Elmotorcyklar – varför så ovanliga?

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
... vilken av dom?
"... varför så ovanliga?"

Något som för mig förefaller helt kristallklart är att en elmotorcykel inte är en motorcykel, notera "el" framför "motor". Motorcykel är en *motorcykel*, enligt traditionell mening. Allt annat är innovativa experiment eller bara kreativ konstform.

Vad gör det? Ja, framför allt att den varken låter, vibrerar, eller luktar. Jag kanske bara talar för mig, men jag vill hur som helst uttrycka min förvåning över att ingen här i tråden redan nämnt det självkara - förbränningsmotorn. Vi är väl mestadels pojkar här, farbröder, gubbar, nån enstaka tant eller tjej säkert (är jag tillräckligt inkluderande nu?) som någon gång erfarit tjusningen med en pistongdriven mekanisk apparat.

Som 9-10 årig grabb fick jag en gammal ångaskin av en kompis, den var sunkig och gick dåligt, men den gick, tills en dag 'korken' flög ur vattentanken pga övertryck och ångmaskinen snurrade av bordet och landade på golvet. Det var min första erfarenhet av krafterna bakom vad som driver en motor.

Idag kan jag med enkelhet reglera varvtal och effektivt driva ett fordon med ett knyck i höger handled. Snacka om en pojkdröm. Bara att sitta och titta på och lyssna på tomgången är rekreation. Att köra en elmotorcykel kräver ett annat tänkande, det är en annan filosofi kring elmotorn. Att köra en tyst hoj kan ha sina fördelar, men att köra en el-hoj innebär också att utelämna mycket av det som en gång fick mig att vilja köra hoj. För mig utgör motorn 90% av hojen , resten är ram, hjul, styre, fjädring och tank. Att ersätta förbränningsmotorn med elmotor lämnar dig med 10% hoj, och 90% kopparlindad spole med batterier tyngre än både du och hojen tillsammans. Och nu har jag inte ens nämnt olägenheten kring laddandet och tiden som går åt till det, samt den utökade planering varje längre tripp kräver.

Jag tror att folk som gillar eldrivet köper elbil eller elskooter. Jag säger inte att saker är rätt eller fel, bara att skillnaden mellan elmotor och förbrännignsmotor ligger djupare än att driva ett fordon frammåt.
 

Hårding

Keep ´er lit...
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Tatooine
Hoj
KTM 690 SMC R och Suzuki GSXR-600R
Nja, 130' är en bra bit över 60'. :)
Även om det är något åt det hållet som ska till.
Men det behöver vara "mer bil" och mindre "tuff urban" gissar jag.
Typ en extremt strippat Fabia, Polo edyl.
Fanns billigare Twizy när jag testade för kanske 4 år sedan och det var från 80K tror jag med ett mindre batteri, sedan fanns det en variant där upplägget var att man hyrde batteriet(tror Renault har det fortfarande på Zoe). Dock var bilen en riktig besvikelse att köra med stötig fjädring, usel komfort och ingen knuff som man väntar sig av en elbil. Skall man gör biltypen än billigare....vem skall lockas av den när knappt något köpte denna?

Norrmännen testade med sitt Think-koncept med ännu billigare små enkla elbilar för herrans massa år sedan...blev det ens 500 bilar?

El-tjorven fanns väl på 70-talet?
 

Joem

Medlem
Gick med
30 May 2020
Ort
West
Hoj
Honda CB1000R
En kan ju hoppas fossildrivna hojar undantas ev framtida förbud och att efterfrågan-tillverkning ligger på en nivå som gör att man även i framtiden kan köpa förbränningsmotor-drivna hojar. Den dagen hojar ställts om till eldrift till 100% hittar jag nog en annan hobby. Hela essensen med att köra mc tycker jag @uncletom sammanfattar föredömligt.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Beror nog på hur ofta man kör hoj. Blir det bara de där 10 turerna om året så kan det nog gå för sig. Ska man göra det vareviga dag blir det väl lite halvdrygt. Men det är ju ändå lättare än att släpa upp hela hojen för att ladda den. :hihi

Jag vill för övrigt gärna ha en elhoj, men vill ha runt 20 mil räckvidd på motorväg och laddtid på en fika.
250 kg gör inget, har haft flera hojar med sån matchvikt. Jag tenderar att dra iväg på spontana road trips, och det kan bli ganska många mil per dag, och vill ogärna lägga timmar varje dag på att sitta vid en stolpe och vänta på att fordonet ska bli redo för nästa etapp.

