Enduro/Mx komma igång/nybörjarfrågor

Poängen med att använda bakbromsen samtidigt som man håller gas är för att kedjan då drar in bakhjulet och alltså sänker bakänden på hojen. Det sänker alltså tyngdpunkten samtidigt som gaffelvinkeln blir flackare.
Hojen kommer alltså gå stabilare samtidigt som den lägre tyngdpunkten möjliggör hårdare inbromsning.

Jag klassar det dock inte som någon lätt teknik att utöva, särskilt inte med liten motor. Men låt inte det hindra någon från att prova på tekniken.

Men vad hände med "endast använda frambromsen" innan kurvorna, flytta kroppen mot styret, och sen gasa på ut ur kurvan?

Och det där med att inte sträcka ut innerbenet och hålla fötterna på peggarna hela tiden funkar kanske på en hård och flat bana, men i mjuk jord där hojen nästan ligger ner fungerar benet som skydd från marken, och som framvikt. Att jobba emot det låter som "ful vinnarpropaganda", jag kan inte ta det på allvar.

Nu tänker jag fysik, jag är ju ingen 'fackman' eller proffs på nåt sätt, bara sunt förnuft. För att tänk er att vurpa med båda fötterna på peggarna, jämfört med att vurpa med innerbenet som skydd/ stöd. Jag vurpar hellre på arslet än med huvet ner i backen med axlar och nyckelben som 'stöd'.

Last edited:
Just nu är mitt problem att jag inte ens lyckas komma in rätt.
Jag brukar värma upp med att köra banan på lite olika sätt. Först kanske jag sitter ner mesta delen, för att nästa varv köra endast stående, och hela tiden kolla varje kurvorna och noterar bästa strategin att ta dessa.

Kör banan sakta och lugnt några varv, med fokus på position. Därefter kan du brassa på mer och mer.

Men vad hände med "endast använda frambromsen" innan kurvorna, flytta kroppen mot styret, och sen gasa på ut ur kurvan?

Och det där med att inte sträcka ut innerbenet och hålla fötterna på peggarna hela tiden funkar kanske på en hård och flat bana, men i mjuk jord där hojen nästan ligger ner fungerar benet som skydd från marken, och som framvikt. Att jobba emot det låter som "ful vinnarpropaganda", jag kan inte ta det på allvar.

Nu tänker jag fysik, jag är ju ingen 'fackman' eller proffs på nåt sätt, bara sunt förnuft. För att tänk er att vurpa med båda fötterna på peggarna, jämfört med att vurpa med innerbenet som skydd/ stöd. Jag vurpar hellre på arslet än med huvet ner i backen med axlar och nyckelben som 'stöd'.

Endast frambromsen? Det är väl bara på asfalt som vissa kör så.

Titta på tävlingar när eliten kör, samtliga lägger regelbundet ut benet i kurvorna.

Däremot tenderar nybörjare att göra det lite för ofta.

I vissa kurvor är det helt enkelt bättre att stå upp på fotpinnarna. Tex mjuka banor tenderar att få gupp i kurvorna.

Känns avancerat. Fungerar inte koordinationen rätt finns det nog en risk att hojen flyger iväg.

Just nu är mitt problem att jag inte ens lyckas komma in rätt. När jag väl lyckas med det så lutar jag troligen för lite och trycker cykeln ur spåret.. Känns ibland lite som att jag sitter på en tandemcykel. Vi har inte gått igenom spårval ännu så vi får väl se hur det går när den delen av teknikkörningen kommer.

Håll ett finger redo på frambromsen i kurvorna, ibland kan man styra upp hojen med en kort dutt på frambromsen.

Håll ett finger redo på frambromsen i kurvorna, ibland kan man styra upp hojen med en kort dutt på frambromsen.
Är tanken att man ska köra likt den gamla hederliga "garage-vändningen" då vi körde i krypfart och använde gasen för att lyfta hojen och bromsen för att dippa ner den igen?

Är tanken att man ska köra likt den gamla hederliga "garage-vändningen" då vi körde i krypfart och använde gasen för att lyfta hojen och bromsen för att dippa ner den igen?
Jag vill mena att det är det. Egentligen vanlig hoj-fysik, precis som med skidor och alla andra sporter där vi använder redskapet i samklang med g-kraften och nyttjar rörelseenergin, och så den extra lilla dimensionen här med löst underlag.

Ungefär så men du ligger ju vanligtvis i en vall så det känns lite annorlunda.

Bara prova att känna efter lite hur det känns så sätter det sig snabbt i ryggmärgen.

Bara prova att känna efter lite hur det känns så sätter det sig snabbt i ryggmärgen.
Exakt.. Jag tänker på dom rysska bebisarna som föddes under vatten. Alla kunde simma sedan. Det skrevs om det i tidningarna på 80-talet vet jag. Men då var jag redan en entusiastisk grodman, dök varje sommar i Öresund.

Något jag verkligen ångrar är att jag inte hakade på mina mer busiga kompisar som gjorde konster på cyklarna. Tänk så mycket bättre jag hade varit på enduro idag om jag lärde mig köra på bakhjulet. Jag tror jag lider av nån slags autism som hindrar mig från att just köra upp hojen på bakhjulet. Det är nåt fel i hjärnan!

.. och då har jag glott på åtskilliga utube-klipp om det där.

Läs (eller titta i iallafall) den här boken:

Då börjar man fatta hur djävulskt komplicerad ett tvåhjuligt fordon egentligen är...

