En till "Ska ta MC-kort, vilken hoj ska jag köpa?"-tråd

Peccz

Medlem
Gick med
30 May 2021
Hoj
-
Grattis!

Kör snyggt och ha kul!

PS. Har du möjlighet så boka en knix med SMC. Du får då öva på bana med din handledare. Du kommer garanterat ha sjukt kul.
Tänkte gå med i SMC, ska jag köra hoj ska jag kunna göra det ordentligt.

Funderar på att gå med i FMCK också när kortet är fixat, är redan inne i den världen så steget är inte långt och dom verkar ha fruktansvärt roligt!

Skickat från min HD1913 via Tapatalk
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Tänkte gå med i SMC, ska jag köra hoj ska jag kunna göra det ordentligt.

Funderar på att gå med i FMCK också när kortet är fixat, är redan inne i den världen så steget är inte långt och dom verkar ha fruktansvärt roligt!

Skickat från min HD1913 via Tapatalk
Bra där!

MC 258 såg mycket roligare ut än bv eller tgb när jag stod i luckan. Till och med på vintern...

Välkommen in i missbruket. ?
 

Peccz

Medlem
Gick med
30 May 2021
Hoj
-
Tror Bv har sina fördelar, men helt rätt bedömning av Tgb!

Skickat från min HD1913 via Tapatalk
 

Peccz

Medlem
Gick med
30 May 2021
Hoj
-
Och så börjar prylletandet! ?
Verkar galet svårt att hitta frame sliders till Vitpilen, någon som testat och vet vad som passar? Husqvarna har bungar till svingen och gaffeln men inget till kylaren och tanken, T-Rex Racing har en snygg ram man sätter runt kylaren men frakten blir svindyr... ?
Har mailat lokala återförsäljaren men dom hade nollkoll.
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Och så börjar prylletandet! ?
Verkar galet svårt att hitta frame sliders till Vitpilen, någon som testat och vet vad som passar? Husqvarna har bungar till svingen och gaffeln men inget till kylaren och tanken, T-Rex Racing har en snygg ram man sätter runt kylaren men frakten blir svindyr... ?
Har mailat lokala återförsäljaren men dom hade nollkoll.
Sikta hellre på skyddsbåge eller skyddskåpor till motorn än puckar om du hittar estetiskt tilltalande. Min förra hoj gick omkull, gled och hakade kraschpuck i curbs med rambrott som följd.

Skulle tro att R&G har engine covers, eller vad det kallas, till vitpilen/KTM 690.

De gånger den gled utan att haka i nåt blev den bara klädsamt racepatinerad. ?
 

pimpelgas

Ute å cyklar..
Gick med
20 Jun 2019
Ort
Stockholm
Hoj
rsv4, gsxr1000
Om du har helförsäkring och inte kör bana så är det bara försäkringsbolaget som tjänar på att du köper vurpskydd.
Fast det kanske hjälper om du tappar hojen i garaget.
 

Joem

Medlem
Gick med
30 May 2020
Ort
West
Hoj
Honda CB1000R
Köp det du vill ha med en gång. Varför börja på en mc med pannkaksmotor när du kan få det du vill ha med en gång (även om du inser det om ett år). Kör du in i en bergvägg i 70 km/h gör det lika ont med en h2r som med en trimmad moppe. Kör med skallen men med vetskap om att du kan dra ett veyron - om du vill och har skills ?
 

Peccz

Medlem
Gick med
30 May 2021
Hoj
-
Köp det du vill ha med en gång. Varför börja på en mc med pannkaksmotor när du kan få det du vill ha med en gång (även om du inser det om ett år). Kör du in i en bergvägg i 70 km/h gör det lika ont med en h2r som med en trimmad moppe. Kör med skallen men med vetskap om att du kan dra ett veyron - om du vill och har skills ?
Köpte det jag vill ha, har kommit igång med övningskörningen på min Vitpilen 701. ?
Den är sjukt fin, vilket leder mig till ⬇⬇
Om du har helförsäkring och inte kör bana så är det bara försäkringsbolaget som tjänar på att du köper vurpskydd.
Fast det kanske hjälper om du tappar hojen i garaget.
Känner mig nojig att tappa den, trots helförsäkring... Tänkte maila Husqvarnas svenska återförsäljare och kolla om någon har koll på vad som funkar.
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Om du har helförsäkring och inte kör bana så är det bara försäkringsbolaget som tjänar på att du köper vurpskydd.
Fast det kanske hjälper om du tappar hojen i garaget.
Fast eftersom puckar kostar mindre än en självrisk och bolagets bedömda värdeminskning för lösensumma kan det vara en bra grej. Samt att vi alla drabbas av dyra ärenden i förlängningen.

Nej, jag tror inte att försäkringsbolaget är välgörenhet. De vill tjäna pengar de med så vi kommer alltid att dras med höjda premier.

