Elstöt på häst

Äter kött som de flesta.. Jag kan därför inte förmå mig att bli upprörd över ett specifikt djur, när jag indirekt accepterar att andra dör under miserabla förhållanden..

Att plåga ett djur kan aldrig bli försvarbart, att vi avlivar djur för att konsumera är något vi har gjort sen urminnes tider. Att avliva ett djur kan göra på ett icke plågsamt sätt, och de kan naturligtvis ske under stressade och plågsamma former. Här kommer veterinär med i bilden, de övervakar så att djur inte far illa inne på slakteriet. Det var så man kom på företaget som använde el på gris, och det blev ett jäkla liv.

Jag tycker man måste se saker lite nyanserat och inte blanda ihop äpplen med päron, att använda el på en häst man tränar är djurplågeri. Det kan jämställas med att någon piskar din rygg trots att du har gjort ditt bästa, vad anser man om sådant.

För att du inte ska få det till annat, så är elstav alltså helt olagligt och får endast användas i samrådan med veterinär. Det finns få tillfällen de kan vara nödvändigt, men ett exempel kan jag ge. En tjur som har kommit lös och är beredd att ge sig på människor eller har redan gjort det, nöt är elkänsliga och därför ett sätt att fålla in dem där man vill ha den.

Nej, man får inte använda elpåfösar inom slakteri.

Nu har det varit så många bud här att jag slog upp det i Djurskyddsförordningen:

15 § Fixeringsanordningar för svin får inte användas annat än tillfälligtvis.
Utrustning eller anordning som ger djur en elektrisk stöt i avsikt att styra deras beteende får inte användas. Anordningar av det slaget får inte heller finnas monterade i stall, andra förvaringsutrymmen för djur eller hägn.
Förbudet i andra stycket gäller inte användning av elstängsel.
Jordbruksverket får meddela föreskrifter om
1. villkor för användning av elstängsel,
2. undantag från förbudet i andra stycket när det gäller elektriska pådrivare och elavvisare på fodervagnar, samt
3. villkor för sådan användning som är tillåten enligt föreskrifter meddelade med stöd av 2. Förordning (2007:484).

http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19880539.htm

Så man får inte men man kan få dispens. Hyfsat svenskt faktiskt.
Gör aldrig så här förutom ibland. :3freak

På Jordbruksverket står bl.a.:

Du får inte styra fåren och getternas beteende med utrustning eller anordningar som ger djuren en elektrisk stöt. Elstängsel och elavvisare på fodervagnar är tillåtna. Elektriska pådrivare får endast användas av veterinär.

http://www.sjv.se/amnesomraden/djur...tter/skotsel.4.b1bed211329040f5080003027.html

Vidare:

5 § Elektriska pådrivare får användas endast i undantagsfall på vuxna
nötkreatur och större grisar, som befinner sig i främsta ledet vid i- och
urlastning.
Endast enstaka impulser av högst en sekunds varaktighet får ges. Stiften på
den elektriska pådrivaren ska vara avrundade och den får endast ansättas över
bakbensmuskulaturen.
Om en pådrivare används ska djuret ha tillräckligt med utrymme för att kunna
förflytta sig.

http://www.sjv.se/download/18.b1bed211329040f5080001835/DFS_2006-09.pdf

Nja, vilka gör inte det menar du? Du vet att samtliga handjur kastreras utan bedövning då man skär upp pungen och klämmer ut testiklarna? Danska grisar är billiga i disken men har stått i en liten låda hela livet.

Nej, det visste jag inte. Jag har varit naiv nog att tro att djur på svenska bondgårdar behandlas väl, eller åtminstone ok. Jag får väl hålla mig till nötkött då istället. Kossorna är dom väl snälla med?

Nej, det visste jag inte. Jag har varit naiv nog att tro att djur på svenska bondgårdar behandlas väl, eller åtminstone ok. Jag får väl hålla mig till nötkött då istället. Kossorna är dom väl snälla med?