Jag ser ju en överhängande risk att de där 10 turerna istället blir 5 turer, eller rent av 2.

Elhoj är nog bara ett alternativ för den som bor i villa med egen ström och som kör kortare turer eller kanske som pendlingsmaskin till jobbet.
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
... vilken av dom?
.. tackar Joem.

Jag söker på "Think elbil" och hittar detta, småbilar med futuristiskt utessende.

Think bil.jpg

Jag vill på förhand varna för att jag kan verka lite brutal och snabbt såga dessa koncept, jag erkänner att jag är en konservativ mansgris som säkert kör över många miljömedvetna veganer ( ej i bokstavlig mening!), men skulle jag råka hamna i en sån här bil någon gång, förmodligen omedvetet t ex som hyr eller lånebil, så får jag absolut inte stiga ur och lämna bilen. För att risken att jag sedan inte hittar tillbaka till den, dvs undermedvetet tar avstånd från den blir övervägande stor. Jag skulle hellre åka fast för stöld av en annan bil än att sätta mig i en sådan leksak. Inte för att jag anser den farlig eller ens ful, utan för att den lirar helt enkelt inte med resten av min mobila tillvaro.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Hur fordon ser ut och uppfattas av andra bryr jag mig inte så mycket om. Sätter jag mig på eller i är det knappast någon som anmäler ekipaget till en skönhetstävling ändå.
Jag hade gärna haft en elektrisk mc om den gick som min nuvarande och var ungefär likvärdig att köra och dessutom hade en jämförbar prislapp. Även om jag varit intresserad av avgasmotorer sen vi fick en DKW bilmotor att slå på när jag var i treårsåldern är jag intresserad av tekniska saker generellt.
There's more than one way to skin a cat.
 

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
Fanns billigare Twizy när jag testade för kanske 4 år sedan ...
Dock var bilen en riktig besvikelse att köra med stötig fjädring, usel komfort och ingen knuff som man väntar sig av en elbil.
Jag har bara kört en Twizy en gång, en bekants bil, som hade trimmats. (Det går att ansluta till controllern med en dator och höja strömgränserna).

Twizyn hade förvånansvärt bra drag inne i stan. Ute på större vägar blir den väl sävligare förstås. Min bekante körde den riktigt hårt, och la fullt ut ur rondellerna. Då förstod jag finessen med den hårda fjädringen.

Även om jag håller med Tom, att motorns gång är en stor del av upplevelsen med MC, vill jag ändå ha en elhoj, också. Jag tror att den direkta responsen motorn ger, kommer gör en elhoj kul att köra.
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
... vilken av dom?
Bearing, ok, men vad händer om du t ex nyser på en elhoj? Går motorn att frikoppla?

Får jag en fluga i halsen, eller behöver nysa eller nåt brukar jag minska ner på farten lite, köra in till sidan av vägen och lägga av en riktig skriknys, eller skrikhosta. Då måste jag först frikoppla för att kunna släppa gashandtaget och lägga handen för munnen innan jag låter mina luftvägar avfyra det dom känner dom behöver bli av med. Sen återtar jag kontrollen, revmatchar lite och drar vidare på vägen som om inget hänt.

Detta med utseendet, jag är väl lite fåfäng av mig. Jag är lika kräsen med t ex skor och jacka. Appearance är viktigt för att jag ska trivas. Kommer ihåg när morsan klippte pottfrilla på mig hemma en gång, jag skämdes så ....
 

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
Det vore väl teoretiskt möjligt att lägga in en funktion som ger noll vridmoment via ett "kopplingsgrepp" på vänster styrhalva.

Men annars är det nog bara att nysa i vänster hand istället =)

Edit:
Tror jag förstår vad du menade. Du är rädd att nysningen gör att du typ drar full gas och sticker iväg i okänd riktning samtidigt som du har ögonen stängda. Alternativt motorbromsar ned till knapp styrfart. Ja, det kanske blir svårare att hantera utan koppling eller "nollmomentknapp".
 
Last edited:

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Stu kanske kan få dig på andra tankar:

Jag tror du har missförstått, KorvEtaRHjäLM är inte samma som öppen hjälm utan en integralhjälm som går att öppna så man kan äta korv utan att ta av hjälmen.

