Elitserietråden 2007/2008!

Undra om Varg känner ett litet stick i hjärtat nu, då han gick över till Modo inför denna säsong.

Nu är det bara att se framåt, förhoppningsvis vinner vi hela skiten :)

Edit: min dotter frågade mej tidigare ikväll om hockeyn redan hade börjat. Det hade den inte, men hon trodde det för att jag sjöng SM-guld SM -guld för mej själv :D

Härligt med seger!
Fan va sugen jag blir på att stå i klacken när man hör den, det var så jäkla roligt där igår! :banana

Puuuuuuuuuuuuh! Inte bra för hjärtat detta...
Under sådanhär matcher undrar jag varför jag utsätter mig för den nervositeten det innebär att titta. Helt obegripligt att en hockeymatch är topp tre för mig vad jag blir nervös av. Det har ingen som helst betydelse egentligen, jag kan inte göra bort mig etc etc men det är skitjobbigt att kolla på ändå.

Nog för att jag är irriterad för att vi förlorade ikväll men varför i helvete är matcherna så dåliga? kvaliten på kvällens och gårdagens match är så djävla låg så jag mår dåligt. Det är för fan slutspel och jag vill se tuff tight hockey inte innebandy på skridskor.

En vanlig seriematch i NHL är tusen ggr tuffare.

Nog för att jag är irriterad för att vi förlorade ikväll men varför i helvete är matcherna så dåliga? kvaliten på kvällens och gårdagens match är så djävla låg så jag mår dåligt. Det är för fan slutspel och jag vill se tuff tight hockey inte innebandy på skridskor.

Titta på NHl då. Ingen tvingar dig att se något annat. :hejsvejs

Absolut får du ha en åsikt. Är bara så trött på den typen av gnäll.

Vad ska jag göra istället då? jag har lagt ca: 6000kr på seriebiljett i år och nån tusing till på PPVmatcher och blir bara besviken hela tiden, man förväntar sig någon form av underhållning.

Förresten är all kritik och negativa omdömen gnäll? eller bara just det jag just sa?

Djävla tur att man inte är intresserad av allsvensk fotboll iallafall:D
Där kan vi snacka kvalitetskris på allvar.

Det finns egentligen bara ett par saker som gör att vi inte kan få så bra hockey i Sverige.

1. Domarkvalitén (obviously). I NHL har du folk som bara, och bara, är domare, de är två i varje match som är väl ihopsnackade och alla domare vet exakt hur gränserna ska dras. Inga "bra nivåer", inga "höga nivåer", bara rätt nivå hela tiden. Visst gör även domarna där misstag men ytterst sällan.

2. Oviljan att se "blod". En tackling som sänker en spelare - minns ni Ölvestads tackling på Pihl i kvartsfinal 1? En klockren, schysst tackling som totalt sänkte Pihl. En sån skulle aldrig vara godkänd i grundserien och snacket om avstängning skulle inte vara långt borta. I NHL tillåter man rena tacklingar, även om de är brutalhårda - däremot inte med klubba, handskar och sånt - men ärligt talat, hur många boardingutvisningar har vi sett i år som ingen skulle vrida på huvudet åt i NHL ens? "Vi" svenskar är för rädda för att se nån smälla på schysst med lite tryck. Däremot släpper vi gärna crosscheckingar och klubblad viftandes i midjan.

3. Icingregeln. Detta är den ensamt största anledningen till att vi har så tråkig hockey i Sverige (och även "internationellt"). Ingen vågar längre ha en indian på offensiv blå som kan vänta på långa passet för missar han blir det icing. I NHL kan du ha indianen där och är han lite snabbskrinnad så hinner han först till 'icing'-pucken och helt plötsligt har man spel i anfallszon. Icingregeln förstör nästan halva spelet, fruktansvärt dålig regel.

Titta på NHl då. Ingen tvingar dig att se något annat. :hejsvejs

Men håll med om att det är trist att världens näst bästa hockeyliga är så mycket sämre än den bästa?

Last edited:
Det finns egentligen bara ett par saker som gör att vi inte kan få så bra hockey i Sverige.

1. Domarkvalitén (obviously). I NHL har du folk som bara, och bara, är domare, de är två i varje match som är väl ihopsnackade och alla domare vet exakt hur gränserna ska dras. Inga "bra nivåer", inga "höga nivåer", bara rätt nivå hela tiden. Visst gör även domarna där misstag men ytterst sällan.

