Enduro/smidig offroad

Igge

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2006
Hoj
Husa FE450 och Honda VFR800
Hej!

Nu börjar det närma sig dags att skaffa mellanhoj men har lite svårt att bestämma mig.
Saken är den att jag vill ha en så smidig hoj som möjligt men gärna inte så mycket service.
Gasgasen är ju en enduro så den har ju ett väldigt smidigt chassi. KTMen är en lätt offroad som kanske väger 110-115kg fulltankad, men är ändå rätt smidig. Så jag känner mig inte så sugen på att köpa en tung hoj.

Jag har ju valet att byta ut KTMen mot en offroad eller Gasgasen mot en endurohoj. Men samtidigt är jag rätt nöjd med Gasgasen i endurospåret, än så länge.

För att byta ut KTMen vill jag komma så nära följande "krav" som möjligt:
- Lätt och smidig (så endurolikt chassi som möjligt)
- Stryktålig motor (ska överleva långturer och pendling, samt vara ekonomiskt försvarbart)
- Tålig i allmänhet (vill inte behöva vara rädd att använda hojen)

För Gasgasen:
- Riktig endurohoj
- Så smidig som möjligt (blir trött så det räcker med 125cc 2t :D )
- Lättservad alt. inte kräva mycket service (gärna både och)
- Klara gatkörning och dagslånga grusturer (använder inte Gasgasen till det men köper jag större hoj vill jag kunna njuta av den lite)

Krav för båda:
- Finnas strypta eller gå att få tag på strypsatser till, för att klara <25kw och <0,16kw/kg

Önskvärda egenskaper:
- >375cc
- Billiga delar
- Liten motor (gynnsamt för smidigheten, jag är inte effektkåt)
- Bekväm och lite vibrationer (lättare att få tag på när det gäller offroad kanske, men ändå önskvärt)
- Ej ovanlig modell (lätt med delar och hjälp om man får problem)
Edit: - Billig i inköp är alltid bra :)

Sen får det gärna vara en KTM, men det är inte så petigt :tungan

De hojar jag funderar på nu är en KTM 400 EXC för att ersätta Gasgasen och en Suzuki DRZ 400 S (E finns inte lv-reggad eller?)

Tipsa gärna om bättre alternativ eller så. Ta inte för hårt på kraven men de syns väl lite vad jag är ute efter.

Tack på förhand! :)

Last edited:
DR-Z400E finns inte som lv reggad.

Att bygga om en S till en E kräver: (Gäller S-modellen från 02 och framåt)
-FCR39mx förgasare
-E cylinderfotspackning = tunnare högre komp (12.2:1 ist för 11.3:1)
-Öppna upp luftburken
-Helsytem

Efter dessa modder har du ungefär en E bortsett från:
-Plåttank
-Blinkers, backspeglar m.m

Den hojen ja tänker på först till dig när du säger grusbus och dagsetapper, är KTM625SXC MEN den är varken vibrationsfri eller superlätt/smidig

Fördelarna för KTM'n är följande:
-25kw i pappret std
-Rapp motor för sin storlek
-Långa serviceintervaller
-Bra fjädring & chassie
Kolla mitt garage, där har du en SXC för skogåka:)

Last edited:
Jag la till ytterligare en önskvärd egenskap, så billig som möjligt, vet inte när jag ska köpa än och de styr väl lite hur mycket pengar jag har tillgång till.
GGn kan jag byta tidigare då jag fortfarande har KTMen att pendla med vid behov.
I endurospåret skadar inte bristen av körkort så.
DR-Z400E finns inte som lv reggad.

Att bygga om en S till en E kräver: (Gäller S-modellen från 02 och framåt)
-FCR39mx förgasare
-E cylinderfotspackning = tunnare högre komp (12.2:1 ist för 11.3:1)
-Öppna upp luftburken
-Helsytem

Efter dessa modder har du ungefär en E bortsett från:
-Plåttank
-Blinkers, backspeglar m.m

Den hojen ja tänker på först till dig när du säger grusbus och dagsetapper, är KTM625SXC MEN den är varken vibrationsfri eller superlätt/smidig

Fördelarna för KTM'n är följande:
-25kw i pappret std
-Rapp motor för sin storlek
-Långa serviceintervaller
-Bra fjädring & chassie
Kolla mitt garage, där har du en SXC för skogåka:)
Jo jag har funderat på SXC också, men är rädd för att vibrationerna ska bli för outhärdliga om jag vill göra en långtur, även om jag inte är så mycket av en tourare (rekord är 90 mil på 3 dagar)

Rapp motor är ju trevigt men samtidigt tror jag att jag klarar mig relativt bra med en mindre hoj. För tillfället är KTMen strypt (mest för att den drar mindre då) men jag kan ändå ha rätt så kul med den (även om den känns slö).

Hur skiljer intervallerna mellan SXC och DRZ?

Hur mycket bensin drar en SXC vs. DRZ (lär byta förgasare och kanske ljuddämpare om det inte redan är gjort)?

Har du kört DRZan som offroad? I så fall hur är chassit jämfört mot SXC?

DRZ 400 eller en XR 400. :)

Låter vettigt, dock är ju XR400 inte så jättevanlig som LV-reggad. Hur är det med delar till den?
Även om XR inte är kända för problem så lär väl jag lyckas :va

Låter vettigt, dock är ju XR400 inte så jättevanlig som LV-reggad. Hur är det med delar till den?
Även om XR inte är kända för problem så lär väl jag lyckas :va
Känner ingen som ägt en sån men dom verkar ju vettiga. Verkar ju va en smidig hoj som är gjord för att gå länge med minimal service. Ingen vätskekylning som kan strula eller bli knäckt mot en sten heller. Iom att det är en honda så kan det inte va nå problem att få tag på delar.

Du har ju en enduro, varför ska du ha en smidig offroadhoj då?

Behåll gasgasen och köp en billig Xr, eller något.

Känner ingen som ägt en sån men dom verkar ju vettiga. Verkar ju va en smidig hoj som är gjord för att gå länge med minimal service. Ingen vätskekylning som kan strula eller bli knäckt mot en sten heller. Iom att det är en honda så kan det inte va nå problem att få tag på delar.
Låter ju bra det
Du har ju en enduro, varför ska du ha en smidig offroadhoj då?

Behåll gasgasen och köp en billig Xr, eller något.

För att jag inte vill ha en klumpig offroadhoj, nu vet jag ju inte hur stor skillnad det är med KTMen jämfört mot en XR, men vill ju kunna klara av att puttra runt i skogen och busa lite på grusvägar.

Låter ju bra det

För att jag inte vill ha en klumpig offroadhoj, nu vet jag ju inte hur stor skillnad det är med KTMen jämfört mot en XR, men vill ju kunna klara av att puttra runt i skogen och busa lite på grusvägar.
Ska du puttra i skogen har du ju gasgase:en och ska du köra grusvägar köper du en 6XX av något märke. :va

Ska du puttra i skogen har du ju gasgase:en och ska du köra grusvägar köper du en 6XX av något märke. :va

Jag tänkte typ en dagstur kring grusvägar med avstickare i skogar, hänger du med då.
Fast det klarar nog en XR utan problem tror jag, men jag vill ändå gärna ha så bra chassi som möjligt. Fast ett optimalt chassi för enduro är såklart inte optimalt för grusvägar. Men jag tror ändå att ett endurochassi är rätt trevligt och gör sig bra på grusvägar också.
Men det är jag

När jag kör skog vill jag ha en hoj som är billig at välta med.... Det brukar bli ett vält på en riktig skogs tur..... Skal du plöja grusväg är 34hk i minsta laget. Om du vill ha en drz:a kommer du att vilja trimma den för ca 10 papp för att få fart på saken.(avgas, kam+fcr39 fugge) Jag har en lv reggad drz400e, funkar i norge! Köp en i tyskland(?) Säkert billigare och färdigt trimmad och ta in den i sverige! Annars hadde jag nog valt en ktm6xx eller en xr650. eller nya yamaha wr250!

Jag valde drz an för att den funkar till alt och ej behöver så mycket service! Ktm 400 är en bättre enduro, men kostar mycket i underhåll, och tid! Jo, det å... min är kick only, så den väger bara 118kg

Last edited:
Hur mycket seriös enduro kommer du köra ?

Jag upplever dock att endurohojens ständiga oljebyten och nervositet i chassiet gör att man tröttnar på den på gatan.

