En SP-1:a mindre i världen...

Tiger302

Varför ha fyra när det bara behövs två?
Gick med
17 Aug 2004
Hoj
BMW R1200GSA-11, Husa 650 -02 (i träda)
Sitter här just hemkommen från sjukhuset med en hyfsat ond högeraxel och en ömmande fot. Fullmatad med triangelpiller.

Igår kväll ungefär klockan 6 dog min SP-1:a. Körde i en ganska skarp högerkurva som jag vet är lurig eftersom det är en utfart från en bondgård mitt i kurvan. Tog det därför väldigt lugnt, ungefär 60 knyck. Ligger placerad mitt i mitt körfält, när jag upptäcker en mötande bil. Vinklar ner hojen lite mer för att få lite extra marginal om mötande bilisten skär sin kurva. Då släpper bakhjulet! Vägen är täckt med ett centimetertjockt lager av nylagt oljegus! Rullgruset börjar mitt i kurvan, och inte en jäkla varningsskylt så långt ögat når. Hursomhelst så träffar hojen efter att ha glidit en bit bilen framför väster framhjul och förvandlas raskt till sopor. Själv slår jag axeln ur led när jag tar mark och skadar foten lite lätt när jag ett par millisekunder senare träffar bilen i sidan. Ett mycket stort tack till bilföraren som agerade snabbt som blixten när han såg vad som hände. Han tog diket och räddade kanske mitt liv. Tack! Sen var det bara att göra premiärturen i ambulans och sniffa lustgas samt en hästdos morfin... Tack vare en rådig bilförare och ett alldeles utmärkt skinnställ från Arlen Ness så är jag ändå efter omständigheterna relativt oskadd. Använd skyddskläder!

Suck! Detta ständiga oljegrus! Önskar VV hade råd att asfaltera vägarna när de behövs underhållas istället.

Ruskig tur (och vakenhet från bilföraren!) att du klarade dig såpass oskadd efter en sån vurpa/kollision! :tummenupp

Synd på en så fin hoj, men vad är den jämfört med att du fick behålla livet? Det finns massor med människor som lever på att tillverka plastraket, men så vitt jag vet kan dom inte ge dig en ny kropp.

Tur att allt gick (förhållandevis) bra, och som sagt, en stor eloge till bilföraren :tummenupp krya på dig!

Joe Schmoe skrev:
Ta kontakt med vv och se om du kan få ersättning från dom.

Jo, det är planen. Polarn som kom efter mig såg till att polisen dokumenterade förhållandena på platsen samt avsaknaden av varningsskyltar. Det här kommer inte VV undan med.

Last edited:
Joe Schmoe skrev:
Ta kontakt med vv och se om du kan få ersättning från dom.

dom snåla jävlarna ger nog inte nån ersättning förens efter en låååång rättsprocess... å vem vågar gå igenom en sån utan att vara helt 100 på att vinna??

tur att det gick bra iaf! jag fick en liknande upplevelse för en tid sedan, dock med bil, kommer in i en kurva å uptäcker plöttsligt att asfalten blivig grus, gled över i fel körfält, där det inte fanns nå grus å bromsade ner farten där, sen va det å gå tillbaka till grusen pga möte. hade det kommit möte där så hade det nog kunnat bli intresant. dock var detta utmärkt... med en skylt om halt väglag ca:2km!!! innan plattsen!!! det regnade vid tillfället och jag trodde det var för att vägen är ganska spårig å att det då skulle kunna stå vatten i spåren...

Tiger302 skrev:
Jo, det är planen. Polarn som kom effer mig såg till att polisen dokumenterade förhållandena på platsen samt avsaknaden av varningsskyltar. Det här kommer inte VV undan med.

:tummenupp

Låter läskigt att glida mot en bil sådär.

Tur att det gick, under omständigheterna, bra för dig. :tummenupp

Följ gärna upp med vad som händer i försäkringsfrågan...

Fluxir skrev:
dom snåla jävlarna ger nog inte nån ersättning förens efter en låååång rättsprocess... å vem vågar gå igenom en sån utan att vara helt 100 på att vinna??

