå för pendlingen.

Huvudet är väl inte 30cm över havet men de där med tomater är inte långt ifrån sanningen :hihi
Nä riktigt så illa är det väl inte men jag är ingen bodybuilder.

De där med motard är väl en möjlighet fast det går ju att göra tvärt om också. Fast jag har ju märkt att offroadsulor duger bra till asfalt och funkar prima på gruset.
-Större tank
-Mulligare dyna
-Annat lulllull som väger mer än på SXC'n

Efter 04:a har du oljan i ramen likt 640, därmed servicen från 640:)

Du måste bilda dig en egen uppfattning om hur "klumpig" hojen känns!
Nu har du fått grundråden på vilka maskiner som är lämpliga åk och prova dig fram:tummenupp

En grej till är gaffelvinkeln på SXC vs SMC ifall det är en motard från början.
SXC'n har 62.5graders gaffelvinkel
SMC'n har 63 graders gaffelvinkel

Ja bifogar två bilder, 640 vs 625

Större tank ser jag väl som ett plus, eller påverkar det kylarvingarna så att den blir bredare?
Vissa större tankar ser ju ut att bara ersätta kylarvingarna.
Men det blir ju mer vikt med mer soppa men då kan man ju låta bli att tanka fullt om det är så.

Jo jag förstår att efter 04 är bättre. Men är SXC reggad på tillräckligt lite kW för att klara 0,16-gränsen?
Men om pengarna bara räcker till en kanske 01 är väl det ingen skräphoj som jag måste utesluta eller? Hur är intervallerna då?

Jparacing har nog skrivkramp nu så andra som vet får gärna svara :-p

Ett budget alternativ är ju en gammal 620. lättare än både 625an och 660 om jag inte mins fel och samma service intervaller (olja 500mil, gäller ej SC).

Tror den även har lite mjukare sadel. Körde iaf 250mil på 6 dagar i sommras utan större problem.
Vibrationerna e inget du behöver va rädd för, kör utan balansaxel på min nu och inte äns då är vibrationerna särskilt störande.

De med gaffelvinkeln som nån skrev om e ju inget att bry sej om, går ju att flytta upp gafflen lite i kronan om du vill ha den brantare o går även att höja bakändan rätt billigt.

(En GasGas och en LC4a är en bra kombination :tummenupp )

Större tank ser jag väl som ett plus, eller påverkar det kylarvingarna så att den blir bredare?
Vissa större tankar ser ju ut att bara ersätta kylarvingarna.
Men det blir ju mer vikt med mer soppa men då kan man ju låta bli att tanka fullt om det är så.

Jo jag förstår att efter 04 är bättre. Men är SXC reggad på tillräckligt lite kW för att klara 0,16-gränsen?
Men om pengarna bara räcker till en kanske 01 är väl det ingen skräphoj som jag måste utesluta eller? Hur är intervallerna då?

Jag tycker 12L tanken blir för bred, men smaken är som baken som de säger här på SH:) (Denna ersätter EJ kylarvingarna)
Angående kw så tror jag de, du får räkna själv 132kg enligt boken men det är mer i pappret(kommer ej ihåg) och 25kw.
(Vill du veta exata vikten/effekten i reg beviset kan jag kolla upp det nån dag)

Ja bifogar två bilder över bönpallen så kan du se lite hur bred den är!
(9.2L tanken)

Bifogat

• SDC10106+SH1.JPG
    SDC10106+SH1.JPG
    111 KB · Visningar: 104
  • SDC10110+sh2.JPG
    SDC10110+sh2.JPG
    100.1 KB · Visningar: 108
Jag tycker 12L tanken blir för bred, men smaken är som baken som de säger här på SH:) (Denna ersätter EJ kylarvingarna)
Angående kw så tror jag de, du får räkna själv 132kg enligt boken men det är mer i pappret(kommer ej ihåg) och 25kw.
(Vill du veta exata vikten/effekten i reg beviset kan jag kolla upp det nån dag)

Ja bifogar två bilder över bönpallen så kan du se lite hur bred den är!
(9.2L tanken)

Okej, vore schysst om du orkar kolla det för jag snackade med Ragnar på lelles och han sa att det inte var något direkt problem att strypa en LC4-kotte bara den inte var helfordonsgodkänd, vilket alla är från typ 02 eller något sånt.
Om den är de och inte har tillräckligt lite effekt så måste man hitta strypningar som är för helfordonsgodkända, men det vet jag inte om det finns till just KTM :va

För att ha 25kW behöver den vara reggad på över 156,25kg
24kW - över 150kg
21kW - över 131,25kg

Edit: Kan ju inte missa svar så här, hehe
Ett budget alternativ är ju en gammal 620. lättare än både 625an och 660 om jag inte mins fel och samma service intervaller (olja 500mil, gäller ej SC).

Tror den även har lite mjukare sadel. Körde iaf 250mil på 6 dagar i sommras utan större problem.
Vibrationerna e inget du behöver va rädd för, kör utan balansaxel på min nu och inte äns då är vibrationerna särskilt störande.

De med gaffelvinkeln som nån skrev om e ju inget att bry sej om, går ju att flytta upp gafflen lite i kronan om du vill ha den brantare o går även att höja bakändan rätt billigt.

(En GasGas och en LC4a är en bra kombination :tummenupp )

Kan ju vara ett alternativ det med, men om 620 håller och 625 efter 04a håller bra borde alltså någonting därimellan inte vara ett för vågat köp?

Last edited:
Här kommer vikterna på 625 SXC'n enligt regbeviset!
Hoppas du ser vad det står!
-155KG
-24KW
-Maxhastighet 124kmh

Bifogat

• DSC00135+sh2.JPG
    DSC00135+sh2.JPG
    145.5 KB · Visningar: 113
Här kommer vikterna på 625 SXC'n enligt regbeviset!
Hoppas du ser vad det står!
-155KG
-24KW
-Maxhastighet 124kmh

Tackar :)
Då är den alltså tillåten för A(beg) direkt från återförsäljare.
Har du koll på hur länge 625or har varit registrerade på det viset?

Hur ligger reservdelspriserna om man jämför Honda, KTM och Suzuki?
Några speciella kända fel på nämnda modeller?

Plasttank VS plåt så vinner ju plast sägs det. Rost kan jag förstå. Folk nämner även hållbarhet är det bucklor eller brukar man kunna slå hål i plåten?

Tackar :)
Då är den alltså tillåten för A(beg) direkt från återförsäljare.
Har du koll på hur länge 625or har varit registrerade på det viset?

Hur ligger reservdelspriserna om man jämför Honda, KTM och Suzuki?
Några speciella kända fel på nämnda modeller?

Plasttank VS plåt så vinner ju plast sägs det. Rost kan jag förstå. Folk nämner även hållbarhet är det bucklor eller brukar man kunna slå hål i plåten?

Du får ringa KTM och höra.

Angående priset på orginaldelar tycker jag KTM är billigt, DR-Z:an är mycket dyrare att köpa delar till.
Ett känt fel på Suzukin är att det är två delade ventiler som kan gå av:mad:
(Se bilden vad som händer)

Klart det är bättre med plasttank i skogen, men så länge du inte ramlar eller något annat som kvaddar tanken är det väl ingen skillnad.
På med skyddsplast för lacken och åk!:)
(En plåttank klarar en heldel smällar)

Bifogat

• 13.jpg
    13.jpg
    63.2 KB · Visningar: 92
Last edited:
Du får ringa KTM och höra.

Angående priset på orginaldelar tycker jag KTM är billigt, DR-Z:an är mycket dyrare att köpa delar till.
Ett känt fel på Suzukin är att det är två delade ventiler som kan gå av:mad:
(Se bilden vad som händer)

Klart det är bättre med plasttank i skogen, men så länge du inte ramlar eller något annat som kvaddar tanken är det väl ingen skillnad.
På med skyddsplast för lacken och åk!:)
(En plåttank klarar en heldel smällar)

Ajdå :näsblod

Har alla 625an likt min KTM billig plast (fick ett par kylarvingar för drygt 360kr)?

Finns det hållbarare ventiler att köpa till suzukin?
För det såg ju inte mysigt ut.

När är det lämpligt att byta lager, kolv el.dyl. på suzuki/honda/640/625?