Köttdjur får aldrig gå ut vad jag vet, eller de har inte rätt att få gå ut i alla fall. Mjölkkor måste man släppa ut så de har det väl hyfsat.
Inga tjurar har rätt att få vistas ute som jag förstått det. Ja det är ju rätt självklart då man inte vill dricka tjur-"mjölk". :gnissla Någon som kommer ihåg "Kingpin"? :hihi

Nu har det varit så många bud här att jag slog upp det i Djurskyddsförordningen:

15 § Fixeringsanordningar för svin får inte användas annat än tillfälligtvis.
Utrustning eller anordning som ger djur en elektrisk stöt i avsikt att styra deras beteende får inte användas. Anordningar av det slaget får inte heller finnas monterade i stall, andra förvaringsutrymmen för djur eller hägn.
Förbudet i andra stycket gäller inte användning av elstängsel.
Jordbruksverket får meddela föreskrifter om
1. villkor för användning av elstängsel,
2. undantag från förbudet i andra stycket när det gäller elektriska pådrivare och elavvisare på fodervagnar, samt
3. villkor för sådan användning som är tillåten enligt föreskrifter meddelade med stöd av 2. Förordning (2007:484).

http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19880539.htm

Så man får inte men man kan få dispens. Hyfsat svenskt faktiskt.
Gör aldrig så här förutom ibland. :3freak

På Jordbruksverket står bl.a.:

Du får inte styra fåren och getternas beteende med utrustning eller anordningar som ger djuren en elektrisk stöt. Elstängsel och elavvisare på fodervagnar är tillåtna. Elektriska pådrivare får endast användas av veterinär.

http://www.sjv.se/amnesomraden/djur...tter/skotsel.4.b1bed211329040f5080003027.html

Vidare:

5 § Elektriska pådrivare får användas endast i undantagsfall på vuxna
nötkreatur och större grisar, som befinner sig i främsta ledet vid i- och
urlastning.
Endast enstaka impulser av högst en sekunds varaktighet får ges. Stiften på
den elektriska pådrivaren ska vara avrundade och den får endast ansättas över
bakbensmuskulaturen.
Om en pådrivare används ska djuret ha tillräckligt med utrymme för att kunna
förflytta sig.

http://www.sjv.se/download/18.b1bed211329040f5080001835/DFS_2006-09.pdf

Jag tycker att det du har rotat fram talar för sig själv och är mycket bra. För den som inte är insatt, att man sätter el på fodervagn beror på att om ett djur får för mycket mat i sig kan de dö på ett plågsamt sätt. Därför anses en elstöt vara i ett preventivt syfte på samma sätt som ett elstängsel som stänger djuren inne.

Jo, men det är ju sådär.. Ett jävla hyckleri!

"Ohhh stackars lilla sommarkatten", snyftas det samtidigt som ett nyslaktat djur fräser på grillen..

.

Skojar du nu eller?
Sommarkatten, som antingen svälter ihjäl... eller kommer bli vilkatt med dess komplikationer samt fortplanta sig?
Mot ett djur som t.ex gris som blir slaktat på ett humant vis?

Och nej självklart tycker jag det är helt jävla sinnesrubbat att det förekommer dåligt handhavande utav våra födodjur. Dessa ska också ha ett värdigt liv. Och ja, jag har inget problem att betala lite mer så slapp jag höra den.

Oj, här har vi en insatt. Då vet du väl också att som skötare till travhäst brukar det sällan finnas tid över till annat än de hästar som de sköter.
Springa efter ett tränade ekipage med mobilen i högsta hugg kan knappast vara det enklaste, att den få med en bild som handlar om en bråkdels sekund på håll bör inte vara lättare. Kameramobil i alla ära, men de har sina begränsningar.

Jag vet hur det går till i stallarna. Och jag vet oxå att hon slutade för ca 4 år sedan efter att hon fick välja på att sluta eller bli sparkad och att hon är sambo med det andra vittnet och att de även rekommenderade den som de ägde hästen tillsamman med när Tomas tränade den att sätta den i träning hos Å.S för 6 månader sedan....

http://www.aftonbladet.se/trav365/article4034376.ab

Varför rekommenderar man någon att sätta hästen där om det går till som de säger?

Jag håller mig neutral i frågan och väntar tills fler fakta kommer fram. Och att en rättegång är avslutad. Innan dess dömmer jag ingen.

