Elstöt på häst

Min åsikt gäller alla djur
Vi skriver om två skilda saker, åsikt och realitet.. Nu förstår jag dig bättre och håller givetvis med till 100%!

Alla djur ska behandlas med samma respekt, oavsett om det gäller häst, gnu eller gris.. Tyvärr funkar det inte så och det gör mig förbannad..

Man är inte trovärdig om man lipar över en elektrifierad häst, samtidigt som det mumsas på ihjälstressad gris..

Ett jävla hyckle.. Ja, ni vet..

.

Last edited:
Okey vet jag som sagt inget om men lagligt är det väl?

Nja, att fösa kreatur med elstav är (väl?) olagligt. Att däremot ha djur instängda med elstängsel är tillåtet.

Edit: Kikade lite på google och hamnade på Bukefalos (otippat som fan) där detta ämne och driftas. En hel del fjösiga inlägg men några läsvärda.

Detta kan nog stämma.

Man får köpa och inneha el-påfösare inom jordbruket... men dom får endast användas i samråd med veterinär.

Edit 2: http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=933193

Last edited:
När jag googlar på "elpåfösare" så hamnar jag hela tiden i Swedish Meats i Uppsala där de tydligen använt dem för frekvent, så vid vissa tillfällen får man elpåfösa slaktdjur och då borde man väl få elpåfösa sin häst också?
Det kan ju inte vara okej att plåga ett djur bara för att det skall slaktas. Utgår därför från att det inte är djurplågeri och att det är en höna av en fjäder.

Då hoppas jag att du anmälde det till STC

Om man acepterar det & jobbar kvar på stället är man ju totalt störd...
nä jag anmälde det till högra ställen...
Å eftersom jag själv är utbildad stallchef & beridare hade jag aldrig kunnat undgå att anmäla det, det är totalt fel & man kan även missta sin utbildnig.
Vilket ifs inte hade haft någon betydelse, för det är sjukt att sådana här saker händer överhuvudtaget!

Lite nyansering av debatten skulle kanske inte skada. När Leif Silbersky sätter tänderna i orsaken till varför inte "vittnena" jobbar hos Svanstedt längre, kommer åtalet att ogillas. Om det ens blir ett åtal, är tveksam till det.

Som vanligt är det usch och fy när det gäller plågeri av "söta" djur. Att man masskväver fiskar till döds är OK, för fiskar är "äckliga". För att inte tala om människor.

Självklart ska man plåga hästarna.
Och människor också.
Det är ju bara för deras eget bästa.

Titta bara så ledsen Sanna blev
3447786819.jpg
för att hon rev den där häcken i Kina.

Hon var ju ändå redan laddad till tusen.

Hade hon fått ett par tusen volt till
kallur1.jpg
så hade hon säkert klarat den där häcken.

Möjligt, men inte gråter du över stressade grisar med dödsångest.. Men så snart det handlar om "gosedjur", då blir det liv i luckan.

Ett jävla hyckleri!

Det har väl ändå klagats ganska ofta på köttindustrin, så nog fan blir folk upprörda över sånt också.

Möjligt, men inte gråter du över stressade grisar med dödsångest.. Men så snart det handlar om "gosedjur", då blir det liv i luckan.

Ett jävla hyckleri!

Hmm.. Så om jag bestämmer mig för att börja slakta hundar så vore det helt okej så länge djuren inte dör under plågsamma former!?

Knappast, eller hur..

Ett jävla hyckleri!

Krasst sett, hundar faller inte under livsmedelslagen och därför blir det ett jävla liv. Hästkött är gott, hun har jag aldrig provat, tror jag.

Jag reagerade på att vittnena inte hade sett det med egna ögon utan hade hört att det skulle var så. Det enda de kunde säga var att hästen hade en annan utrustning OBS godkänd utrustning. Och precis som du säger inga bildbevis på 3,5 år som Disa hade jobbat för Å.S

Oj, här har vi en insatt. Då vet du väl också att som skötare till travhäst brukar det sällan finnas tid över till annat än de hästar som de sköter.
Springa efter ett tränade ekipage med mobilen i högsta hugg kan knappast vara det enklaste, att den få med en bild som handlar om en bråkdels sekund på håll bör inte vara lättare. Kameramobil i alla ära, men de har sina begränsningar.

Vi skriver om två skilda saker, åsikt och realitet.. Nu förstår jag dig bättre och håller givetvis med till 100%!

Alla djur ska behandlas med samma respekt, oavsett om det gäller häst, gnu eller gris.. Tyvärr funkar det inte så och det gör mig förbannad..

Man är inte trovärdig om man lipar över en elektrifierad häst, samtidigt som det mumsas på ihjälstressad gris..

Ett jävla hyckle.. Ja, ni vet..

.

Och vad mumsar du själv på? En skrikande böna, och gnyende tomat?

När jag googlar på "elpåfösare" så hamnar jag hela tiden i Swedish Meats i Uppsala där de tydligen använt dem för frekvent, så vid vissa tillfällen får man elpåfösa slaktdjur och då borde man väl få elpåfösa sin häst också?
Det kan ju inte vara okej att plåga ett djur bara för att det skall slaktas. Utgår därför från att det inte är djurplågeri och att det är en höna av en fjäder.

Nej, man får inte använda elpåfösar inom slakteri. Varför du hamnar där hela tiden, grundar sig nog på den stora utredning som var där för några år sedan pga man använde sig av elpåfösare till grisar vilket alltså är olagligt.

Last edited:
Lite nyansering av debatten skulle kanske inte skada. När Leif Silbersky sätter tänderna i orsaken till varför inte "vittnena" jobbar hos Svanstedt längre, kommer åtalet att ogillas. Om det ens blir ett åtal, är tveksam till det.

Som vanligt är det usch och fy när det gäller plågeri av "söta" djur. Att man masskväver fiskar till döds är OK, för fiskar är "äckliga". För att inte tala om människor.

Å andra sidan tyder valet av advokat på att hästfjanten är skyldig till alla tänkbara brott. Har Silbersky någonsin försvarat någon som varit uppenbart oskyldig?

Vad är det förresten för man som håller på med hästsport över huvud taget? :confused:

Fläskfilén behöver ju inte komma från bönder som plågar sina grisar.

Nja, vilka gör inte det menar du? Du vet att samtliga handjur kastreras utan bedövning då man skär upp pungen och klämmer ut testiklarna? Danska grisar är billiga i disken men har stått i en liten låda hela livet.

Back