En däckstråd till

funtar på 2.2 fram o bak :va

Martin på Metzler säger att man inte ska ändra deras rekomenderade tryck även om du är på bana.

Du behöver heller inte fundera mycket över greppet. Dom biter grymt bra även om du lägger snabba varv på bana.
 
Martin på Metzler säger att man inte ska ändra deras rekomenderade tryck även om du är på bana.

Du behöver heller inte fundera mycket över greppet. Dom biter grymt bra även om du lägger snabba varv på bana.

får man fråga vart man hittar martins rekomendationer =) ?
 
Kan kan man...

Men man kan få ganska skumma upplevelser. Olika tillverkare gör stommar osv olika. Har redan testat Pirelli SC1 fram och Dunlop D208gp bak, ingen trevlig upplevelse...

Utveckla!!!!! Va ska hända!
Tror det e en massa bullshit från folk. Låt mig sätta på valfri däck på din hoj utan att du ser.
Du kommer inte ha en anning av vilka däck du kört på!

En superbike kille va ute o körde på ett par hårda Ntec. Han trodde han körde på dom mjuka 7712. Han märkte inte nån skillnad o körde på samma tider. Det sitter i psyket! :fakta
 
Utveckla!!!!! Va ska hända!
Tror det e en massa bullshit från folk. Låt mig sätta på valfri däck på din hoj utan att du ser.
Du kommer inte ha en anning av vilka däck du kört på!

En superbike kille va ute o körde på ett par hårda Ntec. Han trodde han körde på dom mjuka 7712. Han märkte inte nån skillnad o körde på samma tider. Det sitter i psyket! :fakta

....kruxet kommer väl när man blandar runda gatdäck med aggressiva v-profiler på rejsigare däck. :va

Annars håller jag med, det sitter mest i psyket, men det kan vara ett problem som är stort nog ändå.
 
....kruxet kommer väl när man blandar runda gatdäck med aggressiva v-profiler på rejsigare däck. :va

Annars håller jag med, det sitter mest i psyket, men det kan vara ett problem som är stort nog ändå.

Men då blandar man ju bandäck med gatdäck. Det är ju inte samma sak.
 
Varför skulle du inte kunna blanda?
Fattar mig inte riktigt på det tänket.... :va

Just i detta fallet så är Michelin PO Comp V racegummi och Dunlop Sportsmart gatgummi.
De har olika arbetstempraturer och ger därmed olika grepp när de pressas.

Ang att blanda fabrikat, så vet ju inte bakdäcket om vilket fabrikat framdäcket har....
Men olika tillverkare har olika stommar och man kan märka en skillnad hur hojen uppför sig.
 
Sedan är det rätt olika hur olika hojjar beter sig. Motarden förlät ganska mycket, där blandade jag hejvilt bland tillverkare på bakdäcket. Men den förra ninjan vart gansja mysko när man blandade fabrikanter fram och bak, racegummi alltihop...
 
Sedan är det rätt olika hur olika hojjar beter sig. Motarden förlät ganska mycket, där blandade jag hejvilt bland tillverkare på bakdäcket. Men den förra ninjan vart gansja mysko när man blandade fabrikanter fram och bak, racegummi alltihop...

Men kan du inte utveckla då vad som händer :)

Just i detta fallet så är Michelin PO Comp V racegummi och Dunlop Sportsmart gatgummi.
De har olika arbetstempraturer och ger därmed olika grepp när de pressas.

Ang att blanda fabrikat, så vet ju inte bakdäcket om vilket fabrikat framdäcket har....
Men olika tillverkare har olika stommar och man kan märka en skillnad hur hojen uppför sig.

Jo som jag skrev ovanför så är det skillnad på gat o bandäck. Men annars.
 
Last edited:
Japp.. Med tanke på att jag bultade dit ett dunlop D208GP fram sedan och hojjen betedde sig som den brukade...
 
Sedan är det rätt olika hur olika hojjar beter sig. Motarden förlät ganska mycket, där blandade jag hejvilt bland tillverkare på bakdäcket. Men den förra ninjan vart gansja mysko när man blandade fabrikanter fram och bak, racegummi alltihop...

Nyss nämnda motard kändes lite spännande dock innan man vande sig, klart spetsigare profil på racegummit bak (kontra ett rundare gatgummi) gjorde att man fick en underlig känsla från bakhjulet innan man vant sig. :D

Svårt att beskriva hur det kändes, lite som att man inte fick något stöd vid lagom nedlägg från bakhjulet, diffust med halvdant grepp... :va
 
Nyss nämnda motard kändes lite spännande dock innan man vande sig, klart spetsigare profil på racegummit bak (kontra ett rundare gatgummi) gjorde att man fick en underlig känsla från bakhjulet innan man vant sig. :D

Svårt att beskriva hur det kändes, lite som att man inte fick något stöd vid lagom nedlägg från bakhjulet, diffust med halvdant grepp... :va

Ja den var faktiskt lite halvmysko den kombon ;) Framdäcket var halvslitet oxo ;)
 
Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Back
Top