Vi brukar säga att det finns 100 olika sätt att köra hoj på och problemet är att vi hittills bara upptäckt 12. Det finns så många sätt och kombinationer av hur vi använder kroppsvikten, balans på hojen, gas- broms- koppling, placering av diverse lemmar, blicken och så vidare. Det viktiga är att testa olika tekniker och framförallt olika sporter och se vilka tekniker som används.

Jag har kört motocross, enduro, roadracing, gymkhana, supermotard och trail med motorcykel och varje sport har sina egna trix. Lägger vi dessutom på mountainbike, både stigkörning och downhill så får man många aha-upplevelser i hur en tvåhjuling fungerar, saker som man sedan kan flytta över och börja använda på sin favoritkörning.

Det viktiga är att ha öppna sinnen och inte fastna i förtrogenhetsfällan: "Så här har vi alltid gjort..."
Tänk på att 30 års erfarenhet egentligen betyder 1 års erfarenhet som är 29 år gammal... :D

Jag har kört motocross, enduro, roadracing, gymkhana, supermotard och trail med motorcykel och varje sport har sina egna trix.
Dig måste jag prata med nån gång under en hojträff nånstans, hoppas att några av dina talangloppor hoppar över till mig.

Räknas "Skjuts av tjock flickvän" med? För jag har lärt mig ganska mycket av att åka runt med min 'tunga last'.

Dig måste jag prata med nån gång under en hojträff nånstans, hoppas att några av dina talangloppor hoppar över till mig.

Räknas "Skjuts av tjock flickvän" med? För jag har lärt mig ganska mycket av att åka runt med min 'tunga last'.
Som sagt, ta med dig hojen upp till Luleå och häng med en helg på skjutfältet i Boden. Då kan vi snacka i timmar om t ex stående körställning och att precis alla erfarenheter, inklusive skjuts av tjock flickvän, alltid ger någon lärdom som går att översätta till något annat.

Just detta exempel med en extremt hög tyngdpunktsförflyttning uppåt/bakåt är oerhört lärorik för att förstå balans på ekipaget och det man behöver göra för att kompensera. Rent spontant borde den omedelbara effekten blivit att du skulle vara en fantom på just bakhjulskörninng? :D :D :D

Rent spontant borde den omedelbara effekten blivit att du skulle vara en fantom på just bakhjulskörninng?
Eller hur, men hojen i det sammanhanget är en ganska framtung Royal Enfield Shotgun 650, med mig i mitten. Och jag är faktiskt några kg tyngre än älsklingen, även om det inte direkt syns.

Last edited:
Allting kan köras på bakhjulet... :D

Tyvärr är både Ronnie Smith (som kör) och Gus Scott avlidna i MC olyckor, de var journalistvärldens roligaste och bästa medarbetare under många år i brittiska Performance Bikes...

1745648755424.png

Med bakbromsen kommer det värsta att hända bara att du får motorstopp eller svänger för snävt. Öva först på en grusplan tills du får in tekniken :)
Hahaha, ja, man får motorstopp om man gör fel och då tar det stopp i kurvan. Check.

Jag tycker det är svinsvårt i de snävare kurvorna, speciellt genom de med spår. Kanske en kombination av att jag försöker lära mig att ha fötterna uppe på pinnarna. Vi har en kortare del på en av banorna som går som en huggorm ringlar och det är fn inte lätt att köra rätt i den. Jag förstår verkligen inte hur andra klarar det. Alltså, jag kommer ju runt men känner mig helt off när jag missar spåren (hela tiden). Ska nog ställa mig där ett tag för att se hur andra gör.

Vi har även ett parti på stora banan som jag har problem med. Det är även i den kurvan som jag vill gå på innern. Det finns ett spår där men kanske att jag kommer för rakt in i det? Känns stundtals hopplöst och okontrollerat och det är bara tur om jag tar mig igenom den utan att svära i hjälmen.

Annars ligger jag och surfar på yttern och det börjar kännas ganska tryggt nu. Även om jag fortfarande inte kör så snabbt (vem fn har bråttom?). Jag klarar nu att både stå och sitta genom kurvorna på stora cross-banan, och såklart med båda fötterna på pinnarna. För att träna extra mycket på positionen så brukar jag köra ett varv helt stående. Jobbigt i rygg, röv, baksida lår och vader men, va kul det är när man klarar det.

Last edited:
Jag kör med ett par POD K4. De sitter tajt och skaftet på skorna klämmer åt dem på ett bra sätt. Rörligheten känns över förväntan, faktiskt.
Men jag börjar få riktigt fina skav av dem, någon som har ett bra tips för sånt?

Jag kör med ett par POD K4. De sitter tajt och skaftet på skorna klämmer åt dem på ett bra sätt. Rörligheten känns över förväntan, faktiskt.
Men jag börjar få riktigt fina skav av dem, någon som har ett bra tips för sånt?
Typ såna här https://www.24mx.se/product/24mx-race-langa-strumpor-svart_pid-PM-4909529
Finns "sleeves" att använda under knäskydden också om man vill använda vanliga strumpor.
Underställ fungerar givetvis också bra.

Typ såna här https://www.24mx.se/product/24mx-race-langa-strumpor-svart_pid-PM-4909529
Finns "sleeves" att använda under knäskydden också om man vill använda vanliga strumpor.
Underställ fungerar givetvis också bra.
Tack. Hahaha, tjejen var inne på att jag skulle använda ett par stayups.. Och det verkar ju vara precis vad du länkar till, fast en herr-modell.. ;)

Det är värst på vaden där skorna klämmer åt. Det kanske räcker med ett par långa fotbollsstrumpor, eller varför inte höga stödstrumpor?

Men blir det inte väldigt varmt med ett par lång-kallingar (blir ju svettig utan) eller är det kanske inte märkbart när man kör?

Last edited:
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back