Elmotorcyklar – varför så ovanliga?

Klosse

Sporthojsnörd
Gick med
30 Sep 2016
Ort
Essinge församling
Hoj
BMW
För att de blir alldeles för tunga? Hörde nyligen att de GP-hojar som tävlar i MotoE väger omkring 240 kilo. Så inte ens de allra mest avancerade el-sporthojarna är alltså lätta. Kommer dröja decennier innan batteriernas vikt inte orsakar problem för motorcyklar? Harley-Davidson LiveWire är så vitt jag vet den enda modell från de etablerade tillverkarna som har elmotor. Det är en väldigt enkel motorcykel (reducerad), men väger ändå 249 kilo (bara batteriet väger 113 kilo). Har 22 mils räckvidd, vilket ju är helt okej, men det tar 12 timmar (!!) att ladda batteriet.
 

Bifogat

  • _dsc6422.gallery_full_top_lg.jpg
    _dsc6422.gallery_full_top_lg.jpg
    161.4 KB · Visningar: 46
  • Skärmavbild 2021-06-13 kl. 19.06.16.png
    Skärmavbild 2021-06-13 kl. 19.06.16.png
    462.3 KB · Visningar: 45

Ulvhamne

Banknarkare
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Skoogen
Hoj
Literklubba, tjejhundra och mittemellan med kraschkåpor.
MotoE är inte prototyp racing, alla kör samma hoj. Prototyperna tävlar på isle of man.
 
Last edited:

ingvar.olsson

Medlem
Gick med
31 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM RC8R Track , Husaberg FE390 , Aprilia RXV 550 samt Aprilia RST1000 Futura
Moto-E är tunga, långsamma (i senaste racet hade pole i Moto-E bara räckt till sistaplatsen i Moto-3) och har kort körsträcka (en dryg tredjedel av Moto-3).

Det gör att racing med elhojar är ointressant för mig.

Mvh,
Ingvar
 

Klosse

Sporthojsnörd
Gick med
30 Sep 2016
Ort
Essinge församling
Hoj
BMW
MotoE är inte prototyp racing, alla kör samma hoj. Prototyperna tävlar på isle of man.
Definitionen av prototyp ≠ alla kör olika hojar. Dessutom är semantiken irrelevant för diskussionen – och Hondas racer i TT Zero väger drygt 240 kilo. Så frågeställningen i trådstarten är giltig och det vore intressant att få höra vad någon med kunskap om batterier och deras utveckling tror.

 

Bifogat

  • Mugen-Shinden-01.jpg
    Mugen-Shinden-01.jpg
    108.8 KB · Visningar: 24

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Kawasaki GPz1200RS Suzuki GS1000E
För att en prisvärd och funktionell elektrifierad MC inte existerar. Typ.

En bil har till skillnad från en MC rätt mycket utrymme för att klämma in ett fläskigt batteripaket som dessutom bidrar med en låg tyngdpunkt vilket i min erfarenhet ger väldigt bra vägegenskaper på bilen (äger en Toyota Hybrid sedan några år och provkörde en Polestar 2 senast igår).

Med en MC är det precis tvärt om mer eller mindre. Elmotorerna är väldigt kompakta i förhållande till effekten dom utvecklar, men problemet är just att det är svårt att klämma in en batterimängd som ger en användbar räckvidd för något annat än stadskörning / kort pendling. Harley med sin LiveWire är lovande rent tekniskt, men prislappen gör den till en lyxmaskin som i princip ingen har råd att köpa. Betänk att du får en MC med förbränningsmotor som har samma eller bättre prestanda och i princip dubbel räckvidd för mindre än en tredjedel av priset.

Sen kommer vi till vikten. På en bil märker du inte att du har fyra kvadratmeter batterier i bottenplattan på samma sätt som när du brottas med 100-150kg+ batterier staplat på höjden på en tvåhjuling. En tung MC förändrar körbarheten enormt.

En vettig el-MC ligger nog ett tag i framtiden när man utvecklat mer effektiva batterier med högre energidensitet (mer kW/kg) som gör det praktiskt och kostnadseffektivt att stoppa dom i en MC. Tills dess kommer dom tillhöra ett lyxsegment som endast kommer intressera en bråkdel av motorcyklister.
 
Last edited:

Wiseguy

Mod. i Hojbyggen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46
Hoj
Yamaha XTZ660 Tenere, Honda CBR900RR Fireblade & en Honda CBR1100XX Blackbird
Här har ni en ny el-mc.

