En till "Ska ta MC-kort, vilken hoj ska jag köpa?"-tråd

Peccz

Medlem
Gick med
30 May 2021
Hoj
-
Tjena forumet!

Har precis börjat doppa tårna i motorcykelvärlden och kört mitt första privata övningskörningspass, så jag är knappt ur startblocken. Hoppas få lite tips och råd så jag slipper tabba mig och börja på fel cykel!

Som titeln säger, vilken hoj ska jag börja på? Jag kommer övningsköra privat till att börja med, troligtvis i Uppsalaområdet. Jag har tillgång till ett inhägnat område för lågfartsmanövrering och kompisar att köra med. När jag börjar känna mig varm i kläderna blir det nog några körlektioner innan uppkörning som jag gissar blir om typ ett år.

Är kille, 33 år, 175 cm lång och väger typ 82 kg, vill tro att majoriteten av vikten är muskler men kontorsjobb har gjort sitt dom senaste åren. ?
Det närmaste jag kan säga att jag kommit MC tidigare är en liten chopper vi svetsade ihop som projektarbete på gymnasiet och en del downhill...

Har fastnat för:
  • Hornet/CB600
  • ER6n
  • SV650
  • XJ6
  • 690 Duke
Var precis förbi BMW som ligger 5 minuter bort och provsatt en nineT, men det känns som en dum idé..? ?

Har inget egentligt budgettak, men vill gärna hamna under 50k för hojen och utrustning. Ett alternativ är att köpa en finare cykel med låg värdeminskning på bolånet vilket borde kunna bli en ok affär. Ska prata nytt bolån med Nordea imorgon så jag vet inte ramarna ännu, men gissar att räntan hamnar under 1.3% med utrymme för en cykel.

Vill gärna ha ABS men det sätter ju en del begränsningar på urvalet, det kanske är nice-to-have på första cykeln?

Det var mitt första inlägg, tror det kommer bli många till! ?

//Philip
 

z1000sx

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Apr 2017
Ort
Där det finns en kudde
Hoj
Kawasaki ZX-10R & BMW R1250 GSA
Personligen tycker jag att ABS bör man ha men åsikterna går säkert isär på forumet.
Hjälpmedel som främjar säkerhet kan inte va dåligt.
Håller med föregående inlägg, troligtvis vill du byta hoj ganska snart när du fått kortet.
För många tar det några hojtyper innan man hittar rätt.
Att låna till hoj finns många åsikter om, upp till dig vad du tycker om att prioritera.
 

Deathstroke

Pappa med pappahumor
Gick med
21 Nov 2019
Ort
Stockholm
Hoj
2016, Kawasaki, Z800
Jag skulle råda dig till att köpa en Kawasaki Z800, bara för att jag har en :tummenupp

Jag tog kortet 2019 och började på en Yamaha MT-07 och tyckte att den hade en obehaglig fjädring som jag aldrig riktigt fick förtroende för sedan fick man möjligheten till att köpa polarens Kawwa.

Jag skulle generellt rekommendera dig till att köpa en LITE "piggare" hoj med fler hästar, man vänjer sig fort vid effekten, exempel:

KTM 890 Duke

Yamaha MT 09

Kawasaki Z900

Suzuki GSX-S750

Triumph Street Triple
 

Peccz

Medlem
Gick med
30 May 2021
Hoj
-
Tack för snabba svar! ?
BMWn kan vi bortse ifrån, tror KTM går bort också. Verkar inte optimal för att klara uppkörningen och byter jag ändå inom ett år behöver jag inte köpa en riktig leksak nu... ?

Av övriga lutar det åt ER6n, finns billiga med ABS och jag tycker den är snygg! Men det verkar ha varit en del jobbiga problem på dom innan facelift med spruckna svetsfogar, strulig elektronik och vibrerande kåpor. Är det något att passa sig för?
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Av de du räknat upp skulle jag välja SV650.
Det är den och KTM,en som har lite charm, de andra "not so much"
 

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Tack för snabba svar! ?
BMWn kan vi bortse ifrån, tror KTM går bort också. Verkar inte optimal för att klara uppkörningen och byter jag ändå inom ett år behöver jag inte köpa en riktig leksak nu... ?

Av övriga lutar det åt ER6n, finns billiga med ABS och jag tycker den är snygg! Men det verkar ha varit en del jobbiga problem på dom innan facelift med spruckna svetsfogar, strulig elektronik och vibrerande kåpor. Är det något att passa sig för?
Jag hade en ER6n -08, inga problem vad jag märkte förutom en lätt svampig frambroms. Ang hur "rolig" den är så räckte den för mig efter kortet, bytte för jag ville ha en större hoj, inte nödvändigtvis starkare. Dessutom är det jävligt oklart om kraft-vikt blev högre med viffern :D
 

Peccz

Medlem
Gick med
30 May 2021
Hoj
-
Började precis landa i att det nog får bli en ER6n och då kommer det så klart en riktig curve ball... Kan få köpa en Vitpilen 701 till ett bra pris av polaren jag ska övningsköra med.

Är det en sjukt dålig idé?
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Började precis landa i att det nog får bli en ER6n och då kommer det så klart en riktig curve ball... Kan få köpa en Vitpilen 701 till ett bra pris av polaren jag ska övningsköra med.

Är det en sjukt dålig idé?
Varför skulle det vara en dålig idé? Roligare hoj än er6. Gillar du utseendet och priser är lagom är det bara att köpa.
Tänk på att det inte är helt ovanligt att tappa hojen i backen första året eller två, så du kan vilja montera kraschpuckar.
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Håller med.

