Elstöt på häst

Oki. Verkar som du har ett ont öga till hela sporten. Själv e jag nöjd så länge djuren mår bra.

Så fort det börjar handla om att "tjäna pengar" på djuren, så ska allting drivas till yttersta spetsen, många ggr till vilket "pris" som helst. Jag stödjer inte såna obskyrda handlingar.

Last edited:
Men ett dött djur lider inte, det gör nog tyvärr den övergivna sommarkatten.

Håller med du.:tummenupp
Tror inte kotlettgrisen självdör på slakteriet..

Det är okej att slakta vissa djur, men inte andra.. Det är okej att fösa boskap med elstav, men inte hästar..

Ett jävla hyckleri!

.

Last edited:
Å varför hittar man inte längre hästkött i charken, utan hamburgerkött?

För att hästen e ett nedavlat djur sen aslänge tillbaks precis som hunden. Få djur skulle klara sig på egen hand i naturen. Nästan helt avhängiga på människan så uppstår defekter plus att ingen har nån större lust(eller kan ekonomiskt) att ta hand om ett skadat djur som inte kan ta hand om sig självt.

Hästen e jäkligt känsliga för chock. Ljud å el bl.a. Å eftersom det är ett sällskapsdjur å inte drivs till sista vilan med endast ett nummer till namn, utan drivs till att pressa sig till sitt yttersta enbart för människans nöje, därför e det djurplågeri!

Hästar räknas som livsmedelsdjur, men de hästkött du äter i de flesta fall kommer nog från diverse restauranger som du besöker. I Sverige slaktas nästan ingen häst alls, vi importerar lustigt nog de mesta av hästköttet som går till konsument.

Det är okej att slakta vissa djur, men inte andra.. Det är okej att fösa boskap med elstav, men inte hästar..

Ett jävla hyckleri!

.

Slakt av djur är något människan har gjort sen urminnes tider, huruvida det är okej beror ju på hur det sker. Under plågsamma former nej, men det går också att göra det under icke plågsamma former.

Och nej, det är inte ok att fösa boskap med elstav, för att vara riktigt korrekt så är det olagligt.

Last edited:
Tycker elstötarna är väldigt onödiga när det finns bra snabba, billiga och enkla avlivningsmetoder.

varför? tycker det är lika hemskt oavsett vad det är för djur..
Men det är fördjudet att andvända det på hästar.
Anledningen till att folk andvänder det (vanligast inom travsporten/förekommer även innom galopp) är för att hästen inte "presterar" tillräckligt bra, men det finns oftast en anledning till att en häst inte vill trava (ge allt) oftast pga skador & liknande. Tränaren skrämmer/piskar/jagar då upp hästen, en häst som är rädd eller skrämd presterar då bättre för att dom försöker springa ifrån "faran" därför är det totalt fel. Man skrämmer med andra ord i väg hästen eller djuret. sjukt enligt mig & totalt fel å osportsligt!

:confused: :va så enligt dig är det vanligt att använda el på hästar? Har du själv sätt att det används?

Jag har aldrig sett någon använda el på hästar. Och ingen jag känner har sett det heller.

Ett jävla hyckleri!

.

Du har inte fattat någonting. Nej det är inte okey att använda elstav på något som helst djur!

:confused: :va så enligt dig är det vanligt att använda el på hästar? Har du själv sätt att det används?

Jag har aldrig sett någon använda el på hästar. Och ingen jag känner har sett det heller.

Har du inte sett det ,har det aldrig hänt eller?

Last edited:
Du har inte fattat någonting. Nej det är inte okey att använda elstav på något som helst djur!

Möjligt, men inte gråter du över stressade grisar med dödsångest.. Men så snart det handlar om "gosedjur", då blir det liv i luckan.

Ett jävla hyckleri!

Slakt av djur är något människan har gjort sen urminnes tider, huruvida det är okej beror ju på hur det sker. Under plågsamma former nej, men det går också att göra det under icke plågsamma former.

Hmm.. Så om jag bestämmer mig för att börja slakta hundar så vore det helt okej så länge djuren inte dör under plågsamma former!?

Knappast, eller hur..

Ett jävla hyckleri!

Last edited:

För några år sedan var det hopphästar på löpsedeln då det hade framdagats att man hade spikar på bommar som man fällde upp och hästen slog i för att få den att hoppa över..jag har aldrig sett det men visst sjutton har det förekommit. Kallas för barring...väldigt tyst om det nu.

Är Åke skyldig ska han straffas men det jag först reagerar på är varför det inte finns (??) några bildbevis..alla har ju mobilkamera idag...:va om det nu har föregått så länge ???.

Last edited:
För några år sedan var det hopphästar på löpsedeln då det hade framdagats att man hade spikar på bommar som man fällde upp och hästen slog i för att få den att hoppa över..jag har aldrig sett det men visst sjutton har det förekommit. Kallas för barring...väldigt tyst om det nu.

Är Åke skyldig ska han straffas men det jag först reagerar på är varför det inte finns (??) några bildbevis..alla har ju mobilkamera idag...:va om det nu har föregått så länge ???.

Jag reagerade på att vittnena inte hade sett det med egna ögon utan hade hört att det skulle var så. Det enda de kunde säga var att hästen hade en annan utrustning OBS godkänd utrustning. Och precis som du säger inga bildbevis på 3,5 år som Disa hade jobbat för Å.S

Möjligt, men inte gråter du över stressade grisar med dödsångest.. Men så snart det handlar om "gosedjur", då blir det liv i luckan.

Ett jävla hyckleri!

Hmm.. Så om jag bestämmer mig för att börja slakta hundar så vore det helt okej så länge djuren inte dör under plågsamma former!?

Knappast, eller hur..

Ett jävla hyckleri!

Du förstår fortfarande inte. Som jag skrev tidigare, det gäller alla djur.

Jepp jag har sett det i ett satll i sverige där jag jobbade extra en kort period...

Back