En påse kompression

Romi34

Äntligen hoj igen
Gick med
15 May 2007
Ort
Härnösand
Hoj
Kawasaki ZZR 1400-07
I morse när jag skulle dra i väg på hojen och den gröna displaylampan lyste , vilket betyder klart att köra , så hände absolut ingenting när jag drog rullen i botten. Det enda som hände var att motorn vrålade till men jag kom inte en millimeter framåt. Vart tvungen ringa min lokala mc-verkstad och förklara läget.
Han sa direkt att det fattades kompression i motorn. Men typiskt nog hade han slut på lagret. Han väntade hem en pall från tillverkaren , skulle ta ca 2-3 veckor sa han. Finns det nån som har en påse kompression till salu ?
Kompressionen skall passa till Honda sporthoj.
Jag glömde fråga vart man fyller på ? Är det möjligen under tändstiften ? för där sitter väl motorn. Behövs det specialverktyg för att fylla på ?
Tacksam för svar snarast.

PS ! Verkstadskillen tyckte jag skulle sälja hojen och köpa trampcyckel.

Fattar inte varför , men han sa att trampcyckeln behövde ingen kompression.
Är rådvillig om hur jag skall göra !
 

Drifter

Kungen av bilköer
Gick med
6 Apr 2003
Ort
Huddinge
Hoj
Yamaha XSR900 & Suzuki Burgman 400
I morse när jag skulle dra i väg på hojen och den gröna displaylampan lyste , vilket betyder klart att köra , så hände absolut ingenting när jag drog rullen i botten. Det enda som hände var att motorn vrålade till men jag kom inte en millimeter framåt. Vart tvungen ringa min lokala mc-verkstad och förklara läget.
Han sa direkt att det fattades kompression i motorn. Men typiskt nog hade han slut på lagret. Han väntade hem en pall från tillverkaren , skulle ta ca 2-3 veckor sa han. Finns det nån som har en påse kompression till salu ?
Kompressionen skall passa till Honda sporthoj.
Jag glömde fråga vart man fyller på ? Är det möjligen under tändstiften ? för där sitter väl motorn. Behövs det specialverktyg för att fylla på ?
Tacksam för svar snarast.

PS ! Verkstadskillen tyckte jag skulle sälja hojen och köpa trampcyckel.

Fattar inte varför , men han sa att trampcyckeln behövde ingen kompression.
Är rådvillig om hur jag skall göra !


:D :D :D
 

Trixter

MotoX-rookie
Gick med
1 May 2007
Ort
Västerås
Hoj
08, KTM SuperDuke
Se bara till att han inte fyller i någon jävla Biltema-kompression! Det krävs kvalitetsgrejer till sporthojjar!
 

Mr_Mike

I´m BACK
Gick med
9 Apr 2005
Ort
Jönköping
Hoj
Harleys...
I morse när jag skulle dra i väg på hojen och den gröna displaylampan lyste , vilket betyder klart att köra , så hände absolut ingenting när jag drog rullen i botten. Det enda som hände var att motorn vrålade till men jag kom inte en millimeter framåt. Vart tvungen ringa min lokala mc-verkstad och förklara läget.
Han sa direkt att det fattades kompression i motorn. Men typiskt nog hade han slut på lagret. Han väntade hem en pall från tillverkaren , skulle ta ca 2-3 veckor sa han. Finns det nån som har en påse kompression till salu ?
Kompressionen skall passa till Honda sporthoj.
Jag glömde fråga vart man fyller på ? Är det möjligen under tändstiften ? för där sitter väl motorn. Behövs det specialverktyg för att fylla på ?
Tacksam för svar snarast.

PS ! Verkstadskillen tyckte jag skulle sälja hojen och köpa trampcyckel.

Fattar inte varför , men han sa att trampcyckeln behövde ingen kompression.
Är rådvillig om hur jag skall göra !



Köp Yamaha....Där har de livstids garantie på att kompressionen håller för evigt :tungan

Och så är kompressionen snyggare på en R1 med hahahahahaha :tungan


///micke
 

boxyzone

IF IN DOUBT, THROTTLE OUT
Gick med
30 Sep 2005
Ort
Ängelholm
Hoj
Dr600, CBR900RR, LTD750
Se bara till att han inte fyller i någon jävla Biltema-kompression! Det krävs kvalitetsgrejer till sporthojjar!


Nja alltså fylla på kompression är inte nått man bör göra själv om man inte vet hur.
Kompression är lixom väldigt flyktigt och har en tendens att bara försvinna direkt när man öppnar burken.. (vad jag vet så finns det väl bara på burk och inte i påse.. eller?!?! ):va

Tror jag vill minnas att Biltemas ska gå bra om man filtrerar det genom ett grovbröd först eller hur det var. ;)
 

DimmanZX6R

Mr Z har bara en 1000
Gick med
12 Feb 2007
Ort
Västerås
Hoj
Kawasaki ZZR1400 -14 & Triumph Cafe
Detta är inte så ovanligt som man skulle kunna tro!

