En ny Honda med V4 svenska amatörers nya dröm?

Lustigt? Hur menar du?

Hah, i närheten av dig gäller det att välja orden på våg. Jag minns att jag inte kände mig nöjd med ordvalet, men tänkte att det borde duga ändå.

Det är ju någon sort ironi i det här. För det går ju helt emot grundtanken med Superbike. Den måste ju varit att skapa en tävlingsklass för de motorcyklar gemene man kör omkring med på gatorna. När Ducati Desmosedici RR såldes skojades det om att de skulle kunna tävla i Superbike med den, där den rimligen borde krossat allt motstånd. Men Ducati var (enligt mitt minne) tydliga med att detta aldrig var deras avsikt.

Att homologera Hondas MotoGP-hoj för Superbike framstår som ett dundersäkert kort för att överlägset vinna serien. Idén smakar nog mycket gott i munnen på de självgoda cheferna i Hondas hierarki. Men för mig, som tycker att jag har en vanlig sund moral, framstår det här som lite ofint, som lite dålig sportmannamässighet. För mig ser det ut som om att honda har sålt sin själ till djävulen och börjat arbeta hysteriskt med allt som står i deras makt för att för att: vinna. Och de vinner ju redan så mycket, så det är väl onödigt.

Dessutom, Superbike är ju en marknadsföringskanal. Den lockar motorcyklister att köpa senaste Honda CBR1000RR. Men om Honda istället kör med VFR1000RR, eller vad den kommer heta, då kommer de ju snarare tappa köpare av CBR. Och med tanke på vad prislappen lär bli på VFR, kommer få av CBR-köparna flyttas till VFR.
 
Att homologera Hondas MotoGP-hoj för Superbike framstår som ett dundersäkert kort för att överlägset vinna serien.
Den måste tillverkas i ett par tusen exemplar så den lär inte bli i närheten av lika "exotisk" som den produktionsräser de ska sälja för €1.000.000 till CRT.
 
...Och med tanke på vad prislappen lär bli på VFR, kommer få av CBR-köparna flyttas till VFR.

Precis, hur många har råd med över 250k för en jävla leksak ? Jag kan inte säga att jag e fattig, men jag är kostnadsmedveten, och redan som det är nu så är det orimligt att betala 170.000 för en hoj.
 
P€RRA;5742986 skrev:
Den måste tillverkas i ett par tusen exemplar så den lär inte bli i närheten av lika "exotisk" som den produktionsräser de ska sälja för €1.000.000 till CRT.
Nja, den är inte alls avsedd för CRT.

”“Not a CRT bike. It is a production racer!” – Shuhei Nakamoto, HRC

http://www.asphaltandrubber.com/racing/honda-rc213v-production-racer-motogp/

Fast det är ganska oklart vad det är för skillnad mellan CRT och prototyp...

”The Grand Prix Commission will assess whether they believe a team has backing from a factory, and will be racing on machinery developed, managed and supplied by a manufacturer, rather than machinery managed by the private team itself. The decision will be based not so much on the bikes being raced, as the support and financing of the bikes.”

:va

http://motomatters.com/analysis/2011/11/22/crt_faq_everything_you_always_wanted_to_.html
 
Last edited:
Dessutom, Superbike är ju en marknadsföringskanal. Den lockar motorcyklister att köpa senaste Honda CBR1000RR. Men om Honda istället kör med VFR1000RR, eller vad den kommer heta, då kommer de ju snarare tappa köpare av CBR. Och med tanke på vad prislappen lär bli på VFR, kommer få av CBR-köparna flyttas till VFR.
Det där har alltid varit ett stort frågetecken, tycker jag: varför fabrikerna inte gör SE- och SP-versioner av sina dussinhojar. Torrkoppling, magnesiumdetaljer, Endurance-belysning, racekåpglas, ensitssadel och diverse smått-och-gott-bling-bling (som sedan går att köpa som originaltillbehör).
 

Bifogat

  • cb1300_super_four_type-r.jpg
    cb1300_super_four_type-r.jpg
    196.1 KB · Visningar: 166
  • TheTRXproject_OverRacing_OV23XV_MT01_powered.jpg
    TheTRXproject_OverRacing_OV23XV_MT01_powered.jpg
    161.7 KB · Visningar: 163
  • Yoshimura GSX-R 8 Hours Suzuka 2010 02.jpg
    Yoshimura GSX-R 8 Hours Suzuka 2010 02.jpg
    206.5 KB · Visningar: 154
  • 146-1204-07-z+MotoGP+RVF750.jpg
    146-1204-07-z+MotoGP+RVF750.jpg
    197.2 KB · Visningar: 250
  • 2012-haga-hill-and-nakasuga-to-suzuka-eight-hours (1).jpg
    2012-haga-hill-and-nakasuga-to-suzuka-eight-hours (1).jpg
    79.1 KB · Visningar: 176
Precis, hur många har råd med över 250k för en jävla leksak ? Jag kan inte säga att jag e fattig, men jag är kostnadsmedveten, och redan som det är nu så är det orimligt att betala 170.000 för en hoj.
Jag bokar en första dagen det är möjligt :tummenupp
 
Precis, hur många har råd med över 250k för en jävla leksak ? ...
Ptjaa, jag kan fortfarande tycka att det är ett fyndpris att köpa superprestanda på två hjul i förhållande till motsvarande prestanda på fyra. Dessutom är det lite fränt att det krävs lite mer förare för att hantera den tvåhjuliga dyrgripen.