För att inte tala om att man kanske kan fortsätta med säsongen och inte ha hojen stående på verkstad för bedömning/reparation.
 

Peccz

Medlem
Gick med
30 May 2021
Hoj
-
Hur går det med kortet?
Uppkörning bokad i maj nästa år och risk 1:an avklarad. Körningen har tagit stopp nu i sommar däremot, min handledare saknar motorcykel eftersom jag köpte hans och hans nya Triumph aldrig lyckas ta sig över kanalen. Det blev tradigt att bara köra konbana efter ett tag.

Tror vi kan få upp tempot i höst igen, eller så får det bli en intensivkurs.

Skickat från min HD1913 via Tapatalk
 

Peccz

Medlem
Gick med
30 May 2021
Hoj
-
Fast eftersom puckar kostar mindre än en självrisk och bolagets bedömda värdeminskning för lösensumma kan det vara en bra grej. Samt att vi alla drabbas av dyra ärenden i förlängningen.

Nej, jag tror inte att försäkringsbolaget är välgörenhet. De vill tjäna pengar de med så vi kommer alltid att dras med höjda premier.

För att inte tala om att man kanske kan fortsätta med säsongen och inte ha hojen stående på verkstad för bedömning/reparation.
Har varit i kontakt med 4-5 Husqvarnaåterförsäljare i Sverige, dom har bara puckar till fram och bakaxeln vilket känns som det gör ganska lite nytta utan något vis tanken. Tips tas gärna emot!

Skickat från min HD1913 via Tapatalk
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Har varit i kontakt med 4-5 Husqvarnaåterförsäljare i Sverige, dom har bara puckar till fram och bakaxeln vilket känns som det gör ganska lite nytta utan något vis tanken. Tips tas gärna emot!

Skickat från min HD1913 via Tapatalk
R&g har vad de kallar engine covers till 701sm. De borde passa din vitpil. Då är motorn skyddad iaf. Sätt sen på deras byglar för styrändar så kan du rädda broms och kopplingshandtag.

https://www.t-rex-racing.com/Husqvarna-Vitpilen-Svartpilen-701-Engine-Guards-p/n174-18eg.htm fast med tull och moms blir det dyrt från USA. Vet inte om den där finns i EU.

https://vitpilenforum.com/forums/topic/duke-690-wheels-exhaust-and-crash-bars-on-vitpilen-701/ Någon som använt skyddsbåge till en KTM.
 

Peccz

Medlem
Gick med
30 May 2021
Hoj
-
R&g har vad de kallar engine covers till 701sm. De borde passa din vitpil. Då är motorn skyddad iaf. Sätt sen på deras byglar för styrändar så kan du rädda broms och kopplingshandtag.

https://www.t-rex-racing.com/Husqvarna-Vitpilen-Svartpilen-701-Engine-Guards-p/n174-18eg.htm fast med tull och moms blir det dyrt från USA. Vet inte om den där finns i EU.

https://vitpilenforum.com/forums/topic/duke-690-wheels-exhaust-and-crash-bars-on-vitpilen-701/ Någon som använt skyddsbåge till en KTM.
Har kollat på T-rex engine guard, frakten blir galet dyr och jag har inte hittat dom i Eruopa, men dom ser ju ut att skydda det vitala och jag tycker det passar hojens design bra så det kanske är värt det. Då borde jag ju kunna skippa engine covers också.

På med byglar på styrändarna och Husqvarnas kraschpuckar till hjulaxlarna så borde ju hojen vara skyddad? Det finns ju fortfarande inget som tar upp smällar vid tanken, men den borde ju lägga sig på styret, motorskyddet och bakhjulet om man skulle råka lägga den ner ?
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Har kollat på T-rex engine guard, frakten blir galet dyr och jag har inte hittat dom i Eruopa, men dom ser ju ut att skydda det vitala och jag tycker det passar hojens design bra så det kanske är värt det. Då borde jag ju kunna skippa engine covers också.

På med byglar på styrändarna och Husqvarnas kraschpuckar till hjulaxlarna så borde ju hojen vara skyddad? Det finns ju fortfarande inget som tar upp smällar vid tanken, men den borde ju lägga sig på styret, motorskyddet och bakhjulet om man skulle råka lägga den ner ?
De hojar jag lagt av olika typer har inte tanken varit problemet. Styre, motor, sving och gaffel blev det värre med.
 

Peccz

Medlem
Gick med
30 May 2021
Hoj
-
De hojar jag lagt av olika typer har inte tanken varit problemet. Styre, motor, sving och gaffel blev det värre med.
Då kanske Husqvarnas puckar på hjulaxlarna räcker? Dom borde ju ha tänkt igenom problemet

Skickat från min HD1913 via Tapatalk
 
Nyheter
Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top