Hej!
Nu börjar det närma sig dags att skaffa mellanhoj men har lite svårt att bestämma mig.
Saken är den att jag vill ha en så smidig hoj som möjligt men gärna inte så mycket service.
Gasgasen är ju en enduro så den har ju ett väldigt smidigt chassi. KTMen är en lätt offroad som kanske väger 110-115kg fulltankad, men är ändå rätt smidig. Så jag känner mig inte så sugen på att köpa en tung hoj.
Jag har ju valet att byta ut KTMen mot en offroad eller Gasgasen mot en endurohoj. Men samtidigt är jag rätt nöjd med Gasgasen i endurospåret, än så länge.
För att byta ut KTMen vill jag komma så nära följande "krav" som möjligt:
- Lätt och smidig (så endurolikt chassi som möjligt)
- Stryktålig motor (ska överleva långturer och pendling, samt vara ekonomiskt försvarbart)
- Tålig i allmänhet (vill inte behöva vara rädd att använda hojen)
För Gasgasen:
- Riktig endurohoj
- Så smidig som möjligt (blir trött så det räcker med 125cc 2t
)
- Lättservad alt. inte kräva mycket service (gärna både och)
- Klara gatkörning och dagslånga grusturer (använder inte Gasgasen till det men köper jag större hoj vill jag kunna njuta av den lite)
Krav för båda:
- Finnas strypta eller gå att få tag på strypsatser till, för att klara <25kw och <0,16kw/kg
Önskvärda egenskaper:
- >375cc
- Billiga delar
- Liten motor (gynnsamt för smidigheten, jag är inte effektkåt)
- Bekväm och lite vibrationer (lättare att få tag på när det gäller offroad kanske, men ändå önskvärt)
- Ej ovanlig modell (lätt med delar och hjälp om man får problem)
Edit: - Billig i inköp är alltid bra
Sen får det gärna vara en KTM, men det är inte så petigt
De hojar jag funderar på nu är en KTM 400 EXC för att ersätta Gasgasen och en Suzuki DRZ 400 S (E finns inte lv-reggad eller?)
Tipsa gärna om bättre alternativ eller så. Ta inte för hårt på kraven men de syns väl lite vad jag är ute efter.
Tack på förhand!
Nu börjar det närma sig dags att skaffa mellanhoj men har lite svårt att bestämma mig.
Saken är den att jag vill ha en så smidig hoj som möjligt men gärna inte så mycket service.
Gasgasen är ju en enduro så den har ju ett väldigt smidigt chassi. KTMen är en lätt offroad som kanske väger 110-115kg fulltankad, men är ändå rätt smidig. Så jag känner mig inte så sugen på att köpa en tung hoj.
Jag har ju valet att byta ut KTMen mot en offroad eller Gasgasen mot en endurohoj. Men samtidigt är jag rätt nöjd med Gasgasen i endurospåret, än så länge.
För att byta ut KTMen vill jag komma så nära följande "krav" som möjligt:
- Lätt och smidig (så endurolikt chassi som möjligt)
- Stryktålig motor (ska överleva långturer och pendling, samt vara ekonomiskt försvarbart)
- Tålig i allmänhet (vill inte behöva vara rädd att använda hojen)
För Gasgasen:
- Riktig endurohoj
- Så smidig som möjligt (blir trött så det räcker med 125cc 2t

- Lättservad alt. inte kräva mycket service (gärna både och)
- Klara gatkörning och dagslånga grusturer (använder inte Gasgasen till det men köper jag större hoj vill jag kunna njuta av den lite)
Krav för båda:
- Finnas strypta eller gå att få tag på strypsatser till, för att klara <25kw och <0,16kw/kg
Önskvärda egenskaper:
- >375cc
- Billiga delar
- Liten motor (gynnsamt för smidigheten, jag är inte effektkåt)
- Bekväm och lite vibrationer (lättare att få tag på när det gäller offroad kanske, men ändå önskvärt)
- Ej ovanlig modell (lätt med delar och hjälp om man får problem)
Edit: - Billig i inköp är alltid bra

Sen får det gärna vara en KTM, men det är inte så petigt

De hojar jag funderar på nu är en KTM 400 EXC för att ersätta Gasgasen och en Suzuki DRZ 400 S (E finns inte lv-reggad eller?)
Tipsa gärna om bättre alternativ eller så. Ta inte för hårt på kraven men de syns väl lite vad jag är ute efter.
Tack på förhand!

Last edited: