En rörig rapport!

oscar

lök
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda SFX
Jepp då var man hemma igen! Sjukt lång resa, men det har varit jäkligt kul.
Till en början gick precis allt fel! Vi började med att ha itu kåpglaset när vi lastade med det löste Pålle finfint med lite Gaffa. När vi passerade Malmö fick Pålle något skräp i ögat som sen Bennys tjej lyckades pilla ur när vi var i Frankrike (!?) och då var ögat lagom irriterat. Vid en tankning så lyckades jag med att dra axeln ur led och jag tänkte att där rök den träningen, men axeln hoppade tillbaka efter en liten stund och efter ett par timmar kändes den ok igen. Vi stod still på Autobahn i fyra timmar pga lite snö. Jag lyckades även dra på mig en fin förkylning samt feber, så när vi kom ner fick Pålle och några tyskar slå upp tältet medan jag låg och sov i bilen.
På måndagen körde jag bara femton varv i turisttempo, och andra dagen körde jag inte en meter. På tredje dagen hade jag dock hunnit piggna till lite, och det blev därmed lite mer körning.
Jag hade dock lite problem eftersom jag varv efter varv ständig bromsade vid samma punkter och tog samma spår, vilket i sin tur ledde till samma tråkiga tider. De gångerna jag satte bra tider var när jag låg och körde med Mårtensson och Cajback. Det är mycket enklare att köra med någon framför sig för då behöver man tex inte hålla koll på bromspunkter utan man bromsar helt enkelt när föraren framför en bromsar. Mårtensson fanns det inte så mycket att göra något åt, men Cajback kunde jag faktiskt köra om några gånger under de sista dagarna även om jag tappade på rakorna. Hojen går faktiskt ganska bra trots att den är helt original, men något mellanregister är det inte att prata om. Så fort man missar en växel så är det som om man kör in i en vägg, och man tappar direkt 20-30 meter på den man hade framför sig. Det som vi behöver få ordning på är bakdämparen. På tre dagars körning så gick det åt fem helt nya bakdäck, vilket inte är helt bra. Det tog oftast inte mer än 10-15 varv innan däcket var kass, och det kändes tydligt ut ur kurvorna där det sladdade ganska mycket.
Under hela veckan var jag bara av banan en enda gång och det var för att gaffeln bottnade helt när jag skulle bromsa mig lite närmare Cajback. Det gick inte som jag tänkte och istället för att lägga ner och svänga med ett studsande framhjul så valde jag bollhavet. Jag höll mig dock på hjulen vilket får ses som ett plus…
Sista dagen när jag tänkte att Cajback skulle hjälpa mig ner till 1.41 så fick han tråkigt nog soppatorsk. Mårtensson hade redan gjort en liten tavla så inte heller han kunde jag få någon hjälp av. Istället för ligga och pressa själv, så bytte jag istället hoj med Robban Augustsson, och jag fick känna på hur en CBR600 05 kändes. Det var kul, men det gungade lite mer än med racerns. Efter det så fick jag köra en CRB1000 med 165 bänkade hästar på slangen, och det var en intressant upplevelse. Man kunde i stort sett ligga på samma växel överallt och när det behövdes effekt så fanns det så det både räckte till och blev över, och på rakan fick man leka av sig lite på bakhjulet framför jublande tyskar (hojen var lackad exakt som Rossis RCV 03)!

Ps. Den som vill utmana mig och Pålle i depåmoppestuntning är välkommen i sommar. Både Pålle och jag kan numera kontrollerat tolva vår moppe! :rock Robban (Alakhai) fick inte ens upp den… :hihi

Bifogat

• 1.jpg
    1.jpg
    67.9 KB · Visningar: 253
Grymt! Trist med en dålig början. Skulle du haft alla dagar på dig att lägga tider så skulle du nog kunna sänka tiden o bli nöjdare.

2 veckor kvar tills första körningen här i Sverige.

Äsch, däcken kan du sälja till supermoto-killarna; "gått knappt 20 minuter". Lycka till med utsorteringen av hojen!

Lät som det blev rätt bra till slut trotts allt! :tummenupp

Men tro inte att du gör oss andra sugna! nääää....

Välkommen hem! Kul att det gick bra trots allt strul! Ska ni till Brno? Gött e det. Då ses vi där. Vi bokade i sista stund!

Mycket träning, alldeles för mycket.. ;)
Jobbet verkar tyvärr sätta stopp för egen medverkan på brno, jag hoppas kunna köra åtminstone ett pass innan Anderstorp...

Don Quixote skrev:
Vi bokade i sista stund!

Nej, sista sekund var för 3 minuter sedan! :D Kul ska det bli! :banana

Ingen som vill ha en bättre begagnad plats till Humlans träning på Falken?

Last edited:
oscar skrev:
--edit-- Det är mycket enklare att köra med någon framför sig för då behöver man tex inte hålla koll på bromspunkter utan man bromsar helt enkelt när föraren framför en bromsar. :hihi --hih--

Grattis till att det trots allt strul verkade funka bra. :)

Att inte ha koll på bromspunkterna kan straffa sig om man ligger bakom en slug förare. Fredde berättade att han lurat Pallander så en gång, jag tror det var Pallander. Inför Eijes flyttade han hela tiden fram bromspunkten och Pallander bromsade när Fredde bromsade. Till slut så bromsade Fredde utan att sätta sig upp vilket gjorde att Pallander inte hade en chans att hinna reagera/bromsa i tid utan fick köra rakt fram på asfalten. :D

Goodstuff skrev:

Att inte ha koll på bromspunkterna kan straffa sig om man ligger bakom en slug förare. Fredde berättade att han lurat Pallander så en gång, jag tror det var Pallander. Inför Eijes flyttade han hela tiden fram bromspunkten och Pallander bromsade när Fredde bromsade. Till slut så bromsade Fredde utan att sätta sig upp vilket gjorde att Pallander inte hade en chans att hinna reagera/bromsa i tid utan fick köra rakt fram på asfalten. :D

Ooooo vilket fett trick!!!!! :yoparty

Nja jag skiter nog inte i mina punkter helt o hållet, men man är liksom mer villig att ändra sig! :D

Goodstuff skrev:

Jo tack det kan lätt bli lite brunt i brallan ibland. Som när jag gav mig på att bromsa lika sent som Nordgren efter rakan på sviestad, och någon sekund senare ser Nordgren kasa rakt ut i tangentens riktning framför sig
:rolleyes:

Jag låg bakom Hasager på Gelleråsen i somras. Fråga inte varför men jag tyckta jag borde kunna bromsa nästan lika sent som honom.....gick bra men adrenalinet pumpade...

*/ ?>
Nyheter
Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Piaggio-gruppen tar över importen av Piaggio, Aprilia, Moto Guzzi och Vespa

Det händer en hel del när d...

Katalogen börjar ta form!

Stora Motorcykelkatalogen 2...

KTM och Husqvarna återkallelser

Pressreleaser från KTM och ...

Provkörning pågår: KTM 1390 Super Adventure S EVO

Vulkanen Teide vakar över o...

Äventyr i Algeriet

I januari åker Allt om MC t...

Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO

I ett maffigt bergsområde, ...

Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO

I ett maffigt bergsområde, ...

Lite fler live foton på KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Direkt från Teneriffa! Förs...

Back