En däckstråd till

gluffis

Slowrider
Gick med
17 Dec 2004
Hoj
En orange
Börjar bli dags att byta mina BT016 sulor på Ninjan till något annat innan 5 dagar på gelleråsen.

Dunlop D211 GP Racer M/E
Michelin Power One Comp. A/C

Vad är panelens åsikt om ovan däck. Grepp kontra livslängd?

Pirelli eller Metzelers motsvarigheter verkar ungefär en tusenlapp dyrare, är det värt pengarna ?

Inget av dem - Dunlop Sportsmart, älskar mina, och många raskare pojkar än mig är nöjda med.

Slitstyrkan är på topp, greppet outstanding för ett gatdäck, det värmer upp fort och bettar satan - och inte verkar det överhetta värst heller.

Och löken på laxen är att de kändes trygga i regn med.

Heliga graalen just nu...imho. :fakta

Vet inte vad du håller för tider på Gelleråsen, men jag rekommenderar också Sportsmart. Går att köra FORT med dem.

Ja, folk verkar gilla Sportsmart, är lite fundersam runt profilen på dom dock. PowerOne Comp är ganska aggressiva i profilen mot gatdäck...

Power one comp V fram är rätt sköna, sliter mer än sportsmart, men har mer fäste.
Men väääldigt många klarar sig med Sportsmart. Riktigt bra däck.

...för den orolige har jag sett Compier fara fram som en bålgeting på åsen, på Sportsmart...och han verkade klart överraskad över hur bra de fungerade.

Du lär behöva däckvärmare till både Dunlop D211 GP Racer M/E
Michelin Power One Comp. A/C.

Testade D211 GP Racer förra året på min gsxr håller inte så länge. Sportsmart har jag på busan nu dom håller längre, fast hur mycket pengar har du på däckkontot?. ;)

Sportsmart är givetvis bra däck som alla säger. Är du en snabb jävel så är D211orna riktigt klibbiga, (anv helst med värmare).

Däcken i första inlägget bör köras med däckvärmare och varvtider under säg 1.18? för att hålla någorlunda arbetstemp. Största skillnaden i dem ligger i hur de beter sig, Michelin är ganska fasta i stommen medan Dunlop rör sig mer. En smaksak och hör mer ihop med din körstil.

Sportsmart eller motsvarande behöver inte värmare (men håller längre om du använder även om de överhettar en aning) men klarar ovanstående fart och snabbare utan problem. Skillnaden mot de andra är som du säger profilen, inte samma insvängning och inte heller samma nerläggningsvinkel riktigt.

De klarar däremot regn mycket bättre... :rolleyes:

Du lär behöva däckvärmare till både Dunlop D211 GP Racer M/E
Michelin Power One Comp. A/C.

Testade D211 GP Racer förra året på min gsxr håller inte så länge. Sportsmart har jag på busan nu dom håller längre, fast hur mycket pengar har du på däckkontot?. ;)

Mja, hade inga problem på motarden utan värmare på PowerOne Comp B iaf...

Kör inte så mycket utöver bana med Ninjan så livslängd på gata är inte relevant nästan ;) Förra Ninjan gick på D208GP hela tiden, funkade alldeles utmärkt...

Kör inte så mycket utöver bana med Ninjan så livslängd på gata är inte relevant nästan ;) Förra Ninjan gick på D208GP hela tiden, funkade alldeles utmärkt...
Power One V + B eller varför inte E då? GP211 är lite långsammare i insvängning men tippar sen omkull dig i ett "stabilt sidoläge" medan PO V svänger toksnabbt :D

Tjöp ett set av varje, de är svarta och runda oavsett. Fäste har de så det räcker bägge två.

Last edited:
C är väl Hard ? Det var vad Michelins egen web rekommenderade till förra generationen Ninja.

power one V+C kanske är ett bra alternativ :D

Glömde att du körde nya hightech ninjan, 35kw motardknappen sitter den till höger eller vänster om omkörningsknappen?. ;)

Vet inte hur hala dom är när dom är fisljumna. Men det blir intressant o se dig jobba upp 90-130c i bakdäcket på tex gröndal.

/Kaptenen på Stena Line

Glömde att du körde nya hightech ninjan, 35kw motardknappen sitter den till höger eller vänster om omkörningsknappen?. ;)

Vet inte hur hala dom är när dom är fisljumna. Men det blir intressant o se dig jobba upp 90-130c i bakdäcket på tex gröndal.

/Kaptenen på Stena Line

:rofl ...du är giftig T-Bag. :D

...är det inte lite lurigt att åka däckvärmargummi utan värmare, sett på bara slitaget?

Kallruggningen är väl direkt ohemul? Skulle jag ge mig på sådant gummi kanske det primärt skulle vara en ekonomisk aspekt på det hela, förlänga livet på de där runda svarta sakerna (då med värmare).

/J

/Kaptenen på Stena Line

Japp, man har en liten knapp med en Hayabusa logo på...

Ja det är lite mer problem när man inte har all vikt i en Stena Line runt Gröndal ;) Du borde kunna köpa riktigt gamla bakelitsulor o få bra värme i med den...

SGM vet hur hala dom var kalla... Inte ett dugg semivarma iaf... Tror inte det här set'et kommer leva mer än dom 5 dagarna på Gelleråsen så värmen borde va okej om det inte regnar ;)

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park