2. Oviljan att se "blod". En tackling som sänker en spelare - minns ni Ölvestads tackling på Pihl i kvartsfinal 1? En klockren, schysst tackling som totalt sänkte Pihl. En sån skulle aldrig vara godkänd i grundserien och snacket om avstängning skulle inte vara långt borta. I NHL tillåter man rena tacklingar, även om de är brutalhårda - däremot inte med klubba, handskar och sånt - men ärligt talat, hur många boardingutvisningar har vi sett i år som ingen skulle vrida på huvudet åt i NHL ens? "Vi" svenskar är för rädda för att se nån smälla på schysst med lite tryck. Däremot släpper vi gärna crosscheckingar och klubblad viftandes i midjan.

3. Icingregeln. Detta är den ensamt största anledningen till att vi har så tråkig hockey i Sverige (och även "internationellt"). Ingen vågar längre ha en indian på offensiv blå som kan vänta på långa passet för missar han blir det icing. I NHL kan du ha indianen där och är han lite snabbskrinnad så hinner han först till 'icing'-pucken och helt plötsligt har man spel i anfallszon. Icingregeln förstör nästan halva spelet, fruktansvärt dålig regel.

Men håll med om att det är trist att världens näst bästa hockeyliga är så mycket sämre än den bästa?

Utan icingregeln som vi har den skulle ett sämre lag inte göra annat än att slå iväg pucken så hårt de bara kunde hela tiden o sen jaga efter.
Inget lag skulle troligen "offra" en spelare i defensiven för att ha en som står o fiskar på motståndarens blåa i hopp om en passning.
Det togs ett stort steg när redlineoffside togs bort för o få just dedär långa härliga passningarna igenom hela mittzon o förbi försvaret och nu har det väl införts en regel så att de som slår icing inte ska få byta spelare? Vilket enligt mig är mkt bra för att få bort tråkhockey där pucken bara slås bort för att få in nytt fräscht folk.

Vad ska jag göra istället då? jag har lagt ca: 6000kr på seriebiljett i år och nån tusing till på PPVmatcher och blir bara besviken hela tiden, man förväntar sig någon form av underhållning.

Förresten är all kritik och negativa omdömen gnäll? eller bara just det jag just sa?

Djävla tur att man inte är intresserad av allsvensk fotboll iallafall:D
Där kan vi snacka kvalitetskris på allvar.
Allsvensk fotboll är ju riktigt usel kvalitétsmässigt så det tittar jag bara på om jag måste. :D

När det gäller ES så är väl mitt tips till dig att sluta lägga så mycket pengar på en dålig produkt. :)

Det är sällan bra kvalité i matcher som spelas så tätt, speciellt nu med två matcher på raken. Spelarna är för trötta helt enkelt. Dramatiken kan man dock inte klaga på.

Om det nu var så att ES var världens näst bästa liga..Ryska Ligan är garanterat bättre och sedan är det nog ganska jämnt skägg med ES, Finska, Tjeckiska och schweiziska.
Dessutom ser man ofta NHL matcher av klart undermålig kvali´te. Skillnaden är att det är undermåligt på andra sätt än i ES. Mycket jaga, dumpa, tempo men mindre taktik oh gemensamt spel utan mer på chans. Vidare gör ju pengarna i NHL och i Ryssland att kvalitén dräneras från Sverige.

Last edited:
Utan icingregeln som vi har den skulle ett sämre lag inte göra annat än att slå iväg pucken så hårt de bara kunde hela tiden o sen jaga efter.

Fast om nu motståndaren får tag på pucken först så blir det ju icing ändå - och de skulle inte få byta ändå. För ett sämre lag skulle aldrig ha någon så högt upp att det skulle bli dragrace över planen för att få tag på den och då blir det ändå samma effekt som regeln ser ut nu.

Inget lag skulle troligen "offra" en spelare i defensiven för att ha en som står o fiskar på motståndarens blåa i hopp om en passning.

Du tittar inte på NHL antar jag?

I Sverige såg jag t.ex. Frölunda spela så mot LHC i två matcher, sjukt underhållande och mördande effektivt. Men värre än döden när domaren skulle blåsa icing hela tiden bara för att pucken tog en liten studs över klubban på killen på blå. Men visst, det var bra för LHC och för mig som LHC-fan för clubben vann ju matcherna. Men det hade vart bra mycket mer underhållning om Indians hade fått jaga på de här puckarna.

Det togs ett stort steg när redlineoffside togs bort för o få just dedär långa härliga passningarna igenom hela mittzon o förbi försvaret och nu har det väl införts en regel så att de som slår icing inte ska få byta spelare? Vilket enligt mig är mkt bra för att få bort tråkhockey där pucken bara slås bort för att få in nytt fräscht folk.