Väntade länge men han pratade bara om för- och nackdelar med integralhjälm och öppen hjälm. Har kört med öppen hjälm i mer än 30 000 mil, mestadels med SportHoj från 60-talet visserligen men i stadstrafik är öppen överlägsen! Man hör bättre, ser bättre, den är svalare och lättare än integral men låter mycket mer i motorvägsfart. Håller ner hastigheten i regn också! :hihi

Olyckar? Slumpen är det, som vanligt, som gör vilka skador du får. Sällan får man slag rakt framifrån men om man får det slås hakan sönder och du får äta soppa ett tag. Med integral, eller KoRVEtarHJälM, tas inte någon kraft upp av en haka som slås sönder utan kraften flyttas bakåt mot nacken. Har du otur kan du visserligen slippa äta bara soppa men du blir förlamad. :rodnar

Första turen gjordes på julafton 2001 så lite tradition att köra en liten sväng.
20151224_121647 (2).jpg
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Första gången jag hör att någon förespråkar öppen hjälm just vid smällar mot framsidan av huvudet…

Studera nu verkligheten:
8e612f4aa1188179b759722db344fa75.jpg


Att ha något annat än integralhjälm på sig när man kör hoj verkar ju inte särskilt smart, milt uttryckt. Eller snarare, det innebär en rätt kraftigt ökad relativ riskexponering - särskilt i lägre hastigheter.
 
Last edited:

doolycheck

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 May 2008
Ort
Hägersten
Hoj
Kawasaki w800 2016
Åter till elhojar.
För tillfället ligger fokus på bilar, men snart kommer Mc-tillverkarna inte ha något annat val än att följa efter.
Alla Hondas fordon ska vara eldrivna år 2050.
redan 2024 kommer de ut med eldrivna modeller.

Man kan tycka preciiiiiis vad man vill i frågan, men detta är inget som kommer att ändras.. planen är klar och tydlig.
Sen får man bara hoppas på att det dyker upp roliga och prisvärda maskiner med en räckvidd som gör det möjligt att resa med hoj även i framtiden.
 

DampKid

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2017
Ort
Kunglig huvudstad
Hoj
Många Hyndor
Åter till elhojar.

...Sen får man bara hoppas på att det dyker upp roliga och prisvärda maskiner med en räckvidd som gör det möjligt att resa med hoj även i framtiden.

Det gör det. Kanske inte prestandahojar som vi är vana att se dem idag, men definitivt kul grejer och hojar som vänder lite upp och ner på vår föreställning om hur hojar ska se ut. Cake, E-pilen, o s v, är nog inte ens en torr ostkant till förrätt om vad som kommer? Själv tror jag att lätta och lätt utbytbara batterienheter, eller det som britterna väl kallar "swappable"? kan vara en god början...
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Första gången jag hör att någon förespråkar öppen hjälm just vid smällar mot framsidan av huvudet…

Studera nu verkligheten:
8e612f4aa1188179b759722db344fa75.jpg


Att ha något annat än integralhjälm på sig när man kör hoj verkar ju inte särskilt smart, milt uttryckt. Eller snarare, det innebär en rätt kraftigt ökad relativ riskexponering - särskilt i lägre hastigheter.
Kul att du hänger på! ;) Nu förespråkar jag inte öppen hjälm men använder sådan ibland och anser att de som kör med KorVETarHjelm uppfällt bogvisir har lika hög riskexponering. Sedan det var det inte mina argument utan Hasses från 80-talet. ;)
Och det är ganska kul med siffror visar... :krama
 

Bifogat

  • 1624468643192.png
    1624468643192.png
    624.8 KB · Visningar: 14

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
... vilken av dom?
Klart att en integralhjälm, eller öppen med visir för hela ansiktet, är behagligare när man kör i regn/hagelskur, eller genom ett hav av insekter efter skymning. Jag måste ha svalt kanske 10 flugor av varierad storlek igår på Mörkö, en hamnade dessutom i halsen på mig. Då räknar jag inte med dom åtskilliga hundratals 'insektsskott' mot visir och kring munnen på haka och kinder. Och hur jackan såg ut ska vi inte ens tala om. Jag borstade av säkert 100 fluglik i garaget sen.

Jag har faktiskt köpt en liten röd/svart duk att ha framför munnen, men den hänger fortfarande på hatthyllan.

Sen tänker jag på hur spontan man kan vara med el-hoj ... , inte så mycket va? Säg att klockan är 21 och du siktar mot att sova kring 23. Du vill dra ut några km med hojen i kvällsdiset, men ... "hojen är på laddning". Det är inte så att du kan åka och tanka nånstans lite snabbt, utan *hojen är på laddning*. Det måste nog vara det lamaste uttrycket för 2000-talet.
 

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
Det är ju samma som med mobilen. Om man inte kan hålla den laddad kan man inte surfa sporthoj eller busringa när man får lust med det heller.
 
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top