Någon som känner för att byta sin R1:a mot den?
Eller rättare sagt någon som skulle vilja byta någon hoj mot den... 🙄
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59
Elmopeder finns det gott om eftersom de inte kräver så stora batterier att kostnad och vikt blir ohållbara. Motorcyklar som får köras på A1 och utnyttjar effekttaket hyggligt går att bygga lätta nog för att vara ett bra alternativ men kostnaden gör att de inte kan konkurrera idag. Vad gäller tunga motorcyklar är det långt kvar både vikt och prismässigt.
Hur fort batteriutvecklingen kommer gå är det väl ingen som vet men ett batteri med halverad vikt och halverat pris är nog ganska långt borta och det hade ändå inte räckt för att göra elhojar konkurrenskraftiga på riktigt.
 

Ulvhamne

Banknarkare
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Skoogen
Hoj
Literklubba, tjejhundra och mittemellan med kraschkåpor.
Definitionen av prototyp ≠ alla kör olika hojar. Dessutom är semantiken irrelevant för diskussionen – och Hondas racer i TT Zero väger drygt 240 kilo. Så frågeställningen i trådstarten är giltig och det vore intressant att få höra vad någon med kunskap om batterier och deras utveckling tror.


Det är enhetsracing, så det är så långt från prototypracing som möjligt, de har tagit en tillverkare och bett dem om en hoj, istälelt för att låta tillverkare bygga en hoj som är bättre än alla andras.

På ZeroTT är det faktiska prototyper där det sker utveckling. Vill man se vad som händer i topprestanda är det där man får titta, inte MotoGP.
Att hojarna väger mycket är pga batterier, som enligt fysiker aldrig kommer få samma energidensitet som flytande bränsle så därför kommer de alltid antingen vara tyckre än bensinhojar, eller ha kortare räckvidd. Eller som nu, båda nackdelarna.
Om det inte sker något extremt banbrytande inom batteriteknik kommer det antagligen inte ändras heller.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Satt faktiskt och tittade lite igår.
Hittade denna på 104Kg, 50 loppor och 100km/h i topp.
Inte så man jublar men börjar gå åt rätt håll...
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge
Definitionen av prototyp ≠ alla kör olika hojar. Dessutom är semantiken irrelevant för diskussionen – och Hondas racer i TT Zero väger drygt 240 kilo. Så frågeställningen i trådstarten är giltig och det vore intressant att få höra vad någon med kunskap om batterier och deras utveckling tror.


I motoE används en modifierad version av ca 4 år gammal elektrisk produktionshoj från italienska Energica. Som Ulvhamne säger är det alltså noll prototyp i denna modell.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge
För att svara på frågan om batteriers utveckling så finns det vissa batterityper som än så länge bara är på forskningsstadiet som har stor potential vikt/energimässigt. T.ex. litium/luft-batteri som har en energidensitet som motsvarar bensin (vilket skulle ge betydligt längre räckvidd än en bensinhoj med samma vikt energilagring), men det finns flera olösta problem, bl.a. långtidsstabilitet.

Vad gäller konventionella litiumbatterier så har energidensiteten tredubblats under senaste decenniet och det finns ytterligare outnyttjade tekniska framsteg som inte finns i produktionsbatterier av idag. Med ett konventionellt litiumbatteri kommer man dock aldrig kunna uppnå samma energitäthet som bensin.

1623659104793.png
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Sedan handlar det förstås också om hur snabbt det går att ladda.

6 kW och 350 kW är ju en viss skillnad, om vi pratar laddningstider i ett batteri med X kWh kapacitet.

Olika typer av batteriarkitektur, kemi, kylningslösningar osv osv gör att laddtiderna blir allt kortare per kWh. Där har vi den stora revolutionen, inte att batteriet behöver innehålla energi nog för 50 mils körning.

Det finns ju de som åker Harley Sportster med 8 liters tank. Vad har de för räckvidd? Prestanda?

Redan idag har vi effekt och vrid som slår literhojarna till samma vikt. Problemet är än så länge batterikapaciteten eftersom det idag är den som drar upp vikten. Å ena sidan kan den vikten placeras där man vill ha den, dvs lågt, å andra sidan blir den lättare för varje år givet X kWh kapacitet.

Bara för jämförelsens skull så väger en elmotor typ Tesla 35 kilo, och då ger den mer än 350 hk... En MC-motor väger betydligt mer med insprutning, växellåda och avgassystem.
 