Köp DRZ den har gener av både enduro och offroad

Jag tänkte typ en dagstur kring grusvägar med avstickare i skogar, hänger du med då.
Fast det klarar nog en XR utan problem tror jag, men jag vill ändå gärna ha så bra chassi som möjligt. Fast ett optimalt chassi för enduro är såklart inte optimalt för grusvägar. Men jag tror ändå att ett endurochassi är rätt trevligt och gör sig bra på grusvägar också.
Men det är jag

Dom riktiga grusvägssmiskarna köper lite tyngre stabilare hojar med bottenvrid KTM625 eller KTM690 BMW:s nya 650 duger säkert bra.

Jag kan erkänna att ja med min förr KTM 530 EXC vart frånkörd av fast freddie på en KTM 640 adventure i skogen:mad:
Men över 100 på grusvägen funkar endurohojarna inge vidare.

Jag kör typ som du:)

Last edited:
När jag kör skog vill jag ha en hoj som är billig at välta med.... Det brukar bli ett vält på en riktig skogs tur..... Skal du plöja grusväg är 34hk i minsta laget. Om du vill ha en drz:a kommer du att vilja trimma den för ca 10 papp för att få fart på saken.(avgas, kam+fcr39 fugge) Jag har en lv reggad drz400e, funkar i norge! Köp en i tyskland(?) Säkert billigare och färdigt trimmad och ta in den i sverige! Annars hadde jag nog valt en ktm6xx eller en xr650. eller nya yamaha wr250!

Jag valde drz an för att den funkar till alt och ej behöver så mycket service! Ktm 400 är en bättre enduro, men kostar mycket i underhåll, och tid! Jo, det å... min är kick only, så den väger bara 118kg
34hk är väl kanske i minsta laget, men jag har kul även med mina <15hk. Fast visst är jag sugen på lite mer effekt, men det är inte det viktigaste som finns.
Men i övrigt låter DRZan som en bra hoj.

Hade nog tagit DRZan i ditt läge. Men annars finns ju Yamaha WR 450.
Någon fin motivering till det eller är det bara så? :-p

Hur mycket seriös enduro kommer du köra ?

Jag upplever dock att endurohojens ständiga oljebyten och nervositet i chassiet gör att man tröttnar på den på gatan.

Köp DRZ den har gener av både enduro och offroad

Dom riktiga grusvägssmiskarna köper lite tyngre stabilare hojar med bottenvrid KTM625 eller KTM690 BMW:s nya 650 duger säkert bra.

Jag kan erkänna att ja med min förr KTM 530 EXC vart frånkörd av fast freddie på en KTM 640 adventure i skogen:mad:
Men över 100 på grusvägen funkar endurohojarna inge vidare.

Jag kör typ som du:)
Jag kommer väl inte köra så mycket seriös enduro, byter jag ut KTMen så blir de ju ingen seriös enduro med den hojen. Men byter jag ut gasgasen så blir det nog ändå ganska mycket seriös enduro.

En renrasig enduro för enbart gatan kommer det garanterat inte bli. Det förstår jag. Men jag vill gärna ha ett smidigt chassi (offroad med endurokaraktär, typ a'la min KTM) men så långa serviceintervaller som möjligt.
Av dom hojar jag kikat på är det väl XR, LC4/SXC och DRZ som är närmst det.

Men det är jag
Det är ju det jag menar!

Klart som fasen att en ktm 6xx eller en Xr fixar dagsturer på grusvägarna. Men det säger sig ju själv att dom blir frånkörda av en ren enduro i skogen. Fattar inte problemet!?

Du ska alltså ha en renodlad enduro och en hoj du kan köra enduro/grusväg med. Känns väldigt onödigt..

Jag la till ytterligare en önskvärd egenskap, så billig som möjligt, vet inte när jag ska köpa än och de styr väl lite hur mycket pengar jag har tillgång till.
GGn kan jag byta tidigare då jag fortfarande har KTMen att pendla med vid behov.
I endurospåret skadar inte bristen av körkort så.

Jo jag har funderat på SXC också, men är rädd för att vibrationerna ska bli för outhärdliga om jag vill göra en långtur, även om jag inte är så mycket av en tourare (rekord är 90 mil på 3 dagar)

Rapp motor är ju trevigt men samtidigt tror jag att jag klarar mig relativt bra med en mindre hoj. För tillfället är KTMen strypt (mest för att den drar mindre då) men jag kan ändå ha rätt så kul med den (även om den känns slö).

Hur skiljer intervallerna mellan SXC och DRZ?

