En annorlunda licenskursstory (groggy)

Status
Ej öppen för fler svar.
Bingo skrev:
"Första varvet fortsatte jag att vingla men sedan händer det som alltid händer mig. Jag kan inte hejda mig! Jag måste ha mer, mer, mest! I am the road racing queen! I can do anything! Så jag gasade och lutade och kände mig redigt evil, fram till plötsligt bakhjulet försvann."

Nu ska farbror Bingo inte läsa in för mycket i detta. Jag försökte skriva en underhållande berättelse, inte porträttera sanningen. Med vingla menar jag att jag kände mig lite osäker de första två varven (det betyder inte att jag vinglade omkring), men sedan flöt det på rätt fint, faktiskt (som ju Chrille som var där också påpekar). Efter hand kände jag att jag kunde öka farten, men var oförsiktigt med gasen. Det var inget bra. Det håller jag med om, men såpass okej är jag på att köra hoj att jag faktiskt tror att jag kan undvika att göra samma misstag igen. Och klarar jag inte av det kommer jag inte att få någon licens, helt rättmätigt.

CorbenDallas skrev:
....
Varför är det bra att ha kört allmänåkning innan? Jo, för att du med en erfaren instruktör får spårhjälp o väldigt bra info om vad du gör för galet. Att ha en instruktör med ute på banan är en helt annan sak än att stå o babbla i depån...
.....

Vad tror du händer på en licensträning om du har råg i ryggen och ber om hjälp? Standardförfarande är iaf för mig mfl att man först diskuterar och sen går ut bakom nybörjaren ett par varv, kollar läget och sedan kör man om för att visa spår ett par varv. Sedan håller man under dagen uppsikt över den frågvise rookien och tipsar fortlöpande även om man inte ligger och spårar varje pass. Då har du som nybörjare uppmärksamhet på dig från en eller fler förare som fortlöpande ger dig input om du vill.

Det är MÅNGA som man pratar med i depån och vad tror du att man diskuterar om inte hojåkat? Man får och ger hjälp på ett sätt som iaf jag anser vara överlägset i de här sammanhangen.

Macho Woman skrev:
...men såpass okej är jag på att köra hoj att jag faktiskt tror att jag kan undvika att göra samma misstag igen. Och klarar jag inte av det kommer jag inte att få någon licens, helt rättmätigt.

Du kommer göra samma misstag igen. Det misstaget gör vi alla. För mycket gas ut ur en kurva är ett standarmisstag och jag såg det senast i söndags när Hofffman dök i MotoGP. Däremot lär man sig att kalla däck är hala däck o 600 är starkare än 400 osv. Man lär sig lite hela tiden...

Tur att man inte behöver gå licenskurs för att få träna fotboll, innebandy & liknande grenar :tungan

Chrille skrev:
Det var värre förr och Sverige är större än Skåne. Ni har tydligen hyfsad ordning på arrangemangen...
Ja faktiskt. Det är just därför jag reagerar mot dit enorma hat mot annan banåka än just licensträning. Visst är Sverige större än Skåne, men skåne är större än Falkenberg... :D

Chrille skrev:
Vad tror du händer på en licensträning om du har råg i ryggen och ber om hjälp? Standardförfarande är iaf för mig mfl att man först diskuterar och sen går ut bakom nybörjaren ett par varv, kollar läget och sedan kör man om för att visa spår ett par varv. Sedan håller man under dagen uppsikt över den frågvise rookien och tipsar fortlöpande även om man inte ligger och spårar varje pass. Då har du som nybörjare uppmärksamhet på dig från en eller fler förare som fortlöpande ger dig input om du vill.

Det är MÅNGA som man pratar med i depån och vad tror du att man diskuterar om inte hojåkat? Man får och ger hjälp på ett sätt som iaf jag anser vara överlägset i de här sammanhangen.

Okej. Nu vet jag inte hur mkt tid du har på dina licensträningar, men jag talar ju om mina egna erfarenheter och på en tisdagsträning på Knutstorp har du om du har otur kanske 2x15 minuters körning på en hel kväll. Lögn o gammal gata att nån lägger sin dyrbara tid på att spåra då.
Det hade inte jag själv gjort i allafall.

