En påse kompression

Instämmer! Passar det inte kan du åka till arjeplog och köpa kolvtillbakaskjutarfjädrar till romi... Självklart gjorda i nylon!

Tackar , Tackar , maila mig när du fått hem kolvtillbakaskjutfjädrarna. Är i stort behov av dom så jag kan börja åka igen.
Har ju äntligen fått ordning på kompressionen tack vare alla goda råd här , dessutom har jag nu en outlaw-hoj sen jag körde in i garageporten.

PS ! Jag kan byta kolvtillbakaskjutfjädrarna mot min gamla kylarvätska. Den går tydligen dricka om man renar den med en gamal limpa eller en strumpa.
Då har du spriten till midsommar fixad dessutom.:yoparty
 
Mekaniker

Måste tacka för alla goda råd.
Nu har jag samlat på mig så mycket kunskap om kompression , SHITT-ventiler , kylarvätska och kolvtillbakaskjutarfjädrar mm.
Kanske kan nån ha behov av mina nya kunskaper.
Kan tänka mig börja som mekaniker i nåt team eller på en märkesverkstad.
Enda kravet jag har är att få behålla all gamal kylarvätska (den måste bytas när man fyller på kompression annars kan motorn explodera). Vad jag gör med vätskan är min ensak.
Kan börja jobba med kort varsel.
mvh
Romi
 
Måste tacka för alla goda råd.
Nu har jag samlat på mig så mycket kunskap om kompression , SHITT-ventiler , kylarvätska och kolvtillbakaskjutarfjädrar mm.
Kanske kan nån ha behov av mina nya kunskaper.
Kan tänka mig börja som mekaniker i nåt team eller på en märkesverkstad.
Enda kravet jag har är att få behålla all gamal kylarvätska (den måste bytas när man fyller på kompression annars kan motorn explodera). Vad jag gör med vätskan är min ensak.
Kan börja jobba med kort varsel.
mvh
Romi

Synd att du bor så långt bort från Västerås annars kunde vi ju startat mc verkstad du och jag.
Jag har ju boken "Kompressionslösningar for dummies" skriven av: Einar Kompress och du verkar vara väldigt lättlärd.
Jag har ju även andra bra böcker om exempelvis "5-56 bra för dina bromsskivor" av Ronny Brejk.
Eller favoriten "Skifnyckeln mutterns vän" av Elin Skruf
Hör av dig om du ska flytta.

H/Dimman
 
Synd att du bor så långt bort från Västerås annars kunde vi ju startat mc verkstad du och jag.
Jag har ju boken "Kompressionslösningar for dummies" skriven av: Einar Kompress och du verkar vara väldigt lättlärd.
Jag har ju även andra bra böcker om exempelvis "5-56 bra för dina bromsskivor" av Ronny Brejk.
Eller favoriten "Skifnyckeln mutterns vän" av Elin Skruf
Hör av dig om du ska flytta.

H/Dimman

Jag skulle kunna tänka mig att haka på... Jag kan vara trimmekaniker... Jag har ju boken "Snurrboteknik" av Harald fläktsson...

MVH Niclas
 
Verkstadshandbok

Jag har lyckats komma över en verkstadshanbok för 300 kubiks Norton årgång-69 (engelsk version). Tänkte att man kan ha mycket nytta av den om vi skulle starta mekfirma (de var väl 2-hjul på den hojen också ???).
Tror inte det hänt så mycket i teknikutveckling fram till dagen hojar.

Ett tips ! Om ni nu (själva) skall byta kylarvätska i behållaren som sitter framför sadeln så följ anvisningarna tidigare i denna tråd , det kan gå åt hvt annars för er. Skulle självklart råda er att lämna cyckeln till mig så det blir riktigt gjort. Jag lämnar sjävklart RHG-garanti (runt hörnet garanti) på alla jobb.:tummenupp
 
Last edited:
Jag vill också vara med i firman, jag har sparat en väldigt användbar komp-mätare från den tiden då jag spelade i ett komp-band
 

Bifogat

  • Metronome.jpg
    Metronome.jpg
    21.2 KB · Visningar: 41
Jag vill också vara med i firman, jag har sparat en väldigt användbar komp-mätare från den tiden då jag spelade i ett komp-band

Självklart ska du vara med. En sådan kompmätare kommer vi ha mycket nytta av. Visst mäter man glykolkoncentrationen i kylarvätskan med den ? Har för mig det.
Själv har jag en sjussmangul för att mäta storleken på (eller rättare sagt avståndet på kolvtillbakaskjutfjädrarna).Det är jävligt noga att det avståndet är rätt annars kan man drabbas av motorhaveri och det tror jag ingen vill uppleva. Där måste jag som expert kliva in och kontollera samt ev justera. Det är inget jobb jag vill rekommendera till nån som inte har kunskap.
 
