En till "Ska ta MC-kort, vilken hoj ska jag köpa?"-tråd

Peccz

Medlem
Gick med
30 May 2021
Hoj
-
Stadskörning och dagsturer i och kring Uppsala, en långtur per år typ, till jobbet eller kompisar och familj i Stockholm någon gång i månaden. Men det är ju bara en gissning, kanske åker hoj över tiden från dag 1

Skickat från min HD1913 via Tapatalk
 

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Suzuki DL650, Kawasaki KLX650
Stadskörning och dagsturer i och kring Uppsala, en långtur per år typ, till jobbet eller kompisar och familj i Stockholm någon gång i månaden. Men det är ju bara en gissning, kanske åker hoj över tiden från dag 1

Skickat från min HD1913 via Tapatalk
Då är det bara att köpa den som går ditt hjärta att klappa hårdast ?
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Låter kanske tråkigt men köp en hoj som redan fått sina första repor, det kommer garanterat bli fler under dina första år i den här branschen.
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Låter kanske tråkigt men köp en hoj som redan fått sina första repor, det kommer garanterat bli fler under dina första år i den här branschen.
Helt sant.
Hoj 1: Tappad samma dag jag köpte den. liten repa på spegel.
Hoj 2: Tappad första vecka, klev av utan att fälla ut sidostöd. Liten buckla i tanken, hade klarat sig om jag inte bytt till clip-on samma dag.
Hoj 3: aldrig tappad.
Hoj 4 till N ingen tappad.
Plötsligt tappad SS i garget vid handtagsbyte, jävla fjäder till sidostöd.
Inget mer tappat än, så det händer väl snart igen.
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Helt sant.
Hoj 1: Tappad samma dag jag köpte den. liten repa på spegel.
Hoj 2: Tappad första vecka, klev av utan att fälla ut sidostöd. Liten buckla i tanken, hade klarat sig om jag inte bytt till clip-on samma dag.
Hoj 3: aldrig tappad.
Hoj 4 till N ingen tappad.
Plötsligt tappad SS i garget vid handtagsbyte, jävla fjäder till sidostöd.
Inget mer tappat än, så det händer väl snart igen.
Ah, måste va ännu tristare om det händer när du nyss köpt hojen!

Ibland behöver man inte ens själv vara inblandad, mer än att man äger hojen. Vid två av de inträffade skadorna på mina cyklar har jag fått dem påbackade. Båda gångerna har jag haft turen att vara i närheten, jag har alltså haffat den som gjorde det, dvs det var motpartens FB som fick stå för reparationerna.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Citat: kanske obekväm för mig också som är 175cm med relativt korta armar och ben.slut citat
Dvs ungefär som mig.
Rekommenderades p.g.a. min korta ben Suzuki SV650S eller Ducati Monster.
Det blev SV650S. En hoj jag verkligen saknar i garaget idag.
 
Last edited:

Peccz

Medlem
Gick med
30 May 2021
Hoj
-
Citat: kanske obekväm för mig också som är 175cm med relativt korta armar och ben.slut citat
Dvs ungefär som mig.
Rekommenderades p.g.a. min korta ben Suzuki SV650S eller Ducati Monster.
Det blev SV650S. En hoj jag verkligen saknar i garaget idag.
Provsatt en Z650 i veckan, den kändes liten och låg men jag fick inte ner fötterna helt bekvämt i backen på grund av bredden och vart fotpinnarns satt.

Ska kolla på Vitpilen imorgon, farsan kräver att hojen har ABS och TCS och bidrar med pengar till skydden så länge jag inte sparar på säkerheten.

Vi får se vart det landar, jag tycker fortfarande den är dyr men det känns ju som en drömhoj man kan vara nöjd med länge. Kraschpuckar kostar 1500 kr

Edit: stavfel, förtydligat
Skickat från min HD1913 via Tapatalk
 
Last edited:

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Provsatt en Z650 i veckan, den kändes liten och låg men jag fick inte ner fötterna helt i backen på grund av bredden och vart fotpinnarns satt.

Ska kolla på Vitpilen imorgon, farsan kräver att hojen har ABS och TCS och bidrar med pengar till skydden så länge jag inte sparar på säkerheten.

Vi får se vart det landar, jag tycker fortfarande den är dyr men det känns ju som en drömhoj man kan vara nöjd med länge. Kraschpuckar kostar 1500 kr

Edit: stavfel
Skickat från min HD1913 via Tapatalk
Klok farsa!
 

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
ABS är inte inte skitsvårt att hitta men TCS är väl inte helt vanligt (än) väl?

/R
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Provsatt en Z650 i veckan, den kändes liten och låg men jag fick inte ner fötterna helt bekvämt i backen på grund av bredden och vart fotpinnarns satt.

Ska kolla på Vitpilen imorgon, farsan kräver att hojen har ABS och TCS och bidrar med pengar till skydden så länge jag inte sparar på säkerheten.