Regeln säger att de som var inne när icingpucken slogs ska vara inne så en lång puck resulterar ändå inte i nåt byte för icinglaget. Red Line Offside skrotade vi för tio år sen, numer är det knappt nån som minns hur man kunde spela när man inte fick slå en pass från egen zon till andra sidan mittlinjen. Men jag ser - inte heller med dina argument - nån fördel med icingregeln vi sitter med på "fel" sida Atlanten.

Om det nu var så att ES var världens näst bästa liga..Ryska Ligan är garanterat bättre och sedan är det nog ganska jämnt skägg med ES, Finska, Tjeckiska och schweiziska.
Dessutom ser man ofta NHL matcher av klart undermålig kvali´te. Skillnaden är att det är undermåligt på andra sätt än i ES. Mycket jaga, dumpa, tempo men mindre taktik oh gemensamt spel utan mer på chans. Vidare gör ju pengarna i NHL och i Ryssland att kvalitén dräneras från Sverige.

Ryska ligan just nu är inte bättre än den svenska. Kommande säsongs ryska superliga kan bli riktigt, riktigt bra men jämfört med de övriga du räknar upp så står elitserien i en klass för sig - tycker jag i alla fall.

Den största skillnaden med undermåliga matcher i NHL är att när det är dåligt i NHL så har de fortfarande stora, individuella kvalitéer att leva på - särskilt nu med lönetaket och alla lag har råd men i elitserien så blir det bara kaos, det finns inte ens litegrann att titta på. Visst gör pengarna sitt men det krävs fortfarande vissa attitydförändringar i Sverige för att nå upp till hög klass - en klass absolut hög nog att rent hockeymässigt konkurrera med NHL. Men det krävs framförallt bättre domare.

Last edited:
Fast om nu motståndaren får tag på pucken först så blir det ju icing ändå - och de skulle inte få byta ändå. För ett sämre lag skulle aldrig ha någon så högt upp att det skulle bli dragrace över planen för att få tag på den och då blir det ändå samma effekt som regeln ser ut nu.

Du tittar inte på NHL antar jag?

I Sverige såg jag t.ex. Frölunda spela så mot LHC i två matcher, sjukt underhållande och mördande effektivt. Men värre än döden när domaren skulle blåsa icing hela tiden bara för att pucken tog en liten studs över klubban på killen på blå. Men visst, det var bra för LHC och för mig som LHC-fan för clubben vann ju matcherna. Men det hade vart bra mycket mer underhållning om Indians hade fått jaga på de här puckarna.

Regeln säger att de som var inne när icingpucken slogs ska vara inne så en lång puck resulterar ändå inte i nåt byte för icinglaget. Red Line Offside skrotade vi för tio år sen, numer är det knappt nån som minns hur man kunde spela när man inte fick slå en pass från egen zon till andra sidan mittlinjen. Men jag ser - inte heller med dina argument - nån fördel med icingregeln vi sitter med på "fel" sida Atlanten.

Jo men jag menar att de skulle slå iväg pucken hela tiden sen jaga efter o hoppas på de bästa o de skulle i vilket fall tjäna många sekunder varje gång innan nån får tag på pucken.

Men ja, de finns ju såklart fördelar o nackdelar med alla regler o det har ju gjorts vissa ändringar angående icingregeln som det med att det inte får bytas spelare och att målvakten måste hålla sig i målet för att det ska bli icing.

Det enda skälet jag hört, och detta var längelängesen, till att man inte har samma icingregel som i NHL är att man vill minimera skaderiskerna när två spelare jagar efter pucken o de blir jättehårda farliga tacklingar :D :D

Jag håller med om mycket av det som sagt och vi kan börja med domarna, de är oftast otroligt dåliga och dömer nästan alltid till hemmalagets fördel, se Lintners fina piruett i period1 idag.

Touch-icing borde vara en självklarhet, det pratas om skaderisk men för det första så är det HOCKEY inte boule och sen så tror jag aldrig jag ens hört talas om en NHLskada i just detta skede så såååå himla farligt är det knappast.

Slagsmål? borde också vara en självklarhet jag tror det skulle leda till ett renhårigare och mer underhållande spel om spelarna visste att om jag sätter en armbåge i ansiktet på en motspelare så kan det straffa sig rejält i nästa byte, vi får bort mycket av tjuvnypen helt enkelt och som extra fördel kanske kan vara att vi får fram en sorts hockeyspelare som vi i princip helt saknar och slipper bli darriga i knäna varje gång vi möter stora stygga kanada i OS eller VM:D

Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!