Köp boken "Kompressionslösningar for dummies" skriven av: Einar Kompress

Han beskriver detaljerat hur man själv kan tillverka sina egna kompressioner och flytta dom till sin motor. (provat själv)
Litet utdrag ur texten:

Kap 4.
Enkel kompression kan skapas genom att man införskaffar 1st Tupperware burk med tätförslutande lock, löparskor av valfritt fabrikat gärna lite extra snabba.
Leta efter den största backen som du kan hitta i grannskapet.
Ta dig upp på toppen av backen och spring riktigt fort ned för backen med din burk (locket i ena handen och burken i den andra). Viktigast i detta moment är att precis innan backen tar slut slå på locket till burken.
Och vipps så har du en kompression i din burk.
Upprepa proceduren ett par 100 000ggr så har du en hel dags körning på dina egenhändigt skapade kompressioner.
Var försiktig när du häller ner kompressionerna i motorn så att du inte spiller på kläderna då de kan ge fula fläckar.


/Dimman
 

Romi34

Äntligen hoj igen
Gick med
15 May 2007
Ort
Härnösand
Hoj
Kawasaki ZZR 1400-07
Detta är inte så ovanligt som man skulle kunna tro!

Köp boken "Kompressionslösningar for dummies" skriven av: Einar Kompress

Han beskriver detaljerat hur man själv kan tillverka sina egna kompressioner och flytta dom till sin motor. (provat själv)
Litet utdrag ur texten:

Kap 4.
Enkel kompression kan skapas genom att man införskaffar 1st Tupperware burk med tätförslutande lock, löparskor av valfritt fabrikat gärna lite extra snabba.
Leta efter den största backen som du kan hitta i grannskapet.
Ta dig upp på toppen av backen och spring riktigt fort ned för backen med din burk (locket i ena handen och burken i den andra). Viktigast i detta moment är att precis innan backen tar slut slå på locket till burken.
Och vipps så har du en kompression i din burk.
Upprepa proceduren ett par 100 000ggr så har du en hel dags körning på dina egenhändigt skapade kompressioner.
Var försiktig när du häller ner kompressionerna i motorn så att du inte spiller på kläderna då de kan ge fula fläckar.


Tack för alla förslag , börjar förstå detta nu !
Är det bara att hälla ner ? vart ? är det där tändstiften sitter eller där man fyller på olja och behövs det slang och tratt för detta ? Vill inte riskera att behöva springa 100 000 ggr igen.

Överväger att köpa trampcyckeln i så fall som inte behöver nån kompression.
 

DimmanZX6R

Mr Z har bara en 1000
Gick med
12 Feb 2007
Ort
Västerås
Hoj
Kawasaki ZZR1400 -14 & Triumph Cafe
jag tror att jag har hört någonstans att det ska gå att pumpa på bakifrån:confused: du kanske kan prova det tricket:D

Nej nej nej det är då den så kallade "Muffprutten" uppstår.

Hur man monterar kompressionerna: Tag en 10,2 mm borr och borra ett litet hål i sidan av blocket (oftast svarta klumpen under sadeln) och precis när oljan kommer rinnandes (eller vattnet) tar man en liten slangbit (2,76m)och pluggar hålet. Tag en tratt och vipps påfyllningsdax.

Dimman

Glömde!
Återanvänd inte kompressioner som runnit vid sidan om, de blir lätt smutsiga och kan ge repor i cylindrarna.

/Dimman
 
Last edited:

Dreggel

Alltid politiskt inkorrekt
Gick med
9 Jun 2007
Ort
Bromma
Hoj
Suzuki GSXR750 1993/95, Suzuki GSXR1000 K6
Jag har hört från auktoriserad expertis inom ämnet att man kan ladda sin egen kompression i hojen. Bästa sätt är att när du ser den gröna lampan lysa så vrider du runt gashandtaget så mycket det går. Vänta cirka 2 minuter (efter 1-1.5 minuter kommer grannarna komma ut på balkongerna och i fönstren för att bekräfta att kompressionen strax är klar, det brukar vara ett bra tecken).

Nu kommer det viktigaste momentet! För att inte kompressionen ska läcka ut och försvinna igen så måste du pumpa med pedalen/pinnen som du hittar nere vid vänsterfoten. Notera att detta bör göras med vänster hand medans högerhanden fixerar gasreglaget. Se till att pumpa ordentligt både upp och ner (man kan få behöva ta i lite).
 

boxyzone

IF IN DOUBT, THROTTLE OUT
Gick med
30 Sep 2005
Ort
Ängelholm
Hoj
Dr600, CBR900RR, LTD750
Nej nej nej det är då den så kallade "Muffprutten" uppstår.

