En uppmaning.

Blip skrev:
Tja, de man umgås med ser man ju huruvida de har nya blåmärken om dagarna eller? Vad är det ni påstår egentligen? Att samtliga män man umgås med är potentiella våldsverkare? Jag köper det inte alls.
Ash, nu blajjar du. Bara för jag tyckte du hade fel betyder inte att jag tycker helt tvärt om. Jag säger inte att dina polare är misshandlare, men du kan inte heller säga att dom inte är det för det kan du faktiskt omöjligt veta och därmed kan du inte veta hur stort problemet är.

Låt säga under vinterhalvåret har du nog rätt mkt problem med att se blåmärken på armar m.m. Dessutom är tjejer väldigt duktiga på att sminka sig, speciellt sånna med blåtiror runt ögonen.

Manne skrev:
Om jag skänker 30 kronor till k(v)innojouren slutar folk slå sina fruar då :va
...

Nej, men om du gör det så har tösera nånstans att fly när det gått så långt. Tror jag iaf för det var en för jävla dålig hemsida "Ge tretti spänn!"

Till vaddå egentligen :va

Chrille skrev:
Nej, men om du gör det så har tösera nånstans att fly när det gått så långt. Tror jag iaf för det var en för jävla dålig hemsida "Ge tretti spänn!"

Till vaddå egentligen :va
Till pr-avdelningens lönekonto kanske.

HanneZ skrev:
Till pr-avdelningens lönekonto kanske.

Jag skulle aldrig drömma om att ge pengar iaf. Visst tror jag på att det finns ett behov men den här kampanjen är så vag så att det blir skrattrettande. Varför kan de inte skriva "Till fler härbärgen", "Till med utbildning av fjortisar", ....eller NÅNTING iaf?

Chrille skrev:
I övrigt är den här tråden bara full av meningslöst babbel. Att bekämpa ett problem innebär inte att man gör alla andra oviktiga.

Man gör inte alla andra oviktiga, men när man lyfter fram problemet på ett felaktigt sätt blir folk automatiskt negativt inställda till att hjälpa.

2fast4hjo skrev:

Enligt omfångsstudien: Slagen Dam (publicerad 2001) hade 22% av de tillfrågade kvinnorna mellan 18-24 år under det senaste året utsatts för någon form av våld.

Det är just det här som är så svårt att acceptera och förstå men det finns egentligen ingen anledning att tvivla. "Någon form av våld" är ett sensationslystet ordval, men det förringar inte det faktum att det är män som slår kvinnor som är det stora problemet.

Visst känner ingen av oss en kvinnomisshandlare men om man tar en killes hela kompisgäng och samlar alla respektive tjejer i ett rum och frågar "Har någon av er blivit slagen av er kille" så tror jag att stämningen hade blivit speciell....

Chrille skrev:
Enligt omfångsstudien: Slagen Dam (publicerad 2001) hade 22% av de tillfrågade kvinnorna mellan 18-24 år under det senaste året utsatts för någon form av våld.

Visst känner ingen av oss en kvinnomisshandlare men om man tar en killes hela kompisgäng och samlar alla respektive tjejer i ett rum och frågar "Har någon av er blivit slagen av er kille" så tror jag att stämningen hade blivit speciell....

Där håller jag med dej till fullo. Men å andra sidan så kan man vända på frågan och fråga om killarna någon gång blivit slagna av sina flickvänner och säkert få ett snarlikt resultat.

Överlag så har våldet i samhället ökat mot båda könen, men man väljer att fokusera enbart på våld mot en grupp.

Blip skrev:
Där håller jag med dej till fullo. Men å andra sidan så kan man vända på frågan och fråga om killarna någon gång blivit slagna av sina flickvänner och säkert få ett snarlikt resultat.

Överlag så har våldet i samhället ökat mot båda könen, men man väljer att fokusera enbart på våld mot en grupp.

Skulle vara intressant och veta hur många män som avlider pga sina skador som :tuttar ger :va

Inget våld är dock acceptabelt.

Tjejernas tanke när dom slår killen är säkert samma som för killen när han slår tjejen men utgången blir nog sällan likartad.

Problemet med dom där 30-kronerna är att man inte har nån aning om vart dom tar vägen, hur mkt når fram o hur mkt går till administration m.m. Nästa gång ni ser en ensam tjej på stan som inte kommer hem så se till att hon kommer hem! Då tror jag ni gjort mer än om ni skulle skäna 3000 kr till ett sån där förening eller vad det nu är.

2fast4hjo skrev:
Tack vare jämstäldheten skall man nu dra in tjejtaxi, vad tycker ni om detta då :va

Den är ersatt med solotaxa om inte jag minns fel... (dom kör ju inte med såna grejer på svarttaxi)

Jag tycker det är bra att både killar och tjejer kan åka billigare när dom är ensamna... :tummenupp

2fast4hjo skrev:
Tack vare jämstäldheten skall man nu dra in tjejtaxi, vad tycker ni om detta då :va

Teoretiskt är det rimligt för inget kön skall ha fördelar jämte det andra enbart p.g.a. av sitt kön däremot tycker jag att det är lite löjligt. om nu Taxi väljer att ha reducerade priser för tjejer på kvällar och helger så tycker jag det är helt ok...

Hade det däremot varit så att killar haft HÖGRE priser för att de var killar hade det varit åt h-e...

Då stör jag mig mer på krogars olika åldersgränser som är ett djävla piss även om jag själv numera är så gammal att jag kommer in på vart och varannat skrynkeldisco i stan....

Last edited:
Sundance Kid skrev:
Jag tycker det är bra att både killar och tjejer kan åka billigare när dom är ensamna... :tummenupp

Det låter iofs änn bättre! Kan det bli några spänn billigare de gånger jag är ute blir jag glad!

korvgubbe skrev:
Hade det däremot varit så att killar haft HÖGRE priser för att de var killar hade det varit åt h-e...
Blir det inte det egentligen då priserna för tjejer är lägre?! :va

Pengarna måste ju komma från någonstans, och rent hypotetiskt är de ju högre, eftersom tjejernas är lägre. Nu finns dock inte denna taxa längre, så det är ju egentlige inget att orda om.

2fast4hjo skrev:
Skulle vara intressant och veta hur många män som avlider pga sina skador som :tuttar ger :va

Inget våld är dock acceptabelt.

Du missar ju poängen helt och hållet. Det är inte acceptabelt att någon oavsett kön blir ihjälslagen av en gärningsman oavsett kön på denne.
:kocko

hållundan skrev:
Blir det inte det egentligen då priserna för tjejer är lägre?! :va

Om tjejtaxan är lägre än den normaltariff som gäller generellt så är det ju en rabatt det rör sig om.. Och då blir jag inte ledsen om den ges till ensama tjejer sena kvällar. hade det däremot varit så att vi kilalr fått betala MER hade jag brytt mig en jäkla massa...

Bäst är ju om det som Sundance Kid nämnde blir så att det införs en solo-taxa som ger rabaterat pris åt den som åker ensam på nätterna.

Blip skrev:
Du missar ju poängen helt och hållet. Det är inte acceptabelt att någon oavsett kön blir ihjälslagen av en gärningsman oavsett kön på denne.
:kocko

...men samtidigt är det så att det går 400 manliga mördare på varje kvinnlig...

....fast å andra sidan mörar och misshandlar män oftast män...

Nyheter
En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt