En väldigt dum fråga till er...

Neh, du måste vänta 2år... Hade du däremot tagit det när du var 18, hade du fått tungt vid 20års ålder, 2 år senare alltså...
Som jag förstått det....

Fel! Om man tar A-beg när man är 18 får man det när man haft det i 2 år, dvs 20, exakta datumet då du tog det. När man är 21 får vem som helst köra tung sålänge man har kort för det. Så 21 år! Däremot vet jag inte om du måste köra upp eller om du får det direkt, tror du inte behöver köra upp!

Inga direkt logiska regler men men, då är det ju lika bra och vänta ett år, kanske köpa en hoj i höst istället då dom är billiga!

Men jag måste väl kunna köra upp igen om jag fyllt 21 för tung, även om jag tog mellan som 20?

Ja, spelar ingen roll när/om du tog A-beg. Du kan köra upp när du fyllt 21. Hur gammal är du nu? 20? Varför inte köra A-beg ett år sen när du fyller 21 plocka bort strypningarna?

Pungis skrev:
Ja, spelar ingen roll när/om du tog A-beg. Du kan köra upp när du fyllt 21. Hur gammal är du nu? 20? Varför inte köra A-beg ett år sen när du fyller 21 plocka bort strypningarna?

Precis så jag har tänkt göra, men blev lite snopen när läste ovanstående om att jag får det automatiskt när jag fyllt 22 om jag tar det när jag är 20.

Jag är 19 nu och tänkte ihandla en cbr 600 eller liknande strypt till 25kW och köra på i sommar för att sedan nästa sommar (då jag fyller 21) bara just plocka bort det och köra för "fullt".

ojojoj, mycket flum här!

man behöver inte köra upp för tung om man tagit mellankort, det övergår automatiskt i tungt efter 2 år på dagen då man tog mellankortet.

Man får inte köra upp på en 125:a med 15 kw, volymen måste4 överstiga 375 som det va nämt tidigare, precis som volymen måste överstiga 700 vid uppkörning vid tung.

Man kan självklart ta mellankort när man är 20 o sen köra upp på tung när man är 21. Men teori-provet utgår efter ett år så då måste man även göra om det, + skaffa lämp igen etc.

/ Hannes

Nu blev det ännu mer flumm :) Än så länge så har vi klart för oss att han kan ta tungt när han fyllt 21. Men om han tar A-beg när han är 20, måste han köra upp? Skriva teori? Eller övergår det automatiskt den dagen han fyller 21?

landen skrev:
..om att jag får det automatiskt när jag fyllt 22 om jag tar det när jag är 20.

Jag är 19 nu och tänkte ihandla en cbr 600 eller liknande strypt till 25kW och köra på i sommar för att sedan nästa sommar (då jag fyller 21) bara just plocka bort det och köra för "fullt".
mjäää, automatiskt å automatiskt...

DU FÅR DET SAMMA DAG SOM DU TOG KORTET, FAST TVÅ ÅR EFTER OM DU HAFT A-BEGRÄNSAD I OBRUTEN FÖLJD I JUST TVÅ ÅR.

Så om du köper en hoj nu, tar mellankort KAN du köra upp för tung NÄR du är 21, utan att skriva provet, bara köra upp. Så som det är om du haft A1, och vill köra upp till A-begränsad...

/h

Det sjukaste med hela det här systemet är att man får köra en 110hk snöskoter när man är 16. 0-100 på ~2.5 sek och totalt jävla livsfarlig. Dessutom kan du när du är 18 sätta dig i en 650hk Amerikanare som inte går svänga med. Men köra en 50 hästkrafters ER5-a, det får du inte förns du är 21.

Nu säger jag inte att de e fel med full effekt först förns man är 21, men dem kanske borde testa å inte bara läsa på papper dem som sätter lagarna.

För övrigt så tror jag det är vettigt att ta mellankort å köra strypt om man inte kört hoj så mycke tidigare, än att direkt sätta sig på en hoj me vikt/effektförhållande på 1:1...

Om man har mellankortet, så förvinner effektbegränsningen automatiskt (1) på 21-årsdagen eller (2) efter två år.

berggren_martin skrev:
Om man har mellankortet, så förvinner effektbegränsningen automatiskt (1) på 21-årsdagen eller (2) efter två år.

Jag litar på dig, mest för att jag vill att det ska var så :), orka köra upp för en 600 som jag redan kört på i ett år liksom!

landen skrev:
Jag litar på dig, mest för att jag vill att det ska var så :), orka köra upp för en 600 som jag redan kört på i ett år liksom!
En polare till mig tog mellankortet vid 20 och fick tunga vid 21. Det var visserligen för några år sen men jag skulle gissa på att det är samma system nu.

berggren_martin skrev:
En polare till mig tog mellankortet vid 20 och fick tunga vid 21. Det var visserligen för några år sen men jag skulle gissa på att det är samma system nu.

SÅ ÄR DET INTE NU!!!!!!!!!!!!!!

:hej

hållundan skrev:
SÅ ÄR DET INTE NU!!!!!!!!!!!!!!

Va? Det låter ju helt sjukt :(

Tycker det bara blir krångligare och krångligare regler kring hojåkandet. Ibland undrar man om de där EU-nissarna som bestämmer ens har suttit på nån hoj i sina liv. Eller så är det en ny strategi för nollvisionen: 0 körkort - 0 döda i trafiken.

Nollvisionen gäller ju inte för oss hojåkare, det vet du väl. Se bara på alla vajerräcken, priser, premier, konstiga politiker som bestämmer ditten å datten om hojåkandet, besiktningsregler som är knasiga m.m.

Ja ja, vi ger oss inte =)

Dagens tips: Ring körskolan. De bör (ska) ju ha järnkoll på det där.

Skulle kanske kunna kolla i mina teoriböcker om jag orkar. Får se :o)

Edit: Snurrade lite på nätet ock kom fram till att du om du tar lappen när du är 20 måste vänta tills du är 22 för att det automatiskt ska övergå till obegränsat, alternativt avlägga nytt förarprov. Källor:

Vägverket

"Om du har körkort med behörighet A får du köra tung motorcykel med obegränsad effekt (= motorcykel som har högre effekt än 25 kW och ett effekt/viktförhållande som överstiger 0,16 kW/kg) om du har:
- haft behörigheten A under minst två år, eller
- fyllt 21 år och godkänts i ett körprov för sådan motorcykel."

Samhällsguiden

Last edited:
berggren_martin skrev:
fel!
så är det ej nu!

Och när ja tog körkort(1,5 år sen) så va det så att teorin bara gällde i 1 år, sen va man tvungen att ta om de om man skulle skaffa annan behörighet, likaså med A1. Det har dom ändrat efter det isåfall!

/ Hannes

Skalman skrev:
Dagens tips: Ring körskolan. De bör (ska) ju ha järnkoll på det där.

Skulle kanske kunna kolla i mina teoriböcker om jag orkar. Får se :o)
Ärligt talat så har dem inte så stor koll heller, å iaf i min teoribok så står det inte :( Bäst är nog att ringa vägverket å fråga!

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT