Elmotorcyklar – varför så ovanliga?

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Verkligen. Men gäller inte detta även den helt vanliga personbilsmarknaden? Varför är inte vägarna sedan flera decennier fulla av motorcykel-smala bilar drivna av dieselmotorer som drar 0,25 liter / mil för en toppfart på 110 km/h? De skulle vid massproduktion kunna säljas för 60.000 kr och ha plats för en passagerare och en del bagage. Halverad plats i trafiken; plötsligt har varje trafiknät dubblerad kapacitet. Kanske av samma foliehatt-skäl som Israel väljer död och hat istället för fred och en pytteliten palestinsk stat: det ”känns” fel.
Jag tror en sån bil du skriver om skulle sälja enormt bra.
Ingen onödig lull-lull som fönsterhissar osv osv osv osv.
Bara en standard bil.
Borde gå att få till en elbil med säg 110 km räckvidd till det priset också.
Skulle funka för 75% av resorna.
Har du uttag välj el, inte välj diesel.

(Har popcorn på lut om någon läser din sista mening. ;) )
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Det är nog mest här i Sverige där alla familjer måste ha största fyrhjulsdrivna kombin/SUV eftersom allt annat är en dödsfara om de får för sig att åka på skidresa till fjällen.
Sitta och pendla till jobbet i en liten Renault är ju under de flestas värdighet. Skitsamma att de skulle spara några tusenlappar i månaden på det.. ;)
Eller alla som kör runt i nån skitful surkombi.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Eller alla som kör runt i nån skitful surkombi.
Nä nu jä...

Ett problem är väl att folk tycker att en energiförbrukning på 5 kWh/mil är OK. I takt med att fordonen blivit snålare har man öst på med något hundratal kg fordon och större frontyta för att förbrukningen stannar där ändå.
 

Hårding

Keep ´er lit...
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Tatooine
Hoj
KTM 690 SMC R och Suzuki GSXR-600R
Jag tror en sån bil du skriver om skulle sälja enormt bra.
Ingen onödig lull-lull som fönsterhissar osv osv osv osv.
Bara en standard bil.
Borde gå att få till en elbil med säg 110 km räckvidd till det priset också.
Skulle funka för 75% av resorna.
Har du uttag välj el, inte välj diesel.

(Har popcorn på lut om någon läser din sista mening. ;) )
Finns väl typ sådan bil...en Renault Twizy vilket är en spartansk minielbil utan elhissar och annat lull-lull, säljer väl knappt någonting har jag för mig. 435 bilar i Sverige sedan 2012 känns inte som en kioskvältare och knappast heller ute i vida världen.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Finns väl typ sådan bil...en Renault Twizy vilket är en spartansk minielbil utan elhissar och annat lull-lull, säljer väl knappt någonting har jag för mig. 435 bilar i Sverige sedan 2012 känns inte som en kioskvältare och knappast heller ute i vida världen.
Nja, 130' är en bra bit över 60'. :)
Även om det är något åt det hållet som ska till.
Men det behöver vara "mer bil" och mindre "tuff urban" gissar jag.
Typ en extremt strippat Fabia, Polo edyl.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Jag tyckte att Twizy var "för mycket" bil när jag provkörde. Inte kul alls.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Flera biltillverkare håller på att utveckla något som kallas Solid-state batterier som enligt de glada PR-människorna påstås har fantastiska prestanda med mycket lägre vikt än dagens Litium-Jon batterier, bättre effekt, snabba och ladda och tappar inte så mycket i kyla. Kanske kan bli något för motorcyklar? sedan behöver de bara lägga till lite ljudkuliss som elfordon saknar och gör dem sjukt tråkiga.

Toyota sägs kommit lång...men det har man hört i femton år nu från batteriförespråkarna.

Inte lägre vikt (per kWh) för solid state batterier såvitt jag vet men däremot mindre volym per kWh. Dvs, det är inte riktigt batteriernas heliga graal som vissa framställer det och just vikten per kWh är ju det största problemet för motorcyklar. Men visst, med 10 minuters laddtid kan det ju funka hyfsat även med mindre batterier och bli ungefär jämförbart med dagens motorcyklar med avseende på tiden mellan påfyllningarna.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Finns väl typ sådan bil...en Renault Twizy vilket är en spartansk minielbil utan elhissar och annat lull-lull, säljer väl knappt någonting har jag för mig. 435 bilar i Sverige sedan 2012 känns inte som en kioskvältare och knappast heller ute i vida världen.
Twizzy hade väl egenheten att man var tvungen att hyra batterierna?
 

