Elmotorcyklar – varför så ovanliga?

Zeromannen

Guest
Än så länge. Ju fler batteridrivna fordon som laddas vi eluttag, ju färre stålars för skatt på vanligt bränsle. Tror inte att det dröjer länge innan skatt på el kommer att höjas rejält.
Ja det tror jag också. Det minskade skatteintaget på bränsle måste kompenseras på annat sätt. El/laddhybrider på bilsidan blir mer och mer populärt, likaså solceller på taket. Alla förstår ju att tex. en villaägare som tidigare åkte 2000 mil med bensindriven V70 och värmde huset med el/oljepanna och köper subventionerad elbil, sätter in bergvärme och solceller på taket, måste kompensera staten för sina 20-30-40,000kr/år i uteblivna skatteinbetalningar.
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Ja det tror jag också. Det minskade skatteintaget på bränsle måste kompenseras på annat sätt. El/laddhybrider på bilsidan blir mer och mer populärt, likaså solceller på taket. Alla förstår ju att tex. en villaägare som tidigare åkte 2000 mil med bensindriven V70 och värmde huset med el/oljepanna och köper subventionerad elbil, sätter in bergvärme och solceller på taket, måste kompensera staten för sina 20-30-40,000kr/år i uteblivna skatteinbetalningar.

Mitt tips är en framtida förflyttningsskatt.

Den som är välbeställd har råd att köra iväg över helgen och hälsa på mormor.

Den som har det knapert eller är mellan jobb får skajpa.
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Mitt tips är en framtida förflyttningsskatt.

Den som är välbeställd har råd att köra iväg över helgen och hälsa på mormor.

Den som har det knapert eller är mellan jobb får skajpa.
Ja kilometerskatt är det enda rimliga. Ska vi beskatta bränslet igen blir det krångligare, och öppnar upp för massor med fusk som görs idag med diesel (finn-diesel, grön diesel etc etc). Med kilometerskatt blir det samma för alla-(ish) och enklare. Men det dröjer nog inte många sekunder innan det finns ett Arduino-kit för att lura kilometerräknaren. Eller nån dångel från Aliexpress. :)
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Hur ska man fuska till sig billigare elektricitet?
Jag ser betydligt fler möjligheter att fuska med en kilometerräknare.

Men jag tror iofs också att miljöpartisterna kommer lobba fram kilometerskatt.
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Ja, kilometerskatt är deras terminologi.

Om man istället konsekvent använder ordet förflyttningsskatt så kommer lite fler att förstå vad det handlar om.

Tänk "dödsräcken" så förstår man det underliggande lite bättre.
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Hur ska man fuska till sig billigare elektricitet?
Jag ser betydligt fler möjligheter att fuska med en kilometerräknare.

Men jag tror iofs också att miljöpartisterna kommer lobba fram kilometerskatt.
Det görs ju redan idag. Folk som laddar sin elbil på jobbet utan att betala för det. Hur många följer detta?

 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Ja, kilometerskatt är deras terminologi.

Om man istället konsekvent använder ordet förflyttningsskatt så kommer lite fler att förstå vad det handlar om.

Tänk "dödsräcken" så förstår man det underliggande lite bättre.
Jag gillar uttrycket! Det ska jag börja använda istället, det sätter verkligen fingret på vad det handlar om! :tummenupp
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Det görs ju redan idag. Folk som laddar sin elbil på jobbet utan att betala för det. Hur många följer detta?


Det finns folk som får köra firmabilen privat också.

Men den eventuella elskatten går ju till statskassan oavsett om du eller din arbetsgivare betalar räkningen.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Det har du såklart helt rätt i. Bara fått en kopp kaffe OCH det är söndag morgon. :glömdet

Politiker gillar ändå att hitta krångligare lösningar än vad som krävs så som jag sa tidigare tror även jag att det blir någon form av kilometerskatt.

Det pratas ju även om att folk som bor på landsbygden ska undantas och då vill det ju till en GPS-baserad lösning som tar betalt efter var du befinner dig.
Ungefär som att ozonskiktet bryr som om var energin konsumeras.

I dessa tider med nedstängd kalkbrytning på Gotland har jag fått lära mig att cement står för runt en tiondel av hela världens koldioxidproduktion och vindkraftverk behöver ofantligt stora fundament av cement. Där finns ju inget avgasrör där man ser röken komma.
Även den miljövänliga järnvägsutbyggnaden behöver stora mängder cement.