Klosse

Sporthojsnörd
Gick med
30 Sep 2016
Ort
Essinge församling
Hoj
BMW
I motoE används en modifierad version av ca 4 år gammal elektrisk produktionshoj från italienska Energica. Som Ulvhamne säger är det alltså noll prototyp i denna modell.
Man tycker ju då att Hondas prototyp borde vara väsentligt lättare – inte lika tung som den gamla modifierade gathojen.
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59
Man tycker ju då att Hondas prototyp borde vara väsentligt lättare – inte lika tung som den gamla modifierade gathojen.
Varför det?
De är ju inte gjorda för samma ändamål. Det går inte nödvändigtvis åt samma mängd energi i ett varvs racetempo runt Snaefell som ett fåtal varv runt en GP-bana och energikapacitet väger. Tar du bort batterierna ur båda hojarna och jämför "torrvikt" så tror jag det är väsentlig skillnad.
 

Tammer

Sporthojsnörd
Gick med
16 May 2016
Ort
Stockholm
Hoj
Honda cb400, Suzuki GP125
Vad beror det på att elfordon, både bilar och mc, är så dyra? Det måste väl vara batteriet som kostar, för själva motorn med kringutrustning är betydligt enklare. Ingen bränsleinsprutning, ingen avgasrening, inget tändsystem. Knappast koppling och växellåda, eller? Servicebehovet på just motorn måste ju vara som på en symaskin - obefintligt.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge
Vad beror det på att elfordon, både bilar och mc, är så dyra? Det måste väl vara batteriet som kostar, för själva motorn med kringutrustning är betydligt enklare. Ingen bränsleinsprutning, ingen avgasrening, inget tändsystem. Knappast koppling och växellåda, eller? Servicebehovet på just motorn måste ju vara som på en symaskin - obefintligt.
Ja, precis. Det är batteriet som än så längre orsakar merkostnaden. Prognosen är att batteridrivna elfordon och fordon med förbränningsmotor kommer att ha prisparitet runt 2024-2025 och att batterifordonem kommer vara märkbart billigare i slutet av decenniet.
 

Mjölnaren75

Sporthojsnörd
Gick med
2 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Sym 200 Yoyride
Jag väntar på en skooter som går i typ 110 kmh med 10 mils räckvidd. Den borde kunna produceras hyfsat billigt så den är prisvärd snart.
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Batterimotorcyklar lider också extra hårt av det minst sagt dåliga luftmotståndet på mc jämfört med bil. Så fort det körs motorväg så tar det snabbt slut på elektroner. Därför funkar batterimopeder eller andra långsamma batteritvåhjulingar bättre, delvis.
 

Old Badger

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Batterimotorcyklar lider också extra hårt av det minst sagt dåliga luftmotståndet på mc jämfört med bil. Så fort det körs motorväg så tar det snabbt slut på elektroner. Därför funkar batterimopeder eller andra långsamma batteritvåhjulingar bättre, delvis.
Min Daytona drar minst i lite högre motorvägsfart. 0,44 milen har jag kommit ner i när den annars drar runt halvlitern i lägre hastigheter...
Fast den är inte batteridriven...
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Min Daytona drar minst i lite högre motorvägsfart. 0,44 milen har jag kommit ner i när den annars drar runt halvlitern i lägre hastigheter...
Fast den är inte batteridriven...
Oväxlad elmotor som matas av batteri får det tuffare än din hoj i 110 på 6000 rpm på bensin. Det är ju samma som batteribilar fast inte lika illa. Det finns en anledning till att en Tesla i regel är väglus när vi kör till Norge, samtidigt som vår bensinare drar ungefär samma upp till 120 iaf.
 
Nyheter
Rean fortsätter hos XL Moto!

Sponsrat inlägg. XL...

Framgångsrikt World Adventure Week

Med mer än två tusen deltag...

Motocross- och endurohojar från Triumph!

Dessa två bör se till att d...

Projekt, cross till enduro: del 2.

Med sommaren i fullt ös och...

ExploreBike: Offroadkurs med Uphill Offroad School

Efter att ha sett fram emot...

Harley-Davidson Sportster S

Harley-Davidson har present...

Var fjärde svensk drömmer om att köra motorcykel

Intresset för att börja kör...

Mantorp Park den 8-9 juli

Jesper Pellijeff (84) och J...

Körkortsåterkallelserna ökar

Foto: Liza Simonsson Und...

ExploreBike: Endurospecial

Under lördagen arrangerade ...

Top