Dessutom, har du kört med instruktör på en bra arrangerad körning så hittar du runt banan tillräckligt bra för att kunna ta instruktioner i depån och behöver kanske inte så mkt spårhjälp.

Last edited:
GSXR1100R skrev:
Tur att man inte behöver gå licenskurs för att få träna fotboll, innebandy & liknande grenar :tungan

Sen finns det ju också ganska många tillfällen att träna tex fotboll. Men det är ganska få som startar med att spela direkt i allsvenskan. :arsele
Jag tror inte heller att om du börjar spela i division 89 att du hittar landslagsspelare på samma plan... :D

/B.råkstake

Macho Woman skrev:
Nu ska farbror Bingo inte läsa in för mycket i detta.
Nä då, det är fortfarande inte riktat mot dig eller någon annan person. Den poetiska friheten omfattar oss alla.

Jag ville bara ge Chrille lite fokus på vad det är vi talar om och då passade citatet bra - oavsett dess överensstämmelse med vad som verkligen inträffade. Chrille har vissa talibantendenser som behöver tyglas :D

Mitt slutord i debatten: om du funderar på att ta licens är det en bra idé att testa en eller ett par bandagar först. Välj någon arangör med instruktörer och föråkare. Då ser du dels om det är något du vill fortsätta med, dels får du hjälp med de första stegen.

Det är inget som krävs av dig men om du gör det har du en mycket bättre uppfattning om vad det är du ger dig in i och gör det lättare för dig att "umgås" korrekt ute på banan.

:hej

Bingo skrev:
Mitt slutord i debatten: om du funderar på att ta licens är det en bra idé att testa en eller ett par bandagar först. Välj någon arangör med instruktörer och föråkare. Då ser du dels om det är något du vill fortsätta med, dels får du hjälp med de första stegen.

Det är inget som krävs av dig men om du gör det har du en mycket bättre uppfattning om vad det är du ger dig in i och gör det lättare för dig att "umgås" korrekt ute på banan.

Word! :tummenupp

Bingo skrev:
Nä då, det är fortfarande inte riktat mot dig eller någon annan person. Den poetiska friheten omfattar oss alla.

Jag ville bara ge Chrille lite fokus på vad det är vi talar om och då passade citatet bra - oavsett dess överensstämmelse med vad som verkligen inträffade. Chrille har vissa talibantendenser som behöver tyglas :D

Ja det låter vettigt :tummenupp

CorbenDallas skrev:
Okej. Nu vet jag inte hur mkt tid du har på dina licensträningar, men jag talar ju om mina egna erfarenheter och på en tisdagsträning på Knutstorp har du om du har otur kanske 2x15 minuters körning på en hel kväll. Lögn o gammal gata att nån lägger sin dyrbara tid på att spåra då.
Det hade inte jag själv gjort i allafall.
....

Som nybörjare bör man kanske sikta in sej på heldagar även med licens just för att kunna få hjälp, eller varför inte en eftermiddag på Åsen där vi kör 4x20. Att under uppvärmningsvarven inte kunna kolla upp en rookierookie då?

Bingo skrev:

Det där har jag aldrig satt mig emot. Om jag hade haft tid och pengar hade jag definitivt åkt på banåkning innan, men eftersom det inte var ett krav, så gick jag snabbaste vägen fram, eftersom jag tycker att det är så vansinnigt kul med rr! Och tro mig: den inställningen var fullständigt klar redan innan jag kom dit och den är lika klar efteråt, fastän jag t.o.m. drämde huvudet i backen. :3freak Eller kanske just därför. :D

Bingo skrev:
.....

Det håller jag med om men så lät det inte ifrån början då det var "hänslynslöst och omoget".

Bingo skrev:
Nej, vi är minst två. Man kan skratta åt det så här efteråt men hur glad blir den som kör på en omkullkörd motorcykel eller människa som ligger mitt på banan? Bara för att denna inte orkat lärt sig det mest grundläggande på en vanlig bandag...

Det är ett hänsynslöst och omoget beteende.