Vi får se vart det landar, jag tycker fortfarande den är dyr men det känns ju som en drömhoj man kan vara nöjd med länge. Kraschpuckar kostar 1500 kr

Edit: stavfel, förtydligat
Skickat från min HD1913 via Tapatalk
Känns igen med Kawasaki. BREDA ! Jag kan inte ha en Kawasaki ZZR 1400 pga bredden över sadeln.
Men jag kan ha Suzuki GSX1300R för den har visserligen samma sadelhöjd som ZZR 1400 men är smalare över sadeln.
Min vän Tobbe, 152 cm lång, har haft en Yamaha MT-09 där han köpte en extra originalsadel, tog bort tyget gröpte ur skumgummit fram och lät en tapetserare sy och installera nytt tyg.
Sedan har det blivit en Suzuki GSX-R 600 utan moddar under en säsong. Nu kör han en Ducati Monster.
 
Last edited:

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Har fastnat för:
  • Hornet/CB600
  • ER6n
  • SV650
  • XJ6
  • 690 Duke
Samtliga är bra nybörjarval.

Min trafikskola använde 690 Duke som övningshojar eftersom den är lätt och har upprät körställning. Perfekt för lågfartsövningarna. Hade tänkt köpa en själv som förstahoj, men för mig var försäkringspriserna extrema. Istället blev det en ER6f, pålitlig och lättkörd.

Tänk på att du troligen kommer vilja byta hoj inom 1-2 år. Man behöver äga en hoj och köra några mil för att veta vad man verkligen vill ha. De flesta hamnar där. Det som fick mig att vilja byta ut min ER6f var huvudsakligen motorljudet(!).

Som ideal förstahoj skulle jag säga följande:
* Vanlig modell som är lättsåld. - Det är samtliga du listar.
* Låg försäkring - Kan bli knivigt med Duken
* ABS. Du är ny förare och ABS är inte dumt, man väljer inte alltid väder och underlag.
* Kraschpuckar - För tids nog tappar man hojen.
* Lite småmärken, så värdetappet redan skett och du slipper gråta blod när du tappar den.
 

Peccz

Medlem
Gick med
30 May 2021
Hoj
-
Samtliga är bra nybörjarval.

Min trafikskola använde 690 Duke som övningshojar eftersom den är lätt och har upprät körställning. Perfekt för lågfartsövningarna. Hade tänkt köpa en själv som förstahoj, men för mig var försäkringspriserna extrema. Istället blev det en ER6f, pålitlig och lättkörd.

Tänk på att du troligen kommer vilja byta hoj inom 1-2 år. Man behöver äga en hoj och köra några mil för att veta vad man verkligen vill ha. De flesta hamnar där. Det som fick mig att vilja byta ut min ER6f var huvudsakligen motorljudet(!).

Som ideal förstahoj skulle jag säga följande:
* Vanlig modell som är lättsåld. - Det är samtliga du listar.
* Låg försäkring - Kan bli knivigt med Duken
* ABS. Du är ny förare och ABS är inte dumt, man väljer inte alltid väder och underlag.
* Kraschpuckar - För tids nog tappar man hojen.
* Lite småmärken, så värdetappet redan skett och du slipper gråta blod när du tappar den.
Körde du upp på 690 Duke? Den är väl för lätt för A-kortet?

Skickat från min HD1913 via Tapatalk
 

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Körde du upp på 690 Duke? Den är väl för lätt för A-kortet?

Skickat från min HD1913 via Tapatalk
Det stämmer. Jag körde upp 2013, så reglerna kan ha ändrats sedan dess. Vet att skolan slutade med Duke ett par år senare, men kollade aldrig varför.

Uppdatering:
Det här dokumentet från 2013 går igenom förändringsförslaget. Det nämner specifikt att Duke 690 inte klarar de nya reglerna för A-kort.

Så jag får rätta mig. Duke 690 var en väldigt bra hoj att köra upp på.
 
Last edited:

Peccz

Medlem
Gick med
30 May 2021
Hoj
-
Synd, försöker hitta ett kryphål

Skickat från min HD1913 via Tapatalk
 

Peccz

Medlem
Gick med
30 May 2021
Hoj
-
Blev en timmes övningskörning på Vitpilen idag, återstår bara att hitta en rimlig försäkring i centrala Uppsala sen har jag nog funderat färdigt!
Lite bökigt att jämföra priserna bara, är inte skriven på nya adressen ännu.

Den kändes väldigt lättkörd, ganska säker i lågfartsmanövreeingen ner till 4 km/h. Fast det kanske räknas som fusk när hojen är så lätt

Skickat från min HD1913 via Tapatalk
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Jag valde en Hornet 600 om förstahoj. Grymt nöjd med den även om jag efter ett tag ville ha mer och bytte till 1000cc. Av de hojarna du listat så går hornet mycket bättre än de andra. En radfyra på över 100 häst rör på sig bara du varvar på rejält.
 

Peccz

Medlem
Gick med
30 May 2021
Hoj
-
Blev Vitpilen!
Tack för all input, fantastisk respons ?
d432254640c3010fa41df318edf6131f.jpg
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top