Har ju inte vurpat så överdrivet mycket, inte så att tanken varit utsatt åtminstone, men kan ju vara bra att veta ändå :)
Har honda XR plast eller plåt?

Problemet med hållbarheten på drz'ans ventiler är väl först å främst om man moddar toppen och, eller byter till dom vassaste kammarna?(Rätta mig om jag tar fel!) Är interesserad av frågan själv, för jag har just beställt en athena 434 cylinder! Yippieee!:yoparty

Last edited:
Xr250/400/600 har plasttank!
Det finns andra ventiler, jag åker med RHC's ventiler fjädrar retainers & kammar:tummenupp
(Se trimtråden)

Det räcker med ett par hotcams(eller mindre) för att knäcka dem om du har otur!

Angående renoverings intervallerna, det är så olika från hoj till hoj eller ägare till ägare snarare:rolleyes:

Ingen av maskinerna du tittar på håller väl dåligt:)

Last edited:
Xr250/400/600 har plasttank!
Det finns andra ventiler, jag åker med RHC's ventiler fjädrar retainers & kammar:tummenupp
(Se trimtråden)

Det räcker med ett par hotcams(eller mindre) för att knäcka dem om du har otur!

Angående renoverings intervallerna, det är så olika från hoj till hoj eller ägare till ägare snarare:rolleyes:

Ingen av maskinerna du tittar på håller väl dåligt:)
XR650R då?

Men inget man riskerar med orginalkammarna (tänker både på E och S/SM, eller har dom samma kanske)?

Men om det nu skiljer så på renoveringsintervallerna från ägare till ägare hur vet man när det är dags? Hehe en ovetande måste få fråga :)

XR650R då?

Men inget man riskerar med orginalkammarna (tänker både på E och S/SM, eller har dom samma kanske)?

Men om det nu skiljer så på renoveringsintervallerna från ägare till ägare hur vet man när det är dags? Hehe en ovetande måste få fråga :)
xr650r har plasttank..

XR650R då?

Det är skitsvårt att säga när en motor behöver renoveras!
(Innan den blir för sliten & riskerar andra skador)
Oljan & gången talar om endel om hur motorn mår men inte allt, köp du dig en hoj som ser ut att vara välskött av någon som verkar veta vad han pratar om och sen kör du:)

S/SM har samma kammar, E har snäppet vassare.
(Ja antar att det är samma ventiler i en E som en S/SM)

Det är skitsvårt att säga när en motor behöver renoveras!
(Innan den blir för sliten & riskerar andra skador)
Oljan & gången talar om endel om hur motorn mår men inte allt, köp du dig en hoj som ser ut att vara välskött av någon som verkar veta vad han pratar om och sen kör du:)

S/SM har samma kammar, E har snäppet vassare.
(Ja antar att det är samma ventiler i en E som en S/SM)

Okej, men hur ofta är lite mer på den säkra sidan då?

Men har någon av orginalkammarna den fula ovanan att förstöra ventiler?
Tänkte om man kan byta till en E-kam utan att vara rädd

Okej, men hur ofta är lite mer på den säkra sidan då?

Men har någon av orginalkammarna den fula ovanan att förstöra ventiler?
Tänkte om man kan byta till en E-kam utan att vara rädd

Det går inte att svara bra på ...
Det enda du kan titta lite extra på är följande pungter:
-Om ventilspelet ändrar sig ofta.
-Oljan blir "svart" fort.
-Sämre gång / oljud i motorn.

Annars är det sunt förnuft som gäller, håll koll på hur mycket du kört och riv inspetera motorn när du tycker den gått nog långt!
(kolla andra likadana hojar vad folk bytt/gjort åt dem)
-Byt kolv
-Kolla ventilerna/sätena/styrningarna alternativt byt dem.
-kolla ramlagerna/staken alternativt byt

Jag har kört ca800mil med min DR-Z och den visar inga syntomer på slitage än, ja kommer köra minst 09 utan att riva något:)
(Ja har inte ens behövt justerat ventilerna sen motorn byggdes)

Klart du kan åka med E kammar, sök på www.thumpertalk.com. Vad jag har läst mig till, har det funnits std motorer som rasat pga av att ventilerna gått av.

Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla