En kul förrätt, någon?

flöjt

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2003
Hoj
GSR 750 -12
Ska fixa förrätterna till nyårsmiddagen och har lite idetorka.
Är lite less på skagen, gravad lax eller "ostbågsrullar".

Vad ska ni äta på nyår?

Gambas Pil-Pil kanske?

Receptet är beräknat till 4 personer.

500 gr råa tigerräkor
3 tunt skivade vitlöksklyftor
2 röda chilifrukter, skivade
1 dl olivolja
färsk mynta
en näve rostade pinjekärnor
lime eller citron

Blanda alla ingredienserna och lägg allt i en form. Marinera räkorna med stjärtskalet på i ca 2 timmar. Stek i ugn på 250 grader i ca 5 - 10 minuter alternativt i stekpanna. Absolut inte för länge för då blir räkorna torra och sega. Räkorna är färdiga när de blivit rosafärgade.

Servera med bröd (rostat), rostade pinjekärnor, lime och färsk mynta.

Gambas Pil-Pil kanske?

Receptet är beräknat till 4 personer.

500 gr råa tigerräkor
3 tunt skivade vitlöksklyftor
2 röda chilifrukter, skivade
1 dl olivolja
färsk mynta
en näve rostade pinjekärnor
lime eller citron

Blanda alla ingredienserna och lägg allt i en form. Marinera räkorna med stjärtskalet på i ca 2 timmar. Stek i ugn på 250 grader i ca 5 - 10 minuter alternativt i stekpanna. Absolut inte för länge för då blir räkorna torra och sega. Räkorna är färdiga när de blivit rosafärgade.

Servera med bröd (rostat), rostade pinjekärnor, lime och färsk mynta.

Mmmm, det låter gott... :öl

En väldigt söt efterrätt (men jag älskar den ändå). Gör en liten pannkaka som fylls med Ananaskeso och serveras med massor av god frukt. Funkar nog också som efterrätt när man tänker efter...

Förrätt

Lägg upp parmaskinka, ruccola, körsbärstomathalvor och skivad mozzarella snyggt på ett runt fat, lite olja och flingsalt ger extra smak. Snyggt och GOTT!

Jag trodde jag hade gjort klart det där redan?
Trerätters:
Förrätt: Risifrutti, valfri smak
Varmrätt: Billys Pan-Pizza
Efterrätt: Piggelin, snyggt upplagda på asiett.

Det handlar inte om hur många rätter som serveras utan om drinkarna före under och efter måltiden. Själva måltiden kan bestå av en påse jordnötter eller vad som helst som är törsdrivande, typ chips eller finska pinnar.

Du som har åldern inne (och ute) bör ju veta att den ultimata törstdrivaren är chilinötter från OLW. Gott som fan, och som bieffekt dricker man mycket öl! :fakta

En enkel och jäkligt god förrätt är:

Parma /seranoskinka eller annan lufttorkad skinka som du sedan använder för att rulla in en bit nätmelon, rödlök, ruccola och färsk basilika.

Serveras med chevrétoast som är så enkelt som centimetertjocka skivor baguette med en skiva chevré som man låter få färg i ugnen och sedan ringlar flytande honung över.

Klart!

Gott och inte sådär kletigt, flott och äckligt och 80tal som skagentoast..

Korv med bröd!

(Stark ölkorv och vitlöksbröd i små bitar samt en iskall 33cl starköl till det):tummenupp

smörgås med salladsblad gravad lax dill ägg och en klick majonäs. laxen kan man ju byta ut mot både räkor sill tom skivade köttbullar fast då ska de vara rödbessallad på toppen istället för majonäs. De går alltid hem:tummenupp

En enkel och jäkligt god förrätt är:

Parma /seranoskinka eller annan lufttorkad skinka som du sedan använder för att rulla in en bit nätmelon, rödlök, ruccola och färsk basilika.

Serveras med chevrétoast som är så enkelt som centimetertjocka skivor baguette med en skiva chevré som man låter få färg i ugnen och sedan ringlar flytande honung över.

Klart!

Gott och inte sådär kletigt, flott och äckligt och 80tal som skagentoast..

Bra tips där. Chevrén hade jag smått planerat redan, hittade ett recept med delad spetspaprika fylld med chevré, kryddad med lite svartpeppar och hackad valnöt. Men kanske ska köra toast till ändå :)

Chevré är fan bland det godaste som finns. En skiva som man steker lätt tillsammans med ett klyftat päron som får glaseras i socker och kanel, toppat med honung, sedan alltsammans lite färgat efter en sväng under grillen. Ujuj..

Det finns en rätt ball grej man kan göra med creme fraische, hackad lök, lite gelatin och rom (svart). När det är dekorerat med citronskivor blir det kalasfint!

Nu har jag inte receptet men jag har ätit det och det är sååå gott!Skall kolla upp det åt dig.

Bra tips där. Chevrén hade jag smått planerat redan, hittade ett recept med delad spetspaprika fylld med chevré, kryddad med lite svartpeppar och hackad valnöt. Men kanske ska köra toast till ändå :)

Chevré är fan bland det godaste som finns. En skiva som man steker lätt tillsammans med ett klyftat päron som får glaseras i socker och kanel, toppat med honung, sedan alltsammans lite färgat efter en sväng under grillen. Ujuj..

Skippa honungen...använd balsamicosirap..det ger en liten kick...madafakka vad gott det blir!! Rosta pinjenötter till!

Last edited by a moderator:
Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...