Det är egentligen kanske så att de häftigaste hojarna är alldeles för billiga för att locka de som söker en statussymbol för att visa att de minsann har råd?

Det där har alltid varit ett stort frågetecken, tycker jag: varför fabrikerna inte gör SE- och SP-versioner av sina dussinhojar...
Håller med, kollar man på triumph675.net verkar de allra flesta jänkare som hänger där utan pardon gå på Daytona 675R med TTX och NIX30, oavsett om de i övrigt åker i t-shirt, shorts och flip-flops och undrar hur man kan få den att uiiiila bättre på highway...

Hondas V4 kommer kosta ca 500.000 kr (säger initierade bedömare).

:fakta
Nu börjar det likna något, men ett par - trehundra till skulle inte skada för att skapa riktigt exklusivitet...:)
 
Last edited:
Jag skulle säga att det är ekonomiskt riktigt rimligt att betala 300-500kkr för en superdupercykel. För då köper du den och sedan byter du inte hoj vartannat år när de släpper något nytt med häftigare dekaler och 10hk till. Och när du sedan säljer cykeln efter 30år är värdeminskningen försumbar.

Där dräller av folk på SH som bara måste ha det senaste och byter cyklar i tid och otid trots att de inte är rika.

1998 kom R1 och alla som var något köpte givetvis en. -02 kom insputning så då var man tvungen att byta. -04 kom ZX10R och hade mest effekt och var giftigt grön, dessutom mycket wheeliebenägen så en sådan kunde man ju inte vara utan. Till 2006 hade man lessnat så back to basics och köpa nya Yamaha R1 som blivit ordentligt uppdaterad. 2009 kändes R1 löjligt ute när BMW lanserade S1000RR som varje SH-medlem med självaktning skulle köra. 2012 känns det grymt ute att inte ha TC,LC,DTC och en massa andra bokstavskombinationer så en ny hoj måste införskaffas....

Eller så köpte du dig en Honda RC45 1997 och körde den fram till du köpte en Ducati Desmosedichi 2008 som du kanske byter ut 2015...
 
Last edited:
Boris börjar få det att låta orimligt att inte köpa hojen när den kommer. Osett.
 
Nya ”bilder” av hojen.
 

Bifogat

  • Skärmavbild 2013-03-09 kl. 01.47.20.jpg
    Skärmavbild 2013-03-09 kl. 01.47.20.jpg
    39.6 KB · Visningar: 148
  • Skärmavbild 2013-03-09 kl. 01.47.49.jpg
    Skärmavbild 2013-03-09 kl. 01.47.49.jpg
    51.9 KB · Visningar: 112
Varför inte köpa en desmosedichi dom börjar komma ner i pris nu.
Lägga 500k på en hoj när man kanske kan använda den halva året om det ens :va
 
Varför inte köpa en desmosedichi dom börjar komma ner i pris nu.
Lägga 500k på en hoj när man kanske kan använda den halva året om det ens :va
Folk köper bilar för betydligt mycket mer som bara kan användas på sommaren. Vad är konstigt med att lägga 500.000:- på en grym hoj?
 
Precis, hur många har råd med över 250k för en jävla leksak ? Jag kan inte säga att jag e fattig, men jag är kostnadsmedveten, och redan som det är nu så är det orimligt att betala 170.000 för en hoj.

Hade du skött dig i småskolan hade du oxo kunnat bli bilmekaniker. :fakta
 
Jag skulle säga att det är ekonomiskt riktigt rimligt att betala 300-500kkr för en superdupercykel. För då köper du den och sedan byter du inte hoj vartannat år när de släpper något nytt med häftigare dekaler och 10hk till. Och när du sedan säljer cykeln efter 30år är värdeminskningen försumbar.

Där dräller av folk på SH som bara måste ha det senaste och byter cyklar i tid och otid trots att de inte är rika.

1998 kom R1 och alla som var något köpte givetvis en. -02 kom insputning så då var man tvungen att byta. -04 kom ZX10R och hade mest effekt och var giftigt grön, dessutom mycket wheeliebenägen så en sådan kunde man ju inte vara utan. Till 2006 hade man lessnat så back to basics och köpa nya Yamaha R1 som blivit ordentligt uppdaterad. 2009 kändes R1 löjligt ute när BMW lanserade S1000RR som varje SH-medlem med självaktning skulle köra. 2012 känns det grymt ute att inte ha TC,LC,DTC och en massa andra bokstavskombinationer så en ny hoj måste införskaffas....

Eller så köpte du dig en Honda RC45 1997 och körde den fram till du köpte en Ducati Desmosedichi 2008 som du kanske byter ut 2015...

Jag har håller med dig till fullo Boris. Men jag köpte BMW:n för att totalekonomin var bäst på den. Tittade på många kåphojar innan jag bestämde mig och försäkringen var den största anledningen att jag inte köpte en R1:a, ZX10R, GSXR1000 eller CBR1000RR. På bara 1 år så "tjänade" jag in mellanskillnaden genom att köpa den dyrare BMW:n eftersom den kostade 24k/år i hel/hel mot ca 55k hel/hel på de andra hojarna. Sen förhandlade jag till mig fri försäkring första året, så det vart billigare ändå. Pengar som man kan lägga på bandagar, däck och räkmackor istället. :rock

Mvh /Try
 
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Back
Top