Klosse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2016
Ort
Essinge församling
Hoj
BMW
Finns väl typ sådan bil...en Renault Twizy vilket är en spartansk minielbil utan elhissar och annat lull-lull, säljer väl knappt någonting har jag för mig. 435 bilar i Sverige sedan 2012 känns inte som en kioskvältare och knappast heller ute i vida världen.
Det saknas incitament för människor att välja elbil och ännu färre incitament att köpa en ”konstig” elbil som Renault Twitzy. Först när norska staten gav alla som ville köpa elbil pengar motsvarande halva inköpspriset förändrades folks beteende där. Svenska regeringar kunde för flera decennier sedan ha bestämt att börja subventionera motorsvaga tvåhjuliga skoters med 80 procent av inköpspriset – det hade minskat trängsel och bidragit till nya attityder till tvåhjulig och utrymmesbesparande persontransporter. Men eftersom politiker (min ganska nyvakna uppfattning) framför allt vill bestämma, inte skapa så bra samhällen som möjligt, tar de aldrig tydlig ställning för förändringar som deras (konservativa) väljare skulle ogilla. Och att det här är sant vittnar väl tillståndet i alla jordens hörn om? Inte någonstans där människor skulle kunna köra bekväma, snabba och stora bilar kör de istället små tvåhjulingar – folk tänker extremt kortsiktigt (jag med!) och därför blir det krig, fattigdom och miljöförstörelse. Vi vet vad man inte får/kan/borde göra – men våra politiker tillåter oss att göra det ändå, för de vill i första hand att man ska rösta på dem, inte åstadkomma verklig förändring.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Det saknas incitament för människor att välja elbil och ännu färre incitament att köpa en ”konstig” elbil som Renault Twitzy. Först när norska staten gav alla som ville köpa elbil pengar motsvarande halva inköpspriset förändrades folks beteende där. Svenska regeringar kunde för flera decennier sedan ha bestämt att börja subventionera motorsvaga tvåhjuliga skoters med 80 procent av inköpspriset – det hade minskat trängsel och bidragit till nya attityder till tvåhjulig och utrymmesbesparande persontransporter. Men eftersom politiker (min ganska nyvakna uppfattning) framför allt vill bestämma, inte skapa så bra samhällen som möjligt, tar de aldrig tydlig ställning för förändringar som deras (konservativa) väljare skulle ogilla. Och att det här är sant vittnar väl tillståndet i alla jordens hörn om? Inte någonstans där människor skulle kunna köra bekväma, snabba och stora bilar kör de istället små tvåhjulingar – folk tänker extremt kortsiktigt (jag med!) och därför blir det krig, fattigdom och miljöförstörelse. Vi vet vad man inte får/kan/borde göra – men våra politiker tillåter oss att göra det ändå, för de vill i första hand att man ska rösta på dem, inte åstadkomma verklig förändring.
Det har funnits två twizzy som rullat runt i Enköping. Vet inte om de fortfarande gör det.
 

MrTurbo

Pucko utan puckar...
Gick med
17 Aug 2003
Ort
Göta
Hoj
MT-10
Lätt att jag skaffar en elmotorcykel senare. De får, som elbilarna, utvecklas lite till och trilla ner lite i pris bara. Elbilar är sjukt kul att kör så misstänker att en MC på el kommer bli löjligt ball.
Kör 15 mil på en tank bensin med nuvarande bike....
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
BMW C1 var låååångt före sin tid.
Helt rätt, man får inte avvika för mycket. Nu gick inte BMW i konken som Vincent gjorde när de byggde världens första touringhoj med helkåpa.
Världens snabbaste motorcykel som touringhoj? Det blev för mycket...
I filmen 1984 användes Vincent som polismotorcyklar, det fanns inget mer som liknade framtiden.
Nu var Black Prince inte en liten trött pendlarhoj som C1 utan hade i princip samma motor som Rollie Free satte hastighetsrekord med. Fast Rollie hade trimmat lite, och inte bara motorn... :tungan


1623995937247.png

1623996578595.png
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Tror inte författaren av den här texten har flugit på mycket länge. :hihi
Citat: Batteriet har hjul och handtag och blir till en liten kabinväska när man tar bort den från hojen. 41 kilo väger det, kabel och laddare är inbyggt.
slut citat
Min egen reflektion blir att kan du inte rulla in batteriet till laddning
(om det inte går att ladda sittande i hojen för hojen står t.ex. på kvarterets MC-parkering som saknar elstolpe)
så ska det nog till hiss för jag frivilligt skulle ta batteriet till 3:e våningen.
Eller är jag bara en otränad klenis ? :va:rodnar
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Man kan bära 40kg uppför trappor men vill man göra det varenda gång man ska köra hoj?
Beror nog på hur ofta man kör hoj. Blir det bara de där 10 turerna om året så kan det nog gå för sig. Ska man göra det vareviga dag blir det väl lite halvdrygt. Men det är ju ändå lättare än att släpa upp hela hojen för att ladda den. :hihi

Jag vill för övrigt gärna ha en elhoj, men vill ha runt 20 mil räckvidd på motorväg och laddtid på en fika.
250 kg gör inget, har haft flera hojar med sån matchvikt. Jag tenderar att dra iväg på spontana road trips, och det kan bli ganska många mil per dag, och vill ogärna lägga timmar varje dag på att sitta vid en stolpe och vänta på att fordonet ska bli redo för nästa etapp.
 
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top