En nostalgitripp fyra år tillbaka i tiden... (roadracingnoob-relaterat)

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto + CBR600F + Tuono V4R
Jag hittade en omärkt CD-skiva igår. Jag tänkte slänga den, men jag var bara tvungen att kolla om det var min forna porr-stash först. Det var det inte, det var bilder från den sista tisdagsträningen på Sviestad 2002. Sjuttonde september var det. En salig blandning av föredettingar, hobbyåkare och dom som aldrig kom nånvart.

Med nummer 81 har vi Dali. Han körde 250SP 2002 och bytte till 125R 2003. Sen kom planer på ett liv i solen emellan och rejsandet kom av sig.

På den gulgröna Kawan har vi ingen mindre än MadMoose. Han hade sålt sin GSX-R600 snorbilligt för att köpa Kawan. Utan licens och erfarenhet av licensträning tog han det mycket försiktigt runt banan.

Med nummer 97 på en GSX-R600 har vi Stiffy. Han körde senare en ex-Cralle R6 till en seger och flera topp tio-placeringar. Tillräckligt för uppklassning, men han la av istället.

Nummer 25 är Teddy. Ett vandrande, talande argument för hobbyåkning. Teddy och hans hoj har gått skilda vägar sen 2005, men man kan fortfarande hitta båda på Sviestad. Teddy har en ruskigt trevlig Honda nu, men den har inte alltid varit det. Spana in hans garage för full story.

Nummer 53 är Torkel. Hojen, som heter Britney är fortfarande i Torkels ägo och har slutligen pressat sig under minuten på Sviestad.

Till sist har vi mig, på hojen som borde ha avskräckt mig från tvåtaktare för evigt. Den rasade två gånger innan mars var slut 2003. Först sprack ett drev i växellådan. Det kostade 8000:- att fixa, med nytt vevhus från Henrik Nordgren och nya drev i växellådan. Medan jag fixade det drog jag sönder kablarna till givaren i oljetanken. Den givaren tänder en lampa för låg oljenivå. Har man dragit sönder kablaget tänds inte lampan. När oljan tar slut skär motorn. Dumt och dyrt.

Jag var avskräckt från tvåtakt i tre år efter den här. Nu är jag fast igen.

Tisdagen den sjuttonde september var en regnig tillställning. Vi fick två eller tre torra varv, sen började det regna. :mad: Jag körde 1.13,4 i regnet den gången.

Bifogat

• Ali6.jpg
    Ali6.jpg
    86.9 KB · Visningar: 50
  • Gulkawa.jpg
    Gulkawa.jpg
    99.8 KB · Visningar: 68
  • 97.jpg
    97.jpg
    103.7 KB · Visningar: 48
  • Teddy12.jpg
    Teddy12.jpg
    103.4 KB · Visningar: 50
  • Torkel2.jpg
    Torkel2.jpg
    109.1 KB · Visningar: 42
  • Mattias9.jpg
    Mattias9.jpg
    94.5 KB · Visningar: 72
*/ ?>
Nyheter
Snabbladdad ny 94-hästars elhoj

BBM Hiro – ett helt nyutvec...

KTM bryter med Kiska – så påverkas framtidens design

Efter flera decennier tills...

Ducati Formula 73 – retro och racing i perfekt harmoni

Retro möter racing – Ducati...

Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Back