En ny Honda med V4 svenska amatörers nya dröm?

pris; en miljon!

... euro!!

ja jo tjena :3freak

Dubbla degen mot en CRT, de ligger runt 500K per förare (dvs. två hojar) och säsong, hyran för M1-motorer förväntas hamna på 800K per förare/säsong och då behövs ju fortfarande ett chassi.

Så om det är dyrt återstår ju att se, det beror på hur varvtiderna ser ut.

Det där är som sagt hojen för MotoGP, det är inte V4:an för gata som också väntas.
 
Last edited:
efter lite bildbehandling

köpercv1.jpg
 
Nu minns jag inte vad jag själv skrev i början av tråden, men blir det inte en ny homologiseringsmodell för Superbike-VM också? En ”variant” på denna MotoGP-hoj? Samma prisklass som Desmosedici RR. Väl?
 
Förvånande att skillnaden i toppfart på Motegi bara var 6 km/h (och förväntas bli lägre) samt att skillnaden i effekt bara ska vara 2 procent.
Är det så förvånande? Om jag inte minns fel får den köras med 3 liter mer soppa per race, dvs ca 15% mer än prototypen.
 
P€RRA;5836043 skrev:
Problemet är väl att...
Jag tror inte det finns något problem. Gissar att det första team som tävlar med nya Hondan så uppenbart kommer att överglänsa alla förare på hemmabyggen med gatmotorer, och därmed räta ut alla frågetecken: de team som inte har råd med en Honda får acceptera att ligga sist i fältet.
 
P€RRA;5836043 skrev:
Problemet är väl att få team ser meningen med att spendera så mycket pengar på en hoj som bara skiljer sig marginellt från dagens CRT-hojar resultatmässigt.

Skiljer den sig bara marginellt resultatmässigt? Vad pekar på det?

P€RRA;5836045 skrev:
Är det så förvånande? Om jag inte minns fel får den köras med 3 liter mer soppa per race, dvs ca 15% mer än prototypen.

Eftersom att den inte har pneumatiska ventiler tycker jag också att det är förvånande att toppfarten skiljer så lite.
 
Jag tror inte det finns något problem...
Det tror jag:

One current CRT team member told me they had been looking at the Honda racer, but that it was simply too expensive for the performance on offer. "Honda told us performance would be about 7% down on the prototype," the CRT team member said. "But that is exactly where we already are with our CRT bike." What's more, the team already owns the bikes, and can compete again next year with almost the same bikes with just a small additional cost for upgrades to the latest spec. They already have money invested in bikes, and the spec of the production racer does not offer sufficient gains to persuade them to make the change. They would still find themselves fighting for places 10 to 15, but be 2 million euros or more out of pocket. Instead, they would rather invest in team infrastructure, and improving what they already have.
 
Skiljer den sig bara marginellt resultatmässigt? Vad pekar på det?
Se citatet ovan från en CRT-medlem.
Eftersom att den inte har pneumatiska ventiler tycker jag också att det är förvånande att toppfarten skiljer så lite.
För det första vet vi inte hur sanningsenlig den angivna toppfarten är, Honda vill sälja 4-5 st hojar för 10-12 miljoner styck så de väger nog sina ord på guldvåg. För det andra har vi inte en aning om utväxling på testhojen och för det tredje säger de själva att de har problem med tillförlitligheten så den kanske inte når den toppfarten när motorn är byggd för att klara X antal race.

(Lite som när Suzuki kommer till ett test och kan ha med sig hur många motorer som helst)
 
P€RRA;5836059 skrev:
One current CRT team member told me they had been looking at the Honda racer, but that it was simply too expensive for the performance on offer.
Vad förväntar du dig att ett team med knappa resurser ska säga?

”Det är klart att Hondan är bättre än vårt hemmabygge, men de mediokra förare som vi har råd med kan inte tillgodogöra sig prestandaskillnaden. Och eftersom vi bara deltar i MotoGP för att synas i depån och på startplattan kommer vi fortsätta med vårt hemmabygge.”
 
P€RRA;5836063 skrev:
Se citatet ovan från en CRT-medlem.
...
För det första vet vi inte hur sanningsenlig den angivna toppfarten är,
...
för det tredje säger de själva att de har problem med tillförlitligheten så den kanske inte når den toppfarten när motorn är byggd för att klara X antal race.

Om de andra CRT-hojarna har samma effekt som Hondan har jag svårt att tro att den skulle få problem med tillförlitligheten. Och jag tror knappast att de öppet skulle prata om problemen ifall de var stora. 7% lägre motoreffekt stämmer bra med uppgiften om 6km/h lägre toppfart.

Det måste ju finnas mycket annat som Honda har gjort rätt med sin motorcykel, än just motoreffekt och växelmekanik. Jag tror att det den kommer placera sig före alla CRT-hojar, förutsatt att föraren kan.

Dessutom får den ju ha mer bränsle än prototyperna, vilket kanske kan minska effekthandikappet.
 
Dante: Skaffa fram en Honda V4 RR , med BMW HP4 prestanda, så står jag först i kön, pengar är inget problem :tummenupp :kär
 
Nyheter
CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Yamaha R7 får stor uppgradering!

Yamaha R7 får en nängd uppg...

BMW F 450 GS för prisvärda äventyr

BMW presenterade den länge ...

BSA Thunderbold avtäckt på EICMA

BSA har avtäckt sin fjärde ...

ExploreBike: Lerigt Gotland Grand National

Årets Gotland Grand Nationa...

Nytt om H-D Bagger-Världscupen

Under en presskonferens på ...

BMW F 450 GS ”Din bästa kompis” 

Screenshot Nya BMW F 450...

Nya MV Agusta Brutale 800

MV Agusta Brutale har länge...

Back
Top