Hur mycket bensin drar en SXC vs. DRZ (lär byta förgasare och kanske ljuddämpare om det inte redan är gjort)?

Har du kört DRZan som offroad? I så fall hur är chassit jämfört mot SXC?

Stop på belägg nu...
Nu läste jag något jag varken köper eller gillar att höra!!!
"För tillfället är KTMen strypt (mest för att den drar mindre då"

Hur kan man tänka på soppa förbrukningen på en skogshoj? när den redan drar lite:va

DR-Z:
Ja, jag har kört Dr-z:an som skogsmulle, den är kalas för sitt ändamål som enduro/offroad likt xr serien!:) men Dr-z:orna har också tävlats med i början när de kom! jag anser att Z:an är en bra träningshoj för enduro också!

SXC:

Om man säger så här.., SXC'n vibrerar inte mer än att du inte tänker på det efter ett tag, vid aktiv körning tänker jag inte alls på det!
Vi åker 40mila repor då och då och det fungerar riktigt bra, det beror aldeles på vad man jämför med:yoparty

Serviceintervallerna är ungefär lika mellan SXC'n och Dr-z:an
(Jag rekomenderar dock inte mer än 250-300mil på oljan)

Hittade en i tyskland med strypning. Det fanns 4-5 st på mobile.de som var e modeller. Denna såg ut som den behöver lite ny plast, men den har ju sm fälgar med, så det är vel ett ok pris.

http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/s...ORT&customerIdsAsString=&lang=de&pageNumber=1

Frågan är ju om jag kommer orka importera. Men bara för att få reda på lite mer hur mycket kostar det att importera en hoj?

Det är ju det jag menar!

Klart som fasen att en ktm 6xx eller en Xr fixar dagsturer på grusvägarna. Men det säger sig ju själv att dom blir frånkörda av en ren enduro i skogen. Fattar inte problemet!?

Du ska alltså ha en renodlad enduro och en hoj du kan köra enduro/grusväg med. Känns väldigt onödigt..

Dagsturer förstår jag ju att dom klarar. Men scenariot är att jag och min polare sticker ut o kör en dagstur på säg 20 mil, vi åker massa grusvägar men då och då kanske man hittar någon trevlig stig som man vill in på. Då vill jag inte ha en hoj som känns tung som bly och en fjädring som inte hänger med. Alltså inte enduro. FAST nu tror jag en KTM LC4/SXC el. XR klarar det. Men jag funderar på om jag inte trivs bättre med en DRZ då jag inte är effektgalen som många andra.

Det som verkar fördelen med KTM 6xx/Honda XR gentemot DRZ är effekten.

Och jag är en person som hellre tar en lätt hoj än en hoj med onödigt med effekt. Så jag undrar lite om hur stor skillnaden på smidighet är mellan KTM/honda och DRZ
Stop på belägg nu...
Nu läste jag något jag varken köper eller gillar att höra!!!
"För tillfället är KTMen strypt (mest för att den drar mindre då"

Hur kan man tänka på soppa förbrukningen på en skogshoj? när den redan drar lite:va

DR-Z:
Ja, jag har kört Dr-z:an som skogsmulle, den är kalas för sitt ändamål som enduro/offroad likt xr serien!:) men Dr-z:orna har också tävlats med i början när de kom! jag anser att Z:an är en bra träningshoj för enduro också!

SXC:

Om man säger så här.., SXC'n vibrerar inte mer än att du inte tänker på det efter ett tag, vid aktiv körning tänker jag inte alls på det!
Vi åker 40mila repor då och då och det fungerar riktigt bra, det beror aldeles på vad man jämför med:yoparty

Serviceintervallerna är ungefär lika mellan SXC'n och Dr-z:an
(Jag rekomenderar dock inte mer än 250-300mil på oljan)
När man pendlar så är det så pass många mil i förhållande till nöje så att man vill gärna ha en snål hoj :-p
Den ligger kring 0,5 nu som strypt, skulle tippa att det blir några kronor mer för en tur mellan boendena om jag skulle ostrypa den.
Sen anser jag den inte odräglig som strypt (dom gånger jag känner att jag vill köra något mer effektfullt tar jag bara ut GGn då den är LV-reggad).

Hur pass "trevlig" är SXCn för en tur på 4,5-5 mil som är "omöjlig" att köra aktivt på (pendling).
Men klarar man 40 mil är ju de helt okej :)
Fast jag kanske är mer mesig, hehe. Finns det komfortsadel till den? :hihi

250 mil mellan oljebytena är helt klart okej.

