Elmotorcyklar – varför så ovanliga?

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Vilka elmotorcyklar kan man gå in till en handlare och provköra idag?
Sulas utanför Uppsala har åtminstone några Zero i butiken. Har inte hört efter om det går att prova dem.
Som jag tror nån nämnde i tråden tidigare kommer ProBike att ha Energica framöver.
 

Zeromannen

Guest
Får erkänna min okunnighet då jag aldrig kört en elmotorcykel. Men jag har ägt en Hayabusa som blev såld mycket pga vikten och jag äger en Ducati V4 som jag har svårt att se en Energica komma i närheten av.
Vilka elmotorcyklar kan man gå in till en handlare och provköra idag? Finns det någon som gör en svergieturné och visar upp sina modeller?
Jag försöker ha den inställningen till det mesta att jag inte ropar hej innan jag provat. Min enda erfarenhet av eldrivna fordon innan jag köpte min Zero var dom eldrivna Kangoo på jobbet och nån flakmoppe för 20 år sedan. Flakmoppen orkade inte uppför backarna och Kangoon klarar 15 mil på en laddning och gör typ 0-100 på 25s. Hade vi stannat där så hade min inställning varit att eldrivet är skit och aldrig kommer över tröskeln till garaget. Men en provkörning räckte, sedan var jag såld. Och nej, jag skulle aldrig rösta på Stenevi och hatar miljömupperi, men jag gillar ny teknik.

Men som sagt, cykelns förmågor måste ju passa behovet, annars faller det ju direkt ändå.
Zeros cyklar finns hos Sulas, MC konsult och Mickes motor. Uppsala, Lidköping eller Växjö om jag inte missminner mig. MC konsult har väl överlägset utbud av modeller för provkörning gissar jag på. Bäst att ringa eller mejla innan så man vet.
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Energicas hojar fixar 42 mil i stan på en laddning, 25 mil blandad körning. Laddas på 40 minuter.

Beträffande Teslas superchargers så ska dom bli tillgängliga för alla bilmärken sa ett PM idag.
Ja mer intressant, men fortfarande för begränsande framförallt för pengen.
Men kostar som en Ducati V4R med lite utrustning. Jag vet vilken jag väljer.
Jag också!
Vi kan inte gå över till en miljövänligare teknik men inställningen att den ska vara bättre på alla punkter. Räckvidden är ett problem tills man vant sig och lärt sig planera och leva efter det. Det går nog snabbare än många tror.
Jag är inte särskilt brydd över huruvida batterifordon är mer eller mindre miljövänliga. Inga fordon är miljövänliga. Var kommer elen ifrån? Batterierna? Tillverkning och återvinning av fordonet? Förmodligen vinner batterifordonet, men det läggs alltid fram som "miljövänligt". Konsumtion är inte miljövänlig.

Hur ska jag kunna ladda hemma? Finns ingen möjlighet här, så jag är alltså lämnad till att ladda på jobbet (under semestern blir det kärvare) eller på laddstationer. Det kommer att bli många timmars väntan totalt på laddstationer.

För övrigt så vidhåller jag min åsikt - ny teknik behöver vara bättre, mer tillgänglig än det den ersätter för att bli attraktiv. Att jag ska vänja mig vid sämre räckvidd och större vardagsproblem, det är inte intressant.
Miljöargumenten funkar nog inte så bra på en genomsnittlig motorcyklist, bortsett från vissa mc-pendlare, kanske. Vi som enbart nöjeskör tittar på saker som pris, vikt, effekt, räckvidd och möjlighet att tanka på landet, där dom roliga hojvägarna finns.
Jämför med bilar. I vissa grupperingar är det prestige att köra elbil, Miljö-prestige. Och då är man beredd att betala för det.
Precis så.


Jag förstår att jag trampar på tår, att jag säger det många inte vill höra. Men det skiter jag i. Jag vidhåller också att jag INTE är motståndare till elfordon (däremot lite motståndare mot batterifordon, åtminstone med litiumteknik) eller andra drivkällor än bensin/diesel, utan tvärtom. Men jag kan inte och vill inte skaffa mig ett dyrare fordon som gör min vardag väldigt mycket besvärligare. Jag har MC som mitt primära fordon. En vanlig grå vardag till och från jobbet hade det fungerat bra med batterihoj. Men för allt annat under mina 1000-1500 mil? Not so much!

Så vad - ska jag skita i mitt intresse? Köpa en batteribil och pendla till jobbet med, och en batterihoj att nöjesköra med?

Visa mig hur den ekonomiska, praktiska och framförallt miljövänliga kalkylen är till fördel för batterifordonen kontra min hoj som är fyra år gammal och gått snart 8k mil, och som kommer att gå många många mil till. Jag väntar!
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Det handlar inte om att byta ut din redan tillverkade och avskrivna begagnade hoj utan när man köper en NY hoj så ser både kalkyl och alternativ helt annorlunda ut.

Kör man 2000 mil/år så har de flesta MC två service på den tiden; en service kostar allt mellan 3000 och 10000kr beroende på omfattning, behov av ventiljustering osv. Elhoj? Typ noll men vi kan säga 2.000kr/år för att vara helt safe.