Min morbror fick ersättning riktigt snabbt när han körde över ett hål i asfalten då fälg och upphängning gick sönder. Någon hade anmält hålet till vv två veckor innan och därför borde det ha varit fixat ansåg dom. De var inte alls omöjliga att ha och göra med.

Balthazar skrev:
Låter läskigt att glida mot en bil sådär.

Tur att det gick, under omständigheterna, bra för dig. :tummenupp

Följ gärna upp med vad som händer i försäkringsfrågan...

Jodå, inget jag rekommenderar.

Uppföljning kommer, ska börja rota i det efter helgen.

En annan välgärning vore om VV kunde tänka sig att asfaltera alla grusvägar ett tjugotal meter innan den ansluter till en belagd väg. På så sätt skulle jag ha sluppit förlora framhjulsfästet och köra rakt ut i terrängen i 110km/h i går kväll.

Hade riktig änglavakt och hamnade i ett hallonsnår och annan sly med hojen. Stannade på ca 15 m och fick bara lite ont i vristen. Kunde dock utan problem jobba i dag. Lite kåpor paj på hojen samt att styret blev snett, men jag tror jag fick ordning på det nu när jag släppte på fästanordningen till dämparna. :)

aj aj aj!

Krya på dig! Att VV inte städer upp sitt vägnät gör mig :mad: :mad: :mad:

Bra att det finns vettiga bilister!

Tiger302 skrev:
Jo, det är planen. Polarn som kom effer mig såg till att polisen dokumenterade förhållandena på platsen samt avsaknaden av varningsskyltar. Det här kommer inte VV undan med.
Hoppas på det med! Krya på dig och kul att du klarade dig så pass bra, kunde ha gått mkt värre.

Tur du hade, måste ju vara värsta scenariot nånsin o bara se bilen komma mot en utan att man kan göra nåt.

Jag trillade själv på sån skitlagning - det suger verkligen....

Lucius skrev:
Nej nej nej, taskiga vägar är en DEL i N0LLVISI0NEN!!!

Noll MC kvar... Eum... Var det inte så de tänkte??! :va
Jo såklart och helst av allt ska föraren stryka med också :huvet.

Topic: Jo det är som alltid, tur i oturen :tummenupp, tur att du klarade så pass bra ändå med tanke på omständigheterna :pannkyss .

Snacka om nära döden upplevelse!!

Skönt att det finns bilförare som är vakna när kör oxå och Framför allt att du klarde dig skapligt!!

Just i det här fallet när polisen har dokumenterat olycksplatsen som saknar skyltning om halt väglag så säger jag bara en sak...Ryck tag i en jurist genom din försäkring och strid satan mot dom för du ska ha en ny hoj av VV!
Det är på tiden att VV börjar tänka på oss hojåkare innan dom ger sig ut med den där förbannade snabelbilen och sprutar ut sitt äckel precis i spåren.

Kanske skulle starta en en aktion mot snabelbilarna...kanske kan få tipps från Al quida(eller hur fan nu det stavas) :hihi :tungan

Återigen skönt att du klarde dig!

//TS

Joe Schmoe skrev:
Min morbror fick ersättning riktigt snabbt när han körde över ett hål i asfalten då fälg och upphängning gick sönder. Någon hade anmält hålet till vv två veckor innan och därför borde det ha varit fixat ansåg dom. De var inte alls omöjliga att ha och göra med.

Jag snackade med en snubbe som bor bara ett par hundra meter från olyckan
(Det är jag som är polare till Tiger och var med) och han sa att det hade varit ett par bilar som tillåmed hade fått "släpp" i samma kurva.Vad f-n tänker vv med :huvet dom kan väl säga till när dom börjar att grusa inför vintern :kocko Detta ska bli väldans intressant att följa upp å vi ger oss aldrig :4skrika Det ska inte vara mindre kul på två hjul...

Synd på en så tjusig hoj, men huvudsaken är att du är ok.

Om man med halvförsäkrad bil styr ut i diket för att försöka undvika en olycka, är man då helt rökt ersättningsmässigt?

/A

Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...