Köttdjur får aldrig gå ut vad jag vet, eller de har inte rätt att få gå ut i alla fall. Mjölkkor måste man släppa ut så de har det väl hyfsat.
Inga tjurar har rätt att få vistas ute som jag förstått det. Ja det är ju rätt självklart då man inte vill dricka tjur-"mjölk". :gnissla Någon som kommer ihåg "Kingpin"? :hihi

Länge sedan du var på landet? Flera stora gårdar häromkring har sina köttdjur ute o många har investerat i "eu-ladygårdar där djuren själva kan gå fritt, får ta me kameran nästa gång ...

Last edited:
Länge sedan du var på landet? Flera stora gårdar häromkring har sina köttdjur ute o många har investerat i "eu-ladygårdar där djuren själva kan gå fritt, får ta me kameran nästa gång ...

Det står i mitt inlägg att de inte har rätt att gå ut, vilket de inte har.
Jag har också sett tjurar live.

Sommarkatten, som antingen svälter ihjäl... eller kommer bli vilkatt med dess komplikationer samt fortplanta sig?

Jag har i och för sig aldrig fattat varför det skulle vara taskigt mot katten att släppa ut den, katter klarar sig väl utmärkt i naturen?

Last edited:
Jag har i och för sig aldrig fattat varför det skulle vara taskigt mot katten att släppa ut den, katter klarar sig väl utmärkt i naturen?

Katter är, till skillnad mot hunden, självständiga djur och många tror kattungar är övergivna när själva verket mamman har lämnat dem för att jaga för att sedan återkomma. Bondkatter är oerhört friska och ett sätt de har hållit sig så är att det bara är dem starkaste som överlever.

För mig är sommarkatt en katt som någon har tagit hand om och sedan lämnar vind för våg vilket i mina ögon är åt helvete fel oavsett vilket djur man har. Men katter är också djur som går sina egna vägar och behöver inte alltid vara övergivet frivilligt, hankatter har en benägenhet att vandra långt :näsblod samt att de är jävligt bekvämma...finns det bättre mat hos grannen så går dem dit :D

Katter är, till skillnad mot hunden, självständiga djur och många tror kattungar är övergivna när själva verket mamman har lämnat dem för att jaga för att sedan återkomma. Bondkatter är oerhört friska och ett sätt de har hållit sig så är att det bara är dem starkaste som överlever.

För mig är sommarkatt en katt som någon har tagit hand om och sedan lämnar vind för våg vilket i mina ögon är åt helvete fel oavsett vilket djur man har. Men katter är också djur som går sina egna vägar och behöver inte alltid vara övergivet frivilligt, hankatter har en benägenhet att vandra långt :näsblod samt att de är jävligt bekvämma...finns det bättre mat hos grannen så går dem dit :D

Jag har en kompis som släppte ut sin sköldpadda när han var typ 20 år.
Undrar vad det blev av den.
Vi hade ett jävligt jobbigt samtal när han berättade det.
I kontrast till sådant tycker jag en katt borde kunna hitta tillräckligt med möss, annars blir det Darwin. Sköldpaddor och ormar å andra sidan lär ju inte haja så mycket. Å tredje sidan gör väl inte katten heller det.

Jag har läst artiklarna om Åke och vad jag har förstått är det väl mer ilskan över att han som framgångsrik SVENSK travkusk med många insprungna miljoner bakom sig har fuskat sig till sina pengar. Det är ju inte speciellt vanligt att svenskarna fuskar med sporter (och händer det, då blir det ett jävla liv)

Sen att det innefattar att han plågat ett djur är ju bara till mediernas stora förtjusning då det hela kan vinklas lite värre. Spelar ingen roll om sulkyn hade blivit dragen av en gris/ko/lama/vafansomhelst. Det hade iallafall blivit ett jävla liv så folk som reagerar på att "bara för att det va en häst" kan go fuck themselfes som ni vet att det inte spelar någonsomhelst roll vilket djur det innefattar.

Jag tycker själv det är tråkigt som fan att människor i sitt eget storhetsvansinne måste fuska sig till mer och särskilt när det handlar om att man tjänar pengar på djur och det gäller alla sporter, fusk är inte tillåtet av en anledning. Spelar ingen roll hur man fuskar,är han skyldig ska fähunden ta sitt straff.