Soppa, tja säg 8 kronor milen.

16.000 bensin
8.000 service

Det är en skillnad på tvåtusen i månaden, motsvarar med dagens ränta en kapitalkostnad på minst 150.000 vilket är så att säga merpriset man kan betala för en elhoj för att nå breakeven.

Om resten av egenskaperna är bättre eller sämre får man nog bilda sig en uppfattning om efter att ha kört och jämfört - och vant sig vid de speciella egenskaper som utmärker elfordon.

Eftersom batteriutvecklingen går väldigt fort är åtminstone jag inte ett dugg orolig över en framtida övergång till elektriskt drivna motorcyklar. Lika lite som jag saknar tvåtaktarna med allt vad det innebar av bristande tillförlitlighet osv.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Motorcyklar går i genomsnitt 500 mil/år inte 2000 mil. Och elmotorcyklar lär ju inte gå fler mil per år, mer sannolikt färre mil då de inte är särskilt lämpade för lång touring.

Vad blir första årets värdeminskning utslaget på 500 mil?
 

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Suzuki DL650, Kawasaki KLX650
Hur många laddcykler fixar batteriet på en elhoj? Och vad kostar det att byta? Och vad blir milkostnaden med den kostnaden inkluderad?
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Hur många laddcykler fixar batteriet på en elhoj? Och vad kostar det att byta? Och vad blir milkostnaden med den kostnaden inkluderad?

Sannolikt mindre förekommande än ”motorbyte” på din motorcykel.

Laddcykler är inte den begränsande faktorn vad gäller fordonens livslängd sedan rätt många år…
 

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Suzuki DL650, Kawasaki KLX650
Sannolikt mindre förekommande än ”motorbyte” på din motorcykel.

Laddcykler är inte den begränsande faktorn vad gäller fordonens livslängd sedan rätt många år…
Så du säger alltså att cykeln är förbrukad innan batteriet är slut?
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Motorcyklar går i genomsnitt 500 mil/år inte 2000 mil. Och elmotorcyklar lär ju inte gå fler mil per år, mer sannolikt färre mil då de inte är särskilt lämpade för lång touring.

Vad blir första årets värdeminskning utslaget på 500 mil?

Nu gällde det ju exemplet ovan där man kör otroligt mycket…

Allt det där har ju tröskats igenom i tråden för elbilar och där tror jag nog att man kan säga att svaren redan finns och verkligheten har visat hur utvecklingen går. Självklart blir det likartad utveckling för MC men med viss fördröjning då det handlar om entusiastfordon.

Men batteriutvecklingen generellt gör att MC inte behöver bära några utvecklingskostnader alls i det avseendet. Och det är batterierna som står för prestanda och livslängd. Vad gäller bilar en ickefråga, så lär det vara även för MC…
 

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Suzuki DL650, Kawasaki KLX650
Min XT660 gick 8800 mil innan ramen gav upp. Inga problem med motorn. Min XT600 har just nu 6200 mil. Inget som föranleder motorbyte där heller. Så jag borde alltså kunna räkna med samma distanser på en elhoj, utan behov av batteribyte?
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Nu gällde det ju exemplet ovan där man kör otroligt mycket…

Allt det där har ju tröskats igenom i tråden för elbilar och där tror jag nog att man kan säga att svaren redan finns och verkligheten har visat hur utvecklingen går. Självklart blir det likartad utveckling för MC men med viss fördröjning då det handlar om entusiastfordon.

Men batteriutvecklingen generellt gör att MC inte behöver bära några utvecklingskostnader alls i det avseendet. Och det är batterierna som står för prestanda och livslängd. Vad gäller bilar en ickefråga, så lär det vara även för MC…
Jepp. Storbritannien har ju bestämt sig för att förbjuda försäljning av fossildrivna motorcyklar från 2035. Jag tror att vi kommer ha fullgoda batterimotorcyklar ett antal år innan dess (som även uppfyller de flesta kraven här i tråden).
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Min XT660 gick 8800 mil innan ramen gav upp. Inga problem med motorn. Min XT600 har just nu 6200 mil. Inget som föranleder motorbyte där heller. Så jag borde alltså kunna räkna med samma distanser på en elhoj, utan behov av batteribyte?
Troligtvis mycket mycket längre. Tesla har tagit fram batterier som beräknas hålla i 350 000 mil. Även om man på en motorcykel kan förvänta sig fler frekventa djupurladdningar pga den mindre kapaciteten så lär du kunna ha ditt batteri motsvarande åtminstone 3-4 st XT660, konservativt räknat.
 