Lägg sedan till KrissKross inhopp(där det inte lämnas utrymme för några undantag):
Chris Ash skrev:
Jag är benägen att hålla med. Vill man börja tävla i roadracing så ser jag det som självklart att man börjar köra bandagar och åtminstone lär sig att ta sig runt banan i någorlunda rätt spår och inte vingla runt, lär sig bromsa lite halvhyfsat och rent allmänt får en känsla för hur man kör en motorcykel på bana i "högt" tempo (allt är ju relativt). Allt detta INNAN man sätter sin fot på en träning för licensierade åkare! Det är trots allt ingen lekplats med tillhörande sandlåda utan säkerheten är jävligt viktig, den blir inte bättre för att folk, som Bingo skriver, inte ens vet det mest grundläggande i att framföra en R-hoj på bana. Jag lovar att det inte är kul att varken torpedera eller bli torpederad/överkörd!
....

...och tillsätt en ivrigt
CorbenDallas skrev:

:ande Körvmebrö så är det väl uppenbart att ditt slutgiltiga inlägg i debatten inte håller riktigt samma tonläge som ditt inledande och den debatt det faktiskt är delaktigt i att dra igång. Visst antar du en mindre fördömande ton allt eftersom i tråden men i början var det inga diplomatiska ordalag.

Det du säger under andra halvan av tråden har jag lätt för att hålla med om, ditt första inlägg anser jag vara bedrövligt.

edit/Nu är jag osäker på hur du definierar talibanigt beteende men för en gångs skull är det väl inte jag som är fördömande utan det tycker jag sköts av dig, KrissKross, NyTankning och Körvmebrö.

Last edited:
Måste bara göra ett litet inlägg. Alla ska få köra bana, ta licens osv. kan inte snabba förare anpassa sig efter långsammare/dåliga spårval/tokiga beslut mm har man inte själv på en bana att göra. Det är roligt med långsamma förare, då äntligen kan man köra om någon:D

Mvh//ZS

Chrille skrev:
Körvmebrö så är det väl uppenbart att ditt slutgiltiga inlägg i debatten inte håller riktigt samma tonläge som ditt inledande och den debatt det faktiskt är delaktigt i att dra igång. Visst antar du en mindre fördömande ton allt eftersom i tråden men i början var det inga diplomatiska ordalag.

Det du säger under andra halvan av tråden har jag lätt för att hålla med om, ditt första inlägg anser jag vara bedrövligt.

edit/Nu är jag osäker på hur du definierar talibanigt beteende men för en gångs skull är det väl inte jag som är fördömande utan det tycker jag sköts av dig, KrissKross, NyTankning och Körvmebrö.

Att bedöma tonläge i ett forum är svårt. Mitt första inlägg är en fråga. Om du håller med om Bingos slutkläm så har jag också svårt att förstå vad du ser som så konstigt med den. Jag anser fortfarande att det måste vara bättre att ha besökt banan med motorcykel innan man tar licens o den åsikten är precis likadan som den var på sida ett i den här diskussionen.
Var du hittar något fördömande i mina inlägg det får stå för dig. Jag har klart o tydligt deklarerat att folk får göra som dom vill, det finns regler att följa.

Om vi ser det som så här då. Om jag fått för mig att ta licens hade jag varit tacksam om jag pratat med Bingo istället för dig eftersom han skickat mig till en bandag med SMC eller Sydskanes Emse före jag satt mig att lära mig vad vit svängande flagga betyder...

Mina ordalag är inte fördömande, dom är rakt på sak. Det är skillnad.

Chrille skrev:
Som nybörjare bör man kanske sikta in sej på heldagar även med licens just för att kunna få hjälp, eller varför inte en eftermiddag på Åsen där vi kör 4x20. Att under uppvärmningsvarven inte kunna kolla upp en rookierookie då?

Det låter kanon tycker jag. Då kan man ju verkligen få den hjälp man behöver.
Jag har jämfört dom korta träningstillfälle som finns o som jag sett med heldagar med en arrangör o insett att även om heldagar kostar en hacka så är det helt klart värt det.
Finns det licensträningar som är heldagar så är det givetvis kanon.

CorbenDallas skrev:
Om jag fått för mig att ta licens hade jag varit tacksam om jag pratat med Bingo istället för dig eftersom han skickat mig till en bandag med SMC eller Sydskanes Emse före jag satt mig att lära mig vad vit svängande flagga betyder...
Vit svängande betyder att Tjorven Knallas sitter och tourar runt på banan :tungan

Nejnejnej. "HITLER" avslutar alltid en diskussion. Seså.

Status
Ej öppen för fler svar.
*/ ?>
Back