Detta är inte så ovanligt som man skulle kunna tro!

Köp boken "Kompressionslösningar for dummies" skriven av: Einar Kompress

Han beskriver detaljerat hur man själv kan tillverka sina egna kompressioner och flytta dom till sin motor. (provat själv)
Litet utdrag ur texten:

Kap 4.
Enkel kompression kan skapas genom att man införskaffar 1st Tupperware burk med tätförslutande lock, löparskor av valfritt fabrikat gärna lite extra snabba.
Leta efter den största backen som du kan hitta i grannskapet.
Ta dig upp på toppen av backen och spring riktigt fort ned för backen med din burk (locket i ena handen och burken i den andra). Viktigast i detta moment är att precis innan backen tar slut slå på locket till burken.
Och vipps så har du en kompression i din burk.
Upprepa proceduren ett par 100 000ggr så har du en hel dags körning på dina egenhändigt skapade kompressioner.
Var försiktig när du häller ner kompressionerna i motorn så att du inte spiller på kläderna då de kan ge fula fläckar.


/Dimman

är det omvänd manöver för att få vakum till förgasaren?
 
Självklart ska du vara med. En sådan kompmätare kommer vi ha mycket nytta av. Visst mäter man glykolkoncentrationen i kylarvätskan med den ? Har för mig det.
visst, men inte bara det! man kan mäta om motorn går i 2-takt eller 4-takt också, sen kan man ställa in en och annan 3-takts-vals med den
 
är det omvänd manöver för att få vakum till förgasaren?

Nej nej nej.....Försök inte skapa vakum hemma kan bli riktigt otäckt. (många svåra baksugsolyckor senaste tiden)
Vakum kan mig veterligen enbart skapas på ett ställe i sverige det är nere i ett gruvhål i Malmberget.
Där nere sitter ett tiotal riktigt korta personer och packar vakum i små plåtburkar
Monteringen av vakum är även den ganska svår!
Man måste ta den lilla lilla lilla burken och öppna den inne i förgasaren, och har man som jag ganska stora fingrar så är det lite pyssel.

/Dimman
 
visst, men inte bara det! man kan mäta om motorn går i 2-takt eller 4-takt också, sen kan man ställa in en och annan 3-takts-vals med den

OK , med andra ord har du kommit över ett universalverktyg.

Men är det verkligen möjligt att den inte går att mäta 1-takt med. Blir lite besviken i så fall.
 
OK , med andra ord har du kommit över ett universalverktyg.

Men är det verkligen möjligt att den inte går att mäta 1-takt med. Blir lite besviken i så fall.
det GÅR men den är ju inte så särskilt vanlig. Det är ett riktigt bra instrument, man kan mäta nästan alla BPM med den fast inga RPM förstås då måste man ju ha en laptimer eller vad det heter. Vill man mäta RPM med min mätare så måste man koppla på en centrifugal-ocillerande universal-hysteres-magnet på högra ventilskaftet men det brukar vara så svårt att komma åt det så det funkar bättre med en laptimer tror jag
 
Last edited:
abacus.jpg


Här har du en 1-taktsräknare men av den manuella sorten.

Dimman
 
abacus.jpg


Här har du en 1-taktsräknare men av den manuella sorten.

Dimman

Perfekt , har för mig att jag sett det verktyget förut , undrar om det inte var på dotterns dagis , men jag kan ta fel. Kan inte begripa vad dom skall med en 1-taktsräknare till på dagis. Sådana verktyg skall endast användas av de som har fördjupad kunskap inom området (kan väl säga att dit räknar jag mig själv).
Tror att vi nu börjar ha en komplett verktygsats för att starta mekverkstan.
Nån som kan komma på nåt som saknas ?
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top