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Suzuki DL650, Kawasaki KLX650
Troligtvis mycket mycket längre. Tesla har tagit fram batterier som beräknas hålla i 350 000 mil. Även om man på en motorcykel kan förvänta sig fler frekventa djupurladdningar pga den mindre kapaciteten så lär du kunna ha ditt batteri motsvarande åtminstone 3-4 st XT660, konservativt räknat.
Men man verkar inte annamma detta på elcyklar, verkar det som. Där talar man ju ofta om antal laddcykler innan batteriet är slut. Men antar då att det handlar om annan sorts batteri?
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Nu gällde det ju exemplet ovan där man kör otroligt mycket…

Allt det där har ju tröskats igenom i tråden för elbilar och där tror jag nog att man kan säga att svaren redan finns och verkligheten har visat hur utvecklingen går. Självklart blir det likartad utveckling för MC men med viss fördröjning då det handlar om entusiastfordon.

Men batteriutvecklingen generellt gör att MC inte behöver bära några utvecklingskostnader alls i det avseendet. Och det är batterierna som står för prestanda och livslängd. Vad gäller bilar en ickefråga, så lär det vara även för MC…

Finns den kunden i verkligheten?
 

Zeromannen

Guest
Hur många laddcykler fixar batteriet på en elhoj? Och vad kostar det att byta? Och vad blir milkostnaden med den kostnaden inkluderad?
Garantin säger 5 år med obegränsad körsträcka för min Zero. Manualen säger 80% kapacitet vid 19,800 mil. Batteriet kostar idag 40,000 tror jag (inte helt 100). Vissa på ett forum jag följer har kört sina Zeros i 20,000 mil med samma batteri. Så jag vet inte hur man ska se det, 2kr/milen. "Soppan" för min Zero ligger på 30-50öre/mil så det blir en slant över till batteribyte isf.:3freak

Batterifrågan idag är nog inget man behöver bekymra sig om, lika lite som hur länge bensinmotorn i en motorcykel håller.
 

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Ort
Tumba
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Garantin säger 5 år med obegränsad körsträcka för min Zero. Manualen säger 80% kapacitet vid 19,800 mil. Batteriet kostar idag 40,000 tror jag (inte helt 100). Vissa på ett forum jag följer har kört sina Zeros i 20,000 mil med samma batteri. Så jag vet inte hur man ska se det, 2kr/milen. "Soppan" för min Zero ligger på 30-50öre/mil så det blir en slant över till batteribyte isf.:3freak

Batterifrågan idag är nog inget man behöver bekymra sig om, lika lite som hur länge bensinmotorn i en motorcykel håller.
Än så länge. Ju fler batteridrivna fordon som laddas vi eluttag, ju färre stålars för skatt på vanligt bränsle. Tror inte att det dröjer länge innan skatt på el kommer att höjas rejält.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Än så länge. Ju fler batteridrivna fordon som laddas vi eluttag, ju färre stålars för skatt på vanligt bränsle. Tror inte att det dröjer länge innan skatt på el kommer att höjas rejält.
Troligare är väl att det blir en kilometerskatt på alla fordon istället.
Men man verkar inte annamma detta på elcyklar, verkar det som. Där talar man ju ofta om antal laddcykler innan batteriet är slut. Men antar då att det handlar om annan sorts batteri?
Teslas batteriteknik ligger ju i framkant men inom några år kommer detta garanterat vara verkligheten för samtliga batteritillverkare. Utöver det så kommer ju de nyare högspänningssystemen (800V) som ger betydligt snabbare laddning (15 min till 80%). Som vanligt när det gäller fordonsteknik så ligger motorcyklarna efter så det tar nog några för det att dyka upp på motorcyklar också.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Min XT660 gick 8800 mil innan ramen gav upp. Inga problem med motorn. Min XT600 har just nu 6200 mil. Inget som föranleder motorbyte där heller. Så jag borde alltså kunna räkna med samma distanser på en elhoj, utan behov av batteribyte?
Jag tror att det finns motorcyklar som håller sämre än XT600 och XT660 även med bensindrift.
Det finns även elmotorcyklar av låg kvalitet med dåliga batterier. De kan knappast få vara norm för hur elektriska fordon fungerar över tid.
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Det handlar inte om att byta ut din redan tillverkade och avskrivna begagnade hoj utan när man köper en NY hoj så ser både kalkyl och alternativ helt annorlunda ut.

Kör man 2000 mil/år så har de flesta MC två service på den tiden; en service kostar allt mellan 3000 och 10000kr beroende på omfattning, behov av ventiljustering osv. Elhoj? Typ noll men vi kan säga 2.000kr/år för att vara helt safe.

Soppa, tja säg 8 kronor milen.

16.000 bensin
8.000 service

Det är en skillnad på tvåtusen i månaden, motsvarar med dagens ränta en kapitalkostnad på minst 150.000 vilket är så att säga merpriset man kan betala för en elhoj för att nå breakeven.

Om resten av egenskaperna är bättre eller sämre får man nog bilda sig en uppfattning om efter att ha kört och jämfört - och vant sig vid de speciella egenskaper som utmärker elfordon.

Eftersom batteriutvecklingen går väldigt fort är åtminstone jag inte ett dugg orolig över en framtida övergång till elektriskt drivna motorcyklar. Lika lite som jag saknar tvåtaktarna med allt vad det innebar av bristande tillförlitlighet osv.
Precis. Sen. Inte nu!
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top