Ventiljustering är nog också ett hett ämne inom den hojkategori jag funderar på nu. Hur och hur ofta?

Är det ställskruv på LC4 likt RFS-motorn?

Hur pass "trevlig" är SXCn för en tur på 4,5-5 mil som är "omöjlig" att köra aktivt på (pendling).
Men klarar man 40 mil är ju de helt okej :)
Fast jag kanske är mer mesig, hehe. Finns det komfortsadel till den? :hihi

250 mil mellan oljebytena är helt klart okej.

Ventiljustering är nog också ett hett ämne inom den hojkategori jag funderar på nu. Hur och hur ofta?

Är det ställskruv på LC4 likt RFS-motorn?

Att åka 5mil med skogsdäck på vägen blir inte komfortabelt någonsin, men det funkar när nöden kräver, likt pendling till skolan:)
SXC funkar bra till att åka väg om du berikar den med lite mer landsvägsbetonade däck!

Angående sadeln: Det finns komfortdyna till mesar:D

Ventiljusteringen på LC4:an sker genom skruv på vippan som en gammal hederlig Volvo B20.

DR-Z:an kräver att man tar ur kammarna och schimsar vid eventuellt behov.

En sak till, SXC'n trivs som fisken i vattnet i skogen även på små stigar:)

Last edited:
Att åka 5mil med skogsdäck på vägen blir inte komfortabelt någonsin, men det funkar när nöden kräver, likt pendling till skolan:)
SXC funkar bra till att åka väg om du berikar den med lite mer landsvägsbetonade däck!

Angående sadeln: Det finns komfortdyna till mesar:D

Ventiljusteringen på LC4:an sker genom skruv på vippan som en gammal hederlig Volvo B20.

DR-Z:an kräver att man tar ur kammarna och schimsar vid eventuellt behov.

En sak till, SXC'n trivs som fisken i vattnet i skogen även på små stigar:)

Tänkte på offroad-däck typ Michelin T63, de sägs vara rätt bra på grus men ändå hålla bra mycket längre än cross-/endurodäck, åtminstone på asfalt.

Komfortdyna låter som något för mig då :)

Bra att LC4an har den varianten då den är lite smidigare, även om det nu stämmer att man får justera lite oftare så går det ju fortare. Är det packningsbyte för inspektionsluckorna varje gång, kör man med samma flera gånger eller kör man med packning på tub, eller vad det nu kallas.

SXC'n låter ju lockande då. :)
Får väl anta att den är i stil med min KTM chassimässigt, om än aningen mer uppdaterad. För den som undrar är min Kotte som LC4an fast för 125or, kortfattat, jävligt lik dåtidens LC4 iaf.

Dock styr ju priset ganska mycket.
640 är ju lite billigare (om man tar en lite äldre, typ 00-02). Så hur är den jämfört med 625. Bra att veta om man vill snåla :-p

Tänkte på offroad-däck typ Michelin T63, de sägs vara rätt bra på grus men ändå hålla bra mycket längre än cross-/endurodäck, åtminstone på asfalt.

Komfortdyna låter som något för mig då :)

Bra att LC4an har den varianten då den är lite smidigare, även om det nu stämmer att man får justera lite oftare så går det ju fortare. Är det packningsbyte för inspektionsluckorna varje gång, kör man med samma flera gånger eller kör man med packning på tub, eller vad det nu kallas.

SXC'n låter ju lockande då. :)
Får väl anta att den är i stil med min KTM chassimässigt, om än aningen mer uppdaterad. För den som undrar är min Kotte som LC4an fast för 125or, kortfattat, jävligt lik dåtidens LC4 iaf.

Dock styr ju priset ganska mycket.
640 är ju lite billigare (om man tar en lite äldre, typ 00-02). Så hur är den jämfört med 625. Bra att veta om man vill snåla :-p

Du bör ha råd med de 16kronor packningarna kostar vid ventilkoll:)

640 ska du inte ha! (vakum fugge, större/klumpigare)

Det är bara 625SXC från 04 och framåt som gäller för dina behov! (oljan i ramen)

Här har du ett alternativ!
http://www.blocket.se/vi/18891944.htm?ca=6_s&last=1

Last edited:
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...