Nu är mitt morgonkaffe slut.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Det görs ju redan idag. Folk som laddar sin elbil på jobbet utan att betala för det. Hur många följer detta?

Jag betalar skatt för förmånen att kunna ladda min förmånsbil på arbetsplatsen. Det är ungefär en hundring i månaden.
 

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
Det har du såklart helt rätt i. Bara fått en kopp kaffe OCH det är söndag morgon. :glömdet
Fast företagen betalar väl inte lika mycket skatt på elen?

Skatten är väl där för att den anställde inte ska ha en förmån utan att skatta för den. Men många arbetsplatser anser att administrationen blir för omständig. Jag fick tex inte ladda på ett jobb, trots att det fanns hundratals motorvärmaruttag, och jag erbjöd mig att betala mer än vad en parkering med uttag normalt kostade per år. Det gjorde mig rätt upprörd. Särskilt med tanke på att när det gäller tjänstebilar som drivs av flytande bränslen kan den anställde få betydligt större förmåner än vad min ytterst begränsade användning av ladduttaget gav. Jag har tex en kompis som kör en BMW SUV diesel tjänstebil med ett litet hybridsystem som gör att den enligt NEDC drar 0,2. Men i verkligheten 0,6. Då går det till såhär att företaget betalar all diesel. Sedan drar de bort kostnaden för 0,2l bränsle × antalet mil körda privat från den anställdes lön. Så den skillnaden mellan faktisk och uppgiven förbrukning gör ju att den anställde får en rätt rejäl förmån, som är lågt beskattad också.
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Motorcyklar går i genomsnitt 500 mil/år inte 2000 mil. Och elmotorcyklar lär ju inte gå fler mil per år, mer sannolikt färre mil då de inte är särskilt lämpade för lång touring.

Vad blir första årets värdeminskning utslaget på 500 mil?
Hade definitivt kört 2000 mil om året om soppan inte varit så dyr och jag inte hade bävat så för den där ventiljusteringen.
 
Last edited:

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
För att svara på frågan i första inlägget...
De är för dyra, för tunga och har oprövad teknik.
MEN...
Elmotorcyklar kommer att bli vanligare när de kostar och fungerar som de vi är vana vid. :fakta
Och precis som med ABS kommer flocken ändra åsikt från att vara emot till att gilla det när majoriteten är för. :fakta
Mark my words, som ni som pratar modärn svenska skulle säga! :crash
Ånglok och ångbåtar finns kvar även om de inte används som de gjorde för 100 år sedan. Järnvägen är mestadels elektrifierad och så kommer landsvägstrafiken också att bli.
När det händer, och bensinen är väldans dyr, behöver jag inget pendlarfordon längre. Så jag kan köra det jag vill så, mycket jag har råd med. ;)

 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
För att svara på frågan i första inlägget...
De är för dyra, för tunga och har oprövad teknik.
MEN...
Elmotorcyklar kommer att bli vanligare när de kostar och fungerar som de vi är vana vid. :fakta
Och precis som med ABS kommer flocken ändra åsikt från att vara emot till att gilla det när majoriteten är för. :fakta
Mark my words, som ni som pratar modärn svenska skulle säga! :crash
Ånglok och ångbåtar finns kvar även om de inte används som de gjorde för 100 år sedan. Järnvägen är mestadels elektrifierad och så kommer landsvägstrafiken också att bli.
När det händer, och bensinen är väldans dyr, behöver jag inget pendlarfordon längre. Så jag kan köra det jag vill så, mycket jag har råd med. ;)

Hur många gånger har du postat den där filmsnutten i dina inlägg på SH nu...?

Jo... 27 gånger!!
Vi har sett den nu, ok...? :tungan
 

DampKid

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2017
Ort
Kunglig huvudstad
Hoj
Många Hyndor
Gissar att de nya swappable-batterierna snart rätar ut en del frågetecken. Continental/Vartas lösning är visserligen en lågkapacitetsvariant, men 9 kg per batteripack, lätt utbytbara, snabbladdade och gjorda för att fritt kopplas samman med andra enheter... This is teh beginning of teh shit, tror jag...

1628956942334.jpeg

1628956968097.jpeg
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top