Jag har en kompis som släppte ut sin sköldpadda när han var typ 20 år.
Undrar vad det blev av den.
Vi hade ett jävligt jobbigt samtal när han berättade det.
I kontrast till sådant tycker jag en katt borde kunna hitta tillräckligt med möss, annars blir det Darwin. Sköldpaddor och ormar å andra sidan lär ju inte haja så mycket. Å tredje sidan gör väl inte katten heller det.

Sköldpaddor å ormar har väl tillgång till samma möss isf å hade dom inte fostrats av dig så hade dom förmodligen klarat sig bra....

Å hur trivs kompisen med vuxenlivet? testat bolaget å så...=)

Back for revenge!

:hihi

Vore rätt åt honom. :fakta

Å hur trivs kompisen med vuxenlivet? testat bolaget å så...=)

Tror det, han fyller 31 snart. Ska nog ge honom en ny reptil.
F.ö. var det en vattensköldpadda han släppte ut i skogen.
Å andra sidan bodde den i en typ Big Pack burk med svart vatten i sedan första gången jag såg den 1993 så jag tror den gillade skogen bättre. :gnissla

Last edited:
Det står i mitt inlägg att de inte har rätt att gå ut, vilket de inte har.
Jag har också sett tjurar live.

Riktigt så funkar det inte. En katt som föds upp vild, och får leva livet utomhus är sin sak då lär den sig allt detta under uppväxten. En katt som är "utekatt" som det kallas får komma hem när den vill och får där mat.... jaktkänslan är inte vidare inprintad hos dessa. Ännu värre är det såklart för innekatter. Man ska inte gämföra med när en katt kommer hem med en mus/fågel som den lekt med att katten skulle klara sig utomhus.

En vildkatt skall lämnas vild och inte handmatas, om den då ska kunna leva ut sitt liv.

Riktigt så funkar det inte. En katt som föds upp vild, och får leva livet utomhus är sin sak då lär den sig allt detta under uppväxten. En katt som är "utekatt" som det kallas får komma hem när den vill och får där mat.... jaktkänslan är inte vidare inprintad hos dessa. Ännu värre är det såklart för innekatter. Man ska inte gämföra med när en katt kommer hem med en mus/fågel som den lekt med att katten skulle klara sig utomhus.

En vildkatt skall lämnas vild och inte handmatas, om den då ska kunna leva ut sitt liv.

Skulle "inne/utekatter" inte ha någon jaktkänsla :va ....då måste man ha haft en sönderavlad raskatt :rolleyes: maken till jaktinstink hos våra "bonnkatter" får man leta efter, de jagar och smyger på allt både inne och ute:gnissla, väldigt bra på sommaren dock då de dödar alla flugor som kommer farandes :)

Last edited:
Skulle "inne/utekatter" inte ha någon jaktkänsla :va ....då måste man ha haft en sönderavlad raskatt :rolleyes: maken till jaktinstink hos våra "bonnkatter" får man leta efter, de jagar och smyger på allt både inne och ute:gnissla, väldigt bra på sommaren dock då de dödar alla flugor som kommer farandes :)

Först och främst så finns det inga vildkatter, det finns förvildade katter pga människor inte har tagit sitt ansvar och slängt ut dessa när de inte passar in längre. Ungar som föds till dessa katter är även de ska förvildade och alltså inga vildkatter.

Jaktinstinkten hos olika katter är individuell, alla katter har inte förmågan att kunna eller vilja jaga. De som inte besitter konsten ordentligt när de kastas ut, dör av svält vilket är första klassens djurplågeri. De som kan jaga, kommer ändå att få ett mycket förkortat liv eftersom kosten är ensidig och de blir fort fulla av parasiter.

Man ska inte förväxla kattens jakt som nöje mot kattens jakt på föda för här skiljer det sig åt väsentligt.

Slutligen vill jag säga, en vildkatt ska inte behöva vara en vildkatt. Miljön är inte sådan att den kan överleva i den. Därför är det bättre att handmata katten, för att sen ordna med avlivning. En död katt lider inte, medan de förvildade katterna gör så i allra högsta grad. De katter vi träffar på normalt sett är inga vildkatter hur gärna man än vill se det så, och hur många man än släpper ut.

Back