Jag skulle tagit vitpilen av de båda. Har visserligen bara kört er6 av de båda men hade en 701sm och tycker att motorn på den är vansinnigt mycket mer underhållande. Lägg då till att er6 är en ganska tung klump och enligt Kawasaki själva ett "förnuftigt pendlarval" på mässan när den lanserades, nåt som inte får det att kittla i mig.

Er6 är på inga sätt en dålig hoj. Pålitlig, enkel och snyggare än många andra. Hade en i hushållet länge.

Men köp den hojen du känner för och har råd att äga. Du kommer nog bytt inom 5 år iaf.

Edit:
Såg att street triple nämnts tidigare i tråden. Min åsikt är att det är ett utmärkt val. Underhållande hoj som klarar både gata och bana galant. Försök i så fall hitta en R så du får vassare bromsar och kan ställa fjädringen. Haft en 675 och har nu en 765. Den senare sitter jag bättre på (180/78 är mina ungefärliga dimensioner)
Varför skulle det vara en dålig idé? Roligare hoj än er6. Gillar du utseendet och priser är lagom är det bara att köpa.
Tänk på att det inte är helt ovanligt att tappa hojen i backen första året eller två, så du kan vilja montera kraschpuckar.
 
Last edited:

plisse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Jun 2020
Ort
Degeberga
Hoj
2009 BMW F800R
Tänk bara på att Vitpilen inte är godkänd för att köra upp på (den är för lätt), men det är säkert en roligare hoj. Ska du köra upp via körskola är det inga problem.
 

Peccz

Medlem
Gick med
30 May 2021
Hoj
-
Ska provköra och se hur det känns. Den är ju dyr även om jag får ett bra pris och försäkringen blir drygt det dubbla mot andra hojar jag kollat på.

Tror körställningen kan bli väldigt sportig och kanske obekväm för mig också som är 175cm med relativt korta armar och ben.

Men det finns ju ingen logik i det här från början så hjärtat får bestämma!

Skickat från min HD1913 via Tapatalk
 

Peccz

Medlem
Gick med
30 May 2021
Hoj
-
Tänk bara på att Vitpilen inte är godkänd för att köra upp på (den är för lätt), men det är säkert en roligare hoj. Ska du köra upp via körskola är det inga problem.
Har tänkt på det, vill helst avsluta min övningskörning med 3-5 lektioner för finputsning och uppkörning med körskolan på deras hoj. Kanske åka iväg till Söderhamn där päronen har stuga och knyta ihop säcken.

Köper jag Vitpilen har jag typ commitat till den lösningen, men det kanske är lika bra

Skickat från min HD1913 via Tapatalk
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Ska provköra och se hur det känns. Den är ju dyr även om jag får ett bra pris och försäkringen blir drygt det dubbla mot andra hojar jag kollat på.

Tror körställningen kan bli väldigt sportig och kanske obekväm för mig också som är 175cm med relativt korta armar och ben.

Men det finns ju ingen logik i det här från början så hjärtat får bestämma!

Skickat från min HD1913 via Tapatalk
Kolla Gjensidige för försäkring. Min 701 kostade 3000 spänn om året där helförsäkrad.
 

z1000sx

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Apr 2017
Ort
Där det finns en kudde
Hoj
Kawasaki ZX-10R & BMW R1250 GSA
Om du inte tänkt att köra upp på den så behöver det inte vara den absolut lättaste hoj du köper för att klara låg/högfartsbana och utbudet för dig är väldigt stort. Kollar man på blocket väljer 40-50K samt sporthojar ( om man nu vill ha det ) finns det mycket roligt till salu.
 

El Presidente

2 Stripes Mc
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Småland
Hoj
XR400 + Grom + Tricker + VTR
Kollar man på blocket väljer 40-50K samt sporthojar ( om man nu vill ha det ) finns det mycket roligt till salu.
Ska TS ha både hoj och utrustning på rätt sida 50 lök så får han nog kika på hojar mellan 30-40 kkr snarare...
Sedan går det såklart att köpa beg utrustning oxå.
 

Peccz

Medlem
Gick med
30 May 2021
Hoj
-
Om du inte tänkt att köra upp på den så behöver det inte vara den absolut lättaste hoj du köper för att klara låg/högfartsbana och utbudet för dig är väldigt stort. Kollar man på blocket väljer 40-50K samt sporthojar ( om man nu vill ha det ) finns det mycket roligt till salu.
Problemet är att det finns för mycket roligt till salu!

Men en kort sammanfattning av alternativen...

ER6, finns billiga med ABS, går att köra upp med, ganska rolig men inte roligast

Triumph Street Triple, finns få att välja på begagnat, något dyrare än ER6 med ABS, går att köra upp med, rolig att köra

XJ6, mycket hoj men inte lika rolig som ER6, någorlunda bra utbud begagnade, går att köra upp med, spretig prisbild??

Vitpilen 701, drömhoj, modern ABS och TCS, lätt och superrolig att köra, 100% koll på historiken, får ett bra pris men dyrare än alternativen och dyr försäkring, går inte att köra upp med... Hojen jag kör upp på kommer vara tyngre och otympligare än jag är van vid

Skickat från min HD1913 via Tapatalk
 

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Suzuki DL650, Kawasaki KLX650
Hur ska du använda hojen? Busrepor på asfalt? Pendling? Touring över dagar/veckor, med packning? Körning bara på asfalt, eller även utanför asfalten? Om jag vore du skulle jag fundera mer över tilltänkt användningsområde, innan jag började fundera på val av modell.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top