Hur man monterar kompressionerna: Tag en 10,2 mm borr och borra ett litet hål i sidan av blocket (oftast svarta klumpen under sadeln) och precis när oljan kommer rinnandes (eller vattnet) tar man en liten slangbit (2,76m)och pluggar hålet. Tag en tratt och vipps påfyllningsdax.

Dimman

Glömde!
Återanvänd inte kompressioner som runnit vid sidan om, de blir lätt smutsiga och kan ge repor i cylindrarna.

/Dimman


Ja precis så..
och för dom som har Turbo och intercooler så kan dom välja att borra hålet i intercoolern istället för att undvika läckage av vätskor så som olja eller vatten.
 

Sarge

Jag, knepig? Självklart!
Gick med
30 Apr 2005
Ort
Skövde
Hoj
Bandit 1200
Nu kommer det viktigaste momentet! För att inte kompressionen ska läcka ut och försvinna igen så måste du pumpa med pedalen/pinnen som du hittar nere vid vänsterfoten. Notera att detta bör göras med vänster hand medans högerhanden fixerar gasreglaget. Se till att pumpa ordentligt både upp och ner (man kan få behöva ta i lite).

:tummenupp :D :hihi :rofl :rofl
 

Romi34

Äntligen hoj igen
Gick med
15 May 2007
Ort
Härnösand
Hoj
Kawasaki ZZR 1400-07
Jag har hört från auktoriserad expertis inom ämnet att man kan ladda sin egen kompression i hojen. Bästa sätt är att när du ser den gröna lampan lysa så vrider du runt gashandtaget så mycket det går. Vänta cirka 2 minuter (efter 1-1.5 minuter kommer grannarna komma ut på balkongerna och i fönstren för att bekräfta att kompressionen strax är klar, det brukar vara ett bra tecken).

Nu kommer det viktigaste momentet! För att inte kompressionen ska läcka ut och försvinna igen så måste du pumpa med pedalen/pinnen som du hittar nere vid vänsterfoten. Notera att detta bör göras med vänster hand medans högerhanden fixerar gasreglaget. Se till att pumpa ordentligt både upp och ner (man kan få behöva ta i lite).

Faan , jag gjorde som du sa , och nog kom grannarna ut alltid , det tog bara en halv minut och då trodde jag att det var klart dvs fullt med kompression.

Började pumpa , men vaa faan , hojen drog iväg med mig hängandes efter (detta hände direkt vid första pumpningen) , fick inte stopp förrän jag frontade med garageporten. Har mycket jobb nu framför mig med hojen.
En liten fråga bara , kan det ha läckt ut kompression när jag frontade garageporten ?
Det är mycke möjligt att det blir trampcyckel , skall det vara så jävla komplicerat att fylla på kompression.:yoparty
 

Runken

kör som om det vore sista gången
Gick med
27 May 2003
Ort
Nacka
Hoj
NV 250 -55
Faan , jag gjorde som du sa , och nog kom grannarna ut alltid , det tog bara en halv minut och då trodde jag att det var klart dvs fullt med kompression.

Började pumpa , men vaa faan , hojen drog iväg med mig hängandes efter (detta hände direkt vid första pumpningen) , fick inte stopp förrän jag frontade med garageporten. Har mycket jobb nu framför mig med hojen.
En liten fråga bara , kan det ha läckt ut kompression när jag frontade garageporten ?
Det är mycke möjligt att det blir trampcyckel , skall det vara så jävla komplicerat att fylla på kompression.:yoparty

Nej nej nej. låt hojen vara som den är. Då är det mer outlaw. Och hojen funkar väl fortfarande i utförsbackar? där är det bara att gasa.
 

DimmanZX6R

Mr Z har bara en 1000
Gick med
12 Feb 2007
Ort
Västerås
Hoj
Kawasaki ZZR1400 -14 & Triumph Cafe
Faan , jag gjorde som du sa , och nog kom grannarna ut alltid , det tog bara en halv minut och då trodde jag att det var klart dvs fullt med kompression.

Började pumpa , men vaa faan , hojen drog iväg med mig hängandes efter (detta hände direkt vid första pumpningen) , fick inte stopp förrän jag frontade med garageporten. Har mycket jobb nu framför mig med hojen.
En liten fråga bara , kan det ha läckt ut kompression när jag frontade garageporten ?
Det är mycke möjligt att det blir trampcyckel , skall det vara så jävla komplicerat att fylla på kompression.:yoparty

Nej du behöver inte oroa dig för läkage detta då man bygger in en så kallad Slow Handle Item Traction Task ventil (SHITT) på alla mc efter 1984som stänger cylindern vid en olycka. Detta för att förhindra ofrivilliggt kompressions förlust.

/Dimman
 
Nyheter
2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Top